ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 30389
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۷:۰۴
  • 94 بازدید
  • ارسال توسط :
برنامه «مروت و مدارا» درخانه موزه شهید بهشتی برگزارشد

برنامه «مروت و مدارا» درخانه موزه شهید بهشتی برگزارشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری مهر، محسن سلیمانی رییس فرهنگ سرای ارسباران ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: به همت بنیاد نشرآثار شهیدبهشتی غبارروبی آثار دکتربهشتی در جهت بازخوانی ونشر آثار صورت می گیرد. سلیمانی خاطرنشان کرد: ضرورت شناخت و آگاهی از  آثار آیت الله بهشتی با شناختی که به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری مهر، محسن سلیمانی رییس فرهنگ سرای ارسباران ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: به همت بنیاد نشرآثار شهیدبهشتی غبارروبی آثار دکتربهشتی در جهت بازخوانی ونشر آثار صورت می گیرد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: ضرورت شناخت و آگاهی از  آثار آیت الله بهشتی با شناختی که به زمان خود داشت و نگاه جامعی که به آینده داشت امروز بیشتر از همیشه احساس می شود.

عباس منوچهری مدرس دانشگاه و پژوهشگر به ضرورت رابطه شهروندی با هویت انسانی و انسان شناسی اشاره و در ادامه افزود: هیچ مکتب تاثیرگذاری به خصوص در اندیشه اسلامی و قلمرو زندگی را پیدا نمی کنیم که بدون انسان شناسی به تفکر و باروری اندیشه رسیده باشد.

منوچهری تاکیدکرد: در بحث اخلاق باید تعابیر اخلاق انسانی، مدنی ، زندگی اجتماعی، الزامات  برای استقرار زندگی مطلوب ، ارتباط با دیگران، رفتار مناسب همه وهمه در چاچوب اخلاق مدنظر قرار گرفته شود همانطور که در اندیشه شریعتی وبهشتی همواره انسان شناسی با بحث هویت واخلاق است و تضامناتی که دراندیشه این دو بزرگوار مطرح است با توجه به نیاز امروز باید پردازش و بازخوانی شود.

منوچهری در ادامه به آشتی و وحدت بین چیستی انسان و شهروندبودن، رابطه انسان با خدا در اسلام ، نوع تفکر و اندیشیدن د رمیراث فکری، آزادی مثبت و منفی ، جهت دار بودن خلقت با توجه به آیات الهی و سیاسی بودن انسان نیزاشاره داشت .

منوچهری خاطرنشان کرد: دکترشریعتی روشنفکری را با مذهبی بودن، مسئول بودن و خلیفه الهی مطرح می کند و انسان را موجودی سیاسی و مدنی می داند که امروز به آن  دولت و ملت گفته می شود و سیاسی بودن را مسئولیت پذیری در تعیین سرنوشت مدنظر دارد.

درادامه احسان شریعتی از پدرش به عنوان معلم انقلاب و نهضت یادکرد و دکتر بهشتی را معمار نظام خواند.

شریعتی در ادامه افزود: انسان حیوانی فلسفی است ، باید بین پست مدرنیزم (تفکرپیشین) و مدرنیزم( تفکر روشنفکران) و بین روحانیت با گفتمان کسست هارا از بین ببریم .

علیرضا بهشتی هم با اشاره به حق انتخاب به عنوان وجه تمایز انسان با حیوان گفت: حق انتخاب با دو پیش شرط” آزادی و آگاهی” قابل اجراست و  در پیامد این انتخاب گری مسئولیت مطرح می شود و در آثار دکتر بهشتی و شریعتی دیده می شود .

بهشتی مسئولیت ها را در رابطه با انسان و خالق هستی، انسان با خویشتن ، انسان با طبیعت و محیط پیرامون، انسان با جامعه و با دیگران و انسان با تاریخ مطرح کرد که از نظر این دو اندیشمند نیز در رابطه با حق و باطل رابطه انسان با تاریخ در زمان ظهور امام عصر (عج ) به شکل تاریخ بشریت شکل می گیرد.

علیرضا بهشتی یادآورشد: هرکسی موجودی خاص و دارای اصالت است و درباره جهان پیرامونش متفاوت می اندیشد و الگوهای زیستی خاصی را برای شادکامی تصور و حق دارد در راه تحقق الگوهای خود تلاش و تصمیم بگیرد.

بهشتی درخاتمه  خاطرنشان کرد: در طول تاریخ شاهد پولولاریسم ( تنوع وتعدد) در شکل جامعه جهانی ، کشورها، شهرها و… بودیم که محو ناشدنی است ممکن است نادیده گرفته شوند ولی ازبین نمی روند و درعین حال قراراست یک حکومت به عنوان ساختار رسمی این جامعه متکثر را اداره کند.

وی درادامه افزود : در جامعه ای که دارای دیدگاه های مختلف دینی ، مذهبی و اخلاقی است برای برقراری همزیستی مسالمت آمیز با گفتمان ، مناظره و گفتگو به رای اکثریت احترام بگذاریم و در زندگی اجتماعی بهتراست با خردورزی همگانی حداقل در زمان غیبت معصوم با عقلانیت همگانی به تصمیم ها و راهکارهای مناسب برسیم .

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.