ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 23037
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
  • 457 بازدید
  • ارسال توسط :
حمله تروریستی منچستر؛ واکنش داعش به شکست در موصل

حمله تروریستی منچستر؛ واکنش داعش به شکست در موصل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، قطار حمله های تروریستی داعش که کشورهای اروپایی را یک به یک پشت سر می گذارد، برای بار دوم در انگلستان توقف کرد. شامگاه دوشنبه یکم خرداد ماه حمله تروریستی به یک سالن کنسرت در شهر منچستر در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، قطار حمله های تروریستی داعش که کشورهای اروپایی را یک به یک پشت سر می گذارد، برای بار دوم در انگلستان توقف کرد. شامگاه دوشنبه یکم خرداد ماه حمله تروریستی به یک سالن کنسرت در شهر منچستر در شمال انگلستان 23 کشته و 64 زخمی برجای گذاشت. داعش مسئولیت کشته شدن کودکان و نوجوانان حاضر در این کنسرت را بر عهده گرفت. این دومین حمله تروریستی در دو ماه گذشته در انگلستان بود.
«جواد حقگو» تحلیلگر سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا ابعاد گوناگون این حادثه تروریستی و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن را تحلیل کرد.
«به نظر می رسد، این اقدام داعش افزون بر دارا بودن دلایل اعتقادی، پاسخی برای جبران خسارت ها و از دست دادن مناطق تحت سلطه خود در عراق به ویژه شهر موصل بود. »
حقگو معتقد است از این پس باید شاهد تجدید نظر انگلستان در سیاست های مهاجرپذیری باشیم.
وی ضمن اینکه احتمال تکرار چنین حوادثی را در انگلستان بالا دانست، خروج این کشور از اتحادیه اروپا را ضربه بزرگ امنیتی برای آن عنوان کرد.
متن کامل گفت وگو با حقگو به شرح زیر است:

** ایرنا: انتخاب انگلستان به عنوان یکی از اهداف عملیات تروریستی را در چه دلایلی ارزیابی می کنید؟
** حقگو: انگلستان تنها هدف حمله تروریستی میان سایر کشورهای اروپایی نبوده و نخواهد بود. این حمله که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته از نظر بزرگی و ابعاد نسبت به حوادث تروریستی سال 2005 تاکنون بی سابقه بوده است. انتخاب انگلستان به عنوان هدف حمله تروریستی به طور حتم ناشی از انگیزه های ایدئولوژیک و اعتقادی است. پشت پرده رفتار تروریست های به اصطلاح اسلامی به اقدام های دولت انگلستان در موصل، رقه، عراق و سوریه بازمی گردد. در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنیم که نیروهای عضو داعش بارها نسبت به کشته شدن کودکان خود در موصل واکنش نشان داده اند. انفجار تروریستی کنسرت موسیقی منچستر نیز ناشی از نارضایتی داعشی ها از اقدام های در مبارزه با داعش است. بنابراین، به نظر می رسد انگیزه اصلی از این حمله انتحاری دلایل اعتقادی بوده است.

** ایرنا: روند سیاست های انگلستان علیه تروریسم در خاورمیانه چگونه بوده است؟ این کشور تاکنون چه مواضعی علیه داعش اتخاذ کرده است؟
** حقگو: رصد دقیق تر بحران سوریه نشان می دهد که حضور بسیاری از تروریست ها در این منطقه ناشی از حمایت دولت هایی مانند انگلستان بوده است. در واقع، این نوع کشورها حضور گروه های تروریست یا به قول خودشان معارض را مشروعیت بخشیده اند.
به طور قطع، سیاست خارجی دولت هایی مانند انگلستان یا حتی آمریکا در حمایت از حضور تروریست ها در سوریه و عراق منافعی ویژه به صورت مقطعی برای این کشورها به همراه داشته است. در این زمینه می توان ایجاد آشوب در منطقه ای را مانند شام که از نظر جغرافیایی، ایدئولوژیک و تاریخی اهمیت زیادی دارد، در راستای برهم زدن توازن قدرت به نفع کشورهای اروپایی در تقابل با نفوذ ایران و روسیه ارزیابی کرد.
با توجه به وضعیت کنونی انگلستان و تحولاتی که در حوزه رفتار دولت این کشور و جدایی از اتحادیه اروپا احساس می شود، می توان گفت انگلستان دیر یا زود مجبور به اتخاذ تدابیر جدید خواهد شد چرا که تعداد بالای کشته های حادثه منچستر فاجعه ای بزرگ برای دولتی مانند انگلستان که ادعای تاریخی، امنیتی و نظامی دارد، به شمار می رود.

** ایرنا: حادثه انفجار منچستر چه پیامدها و اثراتی بر سیاست های انگلستان خواهد داشت؟
** حقگو: در واقع انگلستان دارای جامعه ای دموکراتیک است و افکار عمومی نقش مهمی در آن ایفا می کنند. ابعاد این حادثه نیز آنقدر بزرگ است که حزب حاکم تحت فشار دولتمردان انگلستان به ویژه احزاب مخالف قرار خواهد گرفت.
با توجه به رخدادهای تازه اروپا، تقویت موضع اتحادیه اروپا و روی کارآمدن «امانوئل مکرون» در فرانسه، انگلستان چاره ای جز ائتلاف پنهان با قدرت های اثرگذار در بحران سوریه و همچنین عراق نخواهد داشت. در این میان کنشگری دولت ایالات متحده آمریکا به ویژه شخص «دونالد ترامپ» مهم و اثرگذار خواهد بود. به نظر می رسد از این پس، رایزنی ها بر سر رسیدن به ائتلاف بر سر مساله سوریه شروع خواهد شد.

** ایرنا: با توجه به اینکه انگلستان میان سایر کشورهای اروپایی جزو مهاجرپذیرترین کشورها به شمار می رود، آیا از این پس باید شاهد تغییر سیاست های مهاجرپذیری این کشور باشیم؟
** حقگو: به غیر از مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی مانند مهاجرت نیز از دلایلی بود که انگلستان راه خود را اتحادیه اروپا جدا ساخت. به طور حتم دولت انگلستان در این بخش از سیاست های خود تجدید نظر خواهد کرد چراکه فضای اسلام هراسی و جایگاه مسلمانان که در ذیل مبارزه با تروریسم تعریف می شود، جایگاهی متفاوت نسبت به یک ماه قبل از خود در جامعه انگلستان پیدا خواهد کرد. بنابراین، یکی از پیامدهای این حادثه تروریستی برای دولت انگلستان که امروز به شدت تحت تاثیر ناسیونالیسم انگلیسی قرار دارد، تغییر در سیاست های مهاجرپذیری خواهد بود حتی اگر با مخالفت های زیادی روبه رو شود. به هر حال حادثه منچستر، حادثه کوچک و کم اهمیتی نبود.

** ایرنا: آیا از این پس، چنین حوادث تروریستی در انگلستان تکرار خواهد شد؟
** حقگو: به طور حتم. چرا که ویژگی تروریسم و تروریست این است که «غیرجایگزیده» عمل می کند؛ نه مکان مشخصی، نه زمان مشخصی و نه شیوه معلومی برای عملیات تروریستی خود دارد. پدیده تروریسم اکنون به مانند غده ای سرطانی شده که هر لحظه شیوع می یابد. انگلستان نیز به دلایل گوناگون به ویژه مسائل اعتقادی به غم تلاش های نیروهای امنیتی و اطلاعاتی انگلستان برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی، یکی از اصلی ترین اهداف تروریست ها خواهد بود.

** ایرنا: آیا می توان گفت برگزیت انگلیس را در برابر این حمله ها ضعیف تر خواهد ساخت یا خیر؟ ارزیابی شما چیست؟
** حقگو: حضور فعال انگلستان با توجه به شرایط کنونی و خروج از شرایط همگرا، آثار متنوعی به ویژه در حوزه های امنیتی داشته است. به طور قطع خروج از اتحادیه اروپا آثار منفی برای انگلستان به همراه خواهد داشت و احتمال حوادث اینچنینی را افزایش خواهد داشت. البته به این معنا نیست که با نگاه خوشبینانه و آرمانی به مسائل امنیتی در منطقه ای مانند اتحادیه اروپا بنگریم اما به نظر می رسد نظم امنیتی منطقه اروپا با محوریت بروکسل وضعیت به مراتب بهتری برای جامعه انگلستان ایجاد کرده بود. همانگونه که تاکنون شاهد آثار منفی برگزیت برای انگلستان بودیم، به نظر می رسد از این پس از نیز خروج از اتحادیه اروپا ضررهای بیشتری برای انگلستان به همراه خواهد داشت.
پژوهشم** 9283** 1601**خبرنگار: فرشته ذبیحیان** انتشاردهنده: شهناز حسنی

ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.