ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 3170
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۸:۱۵
  • 132 بازدید
  • ارسال توسط :
اهمیت کار «مدافعین حرم» بسیار بالاست/ جشنواره «مدافعین حرم» باید رزمندگان را به مخاطبان معرفی کند

اهمیت کار «مدافعین حرم» بسیار بالاست/ جشنواره «مدافعین حرم» باید رزمندگان را به مخاطبان معرفی کند

خبرگزاری فارس_ گروه سینما: تا همین چند سال پیش اگر در محفلی صحبت از جوانانی می‌شد که در کشور‌هایی چون سوریه و یا عراق همراه رزمندگان مسلمان در برابر تروریست‌های مبارزه می‌کردند افراد زیادی این کار را نفی می‌کردند به هر حال یکی از دلایل مهم این بود که نسبت به تروریست‌ها و اهداف و […]

خبرگزاری فارس_ گروه سینما: تا همین چند سال پیش اگر در محفلی صحبت از جوانانی می‌شد که در کشور‌هایی چون سوریه و یا عراق همراه رزمندگان مسلمان در برابر تروریست‌های مبارزه می‌کردند افراد زیادی این کار را نفی می‌کردند به هر حال یکی از دلایل مهم این بود که نسبت به تروریست‌ها و اهداف و کار‌های شوم آنها اطلاعی نداشتند و نا آگاه بودند همچنین می‌توان اشاره کرد که افراد جامعه نمی‌توانستند اهمیت کاری که آنها انجام داده‌اند را درک کنند اما کار رسانه‌ای و ساخت مستند‌های خوب در این زمینه طی چند سال باعث مردم جامعه از اهمیت کاری که آنها انجام می‌دهند مطلع شوند. از این رو جشنواره مدافعان حرم می‌تواند نخستین دوره خود را با قوت هرچه بیشتر در جهت شناخت شخصیت شهدای مدافع حرم برگزار کند. از این رو با سلیم غفوری که تحربه ساخت مستند در این زمینه‌ها را داشته است گفت‌وگویی داشتیم که در پی می‌خوانید.

_شاید سال‌های پیش کمی سخت بود در مورد شهدای مدافع حرم به علت آگاهی نداشتن جامعه در فضای رسانه‌ای حرف زد به نظرم ساخت مستند‌هایی در این زمینه تاثیر بسیار زیادی در بخش‌های مختلف داشته است.

طی سالهایی که پشت‌سر گذاشتیم در کشور سوریه شاهد اتفاقات ناخوشایندی بودیم و از طرفی این اتفاقات در کشورهایی مثل عراق نیز افتاده است. حضور نیروهای تروریستی در این کشورها نه تنها به ضرر آن مردم و سرزمین بوده بلکه امنیت سایر کشورهای منطقه را به خطر انداخته است. با توجه به حضور نیروهای تروریستی در کشورهایی همچون سوریه و عراق باعث شد که بسیاری از نیروهای مردمی به همراه نیروهای ارتش در کنار هم قرار بگیرند تا با برنامه‌های تروریستی افرادی که نیت‌های شوم دارند بایستند. اما یک اتفاق مثبت دیگری را شاهد بودیم و آن این بود که بسیاری از مستندسازها به خصوص مستندسازان ایرانی برای ثبت تصاویر و اتفاقاتی که می‌افتد، در آنجا حضور پیدا کردند. در حقیقت نمی‌توانیم حضور مثبت مستندسازان را که به صورت میدانی وارد عرصه نبرد شدند را نبینیم. نکته مهم در ارتباط با این فیلمسازان این است که بسیاری از آنها جوان بودند و با یک تحول درونی و اعتقاد قلبی همراه رزمندگان وارد عرصه نبرد شدند.

_ به نظر باید اذهان عمومی را خیلی پیش تر نسبت به دلایل اعتقادی و حتی کشوری این شهدا که برای رسیدن به آن از جانشان گذشتند آگاه می‌کردیم.

شاید به نظر تعداد مستندسازان در ابتدا زیاد نبود اما آثار آنها که تأثیرات غیرقابل انکاری در جهت شناخت تروریست‌ها دارد به جای مانده است. این مستندسازان در فضاهای اینترنتی و نهادهای مختلف به نمایش در آمد و تأثیرات خود را گذاشته است. نباید فراموش کنیم که طی سالهای ابتدایی این مبارزه‌ها جبهه معارض و تروریست به نحوی فضا را با استفاده از آثار تأثیری به نفع خود تمام کرده بود و چیزهایی را نشان می‌داد که واقعیت نداشت. البته غیر از این مبحث بحث دیگری که بسیار حائز اهمیت بود این است که افراد بی‌اطلاع با دیدن تصاویری که نیروهای دشمن منتشر می‌کردند گمان می‌کردند که جبهه سوریه رفتار و تصمیمات به ناحقی داشته است که این ذهنیت با کمک این مستندسازها اصلاح شد. جو حاکم با کمک بسیاری از مدافعین حرم و مستندسازان که آنها هم به نحوی کار مشابه انجام می‌دادند باعث شد به نفع مردم بی‌گناه که مورد ظلم واقع شده‌اند برگردد. به همین ترتیب بسیاری از اذهان عمومی در سطح جهانی ذهنیت جدید و درست‌تری نسبت به اتفاقات سوریه پیدا کردند.

– چقدر به نظرتان رسانه و ساخت مستند در اصلاح ذهنیت مردم تاثیر داشته است.

غفوری: واقعاً تا چند سال پیش این شرایط وجود داشت اما فعالیت‌های رسانه‌ای و ساخت مستندهای درست باعث شد ذهنیت بسیاری از مردم تغییر کند و از اهمیت دفاعی که مدافعین حرم از عقاید و اعتقادات خود در برابر تروریست‌ها انجام می‌دهند مطلع شوند. البته این دفاع باعث شد که مردم کشورهای مختلف هم با چهره کریح و سیاه تکفیری‌ها بیشتر آشنا شوند. با کمک مستندهایی که ساخته شده است تا حدی این معنا تبیین شد که شهدای مدافع حرم چاره‌ای به جز ایستادگی در برابر تروریست و ظلم‌های غیرانسانی داعش نداشتند.

– تبعات نبود حضور شهدای مدافعین حرم چه بوده است؟

غفوری: یادمان باشد اگر مدافعین حرم در کشورهای دیگری خارج از مرز ایران که تروریست‌ها آنجا حضور دارند مانند داعش حضور پیدا نکنند قطعاً شاهد تبعات ناخوشایندی در داخل کشور خود خواهیم بود چرا که این گروه‌های تروریستی به هیچ کس رحم نخواهند کرد. این نوع تفکر برای همه مردم جا افتاده است که مدافعین حرم خارج از مرزهای ایران امنیت داخل کشور را تأمین می‌کند پیش از اینکه هر حرکت نظامی از سوی تروریست‌ها به مرزهای کشور نزدیک شود.

– البته مخالفت با حضور شهدا در صورت نداشتن آگاهی از اهمیت کاری که انجام می‌دهند امری طبیعی بوده است.

غفوری: واقعاً باید بپذیریم بسیاری از مردم برایشان این شبهه وجود داشت که چرا باید برخی از نیروهای انسانی ما در مبارزه با تروریست خارج از مرزهای ایران به کمک رزمندگان مسلمان سوریه‌ای و عراقی بروند اما حالا با آگاه شدن نسبت به رفتارهای تروریست‌هایی همچون داعش به اهمیت کاری که آنها انجام می‌دهند پی بردند. در واقع کمتر کسی را در شرایط فعلی پیدا می‌کنیم که بگوید چه ضرورتی دارد ما نیز در برابر نیروهای تروریستی خارج از ایران به مبارزه بپردازیم. دیگر کسی به کاری که شهدای مدافع حرم انجام می‌دهد شبهه ندارد. شاید اگر در همان ماه‌های ابتدایی ما این فعالیت‌های رسانه‌ای و آگاهی‌رسانی از این طریق‌ نسبت به مردم انجام می‌دادیم بسیار زودتر به نتیجه می‌رسیدیم.

– جشنواره مدافعان حرم می‌تواند محفلی باشد برای هر چه بیشتر و بهتر نشان دادن اهمیت کاری که این افراد انجام دادند.

غفوری: جشنواره خودش نمی‌تواند در شرایط فعلی تصمیم بگیرد که به کدام وجوه شهدای مدافع حرم بپردازد بلکه باید آثاری را که در ارتباط با آنها ساخته شده به نمایش بگذارد اما نباید فراموش کنیم که این افراد وجوه مختلفی دارند که باید با شناخت آن آنها را به مخاطبین معرفی کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن