ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 31095
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۷:۲۶
  • 297 بازدید
  • ارسال توسط :
داعش پساموصل؛ گرگ‌های تنها یا حلقه‌های سازمان یافته

داعش پساموصل؛ گرگ‌های تنها یا حلقه‌های سازمان یافته

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، سایت بی بی سی عربی در گزارشی با عنوان «عناصر مسلح داعش بعد از موصل به کجا می روند» به سناریوهای احتمالی مرحله پس از فروپاشی داعش در عراق و سوریه پرداخت. در این گزارش آمده است: با رسیدن حیدر العبادی، نخست وزیر […]

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، سایت بی بی سی عربی در گزارشی با عنوان «عناصر مسلح داعش بعد از موصل به کجا می روند» به سناریوهای احتمالی مرحله پس از فروپاشی داعش در عراق و سوریه پرداخت.

در این گزارش آمده است: با رسیدن حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به موصل و صدور بیانیه پیروزی و آزادی این شهر از چنگال داعش بسیاری از ناظران عراق و غیر آن درباره آینده این گروهک تروریستی که مناطق زیادی را در عراق و سوریه برای مدتی طولانی تحت سیطره خود داشت اظهار نظر می کنند.

این در حالی است که گزارش هایی تایید نشده حاکی از فرار سرکرده های داعش و عناصر آن از طریق تونل های زیر زمینی است، برخی گزارش های دیگر از نفوذ این نظامیان و آوارگان در داخل عراق خبر می دهند.

اسامه نجیفی، رئیس پارلمان عراق در اکتبر گذشته شمار تروریست های داعش را قریب به هفت هزار نفر در داخل موصل و ۲ برابر همین تعداد در پیرامون آن اعلام کرده بود.

هم اینک ناظران معتقدند داعش در مرحله کنونی و با تحمل شکست های پیاپی طی چند ماه گذشته موجودیتش به خطر افتاده و در حالی که پیش از این در اندیشه گسترش مناطق تحت نفوذ خود بود هم اینک برای حفظ بقای خود تلاش خواهد کرد.

به گفته ناظران می توان چندین سناریو برای آینده داعش پیش بینی کرد، از اینکه اعضای این گروهک به دیگر مناطق عراق انتقال یافته و شبکه های جدیدی را تشکیل بدهند یا به خاک سوریه  جایی که هنوز مناطق وسیعی از مرز آن با عراق تحت سیطره داعش است منتقل شوند.

علاوه بر آن ناظران  احتمال می دهند که عناصر خارجی داعش به کشورهای اصلی خود که از آنجا آمدند، بازگردند از همین رو بیم آن می رود که این عناصر تروریستی به گرگ های تنهایی مبدل شوند که شخصا دست به حملات تروریستی زده و قربانیان زیادی بگیرند.

اما احتمال قوی تر این است که در صورت آزادی رقه، پایتخت خودخوانده داعش در سوریه، عناصر فراری این گروهک در عراق و سوریه به مناطق وسیع صحرایی در کشورهایی که شاهد درگیری های داخلی است منتقل شود.

از جمله کشورهایی که ناظران معتقدند داعش آنجا را برای ادامه عملیات خود انتخاب خواهد کرد افغانستان و لیبی است، حتی اگر داعش نتواند بار دیگر خلافت خودخوانده خود را همچون سابق اعلام کند، بخصوص که شاهد حضور روز افزون عناصر داعش در منطقه سینای مصر و همچنین مرزهای غربی مصر با لیبی هستیم.

به نظر می رسد که شکست داعش در عراق و سوریه نوید بخش آرامش برای قدرت های امنیتی در بسیاری از کشورها نیست چرا که بیش تر سناریوهای مطرح درباره آینده این گروهک، خطرناک محسوب می شود.

در خصوص بازگشت تروریست های داعش به کشورهایی که از آنجا آمدند کارشناسان معتقدند که مقامات امنیتی در این کشورها باید این افراد را شناسایی و به دقت زیر نظر بگیرند چرا که آنها خطری برای امنیت کشورهایشان هستند و می توانند در زمان هایی غیر قابل پیش بینی دست به حملات تروریستی بزنند.

سناریوی انتقال تروریست ها به مناطق صحرایی، کوهستانی و صعب العبور در کشورهایی که شاهد درگیری های داخلی است نیز خطری برای آن کشورها و جوامع آنهاست.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.