ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 20361
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۹:۲۰
  • 72 بازدید
  • ارسال توسط :
برای صلح در افغانستان راهی جز مذاکره با طالبان نیست/«مادر بمب» آمریکا بهترین تبلیغ برای داعش بود

برای صلح در افغانستان راهی جز مذاکره با طالبان نیست/«مادر بمب» آمریکا بهترین تبلیغ برای داعش بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «نیویورک تایمز» در ماه گذشته نیروهای آمریکایی و افغان متمرکز بر مقابله با داعش بودند و عملیات‌های زیادی را علیه این گروه تروریستی در ولایت ننگرهار انجام دادند. در جریان این عملیات‌ها سرکرده داعش در افغانستان و دو سرباز آمریکایی کشته شدند […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «نیویورک تایمز» در ماه گذشته نیروهای آمریکایی و افغان متمرکز بر مقابله با داعش بودند و عملیات‌های زیادی را علیه این گروه تروریستی در ولایت ننگرهار انجام دادند.

در جریان این عملیات‌ها سرکرده داعش در افغانستان و دو سرباز آمریکایی کشته شدند و یکی از سخنگویان ارتش آمریکا نیز اظهار داشت که احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این گروه تروریستی در سال 2017 در افغانستان ریشه کن شود.

این در حالی است که تمرکز شدید آمریکا علیه داعش در افغانستان توجه را از کار ضروری‌تر منحرف کرده است؛ مذاکره برای صلح با طالبان که حدود نیمی از کشور را تحت کنترل خود دارد.

عدم موفقیت داعش در افغانستان

پس از گذشت دو سال از ظهور داعش در افغانستان، این گروه تروریستی موفق نبوده تا ظرفیت سازمانی خود را تقویت کند و چند حمله اصلی هم که انجام داده بیشتر فرقه‌ای بوده و اهداف نرم را هدف قرار داده است؛ مانند حمله به دو تجمع شیعیان و حمله به بیمارستان کابل و در پاکستان نیز حمله به زیارتگاه صوفی‌ها در سند و بیمارستانی در کویته.

مرکز فرماندهی مجازی این گروه در «مومند دره» در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان است که به مرکز حملات نیروهای افغان و آمریکایی تبدیل شده است. در این درگیری‌ها تقریبا بیشتر سرکرده‌های داعش که از طالبان پاکستان بود‌ند، کشته شده‌اند و  با وجود اینکه سرکرده جدید این گروه تروریستی عضو سابق کمتر شناخته شده طالبان افغانستان است، اما هنوز طالبان پاکستان نقش اصلی را در هدایت داعش ایفا می‌کند.

داعش هم اکنون چهار شهرستان از 400 شهرستان افغانستان را تحت کنترل دارد که با توجه به فضاهای مهار نشده در مناطق قبیله‌ای افغانستان و پاکستان ضعف قدرت این گروه را نشان می‌دهد.

براساس برآوردهای نظامی آمریکا شاخه داعش در افغانستان اکنون 600 جنگجو دارد که این تعداد در سال 2016 سه هزار نفر بود.

با وجود اینکه داعش و طالبان در افغانستان اهداف سیاسی متضادی را دنبال می‌کنند و تهدیدات مختلفی را ایجاد می‌کنند، به گفته برآوردهای تحلیلگران افغان و غربی نیروی انسانی طالبان حدودا 50 برابر بیشتر از داعش است.

طالبان بزرگترین تهدید برای حکومت افغانستان است و در حال تبدیل شدن به یک دولت سایه است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان این گروه هم اکنون بیش از 40 درصد از این کشور را تحت کنترل دارد و یا در حال درگیری است.

استفاده از بمب بزرگ آمریکا بهترین تبلیغ برای داعش

داعش به دلیل عدم موفقیت نسبت به طالبان، به نظر می‌رسد که در حال تبلیغ خود برای جذب کسانی است که گرایش به افراطی‌گری را داشته و یا هم اکنون تروریست فعال هستند.

برای رسیدن به این منظور احتیاج به تبلیغات دارد و «مادر بمب» دقیقا آنها را به هدف خود رسانده است. تخریب شبکه تونلی بهترین تبلیغ برای جذب اعضای دیگر گروه‌های تروریستی و افراطی‌هایی بود که هنوز تصمیم خود را برای پیوستن به داعش نهایی نکرده بودند.

حضور بیشتر نیروهای آمریکایی، تروریست‌های خارجی بیشتری را برای جنگ با آمریکا به افغانستان سرازیر خواهد کرد. حضور کم‌رنگ‌تر و نیروهای آمریکایی در میدان نبرد و کمتر سخن گفتن از رویارویی ممکن است احتمال شکست دادن این گروه توسط نیروهای افغان را بهبود بخشد.

درگیری مداوم در افغانستان فضای وسیع رها شده‌ای ایجاد کرده که باعث شده کنترل حکومت افغانستان به شهرها محدود شود و به طالبان این اجازه را داده تا بازیگر غیر دولتی غالب باشد و داعش نیز در افغانستان حضور داشته باشد.

حکومتداری ضعیف، منازعات سیاسی، فساد و بیکاری پیوستن به مخالفین را به گزینه پرطرفداری تبدیل کرده است.

اگر دو گروه اصلی منازعات، یعنی حکومت افغانستان و طالبان، برای روند صلح و جذب نیروهای مخالف توافق نکنند گروه‌هایی مانند داعش در افغانستان ظهور خواهند کرد و گسترش خواهد یافت.

برای صلح در افغانستان راهی جز شروع مذاکره با طالبان وجود ندارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.