ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 23950
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۶:۴۰
  • 89 بازدید
  • ارسال توسط :
تحولات مهم منطقه‌ای بعد از سفر ترامپ

تحولات مهم منطقه‌ای بعد از سفر ترامپ

«عبدالهادی ضیغمی»، کارشناس مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص تنش در روابط قطر و عربستان، با اشاره به اینکه ادعاهای ریاض در قبال قطر برای سرپوش گذاشتن بر شکست­‌های سعودی­ها است، بیان داشت: ترامپ بعدازظهر روز جمعه 29 اردیبهشت برای سفری که قرار بود در آن قراردادهای تسلیحاتی به ارزش […]

«عبدالهادی ضیغمی»، کارشناس مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص تنش در روابط قطر و عربستان، با اشاره به اینکه ادعاهای ریاض در قبال قطر برای سرپوش گذاشتن بر شکست­‌های سعودی­ها است، بیان داشت: ترامپ بعدازظهر روز جمعه 29 اردیبهشت برای سفری که قرار بود در آن قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد امضا شود، وارد عربستان شد. همزمان با این سفر سه اتفاق بسیار مهم روی داد.

وی با تشریح سه تحول مهم منطقه­‌ای گفت: اتفاق دموکراتیک و موفق ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستای جمهوری اسلامی ایران در رأس این تحولات بود که حضور بیش از 72 درصدی ملت ایران در آن ثبت شد. ثانیاً عربستان و نیروهای همراه این کشور در یمن دچار سردرگمی و خسارت‌های بسیار شدید مالی و جانی شده­‌اند که کشته شدن حدود 25-20 نفر از سربازان سودانی از جمله آن‌ها است. همچنین داعش در عراق به مرزهای سوریه رانده شد. آن‌ها در غرب موصل شکست‌های بسیار سنگینی متحمل شدند؛ به‌ طوری‌که نیروهای مردمی و حشد الشعبی شهر مرزی القائم را که دومین مرکز داعش در شمال غرب عراق بود، آزاد کردند.

کارشناس مسائل جهان عرب با توجه به حضور گسترده مردم بحرین در دفاع از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم نیز افزود: نیروهای آل خلیفه در عملیات صبح روز دوشنبه دوم خرداد منطقه الدراز را محاصره کردند و به مردمی که در اطراف خانه آیت‌الله عیسی قاسم تجمع کرده بودند، حمله کردند. نیروهای آمریکایی و داعشی نیز اخیراً به یمن وارد شدند.

وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها به دنبال این تحولات تصمیم گرفتند یک بمب رسانه‌ای منفجر کنند، مطرح کرد: آن‌ها تلاش داشتند عملیات دموکراتیک ایران و شکست نیروهای عربستان و داعش در درگیری‌های یمن و عراق را تحت‌الشعاع قرار دهند. با این‌ حال حقیقت همواره پشت ابر نخواهد ماند.

ضیغمی با تأکید بر اینکه کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس اختلافات سیاسی بسیاری میان خود دارند، اشاره داشت: اختلاف میان عربستان و قطر بر سر جزیره‌ای در نزدیکی بحرین از جمله این اختلافات است. همچنین طرفین بر سر کنترل اخوان المسلمین در مصر و ترکیه اختلاف‌نظر دارند.

ضیغمی با اشاره به اظهارات شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر برای فارغ‌التحصیلان نیروهای افسری در روز سه‌شنبه 27 اردیبهشت تأکید داشت: این اظهارات هیچ‌گونه خلاف قانون نبوده و تازگی ندارد. امیر قطر تصریح کرد که ایران یک قدرت منطقه‌ای است و نمی‌توان در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از آن چشم پوشید. علاوه بر قطر همه کشورهای منطقه نیز به این واقعیت اذعان دارند. همچنین امیر قطر تأکید کرده بود که حزب‌الله و حماس در برابر صهیونیست‌ها مقاومت کرده‌اند و نباید آن‌ها را در لیست سیاه و جزء تروریست‌ها جای داد. وی گفته بود که قطر به‌ رغم ارتباط با آمریکا و اسرائیل، همچنان به مناسبات خود با ایران به‌ عنوان یک قدرت منطقه‌ای ادامه می‌دهد.

وی با توجه به اینکه سعودی‌ها برای کنترل کردن اخوان ‌المسلمین و تهدید قطر اعلام کردند که اظهارات امیر قطر غیرعادی بوده است، تأکید کرد: ریاض برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود این موضوع را مطرح کرد.

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به اینکه ترامپ بعد از عربستان به تل‌آویو سفر کرد و 16 نفر از معاونان وزرای عربستان نیز وی را همراهی کردند، اضافه کرد: نتانیاهو به ترامپ اعتراض کرده بود که چرا مقامات رده دوم را به همراه خود آورده است. این موضوع نشان می‌دهد که تل‌آویو به فکر روابط بهتر با ریاض است. این‌گونه تلاش می‌شود قبح روابط بین عربستان و اسرائیل شکسته شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.