ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 31451
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۴:۲۸
  • 449 بازدید
  • ارسال توسط :
از ادبیات داستانی جنگ تا اندیشه و قلم ارتش

از ادبیات داستانی جنگ تا اندیشه و قلم ارتش

**موانع و راهکارهای ارتقاء جایگاه ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدسنشست «موانع و راهکارهای ارتقاء جایگاه ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. «حسینعلی قبادی» رییس پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره شاخص‌ های ارتقای ادبیات دفاع مقدس گفت: ادبیات دفاع مقدس زمانی که به سنت […]

**موانع و راهکارهای ارتقاء جایگاه ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس
نشست «موانع و راهکارهای ارتقاء جایگاه ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

«حسینعلی قبادی» رییس پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره شاخص‌ های ارتقای ادبیات دفاع مقدس گفت: ادبیات دفاع مقدس زمانی که به سنت ادبی تبدیل شود ارتقا پیدا می‌ کند. جنگ تحمیلی بخشی از تاریخ این سرزمین است و کسی نمی ‌تواند منکر آن شود علاوه بر این نمی ‌توان ادبیات دفاع مقدس و جنگ را نفی کرد؛ به‌عبارت دیگر نفی و انکار این 2 غیر‌عقلانی و غیرمنصفانه است.

رییس پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه افزود: از منظر نقد ادبی و داوری دقیق، تاکنون دقیق، شفاف و برمبنای معیار‌های علمی تکلیف درباره آثار دفاع مقدس روشن نشده است. مجموعه آثار این حوزه فارغ از عوامل، دلیل ها و چگونگی فرآیند کیفیت آن در عرصه فرهنگ و ادبیات فضا و عناصری را ایجاد کرده که ادبیات روزگار ما را با ادبیات و تاریخ، تمدن و میراث ‌های ایرانی بیشتر از دیگر گفتمان‌ های ادبی گره زده و دلیل اصلی آن نیز ذات و ماهیت انقلاب اسلامی است.

وی اظهار داشت: برای تبدیل ادبیات جنگ به سنت ادبی نخست باید به بخش مقوله های ادبی توجه شود؛ به ‌عبارت دیگر ادبیات با توجه به ذات و گونه ‌های مختلف آن تقویت می‌شود. تحول ادبی، ذاتی دارد که در تعامل گونه‌ ها و شاخه‌ های ادبیات است. باید از رئالیزم بخش ‌نامه ‌‌ای عبور کنیم و به سازه ‌های زیبایی ‌شناسی ادبیات به بن ‌مایه ‌ها، اسطوره ‌‌گرایی بیش از حماسه ‌پردازی توجه کنیم یعنی توجه به اسطوره توجه به جنبه ‌های ناب، جوهر اصلی است.

**عراق پس از داعش
نشست «عراق پس از داعش» در سالن کنفرانس روزنامه اطلاعات برگزار شد.
«سیدمحسن حکیم» مشاور سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، داعش را پروژه‌ بزرگی دانست که به ‌دنبال به ‌هم‌ ریختن منطقه به‌ ویژه محور مقاومت بود.

مشاور سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق داعش را نسل سوم القائده دانست و گفت: بعد از سقوط صدام شاهد حضور نسل اول القاعده در عراق بودیم. داعش تمامی تلاش‌ خود را کرد تا با منش توحش و ایجاد ترس، رعب، وحشت و نگرانی فزاینده در افکار عمومی صف ‌شکنی کند، جلو بیایند و کل عراق و بلکه کل منطقه را ناامن کند.

«حسن دانایی ‌فر» سفیر سابق ایران در عراق نیز به حضور پررنگ شهروندان کشورهای دیگر در داعش اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط خاص به‌ وجودآمده در جامعه عراق باعث شد بیش از 46 هزار تن از نقاط مختلف دنیا و 12 هزار نفر از اروپا جذب داعش شدند.

سفیر سابق ایران از فرصت ‌های عراقِ بعد از داعش صحبت کرد و بیان داشت: عراق پس از داعش وارد مرحله جدیدی شده و از جمله فرصت ‌های عراق حمایت مرجعیت از روند سیاسی و دولت‌سازی است. دومین فرصت، بازگشت اعتماد ‌به ‌نفس به نیروهای عراقی بود. فرصت سوم اقتصادی است و فرصت دیگر حمایت ‌های خارجی از دولت عراق بود.

«ناظم دباغ» نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران ریشه‌کن‌کردن داعش را منوط به شناخت شرایط و دلایل ظهور آن دانست و گفت:150 هزار تن از ارتش عراق در مقابل داعش سلاح خود را زمین ‌گذاشتند و آن مناطق را به داعش تحویل دادند.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران با توجه به نقش کُردها در مقابله با داعش اظهار داشت: این موضوع باید در آینده عراق مدنظر قرار گیرد.

«سیدرضا قزوینی» مسوول میز تکفیر بنیاد هابیلیان بیان داشت: به موازات شکل‌گیری داعش گروه ‌های بومی تکفیری و سلفی هم در عراق شکل می‌گیرند. در 2014میلادی با ظهور داعش بسیاری از جریانات سلفی عراقی فتیله خود را پایین کشیدند، غالب آ‌نها جذب داعش شدند و برخی در جامعه عشایری خود مضمحل شدند.

«صادق خرازی» سفیر سابق ایران در سازمان ملل هم به وجه فرهنگی داعش تأکید کرد و گفت: باید این تهدید را در نظر داشت که داعش تبدیل به یک ایدئولوژی و فرهنگ شده است. مساله عراق نباید دستاویز جریان های سیاسی داخل ایران شود. سپاه و نیروی قدس و مجموعه افرادی که امروز در منطقه اقتدار تاریخی ایران را رقم می‌ زنند، واقعه نادر و منحصر به ‌فردی هستند. موقعیت امروز ایران در منطقه با هیچ دوره تاریخی مقایسه‌کردنی نیست. این موقعیت و واقعیت نتیجه قدرت رهبری ایران است.

** سالگرد حادثه تروریستی هفتم تیر و شهادت مظلومانه شهید آیت‌الله بهشتی و 72 تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی
مراسم بزرگداشت سی و ششمین «سالگرد حادثه تروریستی هفتم تیر و شهادت مظلومانه شهید آیت ‌الله بهشتی و 72 تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی» در کانون توحید تهران برگزار شد.

«فرشاد مومنی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: به اعتبار تجربه شخصی 2 امتیاز منحصر به فرد و تکرار نشده در شهید بهشتی سراغ دارم. امتیاز نخست این است که در کل دورانی که توفیق همراهی و همکاری با ایشان را داشتم هرگز تعارض و تفاوت میان قول و فعل او ندیدم. نکته دوم اینکه میان سلوک و رفتار و منش وی در قبل و بعد انقلاب هیچ تفاوتی ندیدیم. این 2 ویژگی بیش از هر چیز زیر بنای اندیشه‌ای دارد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: شهید بهشتی جزو معدود متفکرانی است که به اعتبار پایبندی به اصول، دیدگاه‌ هایش درباره مسایل بنیادی به ندرت تغییر می‌ کرد. او با ضابطه فکر می‌کرد و با ضابطه عملی انجام می داد. اگر بخواهیم به صورت عالمانه بفهمیم که چرا جامعه امروز ایران در این حد با بحران ‌های کوچک و بزرگ روبه رو است، مبانی اندیشه ‌‌ای شهید بهشتی مثل یک معیار می ‌تواند به ما کمک کند تا لغزش ‌های فکری و عملی موجود که سرچشمه بحران ‌‌های موجود است، شناسایی کنیم.

وی در ادامه افزود: درسی که شهید بهشتی به ما داد این بود که اصول موضوعه اسلامی به هیچ عنوانی نباید تحت ‌الشعاع رویه ‌های مصلحت ‌اندیشانه قرار بگیرد و اگر می ‌خواهیم بار دیگر به مسیر اصلاح و بهبود بازگردیم بنیان‌ های نظری و سیره عملی شهید بهشتی می ‌تواند برای ایران نجات بخش باشد.

«محمد سروش محلاتی» پژوهشگر دینی گفت: ما امروز سوال های فراوانی داریم که می ‌توانیم آنها را با شهید بهشتی مطرح و پاسخ آن را در میان افکار و اندیشه ‌های او پیدا کنیم.
شهید بهشتی عالم متفاوتی بود، در زمان او عالمان زیادی حضور داشتند اما هیچ یک از آنها بهشتی نمی ‌شدند. چرا که نگاه او به جایگاه عقل در جامعه اسلامی متفاوت بود و همه آن پاسخ ‌های متفاوت از این مبنای متفاوت نشأت می‌ گیرد.

وی بیان داشت: بزرگترین چالش امروز ما چالش عقل و علم است. تا زمانی که تکلیف و جایگاه عقل، علم و دانش مشخص نشود، تکلیف هیچ مساله دیگری هم مشخص نیست. بهشتی پاسخ‌ های متفاوت می‌داد چون نگاه او به عقل، فکر و دانش بشری و استنباط او از شرع متفاوت بود یا اگر استنباطش مانند فقهای دیگر می شد، وقتی به اجرا می‌ رسید می‌ گفت باید عقل را ملاحظه کرد، یک دنیا عقل برای اجرای یک حکم لازم است.

سروش محلاتی گفت: شهید بهشتی پاسخ‌ هایی به مسایل امروز ما داده است که باید آنها را بخوانیم و بدانیم اما خوب‌ تر، لازم‌ تر و مهم ‌تر آن است که بدانیم بهشتی چه راه‌ حل ‌هایی را ارایه می‌ کرد و از کجا شروع کرده بود که به این پاسخ ‌ها رسید.

**اندیشه و قلم ارتش
ششمین همایش «اندیشه و قلم ارتش» همزمان با روز قلم در ستاد مرکزی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

«حجت ‌الاسلام عباس محمدحسنی» رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به لزوم توجه به تاریخ اظهار داشت: اگر ملتی خودش برای خودش ننویسد به‌ طور طبیعی غریبه ‌ها این کار را انجام می‌ دهند. براساس آثار «ذبیح‌ الله منصوری» که قلمی جذاب و روان داشت یکی از مهمترین ایرادهای مردم ایران بی ‌توجهی به نوشتن خاطرات است. دیگران بیش از ایرانی ‌ها قلم می‌ زنند که البته عیب محسوب می‌ شود هر انسان برای خودش تاریخ ننویسد دیگران آنگونه که خودشان می‌ خواهند این کار را انجام می ‌دهند.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: نوشتن برای ما واجب کفایی است؛ همان‌ گونه که به اهل سلاح در حد کفایت نیاز داریم به اهل قلم نیز برای نگهبانی از مرزهای فکری نیازمندیم؛ به ‌عبارت دیگر اگر در مرزهای فیزیکی نیروهای مسلح مستقر نباشند کشور از شر دست ‌اندازی دشمنان در امان نخواهد بود، اگر صاحبان قلم نیز برای پاسداری مرزهای فرهنگی فعالیت نکنند به افکار ملت توسط بدخواهان دست ‌اندازی می شود.

«امیر شاهین تقی‌خانی» معاون فرهنگی و روابط‌ عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تشریح فرآیند برگزاری ششمین دوره همایش اندیشه و قلم بیان داشت: رسانه ای به عنوان کتاب برای بسط فرهنگ مکتوب برای سازمان از مهمترین ابزارها است. وجود 350 کتابخانه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در این زمینه بنا شده که انتشار خاطره های فرماندهان از دیگر هدف های سازمان به حساب می‌ آید.

معاون فرهنگی و روابط‌عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش درباره هدف های برگزاری همایش اندیشه و قلم گفت: «شناسایی فرهیختگان و اهل قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران»، «تقدیر از پژوهشگران متعهد و شایسته در داخل و خارج از ارتش برای تألیف و ترجمه کتاب ‌های تألیفی»، «حمایت از نویسندگان برتر و پشتیبانی از نظر آثار آنان» همچنین «فراهم کردن زمینه‌ های تقویت فعالیت‌ های فرهنگی، ادبی و پیشبرد فرهنگ تولید و نشر کتاب در ارتش و جامعه از سوی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش» از هدف های برگزاری همایش به حساب می آید.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.