ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 20502
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
  • 77 بازدید
  • ارسال توسط :
یـچ و تـاب سوخت  در دیار کریمان

یـچ و تـاب سوخت در دیار کریمان

درگذشته های دور، نامهایی چون «گواشیر، ژرمان، کارمان، کارمانی وکریمان» برخود داشته است وهم اکنون نام استان کرمان را به عنوان یکی از پهناورترین استانهای کشور برخود دارد؛ استانی با آثاروگنجینه های ارزشمند؛ آثار فاخری چون باغ شاهزاده که بهشتی است دردل کویر، باغ فتح آباد، قلعه دختر، ارگ بم، ارگ راین، همچنین بازارکرمان، حمام […]

درگذشته های دور، نامهایی چون «گواشیر، ژرمان، کارمان، کارمانی وکریمان» برخود داشته است وهم اکنون نام استان کرمان را به عنوان یکی از پهناورترین استانهای کشور برخود دارد؛ استانی با آثاروگنجینه های ارزشمند؛ آثار فاخری چون باغ شاهزاده که بهشتی است دردل کویر، باغ فتح آباد، قلعه دختر، ارگ بم، ارگ راین، همچنین بازارکرمان، حمام گنجعلی خان و دهها اثرتاریخی دیگرکه هر یک قدمتی دارند و زیبایی منحصر به فرد.
این دیار با مردمانی مهربان ومهمان نواز در منظرعام وخاص؛ شهره به «دیارکریمان» است؛ کریمانی که کرامتی از جنس مهربانی و مهمان نوازی دارند. یکی از مسائل مهمی که درچنین استانهایی با ویژگی کرمان (کویری بودن) رخ نمایی میکند، تامین سوخت وسوخترسانی به نقاط مختلف آن است.
موضوعی که دستمایه ای شد برای سفربه این دیار و گفت وگو با 'جعفر سالاری نسب'، مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان. او که متولد آبادان است وشهریورماه امسال پای در50 سالگی می گذارد، فعالیت خود را در صنعت نفت در سال 1372 وبا کارآموزی در پالایشگاه نفت آبادان آغازکرده است.با وی گپ و گفتی درحوزه تامین سوخت و توزیع آن درمنطقه کرمان داشتم و او نیز با صبر و حوصله ازهمه چیز درحوزه مسئولیتی خود گفت؛ آنچه میخوانید، ماحصل این گفت وگوست.

ازچه زمانی فعالیت خود را به عنوان مدیرمنطقه کرمان درحوزه تامین فرآورده های نفتی شروع کردید؟
اگر دقیق بخواهم بگویم، ازسی و یکم تیرماه 1391. قبل ازآمدنم به کرمان و ورود به حوزه تامین سوخت این استان، بیش از20 سال از دوران خدمتم درصنعت نفت، دربخش پالایشگاهی و در بخشهای مختلف پالایشگاه نفت آبادان سپری شده است.

درباره حوزه عملیاتی خود بگویید؟
منطقه عملیاتی کرمان درمیان 37 منطقه پخش فرآوردههای نفتی به لحاظ وسعت، وسیعترین منطقه کشوربه شمار میآید؛ به گونه ای که دامنه فعالیت آن از رفسنجان و اناربه سمت یزد ودرادامه آن سیستان و بلوچستان، گسترهای به طول 900 کیلومتر را در برمی گیرد.
این منطقه شامل 9 ناحیه پخش فرآورده های نفتی است که فاصله برخی ازآنها مثل ناحیه کهنوج تا کرمان با پنج شهرستان زیر پوشش برای تامین سوخت، به 390 کیلومتر می رسد واین نشان می دهد سوخت رسانی در گستره این استان کویری، تا چه حد دشوار و در عین حال مهم است.
مرکزی(کرمان) رفسنجان، سیرجان، شهربابک، بافت، همچنین زرند، بم، جیرفت وکهنوج، 9 ناحیهای هستند که زیر نظرستاد منطقه کرمان درحوزه پخش فرآورده های نفتی فعالیت میکنند. درمجموعه نواحی 9 گانه، سه انباربا ظرفیتهای مختلف به منظورذخیره سازی انواع فرآوردههای نفتی تعبیه شده که انبارنفت شهید احمدی روشن با ظرفیت 350 میلیون لیتر از آن جمله است.

این انبار نفت جدید وجایگزین انبار قدیمی شده، همینطور است؟
قبل از فعالیت انبارنفت شهید احمدی روشن، انبارنفت قدیمی با ظرفیت 192میلیون لیتر ذخیرهسازی فرآورده نفتی فعال بود؛ اما ازآنجا که فعالیت این انبار در مرکز شهر، علاوه براحتمال خطربرای شهروندان، آلایندگی محیط زیست به همراه داشت، تعطیلی انبارقدیم وساخت انبارجدید(شهید احمدی روشن) در دستورکار قرارگرفت.

به این ترتیب هم اکنون انبارنفت قدیمی به طورکامل تخلیه وغیرفعال شده است؟
بله. با بهره برداری ازانبارنفت شهید احمدی روشن، تخلیه و بارگیری فرآوردههای نفتی در انبار نفت قدیمی درسال 1392به طورکامل متوقف شد و این عملیات درانبارنفت جدید که بیرون از شهر کرمان است، انجام میشود.

با توجه به ظرفیت های موجود برای ذخیره سازی سوخت، هم اکنون قابلیت انتقال چه مقدار فرآورده نفتی درمنطقه کرمان ایجاد شده است؟
ساخت انبارجدید (شهید احمدی روشن) موجب شده است که ظرفیت ذخیره سازی فرآوردههای نفتی نیزافزایش قابل توجهی یابد به گونه ای که به طورمیانگین روزانه 20 میلیون لیترانواع فرآورده نفتی (بنزین، نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره) به مبادی مصرف منتقل شود.

به نظر میآید ساخت این انباردرمنطقه کرمان علاوه برافزایش ظرفیت ذخیره سازی سوخت، ظرفیت دیگری نیزدرحوزه صادرات فرآورده ایجاد کرده است، توضیح میدهید؟
یکی از ویژگیهای شاخص انبارشهید احمدی روشن آن است که میتواند به عنوان «هابی برای صادرات فرآوردههای نفتی» به کشورهای همسایه به شمارآید. با توجه به روند تغییرات در حوزه عملکردی شرکت ملی پخش، پخش فرآوردههای نفتی منطقه کرمان نیزهمگام با توسعه گازرسانی وهمسو با این سیاست کلان وزارت نفت (کاهش مصرف سوختهای مایع چون نفت گاز و نفت کوره) تلاش کرده است در جهت صادرات فرآوردههای نفتی گام بردارد؛ ازاین رو ظرفیت بالای انبارنفت شهید احمدی روشن میتواند به عنوان یکهاب برای صادرات فرآورده در نظر گرفته شود.
منطقه کرمان افزون بر تامین مصارف حوزه عملیاتی خود در نواحی 9 گانهای که از آنها نام برده شد، همپوشانی هم دردیگر استان ها دارد؟
این منطقه (کرمان) درحالت معمول خود، فرآوردههای منطقه خراسان جنوبی را ازطریق انبارنفت رفسنجان تامین میکند. فرآوردههای موردنیاز منطقه سیستان وبلوچستان نیز به طورکامل از انبارنفت شهید احمدی روشن تامین میشود و در شرایطی نیزازانبارهای نفت رفسنجان و سیرجان هم کمک میگیرد. منطقه تربت حیدریه، بخشی از منطقه فارس (چند شهر)، همچنین بخشی ازهرمزگان (دربرخی مواقع) و نقاطی از منطقه یزد به وسیله شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کرمان تامین فرآورده میشوند.

ارسال فرآورده های نفتی به منطقه کرمان ازچه طریقی است؟
این منطقه عملیاتی، فرآورده های مورد نیاز برای ارسال به مبادی مصرف را به وسیله دو خط لوله 14 اینچ ازپالایشگاه بندرعباس دریافت میکند. انبارهای نفت شهید احمدی روشن، سیرجان و رفسنجان فرآورده های نفتی ارسالی از این پالایشگاه را با دو خطوط لوله یاد شده دریافت و آن را ازطریق ناوگان جاده ای به مبادی مصرف ارسال میکنند.

این ناوگان جاده ای شامل چیست؟
950 دستگاه نفتکش جاده پیما با لیتراژهای مختلف که اغلب 30 هزارلیتری است، ناوگان حمل فرآورده منطقه کرمان را تشکیل میدهد و اگراشتباه نکرده باشم، پس ازمنطقه پخش تهران یا اصفهان، بزرگترین ناوگان نفتکش را درمیان مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران دراختیار داریم.

با توجه به دراختیار داشتن این ناوگان، سال گذشته چه مقدار فرآورده نفتی برای مصرف توزیع شد؟
سال 95، سال سخت و پرکاری برای این منطقه بود؛ اما با همدلی میان کارکنان دربخشهای ستادی و عملیاتی توانستیم به خوبی آن را پشت سربگذاریم.

چرا سالی سخت؟
سخت ازاین منظرکه افزون برتامین سوخت منطقه کرمان، نزدیک به 80 درصد مواقع هم نیاز شهر مشهد به مواد سوختی را تامین کردیم؛ ضمن این که سمنان، شاهرود ونیروگاه قائم را پوشش دادیم؛ نوروز نیز پیش رویمان قرار داشت و این نیزموضوع مهمی بود.

با توجه به امکاناتی که دراختیار دارید (انبار، تاسیسات تخلیه و بارگیری، ناوگان نفتکش) سال گذشته چه میزان فرآورده توزیع و مصرف شد؟
نزدیک به سه میلیارد و 27 میلیون و 528 هزار لیترانواع فرآورده نفتی(بنزین، نفت کوره، نفت سفید و نفت گاز) توزیع ومصرف شد؛ به طوری که ازاین میزان یک میلیارد و 486 میلیون و 472 هزار لیتر نفت گاز بود. درهمین بازه زمانی، یک میلیارد و206 میلیون و234 هزارلیتر بنزین توزیع شد که یک میلیارد 189 میلیون لیترآن بنزین معمولی بوده است.بنابراین آمارها، رشد توزیع و مصرف بنزین سال گذشته نسبت به سال قبل از آن سه درصد بوده است.

آمارها درباره مصرف نفت کوره و نفت سفید چه می گویند؟
مصرف نفت کوره پارسال رشد منفی داشت؛ به طوری که مصرف 238 میلیون و 373 هزار لیتری این فرآورده نفتی درسال گذشته به 229 میلیون و 519 هزار و 532 لیترکاهش یافت. نفت سفید مصرفی سال گذشته نیز نسبت به سال قبل از آن چهاردرصد کاهش داشت؛ به این معنا که مصرف آن از 126 میلیون و 709 هزار لیتر درسال 94 به 122 میلیون و94 هزار لیتر درسال قبل رسید.

مصرف نفت گاز پارسال چه روندی داشته است؟
نفت گاز به عنوان یکی دیگر از فرآوردههای توزیعی درمنطقه کرمان کاهش سه درصدی داشت و از حدود یک میلیارد و 540 میلیون لیتردرسال 94 به یک میلیارد و 486 میلیون و 472 هزار لیتر در سال 95 رسید.

چه دلایلی موجب شد تا مصرف نفت گاز و نفت سفید، درسال گذشته نسبت به سال 94 کاهش یابد؟
درتحقق این مهم، زنجیرهای ازعوامل را باید درنظرگرفت که توسعه گازرسانی دربخش های خانگی و صنعتی، راستی آزمایی مصرف سوخت (نفت گاز و نفت دربخش خانگی، صنعتی، کشاورزی) پایشها و نظارتهای مستمر در حوزه جایگاهی، اجرای طرح پیمایش ومواردی ازاین دست کمک کرد تا توزیع مصرف این فرآوردههای نفتی و به تبع آن مصرف آنها درسال گذشته رشد منفی داشته باشند.

قاچاق سوخت دراستانی مثل کرمان به دلیل شرایط جغرافیایی ومرتبط بودنش با استان سیستان و بلوچستان از طریق استان یزد، دور از ذهن نیست؛با این پدیده چگونه مقابله میکنید وچقدرموفق عمل کردهاید؟
همانطور که اشاره کردید، منطقه کرمان شرایط خاصی دارد این استان با دو استان یزد وسیستان و بلوچستان همسایه است و به لحاظ کویری بودن، چنین پدیدهای (قاچاق سوخت) در آن دوراز انتظار نیست. درصد بالایی ازقاچاق سوخت دراستان کرمان به وسیله کامیون و یا سوء استفاده ازسهمیه های تخصیصی انجام میشود؛پهناوربودن و کویری بودن استان نیز، ازدسته عواملی به شمار میآید که به این مهم کمک کرده است. اما همه اینها موجب نشده منافذ بازبمانند، بلکه برای مقابله با آن راهکارهای عملیاتی به کارگرفته شده تا عرصه این پدیده، محدود ومحدودترشود تا آنجا که به ریشه کنی آن منجر شود.
چه راهکارهایی توضیح میدهید؟
استان کرمان درمناطقی مانند کهنوج، جیرفت، بم، سیرجان، رفسنجان، شهربابک، با استان با یزد واز آنجا به سیستان و بلوچستان، مرتبط و به نوعی هم مرزمی شود؛ ازاین رو این قابلیت وجود دارد که نفت گاز ازاین شهرها به مبادی غیرمجازمنتقل و قاچاق شود.
یکی از راهکارهای موثر درکاهش قاچاق سوخت، این بود که در زمان ساخت انبارنفت شهید اخمدی روشن در فضایی به وسعت 60 هکتار، جایگاه توزیع نفت گاز نیز در آن تعبیه شد.

نقش این جایگاه در کاهش قاچاق سوخت چه بود؟
قبل ازساخت این انبار و جایگاه توزیع نفت گاز درآن، روزانه هفت دستگاه نفتکش، 210 هزار لیترنفت گاز برای تحویل به جایگاهها به شهرستانهای استان ارسال میشد. پایشهای انجام شده درخصوص نبود تطابق میان سوخت تحویلی به نفتکشها و میزان تخلیه آنها در جایگاهها نشان داد که مقادیری ازاین سوخت به میزان 110 هزار لیترآن قاچاق میشود. این مهم موجب شد که در زمان ساخت انبارنفت شهید احمدی روشن، جایگاهی نیزبرای سوختگیری تانکرهای حامل مواد نفتی درنظرگرفته شود.
با دایرشدن این جایگاه، مقررشد نفتکشها سوخت و بارخود را ازاین انباردریافت کنند وجایگاه دیگری نیز اجازه نداشت سوخت به آنها بدهد.
ایجاد جایگاه سوخت درانبارنفت شهید احمدی روشن درکنارمجموعه اقدامهای موثردیگر مثل پایشها و نظارتهای مستمر، کنترل دوربینهای مداربسته در جایگاهها و انبارها و فرهنگ سازی و بهره گیری از تریبونهای نماز جمعه در قالب ارائه گزارش عملکرد… موجب شد که مصرف نفت گاز درسال 94 نسبت به سال قبل ازآن کاهش یابد وغیرازمحاسبات یارانه ای و کارمزد بیش از 742 میلیون لیتر نفت گاز کمتری مصرف شد. مجموعه این اقدامها موجب شد درسال 94 بیش از 742 میلیون لیتر نفت کاز کمتر توزیع شود ( نسبت به سال قبل از آن) که بدون در نظر گرفتن محاسبات یارانه ای وکارمزد آن 742 میلیارد تومان صرفهجویی شد و تقدیر برخی نهادها مثل ستاد مبارزه با کالا و ارز و مجلس را درپی داشت. درمجموع تلاش کرده ایم که توزیع سوخت فقط درمسیر مصرف قرار داشته باشد ونه قاچاق آن.

طرح پیمایش چطور وچقدر در کاهش مصرف نفت گاز تاثیر گذار بوده است؟
با مجموعه اقدامهایی که پیشتر به آنها اشاره شد، باید گفت که با اجرای طرح پیمایش( تخصیص سوخت به ازای بارنامه)افت مصرف نفت گاز دراین منطقه چندان محسوس نبود. به عبارت دیگر مواردی مثل سوختگیری درجایگاه انبار نفت شهید احمدی روشن واقدامهای همسو با آن، پیشترتاثیرخود را درافت مصرف این فرآورده نفتی(نفت گاز) ایجاد کرده بود.

با توجه به مجموعه اقدامهای نظارتی، درسال گذشته مصرف نفت گاز چقدر کاهش یافت؟
با بهرهبرداری ازفازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز درکشور، در سفری که مهندس آستانه، مشاور وزیر نفت درامورگاز به استان کرمان داشت، بر استفاده از گاز و کاهش مصرف نفت گاز تاکید شد؛ برهمین اساس و برپایه تلاشهای انجام شده دراین زمینه،سال گذشته مصرف این فرآورده نفتی سه درصد کاهش یافت که البته باید این میزان بیشتر از این میشد اما به دلیل قطع گاز از سوی ترکمنستان درآن مقطع زمانی و ضرورت تامین سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان به میزان 6 میلیون لیتر در روز، کاهش بیش از سه درصد محقق نشد. امسال باید به سمت صادرات فرآورده پیش رویم و فکرمی کنم مصرف نفت گاز دراستان کرمان بیش از پیش کاهش یابد.

برند سازی یا فعالیت زنجیرهای چند جایگاه سوخت درقالب یک شرکت صاحب نشان، از موضوعهای مطرح در شرکت ملی پخش است، دراین بخش اقدامی صورت گرفته است؟
ایجاد جایگاههای زنجیرهای(برند) موضوعی مهم برای ارائه کمی وکیفی خدمات درحوزه عرضه سوخت به شمار میآید که تحقق آن به سازکارهایی نیاز دارد؛ برای این منظورگامهای مهمی نیز ازسوی متخصصان این حوزه برداشته شده است وشاهد آن هستیم که این حرکت بنیادی، مراحل تکاملی خود را آرام آرام طی میکند تا شیوههای نوینی برای خدمت رسانی درحوزه عرضه سوخت به کارگرفته شود.

با توجه به نگاه مسئولان استان کرمان به توسعه اقتصادی آن، برای چنین حرکتی، فعالیت خوبی انجام شده است تا جایی که تاکنون سه شرکت اعلام آمادگی کردهاند.
برند سازی موجب میشود که علاوه برچابک سازی فعالیتهای دولتی وخروج آن از حوزه تصدی گری، محصولات با قیمت وکیفیت رقابتی به دست مصرف کننده برسد. درمورد فرآوردههای نفتی مثل بنزین، این اتفاق با حرکت اخیر(ایجاد جایگاههای زنجیرهای) درحال رخ دادن است. دراین سیستم برای این که شرکتهای صاحب برند، گوی رقابت را از دست ندهند یا از دست یکدیگر بربایند، خود ارزیابی انجام میدهند ودائم فعالیتهای خود و رقبا را رصد میکنند.
اوضاع کنونی جایگاههای سوخت در منطقه کرمان چگونه است؟
درمنطقه کرمان با احتساب فروشندگیهای سکو دار، 187 جایگاه عرضه فرآورده و77 سی ان جی فعال است. با توجه به تعامل و همکاری خوب جایگاهداران، ازسال 94 شمار جایگاههای ممتاز افزایش یافت؛ به طوری که هم اکنون بیش از50 درصد آنها رتبه ممتاز و درجه یک را به خود اختصاص دادهاند.

به نظر میآید با توجه به این وضع، نوروز خوبی را در بخش تامین سوخت مسافران گذرانده باشید.
نوروزامسال، استان کرمان نیزهمانند دیگر استانهای کشور، میزبان و پذیرای شماری ازهموطنان بود به همین خاطر با توجه به آمادگی پیش ازورود به سال جدید و ادامه آن تا پایان تعطیلات، تلاش شد در بخش تامین و توزیع سوخت، مشکلی ایجاد نشود و خدمت رسانی مناسبی صورت گیرد.
فعال کردن تیمهای بازرسی به منظورنظارت مستمر برفعالیت جایگاههای سوخت، ذخیره سازی مناسب فرآورده و ارسال به موقع آن به جایگاهها از جمله مواردی بود که موجب شد نوروز به خوبی سپری شود.

دراین ایام مصرف بنزین و دیگر فرآوردهها مثل نفت گاز چقدر بود؟
در تعطیلات نوروزامسال 42 میلیون و 515 هزارلیتر بنزین و 23 میلیون و601 هزارلیترنفت گاز توزیع و مصرف شد. مصرف سی ان جی نیزدراین بازه زمانی (سیزده روز نوروز)به بیش از 568 هزارکیلوگرم رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 2.8 درصد رشد مصرف داشت. بیشترین میزان مصرف بنزین با 78 میلیون لیتربه روز 12 فروردین و نفت گازنیزبا حدود 87 میلیون لیتر نیز به روز 10 فروردین مربوط میشود.

سخن پایانی…
مسئولیت مناطق 37 شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، تامین و توزیع سوخت مورد نیازحوزه مسئولتی خود درهمه مقاطع زمانی است و دراین حوزه تعطیل و غیرتعطیل، مفهوم یکسانی دارد؛ مهمترین نکته در چنین حوزه کاری، اقدام به موقع و پاسخگویی مناسب به مردم است.
…………………………………………………………………………………………….
گفت وگو ا زمحمد بیگی، منبع : نشریه مشعل وزارت نفت

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.