ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 30746
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۶:۰۱
  • 95 بازدید
  • ارسال توسط :
مدیریت سنتی و نادرست منشا نیمی از مشکلات تهران است

مدیریت سنتی و نادرست منشا نیمی از مشکلات تهران است

امید نوری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در زمینه فضای سبز شهر تهران دو نکته اساسی وجود دارد، اظهار کرد: نکته اول این است که گونه‌هایی که درحال حاضر در تهران کاشته می‌شود مناسب شرایط اکولوژیک شهر است یا خیر و نکته دوم این‌که با چه شرایطی از گونه‌های گیاهی نگهداری […]

امید نوری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در زمینه فضای سبز شهر تهران دو نکته اساسی وجود دارد، اظهار کرد: نکته اول این است که گونه‌هایی که درحال حاضر در تهران کاشته می‌شود مناسب شرایط اکولوژیک شهر است یا خیر و نکته دوم این‌که با چه شرایطی از گونه‌های گیاهی نگهداری کنیم تا مناسب شهر تهران باشد.

وی ادامه داد: در زمینه میزان تناسب گونه‌های گیاهی کاشته شده در پایتخت با شرایط  اقلیمی آن نمی‌توان به طور مطلق نظر داد. این مسئله نسبی است؛ به این معنا که نیمی از گیاهان کاشته شده در پایتخت مناسب شرایط اکولوژیک هستند و نیمی دیگر خیر. درواقع اقلیم شهر تهران نسبت به ۱۰۰ سال گذشته تغییر کرده است و با گرمایش جهانی، آلودگی هوا و خاک، گونه‌هایی مانند چنار که مناسب اقلیم و شرایط آن زمان شهر بودند دیگر نمی‌توانند در تهران رشد کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی حال‌ حاضر تهران به طور ذاتی مناسب شهر هستند، گفت: آلودگی هوا و تغییرات دمایی سبب می‌شود گونه‌ای که به‌طور ذاتی مناسب است نه‌ تنها در شهر پاسخ مثبتی ندهند بلکه با خطر از بین رفتن مواجه شود.

نوری ضمن انتقاد از مدیریت سنتی نگهداری و ایجاد فضای سبز در شهر تهران تصریح کرد: با مدیریت سنتی و قدیمی نمی‌توانیم تهران سال ۲۰۱۷ را در بخش فضای سبز مدیریت کنیم. مدیریت و تفکر در این بخش سنتی و قدیمی است. پیمانکاری که برای ایجاد فضای سبز به کار می‌گیرند، همان پیمانکاری است که ۴۰ سال پیش در شهر فضای سبز ایجاد می‌کرد. حتی برخی پیمانکاران فقط کلمه «فضای سبز» را شنیده‌اند و حتی نمی‌دانند که شاخص‌های فضای سبز اکولوژیک چیست. در  واقع بخش عمده مشکلات ما در فضای سبز مربوط به این مسئله مربوط است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: باغ‌های تهران را با وضع قوانین غلط در سطح مدیریت شهری از بین بردیم و تیشه به ریشه‌ باغ‌های شهر زدیم. در سازمان پارک‌ها نیز تفکر همچنان قدیمی و سنتی است. آیا بعد از ۴۰ سال هیچ اتفاقی در دنیا نیفتاده است؟ به‌طور قطع باید در زمینه ایجاد فضای سبز بازنگری کنیم چرا که در حال حاضر ما فقط محیط را سبز می‌کنیم، فضای سبزی ایجاد نمی‌کنیم و با چنین تفکری رسیدن به «فضای سبز پایدار» امکان‌پذیر نیست. فضای سبزی پایدار است که مواد مصنوعی تخریب‌کننده محیط زیست وارد آن نشده باشد.

وی در ادامه گفت: لازم است که کمی به تجربه دنیا و مناطقی که اقلیمی شبیه ایران دارند، توجه کنیم و از آنان الگو برداریم. اتاق فکر ایجاد فضای سبز در شهرداری نباید نمایشی باشد. لازم است که نظر تک تک افراد اتاق فکر را جویا شویم و دیدگاهی که اجرایی تر و مناسب‌تر است را انتخاب و اجرا کنیم.

نوری در پایان با تاکید بر اینکه باید به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی اعتماد کنیم و از تجربه افراد متخصص و با سابقه برای کاشت و نگهداری از فضای سبز استفاده کنیم، تصریح کرد: انتظار می‌رود از پژوهش‌هایی که با بضاعت مالی کم و قابل قبول از نظر علمی در این حوزه انجام می‌شود استفاده کرد تا بتوان اندکی از مشکلات را حل کرد.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.