ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 32925
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۸:۲۴
  • 355 بازدید
  • ارسال توسط :
واشنگتن پست:با آزادی موصل، خطر بمب کثیف از بیخ گوش جهان گذشت

واشنگتن پست:با آزادی موصل، خطر بمب کثیف از بیخ گوش جهان گذشت

روزنامه آمریکایی دیروز (شنبه) در گزارشی به قلم ‘ جابی واریک’ و ‘ لاودی موریس’ افزود: با سقوط ‘موصل’ در سال 2014 به دست ‘داعش’، یک گنجینه عظیم سلاح در دستان این گروه تروریستی افتاد. موصل کلانشهری سراسر پوشیده از پادگان و پایگاه نظامی مملو از اسلحه، بمب، راکت و حتی تانک جنگی بود.اما در […]

روزنامه آمریکایی دیروز (شنبه) در گزارشی به قلم ‘ جابی واریک’ و ‘ لاودی موریس’ افزود: با سقوط ‘موصل’ در سال 2014 به دست ‘داعش’، یک گنجینه عظیم سلاح در دستان این گروه تروریستی افتاد. موصل کلانشهری سراسر پوشیده از پادگان و پایگاه نظامی مملو از اسلحه، بمب، راکت و حتی تانک جنگی بود.
اما در آن روز یک سلاح دیگر هم در موصل وجود داشت که مرگبارترین سلاح موجود در این شهر بود و عجیب است که هرگز مورد استفاده داعش قرار نگرفت و همین اواخر مشخص شده است که چه بلایی بر سر این سلاح آمده است.
این ماده کشنده ‘کُبالت 60’ نام دارد که یک ماده فلزی است و تشعشعاتی فوق العاده کشنده دارد. این ماده در دوران اشغال موصل به دست داعش، در دو انبار مخفی در دانشگاهی در شهر نگهداری می شد.
کبالت 60 در پزشکی و برای کشتن سلولهای سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده درون دستگاه پرتودرمانی قرار دارد و محافظتی شدید از آن به عمل می آید.
چنانچه این سلاح در دستان تروریستها بیفتد، به ماده اصلی تشکیل دهنده یک ‘بمب کثیف’ بدل می شود که می تواند پرتوهای کشنده در فضا ساتع و موجی از وحشت و اضطراب در میان مردم ایجاد کند و در نهایت امر هم باعث خالی شدن شهرها از سکنه شود.
آژانس های اطلاعاتی غرب از سه سال پیش از وجود کبالت در شهر موصل مطلع و دلواپس بودند که مبادا جنگجویان داعش دستشان به این ماده کشنده برسد و از آن استفاده کنند. این نگرانی ها در اواخر سال 2014 شدیدتر هم شد. در آن هنگام رهبران داعش لاف زدند که دستشان به مواد رادیو اکتیو رسیده است. مجددا اوائل پارسال هم این تروریستها آزمایشگاههای واقع در دانشگاههای موصل را تصرف کردند و همین مسئله بر موج نگرانی ها افزود چون ظاهرا قصد تروریستها از تصرف این آزمایشگاهها این بود که با این مواد کشنده سلاحهای جدیدی بسازند.
نگرانی از این موضوع سبب شد تا در واشنگتن متخصصان مستقل مواد هسته ای دست به کار شوند و با انجام محاسبات و ارزیابی هایی و تهیه پیش نویس هایی قدرت و نیروی کشنده کوبالت و همچنین وسعت خرابی و ویرانی آن را محاسبه کردند.
نتیجه تمام این محاسبات سری ماند چون اگر این ارزیابی ها به گوش داعش می رسید آنگاه متوجه می شد که چه چیزی در دستانش هست و خودش از آن خبر ندارد.
البته فرماندهان ارتش عراق از اهمیت موضوع و شدت خطر پیش رو آگاه شده بودند چون آنها در آزمایشگاه دانشگاه موصل متوجه وجود داشتن کبالت شده و مطلع بودند که در این مکان این ماده مرگبار نگهداری می شود و به همین علت در وجب به وجب خاک بسیار پهناور و گسترده این دانشگاه در تعقیب و جنگ با جنگجویان داعش بودند.
تا اینکه سرانجام اوائل امسال نیروهای دولتی وارد ساختمان دانشگاه شدند که سنگر بندی شده بود و مملو از گلوله بود و وارد انبار دانشگاه شدند که در آنجا دستگاه تولید کبالت نگهداری می شد .
کبالت موجود در محل همچنان دست نخورده باقی مانده بود دقیقا به همان میزان روز اولی که داعش در سال 2014 این دانشگاه را تصرف کرد. ظاهرا داعش به این کوبالت دست نزده بود.
معلوم نیست چرا داعش نتوانسته بود از این ثروت بادآورده استفاده کند.
نظر مقامات آمریکایی و کارشناسان هسته ایشان در پاسخ به این سوال این است که شاید تروریستها تجربه استفاده کردن از این ماده را نداشته اند. امکان داشت اگر این تروریستها بخواهند روکش های ضخیم ماشین آلات ساخت کبالت را نابود کنند، خود در معرض انفجار تشعشعات مرگبار کوبالت قرار بگیرند.
و اما مطمئنترین نتیجه گیری این است که خطر کاملا دفع نشده است.
هنوز دهها تن از افراد داعش در سطح شهر موصل سرگردانند. آمریکا از دولت عراق خواسته است که محل و مشخصات انبارهای کنونی کوبالت فاش نشود.
آمریکایی ها می گویند که امکان دارد ماده خطرناک فقط در موصل موجود نباشد و شاید شهرهای دیگر هم مقادیری از این ماده را داشته باشند.
هم اکنون صدها شهر در جهان هستند که چنین تجهیزاتی را دارند از قضا بسیاری از این شهرها، منطقه جنگیند.
به گفته کارشناسان امر، تقریبا همه کشورهای جهان یا ماده کبالت را دارند و یا گذرگاه این ماده هستند و از داخل مرزهایشان تجهیزات بسیار پیشرفته رادیولوژیک منتقل می شود. به باور این کارشناسان این مسئله یک معضل جهانی است.
از همان ساعات اولیه حمله برق آسای داعش به دومین شهر بزرگ عراق این خطر احساس می شد.
به محض یورش داعش به موصل تمام آژانس های اطلاعاتی آمریکا دست به کار شدند و فهرستی کامل از تمامی اموال و دارایی های نظامی و ثروت مواد خام عراق، که به دست جنگجویان داعش افتاده بود، تهیه کردند .
این فهرست مشتمل بود بر سه قرارگاه نظامی که هریک مجهز به سلاح و خودروهای ساخت آمریکا، همچنین بانکهایی حاوی صدها میلیون دلار ارز سخت که براحتی تنزل ارزش پیدا نمی کند و نیز کارخانه های صنایع تسلیحاتی تولید کننده مهمات و آزمایشگاههایی زیر نظر دانشگاهها که ترکیبات شیمیایی برای ساخت مواد انفجاری و یا ترکیبات تشکیل دهنده گاز سمی .
آمریکا ضمنا نگران آن بود که مبادا داعش دستش به اورانیوم طبیعی و یا اورانیوم غنی شده ای را که از دوران ریاست جمهوری ‘صدام حسین’ باقی مانده است، برسد و همچنین ایریدیوم هم که خطر مرگباریش نسبتا کمتر است را نیز پیدا کند. ایریدیوم در ساخت تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
اما خطر تشعشعات رادیولوژیک کبالت از همه این مواد بیشتر است.
آژانس های اطلاعاتی آمریکا کاملا مطلع بودند که در موصل کبالت وجود دارد و این ماده دست کم در یک ماشین پرتودرمانی که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد، موجود است و داعش هم می تواند از این ماده به عنوان یک سلاح تروریستی استفاده کند.
تحقیق را در این زمینه ‘موسسه علوم و امنیت بین الملل’ که یک سازمان غیر انتفاعی در واشنگتن است و در زمینه خطر تهدید هسته ای جهانی تحقیق می کند، در سال 2015 آغاز کرد.
این گروه به اسنادی دست یافت که نشان می داد دو مرکز درمانی متفاوت در موصل در دهه 1980 ماشین آلات تولید کبالت تهیه کرده اند که یکی از این ماشین آلات تا همین اواخر یعنی سال 2008 هم فعال بوده است و یک سال بعد دولت عراق تصمیم داشت که قطعات آن را نوسازی کند از جمله هسته های جدید تولید کوبالت 60 برای هردو دستگاه.
موسسه مزبور نتیجه مطالعاتش را در سال 2015 به دولت آمریکا اعلام کرد اما دولت هم بخاطر ترس از اینکه مبادا داعش از این موضوع مطلع شود آن را سری نگاه داشت. ‘واشنگتن پست’ هم همان زمان از ماجرا مطلع شد اما به درخواست دولت آمریکا دست نگهداشت تا آن را بعد از آزادی موصل رسانه ای کند.
طبق تحقیقات انجام گرفته مزبور، کوبالت 60 به مرور زمان فاسد می شود و ماشین آلات تولید کبالت در موصل هم قدمتی 30 ساله دارند. به همین خاطر هسته های کبالت 30 ساله دیگر آن نیرو و توانایی اولیه را ندارند. اما همین توانایی هم برای ساخت یک سلاح کشنده با برد کوتاه هم کافی است.
‘دیوید آلبرایت’ کارشناس تسلیحات هسته ای و بازرس سابق سازمان ملل در زمینه تسلیحات هسته ای که امروز ریاست موسسه مزبور را برعهده دارد می گوید که گروههایی همچون داعش همواره هدفشان این بوده است که بتوانند از موادی از این دست برای ساختن ‘بمب کثیف’ استفاده کنند. ‘بمب کثیف’ ماده ای است ساده که با استفاده از مواد انفجاری متعارف ساخته می شود و تشعشعات مرگبار رادیو اکتیو در مراکز پرجمعیت شهری ساتع می کند.
آلبرایت معتقد است که چنین بمبی احتمالا تلفات زیادی بر جای نمی گذارد اما می تواند سلاحی برای ترور باشد و تشعشعات رادیواکتیو بر جای بگذارد و موجی از وحشت و دلهره در میان مردم ایجاد کند و در نهایت امر هم شهرهایی خالی از سکنه برجای می گذارد.
اما در دوران اشغال موصل به دست داعش یک سوال برای آمریکایی ها مطرح بود اینکه کبالت دقیقا کجاست.
در موصل جنگ زده و پاره پاره شده هیچ پرونده رسمی در مورد دو دستگاه ماشین آلات پرتودرمانی موصل از سال 2008 تاکنون موجود نبوده است فقط مشخص بود که در یک بیمارستان وابسته به دانشگاه و یک کلینیک درمان سرطان در غرب موصل وجود داشته است. غرب موصل از مناطق بشدت درگیر و مورد منازعه داعش و یکی از اخرین مناطق آزاد شده موصل بود.
دولت عراق هم همین اواخر توضیح داد که هردو دستگاه در دوران اشغال شهر به دست داعش در موصل بوده است اما نه در مکانی که داعش امکان داشت به دنبال آنها بگردد. این دو ماشین آلات سالها بود که از کار افتاده بودند چون قطعاتشان تکمیل نبود و در ساختمانی متعلق به دانشگاه موصل در شرق شهر نگهداری می شدند. این ماشین آلات هم اکنون در مکانی امن نگهداری می شوند و داعش از آنها استفاده نکرده است.
بعضی از ارزیابی ها معتقد است که تروریستها هرگز از محل نگهداری این ماشین آلات اطلاع نداشته اند. اما این باور چندان نمی تواند صحت داشته باشد چون داعش تمامی ساختمانهای دانشگاهی را در سرتاسر موصل هدف تاخت و تاز و چپاول قرار داده بود.
به گفته آلبرایت شاید علت اینکه داعش از این سلاح بالقوه استفاده نکرده این است که انتقال هسته های کبالت کاری بسیار سخت و یا خطرناک بوده است و شاید هم فرماندهان داعش آنقدر سرشان شلوغ و مشغول جنگیدن بوده اند که وقت پرداختن به این کار را نداشته اند به خصوص در ماههای اخیر که سربازان دولتی رو به نزدیک شدن به شهر بودند .
تصور بر این است که داعش و ‘القاعده’ به دنبال موادخام برای ساختن ‘بمب کثیف’ بوده اند.
به همین علت موضوع حفظ و حراست از ماشین آلات تولید کبالت 60 که دارای غلظتی بسیار بالاست و یا سایر عناصر رادیواکتیو مانند ‘سسیوم 137 ‘ که بصورت گرد به راحتی در هوا منتشر می شود, از اهمیتی دو چندان برخوردار می شود.
این ماشین آلات از تجهیزات مهندسی پزشکیند و در سطح جهان برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. کشورهای غربی مدتهاست که به دلیل خطرناک بودن این مواد و ماشین آلات، به فکر افتاده اند خطرناکترین مدلهای این ماشین آلات را از رده خارج کرده و یک فناوری جدید را جایگزین آن کنند تا این دستگاهها براحتی در دسترس تروریستها قرار نگیرد.
اما در کشورهای در حال توسعه هم اکنون از همان نمونه قدیمی مشابه ماشین آلاتی که در موصل موجود است، استفاده می شود و به همین علت خطر سرقت این ماشین آلات و یا تروریسم این کشورها را بیش از سایر کشورها تهدید می کند.
اروپام**1591**1479
مترجم:اقدس السادات حسینی **ناشر:حسن سالک رضائی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.