ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 32955
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸
  • 78 بازدید
  • ارسال توسط :
سازمان بدر، بازیگری مهم در چشم‌انداز سیاسی منطقه

سازمان بدر، بازیگری مهم در چشم‌انداز سیاسی منطقه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده آلمانی «امور امنیتی و بین‌الملل»  در گزارشی به قلم «گیدو اشتینبرگ» درباره نقش سازمان بدر عراق می‌نویسد: سازمان بدر  از سال 2014 با رهبری «هادی العامری» دبیرکل خود مبدل به خود یکی از عوامل مهم سیاسی عراق شده  و  […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده آلمانی «امور امنیتی و بین‌الملل»  در گزارشی به قلم «گیدو اشتینبرگ» درباره نقش سازمان بدر عراق می‌نویسد: سازمان بدر  از سال 2014 با رهبری «هادی العامری» دبیرکل خود مبدل به خود یکی از عوامل مهم سیاسی عراق شده  و  این فعل و انفعال به طور عمده به خاطر موفقیت‌های یگان‌های شبه نظامی این سازمان در نبرد با داعش بوده است.

*شباهت‌های سازمان بدر و حزب‌الله

به دنبال کنترل بدر بر استان دیاله عراق، این سازمان به طور قابل توجهی رشد کرده و شبیه نقش حزب الله لبنان را برعهده گرفت. این سازمان اینک به عنوان بخشی از گروه «بین المللی شیعه» رو به رشد حامی «بشار اسد» در سوریه است و در کشمکش‌های منطقه نقش آفرینی می‌نماید.

*از گروه بدر تا سازمان بدر

در ادامه این گزارش با اشاره به تاریخچه‌ایی از نحوه تاسیس این نهاد و ذکر این که بدر قدیمی‌ترین نیروی مبارز عراق است که با ایران روابط نزدیک دارد و تاسیس آن به سال 1983 میلادی باز می‌گردد، نوشت: گروه بدر با حفظ یگان‌های نظامی خود از سال 2003 خود را «سازمان بدر» نامید و واحدهای شبه نظامی خود را حفظ  و در امور سیاسی عراق نیز جایی برای خود دست و پا کرد.

نویسنده در ادامه با نگاهی به اهداف و آرمان سازمان  بدر نوشت: سازمان بدر پیرو تفکرات مذهبی «آیت الله خمینی» (رهبر فقید انقلاب ایران) است. دکترین سازمان بدر که بر مبنای ولایت فقیه است و در پی تاسیس کشوری اسلامی در دوره غیبت امام دوازدهم شیعیان می‌باشد.

*العامری، رهبر قدرتمند

نویسنده این گزارش با اشاره به جایگاه سازمان بدر در استان دیاله به نقش آن در وزارت کشور عراق پرداخت و نوشت: العامری در سال 2014 موفق به انتصاب «محمد الغبان» به عنوان وزیر کشور عراق شد. با وجود برخی اقدام‌های آمریکا، تصور می‌شود که رهبر سازمان بدر مردی مستحکم در وزارت کشور عراق باشد.

*شاخه نظامی مجهز بدر

این اندیشکده سپس به شاخه نظامی این سازمان پرداخته و می‌نویسد: بدر از سال 2003 به این سو شاخه نظامی جداگانه داشته  و آن ‌را نیروهای شهید «محمد باقر صدر» می‌نامد. هرچند که تخمین میزان دقیق نیروهای این سازمان میسر نیست اما این نهاد علاوه بر نفرات ثابت نظامی (10 هزار نفر) دارای یگان‌های شبه نظامی مستقل است. در هر حال این سازمان ده هزار نفر نیرو دارد و محتمل با عضو گیری از بین هزاران جوان عراقی برای نبرد با داعش این رقم افزون‌تر نیز شده باشد. منابع مستقل برآورد می‌کنند  تعداد نظامیان سازمان بدر بیست هزار نفر باشد اما خود این سازمان این رقم را 50 هزار نفر عنوان می‌کند.

اینک بیشتر این نیروها از سال 2014 به این سو در داخل عراق دوره‌های آموزشی می‌بینند زیرا تجربیات تقویت زیرساخت و عضو گیری را پیدا کرده‌اند. در کل، با حمایت‌های ایران و دولت عراق سازمان بدر در تلاش برای گسترش نفوذ خود برآمده و شاخه نظامی آن به خوبی آموزش دیده و مجهز است. شبه نظامیان بدر مجهز به جنگ افزارهای سنگین، خودروهای زرهی و تانک هستند.

*تلاش بدر در دفاع از مقدسات اسلامی

 نویسنده با اشاره به ائتلاف سازمان بدر با «حشد الشعبی»، به همکاری این سازمان با نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان و مشارکت در نبردهای سوریه پرداخت و  عنوان کرد: با کاهش نفرات ارتش سوریه از سال 2012، حمایت عراق نقش فزاینده‌ای را در این عرصه پیدا کرد. باید گفت که یکی از مهمترین انگیزهای سازمان بدر برای حضور در سوریه در کنار یگان‌‌های حزب‌الله لبنان حمایت از مکان‌های مقدس شیعیان به ویژه بارگاه حضرت زینب (س) در جنوب دمشق است که به شدت بین شیعیان زائر از دهه هشتاد میلادی به این سو مورد احترام است.

*بدر، بازیگر مهم آینده منطقه

در خاتمه این مطلب نویسنده با ادعای استفاده ایران از سازمان بدر برای ایجاد پل زمینی مورد نظر خود بین اراضی شیعیان در عراق، غرب سوریه و لبنان نوشت: در هر حال مبارزان بدر تجربیات قابل قبولی را در نبرد علیه داعش در عراق کسب کرده و می‌توانند روابط نزدیکتری را با دیگر گروه‌های شیعه برقرار کنند. سازمان بدر بازیگری مهم در چشم انداز سیاسی و نظامی منطقه است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.