ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 24588
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۸:۳۷
  • 119 بازدید
  • ارسال توسط :
درگیری میان آمریکا، ایران و روسیه در سوریه بعید نیست

درگیری میان آمریکا، ایران و روسیه در سوریه بعید نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، معاون پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در خصوص افزایش خطر درگیری در سوریه میان آمریکا از یک سو، و ایران و روسیه از سوی دیگر، هشدار داد.    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، معاون پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در خصوص افزایش خطر درگیری در سوریه میان آمریکا از یک سو، و ایران و روسیه از سوی دیگر، هشدار داد. 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از تلویزیون بلومبرگ، چارلی رز، مجری این شبکه، در بخشی از گفتگوی اختصاصی با مایک مورل، معاون سابق رئیس سیا ، از وی درباره احتمال بروز درگیری‌های عمیق‌تر میان قدرت‌هایی که بخشی از جنگ داخلیِ سوریه نیستند، اما در آن کشور فعالند پرسید، که مایک مورل پاسخ داد: به نظر من، ما در حال ورود به مرحله‌ای جدید (در سوریه) هستیم، ولی به اندازه‌ی کافی تمرکز و توجه به خطر فزاینده‌ای که در این کشور ممکن است به‌وجود آید، نداریم. 

 

تمامِ تمرکزِ ما بر شکست دادن داعش است. ما به فکر آخرین نبرد در موصل (عراق) و نبردِ آتی در رقه (سوریه) برای شکست داعش هستیم و همه صرفاً بر این مسئله متمرکز شده‌اند. 

 

این در حالی است که رخداد دیگری در سوریه در شرف وقوع است که همان افزایش خطر احتمال بروز درگیری است میان قدرت‌های بزرگی که در این جنگ دخیل هستند. منظورم میان آمریکا و ایران و همچنین بین آمریکا و روسیه است. 

 

مورل پرسید: چه خبر است و ساز و کارِ این مسئله چیست؟ و خودش پاسخ داد: مدت‌های مدید در سوریه، دو جنگِ کاملاً مجزا در جریان بوده است. جنگی داخلی میان (بشار) اسد (رییس جمهور سوریه) و مخالفان سوری و جنگی مجزا، یعنی جنگ دوم، که میان آمریکا و متحدانش و (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در جریان بوده است. 

 

چارلی رز: بشار الاسد گفته است که وی نیز بخشی از این جنگ (علیه داعش) بوده است. 

 

مورل: اما وی واقعاً (بخشی از آن جنگ) نبود. لذا اکنون آنچه در جریان است این است که همانطور که اسد در حال تفوق و غلبه در جنگ داخلی است و همزمان با پیروزی‌های وی در بازپس گرفتن سرزمین‌هایی که مخالفان سوری در اوایل جنگ آن را به دست آورده بودند، اسد و متحدان ایرانی و شیعیانِ حزب الله، که  در حمایت از وی می‌جنگند، در حال هرچه نزدیک‌تر شدن به آن دسته از نیروهای مخالف سوری هستند، که آمریکا آنان را برای جنگ علیه داعش آموزش داده است. 

 

فقط در همین دو هفته‌ی اخیر، نیروهای آمریکایی به نیروهای شبه‌نظامیِ شیعی که مورد حمایت ایران هستند و برای اسد می‌جنگند، حمله کردند، زیرا آن نیروها در حال نزدیک شدنِ بیش از حد به پایگاهی نظامی بودند که نیروهای آمریکایی و انگلیسی در آن پایگاه به نیروهای مخالفِ (دولت سوریه) برای مقابله با داعش آموزش می‌دهند. 

 

این در واقع، دومین باری بود که ما (آمریکا) به نیروهای دولتی سوریه حمله کردیم. اولین بار، پس از حمله (شیمیایی با گاز) سارین بود و دومین بار نیز در هفته‌ی گذشته رخ داد. 

 

دو روز پیش نیز نیروهای روس به نیروهای مخالف مورد حمایت غرب – که غرب آن‌ها را برای نبرد با داعش آموزش داده است – حمله کردند، زیرا آنان در حال نزدیک شدن به یک گروه شبه‌نظامیِ شیعی بودند. 

 

از اینرو می‌بینیم آنچه اکنون در سوریه در شرف رخدادن است، این است که نیروهایی که قبلاً از یکدیگر جدا و مجزا بودند، در حال هرچه نزدیک‌تر شدن به هم هستند. این خطری فزاینده است و مسئله‌ای است که پنتاگون (وزارت دفاع)، وزارت امور خارجه آمریکا و همچنین اتاق تصمیمگیری در کاخ سفید (اتاق «جان اف کندی» در زیرزمین کاخ سفید، که معمولاً در آن، تصمیمات مهمِ اطلاعاتی و امنیتی گرفته می‌شود) باید به آن توجهِ فراوانی مبذول دارند. 

 

چارلی رز در خاتمه گفت: خطرِ چنین موقعیتی این است که به نحوی از انحاء، شرایطی به‌وجود آید که شخصی در آنجا (سوریه) کاری کند، که شخص دیگر را وادار به واکنش کند و آنگاه ممکن است ناگهان همه چیز از کنترل خارج شود و یک درگیریِ بزرگ به‌وجود آید. 

 

مایک مورل: صحیح است؛ بله، صد در صد صحیح است. 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.