ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 24256
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۴:۲۴
  • 90 بازدید
  • ارسال توسط :
بهترین فرصت برای جهش اقتصادی کرمانشاه ** عبدالله الماسی

بهترین فرصت برای جهش اقتصادی کرمانشاه ** عبدالله الماسی

هجوم وحشیانه گروه تروریستی داعش به عراق و جنایات چهار ساله آنان، بسیاری از زیرساخت های اولیه همسایه غربی ایران را از بین برده و عراق تقریبا در همه زمینه ها نیازمند همکاری اقتصادی و واردات کلان است.از دیگر سو، هزاران تولید کننده کالا و خدمات ایرانی به ویژه در استان کرمانشاه، در به در […]

هجوم وحشیانه گروه تروریستی داعش به عراق و جنایات چهار ساله آنان، بسیاری از زیرساخت های اولیه همسایه غربی ایران را از بین برده و عراق تقریبا در همه زمینه ها نیازمند همکاری اقتصادی و واردات کلان است.
از دیگر سو، هزاران تولید کننده کالا و خدمات ایرانی به ویژه در استان کرمانشاه، در به در دنبال مصرف کننده می گردند؛ رساندن مطمئن و کم‌هزینه 2 طرف این معامله البته چندان آسان نیست و به تدبیر و تکمیل زیرساخت های صادراتی نیازمند است.
طی چند سالی که داعش امنیت در عراق را فراری داده بود، تبادلات اقتصادی ایران و عراق هم بشدت دچار اختلال شد اما اکنون اوضاع در حال بازگشت به شرایط مطلوب گذشته است؛ با این تفاوت مثبت که فرصت مجددی برای خودنمایی ایران و کرمانشاه در عراق و ربودن بازارها از دست رقبای دیگر مهیا شده است.
** کرمانشاه،‌ بهترین گزینه
کرمانشاه نزدیکترین و بهترین مسیر ایران به عراق است و در کمتر از 2.5 ساعت به حدود 18 میلیون نفر از جمعیت همسایه غربی دسترسی دارد.
نیمی از صادرات سالانه ایران به عراق از 2 مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی کرمانشاه صورت می گیرد، رقمی که با تکمیل زیرساخت های مرزی و حذف برخی قوانین دست و پاگیر، استعداد یک جهش بلند و چندبرابری را دارد.
علاوه بر محصولات سایر استان ها که از مسیر کرمانشاه راهی عراق می شود، صادرات عمده خود کرمانشاه هم به راحتی می تواند از چند قلم محدود فراتر رود و انواع محصولات کشاورزی و معدنی را هم در بر بگیرد.
تکمیل سامانه گرمسیری و آبی شدن ده ها هزار هکتار از زمین های کشاورزی غرب کرمانشاه جان تازه ای به کشاورزی بیش از 900 هزار هکتاری استان خواهد بخشید و توان صادرات محصولات افزایش چشمگیری می یابد.
به این امتیاز باید تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در آینده نزدیک را هم افزود؛ مصوبه ای که اگر در مجلس نهایی و تصویب شود، یک تحول اقتصادی چشمگیر و پیوند محکم تجاری با عراق خواهد بود.
البته هم اکنون و براساس برنامه ششم توسعه، استان کرمانشاه می تواند همچون مناطق آزاد تجاری از معافیت های مالیاتی برای جذب سرمایه گذاران بهره ببرد.
یعنی اگر تدابیر مناسبی اتخاذ و گام های موثری برای جذب سرمایه برداشته شود، توان صادراتی استان با توجه به ظرفیت های متعدد کشاورزی، ‌معدنی، دارویی و صنعتی قابلیت چند برابرشدن دارد.
اما نقش کرمانشاه در تصاحب بازار عراق فقط صادرات تولیدات خود نیست بلکه بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر برای رسیدن کالاهای سراسر کشور به همسایه غربی نیز هست؛ با بهره برداری از راه آهن کرمانشاه طی یکی 2 ماه آینده، باید منتظر ترافیک بیشتری در این مسیر هم بود.

** باید نگاه و روش‌ها تغییر کند
این دورنمای زیبا که می تواند بهترین جهش برای مهار بیکاری افسارگسیخته کرمانشاه و سامان دادن به معیشت و اقتصاد بیمار آن باشد، حتما به راحتی و با دست روی دست گذاشتن محقق نمی شود.
بی شک در پیش گرفتن مسیرهای سنتی، گرفتار شدن در پیچ و خم‌های اداری و نگاه های سنتی و دیوانسالارانه به این فرصت طلایی، ارمغان مناسبی برای کرمانشاه در پی ندارد، چنانکه ثمره آن را تاکنون دیده ایم.
اگر مدیران استان به کم نظیر بودن بازار عراق برای کرمانشاه اعتقاد دارند، باید تدابیر و نگاه متفاوتی را در پیش بگیرند و با زمینه‌سازی لازم از هم اکنون فضا را برای قبضه کردن اقتصاد دست و پا شکسته عراق مهیا کنند.
سرمایه گذاران و تولید کننده های کالا و خدمات اگر ببینند زمینه حضور موثر و سودتضمینی آنان فراهم شده است، با سر به دل دریای اقتصاد کرمانشاه می زنند و به تولید و صادرات آن جانی دوباره می بخشند که طبعا یکی از ثمرات آن، حس شدن طعم شیرین اشتغال زیر زبان جوانان مستعد و بیکار استان خواهد بود.
استان کرمانشاه سالانه بیش از 2 میلیارد دلار کالا به عراق صادر می کند که حدود 50 درصد از کل صادرات ایران به این کشور است.
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.