ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 26994
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۹:۴۷
  • 127 بازدید
  • ارسال توسط :
امام علی(ع) «صدیق اکبر» است/ «صدیق» و «شهید» ۲ ویژگی مؤمنان

امام علی(ع) «صدیق اکبر» است/ «صدیق» و «شهید» ۲ ویژگی مؤمنان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر سوره حدید در مسجد بعثت خرم آباد، با اشاره به آیه نوزدهم این سوره «وَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذینَ کَفَرُوا […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر سوره حدید در مسجد بعثت خرم آباد، با اشاره به آیه نوزدهم این سوره «وَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحیمِ» اظهار داشت: موضوع این آیه راجع به شهدا و صدقین است؛ دو واژه ای که در قرآن کریم در موراد متعددی به کار رفته است.

وی با بیان اینکه واژه «صدیق» به اصطلاح ادبی صیغه مبالغه و از ریشه صدق است، تصریح کرد: صدیق یعنی کسی که سر تا پایش راستی و درستی است؛ کسی که عمل اش مطابق با گفتارش و گفتارش مطابق با عمل است است.

شخصیتی صادق تر از امام علی(ع) جز رسول خدا (ص) نداریم

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه صداقت در گفتار یعنی گفتار شخص مطابق با واقع باشد و خلاف واقع و دروغ نباشد، افزود: صداقت در عمل یعنی عمل انسان مطابق با گفته های واقعی او باشد.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در قرآن مجید از بعضی افراد به عنوان صدیق یاد شده است و در روایات نیز به بعضی افراد لقب صدیق داده شده است، اظهار داشت: در آیه ۴۱ سوره مریم خداوند حضرت ابراهیم را صدیق نامیده و در آیه ۵۶ همین سوره نیز از حضرت ادریس به عنوان صدیق یاد شده است.

وی با بیان اینکه در روایات نیز به امام علی(ع) لقب صدیق داده شده است، در برخی روایات از امیر المومنین علی (ع) به عنوان «صدیق الاکبر» و «صدیق الاعظم» یاد شده است، تصریح کرد: واقعا هم ما شخصیتی صادق تر از امام علی(ع) جز رسول خدا (ص) نداریم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: سر تا پای وجود امام علی(ع) صداقت و درستی بود؛ در روایتی آمده است که امام علی(ع) اشاره کرده اند که «در عمرم خلاف واقع نگفتم و عمل نکردم».

آیت الله میرعمادی افزود: کسی که صدیق است ۳ نشانه باید داشته باشد؛ نخست اینکه کلام اش مطابق با واقع باشد، دوم رفتار اش مطابق با گفتار واقع باشد و سوم اندیشه و فکر اش صواب باشد.

پیامبر اکرم(ص) شهید بر امت است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در آیه ۱۹ سوره حدید حرف از شهدا آمده است، گفت: شهدا جمع شهید است و شهید به معنای حضور توام با مشاهده است؛ مشاهده نیز دو قسم است، گاهی انسان با چشم ظاهر مشاهده می کند و گاهی با چشم دل.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در روایتی آمده است: پیامبر زیر درختی خوابیده بود و در همین حال ابوذر به همراه یکی از اصحاب گفتند شاخه ای را می شکنیم تا ببینیم پیامبر به هوش است یا خیر، در حالیکه پیامبر چشم اش بسته بود و خوابیده بود فرمود: ابوذر ما را امتحان می کنی؟ تصریح کرد: پیامبران چشم دلشان هم روشن است.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه واژه شهید و شهدا در قرآن به دو معنا به کار رفته است، افزود: معنای اول آن «شهادت و گواه بر اعمال انسان» است؛ در قرآن کریم آیاتی داریم که می فرماید پیامبر شهید بر امت است، یعنی گواه بر امت است.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: در روز قیامت هر امتی با یک شاهدی می آید و پیامبر آن امت شاهد بر آنان است، ای پیامبر تو نیز در روز قیامت می آیی و تفاوت تو در این است که شاهد بر همه امت ها و پیامبران هستی؛ ادامه داد: پیامبر گرامی اسلامی شاهد بر امت اسلامی، امت های گذشته و پیامبران الهی دیگر است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه معنای دوم شهید «کشته شده در راه خدا» است، تصریح کرد: در روایات و آیات داریم که خداوند متعال به ۴ گروه پیامبران، صدیقین، شهدا و صالحین نعمت داد؛ اکثر مفسرین اذعان می کنند که این شهدا یعنی کسانیکه در راه خدا کشته شده اند.

صدیق و شهید دو ویژگی مومنان است

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه خداوند متعال در آیه ۱۹ سوره حدید مومنان را به دو صفت صدیق و شهید توصیف کرده است و منظور از این توصیف این است که مومنان مقام والایی دارند، افزود: شهدا از مومنان هستند و این مومن است که می تواند صدیق بشود؛ به همین جهت است که می گویند اگر گناهکار به جبهه برود و جهاد کند و شهید بشود، قبل از آنکه روح اش از جسم خارج شود پاک می شود و یک قطره خون اش تمام گناهان اش را پاک می کند.

وی یادآور شد: در روایتی این معنا تایید شده است؛ شخصی نزد امام صادق(ع) رفت و عرض کرد: دعا کنید که من شهید بشوم، امام فرمود: مومن باشید شهید هستید، و بعد حضرت آیه ۱۹ سوره حدید را تلاوت کردند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه با اشاره به قسمت ددیگر آیه نوزدهم سوره حدید «وَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحیمِ» اظهار داشت: قرآن همیشه دو گروه کافر و مومن را مقابل هم قرار می دهد و مقایسه می کند؛ قرآن کتاب تربیت و هدایت است و یکی از روش های تربیتی مقایسه و تشویق و تنبیه است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.