ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 29926
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۵:۰۹
  • 359 بازدید
  • ارسال توسط :

ملازم رهبری باش/ تکرار مکررات روزمره در وجود شهید تقوی راه نداشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی در حمله داعش به مجلس شورای اسلامی در 17 خرداد به شهادت رسید. شخصیت قرآنی این شهید و تلاش برای رفع مشکلات دیگران، از جمله ویژگی‌هایی بود که در شخصیت او بروز و ظهور داشت. […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی در حمله داعش به مجلس شورای اسلامی در 17 خرداد به شهادت رسید. شخصیت قرآنی این شهید و تلاش برای رفع مشکلات دیگران، از جمله ویژگی‌هایی بود که در شخصیت او بروز و ظهور داشت. به منظور آشنایی بیشتر با دیگر ویژگی‌ها و فعالیت‌های این شهید گفت‌وگویی با مریم سمایی،‌ همسر شهید تقوی داشته‌ایم که متن آن از نظرتان می‌گذرد؛

ـ طی ایامی که با شهید تقوی زندگی مشترک داشتید،‌ ایشان بر روی چه مسائلی تاکید می‌کردند و نسبت به چه موضوعاتی حساس بودند؟

تفکرات ایشان بسیار اعتدال‌گرایانه بود و افراط و تفریط در آن راه نداشت. برای مثال این طور نبود که در حجاب سخت بگیرد. نگاه افراطی نداشت،‌ ولی از این سمت نیز به تفریط دچار نبود. افراد بسیاری از محجوب و سر به زیر بودن ایشان با من سخن گفته بودند.

شهید تقوی همیشه حیا را در رفتارش رعایت می‌کرد. در عین حال ایشان فضا را به گونه‌ای طراحی می‌کرد که اگر مراجعه‌کننده‌ای سوالی دارد، بتواند به خود این اجازه را بدهد که سوالش را بپرسد. ایشان در مسائل دیگر نیز این گونه بود. بیشتر تفکرات ایشان حالت عمیق داشت. یکی از خصوصیات مهمی که در ایشان سراغ داشتم،‌ انس عجیبی بود که با آیات و روایات داشت.

ـ نظر ایشان درباره فعالیت بانوان در بیرون از منزل همانند حضور در اجتماع،‌ جلسات درس اخلاق، مشاغل مختلف و … چه بود؟

شهید تقوی استاد اخلاق بود. من حتی مطالبی را که از جلسات درس اخلاق دیگر اساتید می‌گرفتم،‌ به ایشان عرضه می‌کردم و درستی آنها را جویا می‌شدم و آخرین سخن در این رابطه را ایشان برای من بیان می‌کرد. به همین دلیل هیچ گاه از ایشان در این باره که به کلاس درس اخلاق بروم سوال نکردم، چون احساس می‌کردم بهترین استاد در کنار من است.

هر مشکلی در این باره وجود داشت را با شهید مطرح کرده و از ایشان راهنمایی می‌خواستم. ایشان روحیه معتدلی داشت و بیشتر بر سر مسائل معرفتی تاکید می‌کرد،‌ به این معنی که می‌گفت اگر معرفت در قلب باشد،‌ خودش را در حوزه اخلاق نشان می‌دهد،‌ ولی اگر ظاهر اخلاق را می‌خواهی نشان دهی، کاری سخت و گاهی غیرممکن است و ارزش عمل درستی که از قلب بیرون می‌آید را ندارد.

شهید تقوی همیشه به این مطلب اشاره داشت که ارزش خواب عالم از شب‌ زنده‌داری جاهل بیشتر است. ایشان بر معرفت قلب تاکید می‌کرد. اگر این معرفت وجود داشته باشد،‌ حتی اگر به فرزندان رسیدگی می‌کنی،‌ کارهای منزل را انجام می‌دهی و …،‌ در حال عبادت هستی. مهم آن است که در این مسیر باشی.

ـ در کنار فعالیت‌هایی که ایشان در خارج از منزل داشتند،‌ به چه مباحث دیگری توجه می‌کردند و چه نکاتی را مورد تاکید قرار می‌دادند؟

گاه پیش می‌آمد که درباره مسائل اقتصادی سخن گفته می‌شد. در این اثنی، ایشان به بیان روایت می‌پرداخت و این در حالی بود که گاه جوانان تصور می‌کردند که مشکلات امروز در دوران اهل بیت(ع) وجود نداشته و راهکاری برای آن وجود ندارد. بر این اساس ممکن است افراد بسیاری تصور کنند که اسلام درباره مسائل امروز راهکارهای چندانی ارائه نکرده است،‌ در حالی که این گونه نیست.

شهید تقوی مطالعات عمیقی درباره تاریخ و سیره اهل بیت(ع) داشت. این رویکرد شهید سبب می‌شد که ایشان بتواند راهکارهای دین مبین اسلام را در مسائل مختلف به خوبی و به شکل منطقی ارائه کند و تفاسیر جالب و شیرین داشته باشد. یکی از موضوعاتی که شهید روی آن تاکید داشت،‌ انس گرفتن با قرآن کریم بود. ایشان با وجود اینکه وقت فراغت چندانی به دلیل مشغله کاری نداشت،‌ ولی هر روز در حد چند آیه و یا یک صفحه قرآن را معمولاً در اوقات سحر می‌خواند و جالب اینجا بود که با خواندن آیات،‌ آرامش می‌گرفت.

ضمن همجواری با این شهید نحوه صحیح قرائت و تلاوت قرآن بر اساس عمق و معنای آیات را آموختم. گاه می‌خواستم یک جزء قرآن را به سرعت بخوانم و تمام کنم،‌ ولی ایشان می‌گفت که یک صفحه بخوان،‌ ولی متوجه معانی آیات باش. شهید تقوی به زبان عربی نیز مسلط بود. زبان عربی ظرفیت والایی دارد و اگر به نکات آشنا باشی،‌ متوجه می‌شوی که جمله‌هایی که بیان شده است با انکار به کار رفته است یا تاکید و بر این اساس انس بهتری با آیات می‌گیری. ایشان در سال‌های پایانی عمر انس روزافزونی با قرآن کریم داشت.

ـ لطفاً درباره ویژگی‌های اخلاقی شهید بیشتر توضیح دهید.

ایشان هیچ گاه اهل گلایه از دیگران نبود. گاهی موضوعاتی را از همکاران ایشان می‌شنیدم و از وی سوال می‌کردم و ایشان در جواب من می‌گفت که موضوع مهمی نبود. تنها در صورتی با من درباره برخی موضوعات صحبت می‌کرد که تفکر خاص و مخالف نظام مطرح بود و من باید از آن مطلع می‌شدم تا دچارش نشوم،‌ ولی به موضوعات شخصی نمی‌پرداخت.

شهید تقوی برای رفع مشکلات دیگران تلاش می‌کرد. وی همیشه درصدد بود که مشکلات همکاران و آشنایان را رفع کند. مواردی وجود داشت که گاه زندگی چند زوج در ورطه طلاق افتاده بود و ایشان سعی کرد که این مشکل را رفع کند. همچنین در دورانی قرار بود که نیروهای سازمان فعالیت‌های قرآنی تعدیل شوند،‌ ولی ایشان با کاهش سطح اضافه کار همه اعضا،‌ مانع از آن شد که چنین اتفاقی روی دهد.

ـ آیا دامنه فعالیت‌های معنوی ایشان به منزل هم کشیده می‌شد؟

ما در منزل به مباحثه اصول کافی و نهج‌البلاغه در زندگی مشترک می‌پرداختیم. این بحث‌ها حتی در حضور اعضای خانواده من نیز ادامه داشت. «قدر مخفی» کتابی بود که با هم نوشتیم. تفکرات و مطالب کتاب از ایشان و نگارش آن برعهده من بود. درباره مباحثی که قرار بود در منبرهای ایشان مطرح شود نیز با هم گفت‌وگو و مطالب را ویرایش می‌کردیم.

افراد بسیاری برای استخاره گرفتن با ایشان تماس می‌گرفتند. در عین حال که استخاره‌های ایشان بسیار دقیق بود، ولی ایشان شخصیت استخاره‌ای نبود و می‌گفت که باید فکر کرد و مشورت گرفت و تا جایی که امکان دارد از نظر عقلانی به بررسی موضوع پرداخت و اگر راه به جایی نبردیم، استخاره بگیریم. گاهی پیش می‌آمد که افراد چند بار پشت سر هم از ایشان استخاره می‌خواستند و ایشان تحویل نمی‌گرفت و موضوع را به روزهای بعد موکول می‌کرد. وقتی در این باره علت را جویا می‌شدم،‌ ایشان می‌گفت که نباید افراد را طوری تربیت کنیم که هر گاه می‌خواهند کاری انجام دهند،‌ به سراغ استخاره بروند، باید آنها را به تفکر و مشورت گرفتن سوق داد و وقتی عقل و مشاوره راه به جایی نمی‌برد، به سراغ استخاره رفت.

ـ طی ایامی که شهید تقوی در مجلس فعالیت می‌کرد، چه اقداماتی انجام می‌داد و به چه کارهایی مشغول بود؟

ایشان در آغاز فعالیتش در مجلس،‌ مشاور فرهنگی علیرضا زاکانی از نمایندگان مجلس بود. وی طی نامه‌ای که به جهاد دانشگاهی ارسال کرد، خواستار آن شد که حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی به عنوان مامور جهاد،‌ در مجلس شروع به فعالیت کند. پس از انتخابات که آقای زاکانی برای حضور در مجلس رأی نیاورد،‌ آقای دهقان، از دیگر نمایندگان دور جدید مجلس، از حضور شهید تقوی به عنوان مشاور فرهنگی بهره گرفت. ایشان در آن ایام کمتر به مجلس رفت و آمد داشت. پس از آن، آقای دلیگانی از شهید تقوی دعوت به همکاری در مجلس کرد و در چند حوزه از وجود وی استفاده کرد. یکی از اقداماتی که شهید تقوی در این رابطه انجام می‌داد، درباره قوانینی بود که در مجلس به تصویب می‌رسید، ولی به اجرا در نمی‌آمد. ایشان در سال 96 نیز یک روز در هفته به مجلس می‌رفت تا اینکه در جریان حمله تروریستی داعش به مجلس در 17 خرداد به شهادت رسید.

ـ فعالیت‌هایی که شهید تقوی طی سال‌های اخیر داشت به چه موضوعاتی مربوط می‌شد؟

فعالیت‌های سال‌های اخیر ایشان بیشتر به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب مربوط بود و هر روز نیز فکر ایشان در این رابطه شکوفا می‌شد و تاکید داشت که باید ملازم رهبر باشیم و می‌گفت که باید چشمت به دهان رهبر باشد. ایشان نائب امام زمان(عج) است. هر کاری را که می‌خواهی انجام دهی،‌ باید نظر ایشان را در آن رابطه بدانی. برای مثال درباره سوریه،‌ اوضاع منطقه، تحول معنوی و … باید از نظر ایشان مطلع باشی.

همسرم اغلب این توضیحات را در شب‌ها که فرزندان‌مان خوابیده بودند بیان می‌کرد. ایشان به حدی توضیح می‌داد که گاهی من از حجم مطالب خسته می‌شدم و مباحث را سنگین می‌دانستم،‌ ولی ایشان می‌گفت که این مسائل سنگین نیست و وی فقط جزئیات را مطرح کرده است و من به عنوان یک زن مسلمان و شیعه باید در این رابطه آگاهی داشته باشم و رسالتم را بدانم و بتوانم به خوبی آن را انجام دهم و به دیگر بانوان نیز مسائل را آموزش دهم.

ـ آیا در روزهای پیش از شهادت ایشان متوجه تغییراتی در احوال ایشان نشده بودید و آیا ایشان در این باره صحبتی مطرح نکرده بود؟

من متوجه موضوعی نشدم. در این باره نیز صحبتی نکرد. شاید این اقدام ایشان به حساسیت و وابستگی شدیدی که به ایشان داشتم مربوط می‌شود. در این باره نیز فقط توصیه‌هایی را به همسر خواهرش درباره خانواده و خواهرم درباره فرزندان‌مان کرده بود. از برخی دوستان ایشان شنیدم که می‌گفتند شهید در این اواخر از دنیا دل کنده و دنبال آن بود که کارهایش را به سرانجام برساند.

ایشان طی روزهای آخر در امور مربوط به منزل کمک‌رسانی بیشتری می‌کرد. پیش از این نیز این طور بود که در امور منزل به من کمک کند، ولی این محبت بیشتر شده بود. برای مثال شب پیش از شهادتش مهمان داشتیم و کارها برای صبح باقی مانده بود. وقتی ایشان من را برای نماز بیدار کرد،‌ دیدم که ظرف‌های غذا شسته شده و منزل مرتب و منظم شده است. با شوخی و خنده به او گفتم که «از این کارها هم بلدی؟»

ایشان در ماه رمضان امسال شب‌ها دیرتر می‌خوابید و سحرها زودتر بیدار می‌شد و کمتر می‌خوابید. حال و احوال معنوی‌تری پیدا کرده بود. احساس می‌کردم مهربان‌تر شده و تغییراتی کرده است، ولی تصور نمی‌کردم اتفاقی در راه باشد. ایشان در مجموع رو به رشد بود. هیچ گاه یک ماهش با ماه دیگرش یکسان نبود. حتی این موضوع را می‌توانستم در منابری که می‌رود ببینم. موضوعات هر منبرش با دیگری تفاوت داشت. وقتی به او می‌گفتم که مباحث زیبایی را در منبر مطرح کرده است و برای سال بعد چه چیزی را می‌خواهد مطرح کند،‌ می‌گفت، «خودشان الهام می‌کنند». همیشه دریچه جدیدی به روی ایشان باز می‌شد. حتی در روضه‌ها نیز نگاه جدیدی داشت و با وجود اینکه روضه‌ها معمولاً تکراری هستند،‌ ولی ایشان از زاویه‌ای جدید به موضوعات نگاه می‌کرد. می‌توانم این طور بگویم که ایشان همیشه رویکردش رو به جلو بود و هیچ گاه عقب‌گرد نداشت.

در کنار دغدغه تربیت صحیح فرزندانم،‌ وظیفه‌ای که شهید برعهده من گذاشته است،‌ مهمترین دغدغه این روزهای من به شمار می‌آید که نگذارم کاری درباره گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی انجام می‌داد روی زمین بماند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.