ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 22017
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۷:۳۱
  • 83 بازدید
  • ارسال توسط :
اخلاق مبتنی بر عقلانیت، مهم‌ترین مولفه ارتباط اجتماعی و اخلاق در کلانشهر سایبری است

اخلاق مبتنی بر عقلانیت، مهم‌ترین مولفه ارتباط اجتماعی و اخلاق در کلانشهر سایبری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، بیست و یکمین همایش ملی حکیم ملاصدرا با عنوان «فلسفه در مواجهه با فضای مجازی» صبح امروز(یکشنبه 31 اردیبهشت ماه) با حضور اساتید و اندیشمندان فلسفه اسلامی در سالن همایش مجتمع آدینه آغاز شد. سخنران پایانی مراسم افتتاحیه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، بیست و یکمین همایش ملی حکیم ملاصدرا با عنوان «فلسفه در مواجهه با فضای مجازی» صبح امروز(یکشنبه 31 اردیبهشت ماه) با حضور اساتید و اندیشمندان فلسفه اسلامی در سالن همایش مجتمع آدینه آغاز شد.
سخنران پایانی مراسم افتتاحیه همایش آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی بود که موضوع سخنرانی خود را به «گسترش عقلانیت در فضای مجازی» اختصاص  داد،‌ وی با تأکید بر اینکه برای حضور مطلوب در فضای مجازی، نظریه‌پردازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدید لازم است،‌ افزود: دستیابی مردم به اطلاعات همزمان در فضای باز به تعریف جدید از جهانی شدن منجر شده است، زیرا یک کلانشهر سایبری تشکیل شده  که گویا در این کلانشهر سایبری تمام مرزها از میان برداشته شده است.
آیت‌الله محقق داماد بیان داشت: در این شهر همگان در یک لامکان و لازمان با هم ارتباط برقرار کرده‌اند، آنچه در انیجا اصالت دارد، ارتباط میان انسان‌ها با یکدیگر است، به بیان دیگر هر فردی از هر جامعه و فرهنگ دیگری با افراد با فرهنگ‌های متفاوت ارتباط برقرار می‌کند.
وی با بیان اینکه در کلانشهر سایبری اخلاق جایگاه نخست باید داشته باشد، ادامه داد: در اینجا احلاق را به عنوان یک مقوله ارتباطی باید قرار دهیم، زیرا در این گستردگی و تنوع ارتباطات در دنیای سایبری، اهمیت اخلاق میان شهروندان را متصور شد،‌ به عبارتی در این کلانشهر اخلاق باید حکومت کند.
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در عصر کنونی فراگیر شدن فضای ارتباطز دیجیتال در جهان امروز فرصتی برابر را در برابر مردم قرار داده است که صدای خودشان را به جوامع دیگر برسانند، فرصتی را فراهم کرده است که شئونات فرهنگی،‌نگرشی و اخلاق رفتاری از طریق شبکه‌های ارتباطات ارائه دهد.
وی گفت: امروز تک صدایی غربی از بین رفته است و همزمان با تولد دیگری غیر غربی به نظر می‌رسد معیارهای جدید اخلاقی لازم است و این وظیفه فلسفه و اساتید فلسفه است که در شناخت، تبیین و ارزیابی معیارهای اخلاقی در این کلانشهرهای سایبری جدید را ارائه دهند تا سردگمی میان شهروندان آن رخ ندهد.
آیت‌‌الله محقق داماد با بیان اینکه اصول جامع مبتنی بر سیر مشترک افراد برای ارائه برنامه اخلاق ضروری است، اظهار داشت: آنچه می‌تواند از سوی فلسفه؛ حکمت به خصوص حکمت اسلامی به عنوان معیارهای اخلاقی مشترک در این فضای مجازی مطرح شد، این است که بدون تبعیض‌گرایی حقوق انسان به ما هو انسان پاسداشته شود و برای او حقوقی فرض شود و از منظر عقل در پادساری از حقوق انسان از آن جهت که انسان هستند قائل شویم.
وی ادامه داد: توسعه فردی، عقلانیت و اخلاق مبتنی بر عقلانیت مهم‌ترین مولفه ارتباط اجتماعی و اخلاق در کلانشهر سایبری است که امکان زندگی مسالمت آمیز و آرام برای شهروندان آن فراهم می‌سازد تا در سایه مشارکت جمعی به فعلیت برسند،‌ جهانی که برد_برد میان ساکنانش باشد.   

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.