ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 22418
  • ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۶:۴۹
  • 70 بازدید
  • ارسال توسط :
تکرار یک تجربه دلچسب

تکرار یک تجربه دلچسب

خبرگزاری فارس – گروه کتاب: «دختر شینا» برایم تجربه مثبتی بود. کتابی که پیش از مطرح شدن خوانده بودم و بعد از اینکه برایش مسابقه کتابخوانی برگزار شد به واقع قدرش دانسته شد و همه خواندند. بهناز ضرابی‌زاده آنجا زحمت زیادی برای کتاب کشیده بود و همین سبب شده بود، که کتاب خواندنی داشته باشیم. […]

خبرگزاری فارس – گروه کتاب: «دختر شینا» برایم تجربه مثبتی بود. کتابی که پیش از مطرح شدن خوانده بودم و بعد از اینکه برایش مسابقه کتابخوانی برگزار شد به واقع قدرش دانسته شد و همه خواندند.

بهناز ضرابی‌زاده آنجا زحمت زیادی برای کتاب کشیده بود و همین سبب شده بود، که کتاب خواندنی داشته باشیم. تجربه «دختر شینا» سبب شد که پس از انتشار کتاب «گلستان یازدهم» به فکر مطالعه‌اش باشم ولی هر دفعه کاری پیش می‌آمد و همین سبب می‌شد که نشود در یک فرصت آن را دست بگیرم.

اما در اولین فرصتی که ایجاد شد کتاب را دست گرفتم و زمانی که به خودم آمدم دیدم کتاب رو به اتمام است. «گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهی‌روا همسر شهید علی چیت‌سازیان از فرماندهان اطلاعات عملیات دوران دفاع مقدس در لشگر انصار الحسین(ع) همدان است.

ضرابی‌زاده در فصل اول این کتاب همانطور که از نامش پیداست به صورت یک فیلم از برابر دیدگان خواننده می‌گذرد. این فصل با عنوان «خاطراتم فیلم می‌شود» مانند یک فیلم روی دور تند خاطرات همسر شهید را مرور می‌کند و پس از آن وارد جزئیات خاطرات می‌شود و نکته جالی توجه در این است که در ادامه کتاب خاطرات تکراری نیستند و آنهایی که در فصل اول آمده‌اند در ادامه کتاب تکرار نشده‌اند.

این کتاب به نوعی روایت دلداگی‌های یک دختر جوان به همسرش است که دست روزگار جنگ را بر کشور تحمیل کرده بود. این کتاب نشان می‌دهد که همسران شهدا هم دلداگی‌هایی داشته و زندگی‌شان را دوست داشتند اما دفاع از خاک میهن را بر زندگی و کنار خانواده ماندن ترجیح دادند.

در این کتاب خواننده با دلواپسی‌ها همسر و مادر شهید چیت‌سازیان و به صورت گسترده‌تر تمام هسمران و مادران شهدا روبرو می‌شود و با آنها همراهی می‌کند.

شاید این کتاب محدود به خاطرات همسر شهید باشد اما خصوصیات و ویژگی‌هایی از شهید در بیان زهرا پناهی‌روا بیان شده که می‌تواند گوشه‌ای از سلوک زندگی شهید چیت‌سازیان را روایت کند.

«دستش را گذاشت روی شکمش. دستش خالی بود. پرسیدم: «ساعتت کو؟»

خیلی بی‌تفاوت گفت: «یکی از بچه‌ها ازش خوشش آمد، گرفت نگاهش کنه، گفتم مال خودت.»

حرصم گرفت. گفتم: «علی! اون کادوی سرعقدمون بود. تبرّک مکه بود. بنده خدا بابا با چه شوق و ذوقی برا دامادش گرفته بود. رادوی اصل بود.»

سری تکان داد و گفت: «این‌قدر از این ساعتا باشه و ما نباشیم. تا توانی دلی به دست آور!»

دیگر ویژگی‌ای که در مورد این کتاب می‌توان عنوان کرد روایتی زنانه از حال و هوای شهرها در روزهای جنگ است. از تشییع پیکر شهدا و حضور گسترده مردم در آن مراسم، همه تصاویری است که در این کتاب در کنار هم چیده شده تا خواننده حس و حال آن روزها را به خوبی دریافت کند.

در این کتاب باید دید که همسر شهید خود از حالات درونی‌ش سخن گفته یا ابتکار نگارنده خاطرات او است. زیرا خواننده وارد درونیات شخصیت پناهی‌روا می‌شود و همین سبب می‌شود که شخصیت او باور‌پذیرتر باشد و خواننده با او همزادپنداری بیشتری داشته باشد.

این کتاب دارای متنی روان و خواندنی بود و خواننده بی‌وقفه آن را می‌خواند و پیش می‌رود و پس از اتمام این کتاب تجربه دلچسب کتاب «دختر شینا» برایم تداعی شد.

«گلستان یازدهم» روایت کمتر از دو سال آشنایی و زندگی زهرا پناهی‌روا با شهید علی چیت‌سازیان است اما با وجود اینکه از نظر کمیت زندگی طولانی نداشته‌اند اما زندگی با کیفیتی داشته‌اند که بعد از گذشت قریب به سی سال همچنان یاد و خاطره شهید در روان همسرش جاری است.

کتاب «گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهی‌روا همسر شهید علی چیت‌سازیان به قلم بهناز ضرابی‌زاده از سوی نشر سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.