ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 25917
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
  • 505 بازدید
  • ارسال توسط :
مدافعان حرم، نگین انگشتری ایران در منطقه غرب آسیا

مدافعان حرم، نگین انگشتری ایران در منطقه غرب آسیا

در خصوص حملات تهران نکات بسیاری گفته شده است، اما توجه به ابعاد بین المللی این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در نکته نگاری های انجام شده توجه و تمرکز بر مسائل داخلی از جمله لزوم ایجاد همبستگی و وحدت، تمرکز بر توان امنیتی داخلی و … گذارده شده است، در این متن تلاش می […]

در خصوص حملات تهران نکات بسیاری گفته شده است، اما توجه به ابعاد بین المللی این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در نکته نگاری های انجام شده توجه و تمرکز بر مسائل داخلی از جمله لزوم ایجاد همبستگی و وحدت، تمرکز بر توان امنیتی داخلی و … گذارده شده است، در این متن تلاش می شود تا به ابعاد بین المللی پیرامون این حادثه اشاره شود. یکی از این موضوعات مدافعان حرم هستند که رهبر انقلاب اشاره داشتند « به شهدای مدافع حرم به طور ویژه افتخار می‌کنیم.» و بیان داشتند «اگر مدافعان حرم مبارزه نمی‌کردند باید در کرمانشاه و همدان می‌جنگیدیم.» دومین موضوع عدم انزوای ایران در سطح بین المللی بوده است.
 
1. مورد خاص مدافعان حرم
 
منصفانه ترین نکته ای که می توان در زمینه حمله تهران مورد بحث قرار داد، رشادت های کسانی است که با تمسک به پاسداری از کیان اسلام و حریم و حرم اهل بیت از جان، خانواده و بسیاری از دلبستگی های دنیوی دل بریده اند و خود را در مواجهه با سفاکانی قرار داده اند که از کشورهای متعدد وارد سرزمین های سوریه و عراق شده اند و به دلایلی از جمله تطمیع یا خیانت نظامیان محلی و یا غافلگیری حکومت های محلی بر سرزمین های آن ها مستولی شده اند. تقریبا می توان بیان کرد که هیچ مرامنامه سیاسی ندارند و صرفا سرزمین افزایی از پایه های اقدامات آن ها محسوب می شود.
 
در چرایی افزایش نفوذ این گروهک ها در سرزمین های اسلامی می توان به عناصر متعددی اشاره کرد، به طور کلی در فضایی که در سالهای اخیر در منطقه به وجود آمده و دو کشور همپیمان محور مقاومت را به خود درگیر کرده است، بی تردید عناصر متعددی دخیل بوده و هستند که هم عناصر بیرونی در این موضوع ورود داشته اند و هم مولفه های درونی. برای مثال نقش قدرت های بزرگ از جمله دولت آمریکا و برخی از کشورهای غربی به همراه برخی از کشورهای ثبات زدای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا اشاره کرد. از نقش رژیم صهیونیستی به عنوان عنصر ناهمگن در منطقه نیز می توان به عنوان یکی از دلایل افزایش نفوذ این گروهک یاد کرد.
 
در این شرایط برخی از جوانان در ایران با عنوان دفاع از حریم اهل بیت هم در سوریه و هم در عراق وارد کارزار نبرد با تکفیری هایی شدند که قصدشان از بین بردن کیان شیعه و مقدسات آن بوده است. با ورود به هنگام این نیروها پیشروی های تکفیری ها متوقف و روز به روز به عقب رانده شد چه اگر این موضوع محقق نمی شد، قطعا تروریسم تکفیری خود را به ایران و استان های مرزی ایران می رساند. موضوعی که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره کردند و بیان داشتند که در غیر این صورت ما می بایست در همدان، کرمانشاه و ایلام با آن ها می جنگیدیم.
 
در خصوص اهداف ایجاد تروریسم داعش در منطقه و به خصوص در کشورهای عراق و سوریه، بحث های متعددی ذکر شده است، که بازگویی دو نکته از آن بیراه نیست، نخست اینکه هر جا محور مقاومت گسترده شده و در حال نهادینه کردن عناصر اجتماعی فرهنگی خود بوده است،  آمریکایی ها تلاش کرده اند تا موانعی برای آن ایجاد کنند. آمریکایی ها این موضوع را صریحا در مقابل منافع و امنیت رژیم صهیونیستی قلمداد می کنند و بر آن هستند که گسترش محور مقاومت به طور مستقیم اسرائیل را در انزوا قرار خواهد داد. دومین موضوع محدود کردن ایران به آن چیزی است که آن ها «مرزهای ایران» قلمداد می کنند. این موضوع توسط آمریکایی ها و متحدان منطقه ای آن ها بارها ذکر شده است که ایران بایستی به پشت مرزهای خود بر گردد و نیروهای خود را از کشورهای منطقه خارج کند. یکی از ابزارهای آمریکایی ها برای محدود کردن و به اصطلاح مهار ایران همین موضوع جنگ نیابتی علیه ایران و ایجاد گروه هایی بوده است که به صورت نیابتی بتوانند ایران را در موضوع امنیت ملی درگیر خود سازند.
 
بنابراین سوای از عناصر و مولفه های داخلی در ایجاد و تقویت این گروه های تروریستی عناصر بین المللی نیز بسیار مهم و قابل توجه بوده اند. در چنین فضایی که آمریکایی ها تلاش داشته اند تا ایران را درگیر یک موضوع امنیتی و پروژه مشغول سازی کنند، سیاست منطقه ای ایران دفاع از مرزها در سرزمین های درگیر به تروریسم بوده است. هر چند موضوع دفاع از سرزمین های اسلامی در درجه نخست دفاع از حریم سرزمین های اهل بیت و حرمین شریفین بوده است، اما در درجه دوم همیاری منطقه ای ایران به کشورهای همپیمان نیز بوده است به گونه ای که همان طور که بسیاری از فرماندهان و نخبگان کشورهای عراق و سوریه اشاره کرده اند، اگر حمایت ایران از عراق و سوریه نبود، بغداد و دمشق قطعا سقوط کرده بودند. در فضایی که به طور خاص بغداد در معرض سقوط قرار داشت با حمایت ایران این کشور به آرزوهای خود در خصوص حفظ تمامیت ارضی اندیشید و تروریسم در این کشور اینک در حال رخت بر بستن است. داعش آخرین نفس های خود را در موصل می کشد و به زودی نیز عراق از وجود نحس آن عاری می شود. این موضوع به یاری بسیاری از جوانانی صورت گرفته است که اینک در کشور ما به «مدافعان حرم» مشهورند. اگر یاری و اعانه آن ها وجود نداشت این اتفاقات نیز در گسترده عراق و سوریه نمی افتاد و این دو اینک قلمرو تکفیری هایی بودند که مرزهای وسیعی با ایران داشتند.
 
حادثه تروریستی تهران یک بار دیگر نقش، اهمیت، جایگاه، توان و ظرفیت این نسل جدید مدافعان از سرزمین و ایدئولوژی را بازروایی کرد و در کشور نسبت به فاکتورهای مربوط به این نیروها همبستگی به وجود آورد. اینک کمتر ذهن عقلانیت پایه ای در خصوص نقش مدافعان حرم در ایران تشکیک می کند. فضای به وجود آمده بعد از حملات تروریستی داعش به مجلس و حرم مطهر امام خمینی (ره) نشان داد که مردم در خصوص امنیت خود مدیون نیروهای بین المللی خود هستند. از هر جناح سیاسی نسبت به این مقوله اجماع نظر و همبستگی به وجود آمد و این همان موضوعی است که به درستی قابل درک شده است.
 
2. ایران یقینا کشوری منزوی نیست
 
به لیست کشورها، سازمان ها، افراد و … که به ایران در خصوص حمله تروریستی تهران تسلیت گفته اند یا با ایران ابراز همدردی کرده اند توجه کنید، نکته ای که نشان دهنده عدم انزاوی ایران در سطح بین المللی است. در زیر به بخشی از این ابراز همدردی ها که در وب سایت دولتی ایرانا منتشر شده است، اشاره خواهد شد.
 
– امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، این حمله‌ها را محکوم و با ملت ایران اعلام همبستگی کردند.
– آن هیدالگو، شهردار پاریس نیز در توییتر اعلام کرد که چراغ‌های برج ایفل جمعه شب به احترام جانباختگان حوادث تروریستی تهران خاموش می‌شوند.
– سران کشورهای ترکیه، لبنان، فرانسه، عراق، روسیه و دیگر کشورهایی همچون ارمنستان، پاکستان و … هرکدام در پیام‌هایی جداگانه این حملات را محکوم و با مردم ایران اعلام همدردی و همبستگی کردند.
– پرچم بریتانیا نیز در سفارت این کشور در تهران به نشانه ادای احترام به شهیدان حمله تروریستی تهران به حالت نیمه برافراشته درآمد.
– سازمان ملل نیز در اقدامی این چنینی پرچم خود در دفتر این سازمان در تهران را نیمه افراشته کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گفتگوی تلفنی با غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن محکومیت حملات تروریستی تهران مقابله با این اقدام زبونانه را نیازمند هماهنگی‌های جهانی و جمعی دانست. وی همچنین با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرد و افزود سازمان ملل در این مسیر در کنار ملت ایران ایستاده است.
– پیش‌تر، دبیر کل سازمان ملل و اعضا شورای امنیت این سازمان در بیانیه‌های جداگانه‌ای این حمله را محکوم کرده بودند.
– درست همزمان با این حادثه در تهران، سران حاضر در نشست شورای عالی امنیت آمریکا به احترام مردم ایران و شهیدان روز چهارشنبه تهران یک دقیقه سکوت کردند.
– جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا حملات به مجلس ایران و مرقد امام خمینی (ره) در تهران را که دست‌کم 12 کشته و بیش از 40 زخمی درپی داشت محکوم کرد و گفت: با خانواده‌های قربانیان این حملات و مردم ایران ابراز همدردی می‌کنیم و به آنها تسلیت می‌گوییم.
– سفارت استرالیا در تهران نیز اعلام کرد اوضاع را زیر نظر دارد و با مقامات ایران برای مشخص شدن اینکه آیا اتباع استرالیا در این حملات تحت تاثیر قرار گرفته‌اند یا خیر در تماس است.
– خبرها حاکی از آن است که تیم‌های برزیل و آرژانتین قبل از بازی دوستانه خود در استرالیا به مردم و شهدای ایرانی در اقدام تروریستی گروهک داعش، ادای احترام کردند.
– شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان با ارسال پیامی به حسن روحانی همتای خود ضمن ابراز تاثر عمیق خود، اقدام‌های تروریستی در تهران را به شدت محکوم و با دولت و ملت ایران و همچنین خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.
– از سویی دیگر نیز دفتر یادبود شهدای حوادث تروریستی در تهران روز جمعه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا پایتخت اندونزی، آستراخان روسیه، مینسک پایتخت بلاروس، بانکوک پایتخت تایلند دایر شد.
– سرکنسول قزاقستان و ترکمنستان نیز با حضور در آستراخان دفتر یادبود را امضا و به خانواده شهدای این عملیات ادای احترام کردند.
– همزمان با ابراز همدردی مقام‌های بلندپایه سیاسی، مذهبی، فرهنگی و علمی ارمنستان با جمهوری اسلامی و ملت ایران در محکومیت اقدام‌های تروریستی روز چهارشنبه، ارمنستانی‌ها نیز با ایرانیان اعلام همبستگی مردمی می‌کنند. شماری از شهروندان ارمنستانی با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی همراه دسته‌های گل سفید به نشانه دوستی دو ملت و ابراز تاسف از بروز این فاجعه با مردم و خانواده‌های داغدیدگان ابراز همدردی کرده و اقدام تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی علیه ملت ایران و کشورهای منطقه را محکوم می‌کنند.
  
این حجم از ابراز همدردی و همبستگی بین مردم، سازمان های بین المللی و دولت ها نشان دهنده این است که مردم ایران نه تنها منزوی نیستند، بلکه در صورت ایجاد اتفاقی ناخوشایند همبستگی جهانیان را نیزدر ابعاد مختلف خود به همراه داشته اند یا خواهند داشت. این موضوع به طور خاص نشان می دهد که تلاش برخی از کشورها برای محدود کردن نظام بین الملل به چند کشور خاص نتیجه ای در بر نداشته و ایران کماکان جایگاه خود را در نظام بین المللی دولت ملت ها با اقبال عمومی داشته است. در بین دولت هایی که از همان ابتدا موضعی نفرت انگیز نسبت به این ماجزا اتخاذ کرده اند، آمریکایی ها و سعودی ها نماینگر بوده اند. دونالد ترامپ که در موضعی عجیب اظهار داشت «ما به خاطر قربانیان حادثه تروریستی در تهران ابراز تاسف کرده و همچنین به همه مردم ایران که با این زمان سخت و دشوار روبرو شده اند همدردی می کنیم.
 
ما تاکید می کنیم که کشورهای حامی تروریسم ممکن است خودشان قربانیان بدی و خشمی باشند که خودشان زاییده اند.» این موضع سخیف به همراه عدم واکنش عربستان سعودی به حوادث تهران تنها مواضع منفی بوده است که در خصوص این اقدام صورت گرفته است، این دو موضوع نیز نشان می دهد که نقش عوامل و عناصر بین المللی در ایجاد آشوب در تهران را بایستی در کجا مورد تفحص قرار داد و ایده بسیاری مبنی بر این که بایستی مشکلات کشور را از دریچه آمریکایی ها مورد حل و فصل قرار داد یا این موضوع که به هر صورت بایستی به دنبال مذاکره با عربستان سعودی بود، زیر سوال می برد.
 
ابراز همدردی و همبستگی کشورهای دنیا با ایران چندین پیام دارد، نخست اینکه آن ها ایران به مثابه قربانی تروریسم را نه تنها پذیرفته اند بلکه مظلوم می نگرند که با ایران ابراز همدردی می کنند، دوم اینکه نقش ایران در مبارزه با تروریسم را مثبت و قابل ستایش می دانند، در پیام بسیاری از سران کشورها از نقش ایران در مبارزه با تروریسم ستایش شده است، سوم اینکه تصور تحدید نظام بین المللی به چند کشور غربی و خصوصا آمریکا و ایده انزوای ایران به طور کلی مردود شده است.
 
پی نوشت:

[1] http://www.irna.ir/fa/News/82559479/

ادامه دارد …

پایگاه برهان

انتهای متن/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.