ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 32932
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۸:۴۲
  • 225 بازدید
  • ارسال توسط :
تحلیلگر لبنانی: عملیات عرسال ترجمه عینی موضع گیری اخیر «سیدحسن نصرالله» است

تحلیلگر لبنانی: عملیات عرسال ترجمه عینی موضع گیری اخیر «سیدحسن نصرالله» است

معربونی افزود: «سیدحسن نصرالله» در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد دیگر نمی توان پذیرفت که گروه های تکفیری در بلندی های عرسال حضور داشته باشند. این تحلیلگر مسائل نظامی افزود: بعد از پیروزی های اخیر در منطقه القلمون غربی و شرقی و پیشروی ها در صحرای سوریه، تصمیم برای پاکسازی ارتفاعات عرسال دور از انتظار […]

معربونی افزود: «سیدحسن نصرالله» در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد دیگر نمی توان پذیرفت که گروه های تکفیری در بلندی های عرسال حضور داشته باشند.
این تحلیلگر مسائل نظامی افزود: بعد از پیروزی های اخیر در منطقه القلمون غربی و شرقی و پیشروی ها در صحرای سوریه، تصمیم برای پاکسازی ارتفاعات عرسال دور از انتظار نبود.
ارتفاعات القلمون غربی در خاک سوریه و ارتفاعات عرسال در خاک لبنان یک منطقه به هم پیوسته است که طی سه سال اخیر شاهد تحرک گروه های تروریستی تکفیری و در صدر آنها «جبهه النصره» بوده است.
عملیات برای آزادسازی این 2 منطقه به هم پیوسته از صبح روز جمعه (30 تیر-21 ژوئیه) آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.
کارشناس نظامی لبنانی خاطر نشان کرد: دبیرکل حزب الله راه را برای مصالحه و سازش باز گذاشت و به عناصر مسلح فرصت داد تا خاک لبنان را ترک کنند اما به نظر می رسد مذاکرات به بن بست خورد و راهی جز انجام عملیات نظامی باقی نمانده بود.
اشاره معربونی به میانجیگیری هایی بود که چهارشنبه هفته پیش با تلاش شهردار عرسال در گفت و گو با «ابومالک التلی» سرکرده گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره در منطقه انجام شد اما به دلیل اصرار وی بر مواضع خود بی نتیجه به پایان یافت.
این تحلیلگر لبنانی درباره روند عملیات نیز گفت: در این مرحله از عملیات، مقاومت حزب الله با جبهه النصره وارد جنگ شده است. اینکه جبهه النصره پیش از داعش مورد حمله قرار می گیرد دو علت دارد: اول اینکه راضی شدن به مصالحه و سازش از سوی جبهه النصره بیشتر مطرح است تا داعش. برای همین نیز فشار حمله ها به این گروه می تواند کار را یکسره کند. دوم اینکه این تصمیم یک تاکتیک جنگی است تا مساحت منطقه درگیری را به تدریج کوچک و کوچکتر کند و اجازه متحد شدن جبهه النصره و داعش در میدان ها را ندهد.
به گفته معربونی درگیری ها تا این لحظه بیشتر بعد شناسایی داشته و تا اینجای کار شاهد عملیات میدانی وسیع و همه جانبه نبودیم. با این حال مقاومت توانسته دستاوردهای مهم و بزرگی کسب کند؛ به عنوان مثال نیروهای ارتش سوریه و مقاومت حزب الله در آن سوی مرزهای سوریه به منطقه «تل البرکان» و «تل القری» سیطره پیدا کردند و در این سوی مرز و در خاک لبنان نیز توانستند به منطقه «ضهر الخیل» و «ضهره الهوه» مسلط شوند.
کارشناس لبنانی تاکید کرد: عملیات در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و وضعیت میدانی متفاوتی رقم خواهد زد.
وی در پاسخ سوالی درباره بازه زمانی عملیات گفت: هیچ سقف و محدوده زمانی برای جنگ تعیین نشده و به دلیل طبیعت جغرافیایی صعب العبور منطقه و پستی و بلندی های طبیعی آن شاهد روند کند عملیات هستیم.
معربونی به نکته مهم و حساسی اشاره کرده و آن اینکه باید بین شهر عرسال و ارتفاعات اطراف شهر که جنگ در آن جریان دارد تفاوت قائل شد. عملیات نظامی در حال حاضر محدود به ارتفاعات و تپه های اطراف شهر است و اما در داخل شهر عرسال ارتش لبنان ماموریت مهم و حساسی بر عهده دارد و ضمن مراقبت از خط دفاعی، مانع از نفوذ عناصر تروریستی به داخل عرسال و اردوگاه های پناهجویان می شود.
معربونی در عین حال خاطر نشان کرد که این جنگ به خاطر طبیعت منطقه و خطوط دفاعی مستحکم جبهه النصره در آن ممکن است تلفات انسانی زیادی داشته باشد با این وجود مقاومت توانست ظرف چند ساعت، بر «وادی دقیق» و «سهل الهوه» سیطره پیدا کند و با این پیروزی، ضعف جبهه مقابل را آشکار ساخت.
به اعتقاد معربونی این پیروزی همچنین از ضعف تروریست ها در بخش برنامه ریزی و شناسایی حکایت می کرد.
خاورم*390* 2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.