ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 22959
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۶:۳۹
  • 83 بازدید
  • ارسال توسط :
گذری در حیات انقلابی آیت‎الله مجتهد شبستری

گذری در حیات انقلابی آیت‎الله مجتهد شبستری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، آیت‎الله محسن مجتهد شبستری در سال 1316 در «شبستر» آذربایجان شرقی متولد شد. پدر وی میرزا کاظم است که امامت جمعه تبریز را بر عهده داشت و به همراه جدش «ملاعلی اشرف» از فقها و علمای آذربایجان در دوران […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، آیت‎الله محسن مجتهد شبستری در سال 1316 در «شبستر» آذربایجان شرقی متولد شد. پدر وی میرزا کاظم است که امامت جمعه تبریز را بر عهده داشت و به همراه جدش «ملاعلی اشرف» از فقها و علمای آذربایجان در دوران حکومت رضاخان بود و پس از پایان تحصیلات از حوزه نجف اشرف به تبریز بازگشت و همان جا دار فانی را وداع گفت.

 آیت‎الله شبستری پس از گذران تحصیلات مقدماتی برای تحصیل علوم حوزوی در سال 1332 عازم حوزه علمیه قم شد و بعد به درجه اجتهاد رسید. او که از شاگردان امام خمینی(ره) بود، توانست از اساتید برتر دیگر آن دوران از جمله سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، سید محمد رضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی و نیز علامه طباطبایی در بحث تفسیر بهره ببرد.

از آثار وی می‎توان به تفسیر سوره جمعه و منافقون، تفسیر آیات عبادالرحمن و نگرشی بر فرهنگ عمومی اشاره کرد.

فعالیت‎های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
آیت‎الله شبستری در دوران ستمشاهی نیز فعالیت‎های گسترده‎ای انجام داد. وی در کنار شهید مطهری، شهید مفتح و شهید بهشتی جامعه روحانیت مبارز را در تهران تأسیس کرد و تاکنون نیز عضو شورای مرکزی و عضو هیأت داوری این مجموعه است.

 هدایتِ راهپیمایی و فعالیت‏‌های سیاسی منطقه 6 تهران و سخنرانی علیه رژیم منحوس شاهنشاهی در اجتماعات بزرگ به عهده وی بود و در این راه بارها تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و بازداشت شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی مسئولیت کمیته انقلاب را در منطقه 6 تهران عهده‌دار شد.

فعالیت‎های پس از پیروزی انقلاب اسلامی
آیت‎الله شبستری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دوره‌های اول، دوم و سوم نماینده مجلس خبرگان رهبری بود و در دوره چهارم عهده‎دار سمت سخنگوی کمیسیون تحقیق خبرگان رهبری شد. همچنین چهار دوره، نماینده مجلس شورای اسلامی در سمت ریاست کمیسیون اقتصاد در کارنامه خدمت وی به نظام جمهوری اسلامی ایران ثبت شد. آیت‎الله شبستری همچنین عهده‎دار ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل‎بیت(ع) شد و نیز در سال 74 از سوی مقام معظم رهبری امام جمعه تبریز شد. ایشان ابتدا به صورت موقت عهده‎دار این مسئولیت شد، اما پس از اتمام دوره نمایندگی در مجلس، به امامت جمعه دائم تبریز منصوب شد. همچنین بیش از 10 سال است که بنا به دستور مقام معظم رهبری مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی را بر عهده گرفته است.

روشنگری درباره فتنه‎گران سال88
آیت‎الله محسن شبستری در قضایای فتنه88 نیز از افراد و ائمه جمعه فعال در روشنگری اذهان عمومی بود.  وی در خطبه‌های نماز جمعه تبریز در 27 آذرماه 1388 در خصوص برخورد با عوامل حوادث بعد از انتخابات سال 1388 به نکات مهمی اشاره کرد.
وی در بخش‎هایی از این سخنرانی به این نکات مهم اشاره کرد:
1ـ ما از قوه قضائیه می‌خواهیم تا در محاکمه این افراد که جرمشان محرز شده تسریع کرده و موجب آرامش ملت شود.
2ـ قوه قضائیه در محاکمه سران فتنه تسریع کند.
3ـ همان‌گونه که رهبری فرمودند مخالفان در برابر ملت ایران چیزی نیستند و تودهنی لازم را از ملت دریافت می‌کنند.
4ـ ملت فلسطین در مبارزات خود به ملت ایران و شعارهای آنها دلگرم است و متأسفانه شعارهای عده‌ای قلیل موجب شادمانی اسرائیل و دیگر دشمنان ملت ایران شد.
5ـ کسانی که مدعی پیروی از امام و نزدیکی به ایشان در زمان حیات امام(ره) بودند چرا از رفتارها و شعارهایی که مغایر با اهداف و آرمان‌های امام(ره) بود، اعلام برائت نکردند؟ این افراد در ظاهر اهانت به امام(ره) را محکوم کردند اما شعارهای انحرافی نشان می‌دهد با اصل اسلامیت و ولایت فقیه مشکل دارند.


آیت‎الله شبستری همچنین در همایش ویژه «بصیرت و میثاق امت با ولایت» در تاریخ 13 دی ماه 1392 به نکاتی درباره فتنه 88 اشاره کرد. وی در بخشی از سخنان خود در این همایش گفت: «قرائن و شواهد مشخص کرد که دست غرب در کار است و به بهانه انتخابات قصد براندازی نظام را داشتند و اگر لطف الهی نبود معلوم نبود این کودتای مخملی به کجا می‌رسید، لطف الهی همیشه شامل این انقلاب بوده است.»

و بالاخره اینکه آیت‌الله مجتهدشبستری امروز آخرین نمازجمعه خود در تبریز را اقامه خواهند کرد و مراسم تودیع بعد از برگزاری نماز جمعه تبریز برگزار می‌شود. ایشان به‌علت شرایط نامساعد جسمانی و تراکم کاری خواستار واگذاری این مسئولیت شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.