ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 33051
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۵:۵۷
  • 79 بازدید
  • ارسال توسط :
نگاهی دوباره به سناریو امریکا در منطقه/ کاخ سفید همچنان به دنبال تجزیه عراق و سوریه

نگاهی دوباره به سناریو امریکا در منطقه/ کاخ سفید همچنان به دنبال تجزیه عراق و سوریه

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- یک: آمریکایی ها سال هاست در عراق مانده اند و نمی توانند کاری کنند از باتلاق عراق خارج شوند. حضور داعش نیز به آنها نتوانست کمک کرد و تصورش را هم نمی کردند، مرجعیت عراق با فتوای مبارزه و جهاد، مردم خسته از جنگ این کشور را در قالب […]

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- یک: آمریکایی ها سال هاست در عراق مانده اند و نمی توانند کاری کنند از باتلاق عراق خارج شوند. حضور داعش نیز به آنها نتوانست کمک کرد و تصورش را هم نمی کردند، مرجعیت عراق با فتوای مبارزه و جهاد، مردم خسته از جنگ این کشور را در قالب نیروهای مردمی سازماندهی و بکارگیری کند. طرح عراق مدیریت شده از چند هفته قبل آغاز شده و آمریکایی ها تمایل دارند با استفاده از آن فضای سیاسی عراق را کنترل کنند. از طرفی رسما اعلام میکنند حشد نباید در بخش های تحت اشغال داعش ورود کند و مانع می شوند و از طرفی دیگر با ورود به عرصه ی سیاسی حزبی، منتظر هستند تا یارگیری خود را نسبت به انتخابات 2018 داشته باشند. 

در کنار این موارد مسئله استقلال کردستان چالش جدیدی برای بغداد محسوب می شود و برای برون رفت از آن، العبادی حتما به سراغ آمریکا خواهد رفت. به عبارت دیگر آمریکایی ها چالش های امنیتی در عراق را به سطح سیاسی منتقل کردند و همین پیچیدگی هایی را به دنبال خواهد داشت که به این راحتی از بین نمی رود. عراق امنیتی عراق متحد تر است تا عراق سیاسی. به دلیل اختلاف آرا و وجود گروه های مختلف سیاسی، عراق در این حوزه ضربه  پذیر تر هست و آمریکا این را خوب فهمیده و به دنبال آسیب رساندن به مردم عراق از این حوزه است.

در کنار آن محیط مرزی عراق – سوریه چالش جدید آمریکایی هاست و نمی خواهند حشد در این محیط ورود کند. زیرا انتقال کانون بحران از سوریه به عراق در صورت لزوم با مقابله به مثل حشد همراه می شود. 

دو: در سوریه آمریکایی ها طرحی دیگر دارند. در شمال از نیروهای مسلح کرد حمایت میکنند تا عملا شمال را در اختیار بگیرند و با فیریز داعش در دیرالزور و اخراج از رقه ضمن معرفی خود به عنوان پیروز نبرد با داعش، آنها را برای حفظ بحران در شرق سوریه نگه دارند و با هماهنگی مرزی عراق در هر زمانی به عراق یا مناطق دیگر منتقل کنند. از طرفی به اسم مبارزه با داعش می توانند در محیط سوریه بدون مجوز دمشق حضور داشته باشند.

همه اینها نشان می دهد آمریکایی ها بر خلاف عراق در سوریه به دنبال تجزیه هستند (در عراق قدرت این تجزیه وجود ندارد هرچند زمینه آن است اما عراق تجزیه شده به دلیل وجود نیرویی چون حشد ممکن نیست) . در کنار آن بحران را در شرق سوریه و منطقه اتصالی کمربند مقاومت( تهران – بغداد- دمشق- بیروت) حفظ و به تعبیر دقیق تر مسیر زمینی مقاومت را قطع میکنند و هر آنچه در این شش سال در سوریه از دست داده اند، بدست می آورند. در کنار آن آمریکایی ها تمایل دارند منطقه جنوب غربی سوریه و نوار مرزی با سرزمین های اشغالی را نیز از حضور مقاومت خالی کنند و برای آن هم طرح سیاسی – امنیتی دارند. 

تمام تلاش امریکا در سوریه و عراق تبدیل کانون بحران به کانون بحران مدیریت شده است. موضوعی که می تواند همچون یک ربات با یک فرمان منطقه را دچار سناریوی امنیتی – سیاسی جدیدی کند. خروج اسم القاعده از لیست تروریست های آمریکا در سوریه نشان میدهد طرح تجزیه سوریه با موضوع القاعده ( همچون جبهه النصره) به صورت جدی دنبال می شود و به دلیل ضعف جدی داعش در شرق سوریه و قطع ارتباط شمال به جنوب نیروهای امریکا در منطقه تنف توسط مقاومت، در نوار غربی با اعلام و پذیرش حکومت انتقالی ( القاعده) به سمت تجزیه سوریه روند و دو فاکتو سوریه را تجزیه شده ترسیم کنند. 

این دو سناریو مهم نشان می دهد آمریکا در افغانستان هم به دنبال حضور نظامی بیشتر و تقویت داعش است. داعش مدیریت شده رمز جدید سناریو آمریکا برای ماندن در منطقه است. به طور حتم در ماه های آینده بایستی شاهد تغییر استراتژی امریکا نسبت به پدیده های مهم منطقه ای در قالب طرح شده باشیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.