ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 33545
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۴:۵۹
  • 74 بازدید
  • ارسال توسط :
اعلام افت فروش کتب دانشگاهی در نمایشگاه تهران/ درگذشت شاعر آئینی

اعلام افت فروش کتب دانشگاهی در نمایشگاه تهران/ درگذشت شاعر آئینی

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته نسبت به چند هفته گذشته، پر خبر است و ۱۶ خبر را شامل می‌شود. خبرهایی که در این گزارش مرور شده‌اند، مربوط به روز شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته هستند و روز دوشنبه دوم مرداد خبر چندانی مهمی برای مرور نداشت. این میان، […]

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته نسبت به چند هفته گذشته، پر خبر است و ۱۶ خبر را شامل می‌شود. خبرهایی که در این گزارش مرور شده‌اند، مربوط به روز شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته هستند و روز دوشنبه دوم مرداد خبر چندانی مهمی برای مرور نداشت. این میان، روز سه‌شنبه، پرخبرترین روز گزارش «یک هفته با کتاب» است.

اخبار گزارش این هفته براساس روز انتشار مرتب شده‌اند و اولویت داخلی و خارجی بودن شان طبق روال گزارش‌های هفته‌های پیشین، در نظر گرفته نشده است.

در ادامه، خبرهای مهم حوزه ادبیات و نشر را در هفته‌ای که گذشت، از نظر می گذرانیم.

تقویت همکاری های ادبی ایران و ژاپن

سرپرست رایزنی فرهنگی ایران با رییس خانه ادبیات مدرن ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار همزمان با شصتمین سال امضای موافقتنامه فرهنگی ایران و ژاپن و نیز پنجاهمین سال تأسیس خانه ادبیات مدرن ژاپن و به منظور بسط و گسترش تبادل فرهنگی میان دو کشور به خصوص در حوزه ادبیات، انجام شد.

در این دیدار فرهاد پالیزدار و هیروشی ساکاگامی، درباره محورهای معرفی فعالیت‌های رایزنی فرهنگی در ژاپن و معرفی فعالیت‌های خانه ادبیات مدرن ژاپن، بررسی امکان زمینه‌های تبادل فرهنگی مشترک با تأکید بر روی حوزه ادبیات، بررسی امکان برگزاری نشست، گردهمایی و سخنرانی‌های مشترک برای معرفی ادبیات مدرن ایران و ژاپن، بررسی امکان دعوت از نویسندگان و ادبا و شعرای مطرح دو کشور و بررسی اختصاص ویژه‌نامه‌ای از مجلات معتبر ادبی دو کشور به معرفی ادبیات معاصر ژاپن و ایران، بحث و تبادل نظر شد.

انتشار فراخوان مجمع ناشران برای نمایشگاه فرانکفورت

یکی از خبرهای روز شنبه این هفته، فراخوانی بود که مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای شرکت ناشران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷ منتشر کرد.

به این ترتیب این مجمع فراخوان حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷ را برای ناشران منتشر و اعلام کرد همه ناشرانی که کتاب یا کتاب‌های ممتازی در این موضوع دارند، می‌توانند آن(ها) را به مجمع ناشران انقلاب اسلامی ارسال کنند. مجمع ناشران، پس از بررسی کتاب‌های ارسال‌شده در کارگروه تخصصی، فهرست نهایی کتاب‌ها را انتخاب خواهد کرد.

انتشار فراخوان کارگاه و مسابقه کتاب تصویری سپیدار

دیگر فراخوانی که شنبه منتشر شد، توسط واحد کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران بود که به موجب آن، این انتشارات نویسندگان و تصویرگران را به شرکت در کارگاه و مسابقه آفرینش کتاب تصویری سپیدار با موضوع محیط زیست دعوت کرد.

این کارگاه و مسابقه با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران ایران برگزار می‌شود و در نهایت تصویرگر کتاب برگزیده به نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیای ایتالیا و نویسنده برگزیده به نمایشگاه بین ‌المللی کتاب فرانکفورت ۲۰۱۸ اعزام می‌شوند.

تشریح برنامه‌های ایران برای نمایشگاه کتاب پکن

دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی فرهنگی نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب از حضور بابرنامه ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن ۲۰۱۷ و معرفی فرهنگ، هنر و صنعت نشر کشورمان در این نمایشگاه خبر داد.

این خبر هم یکی از اخبار روز یکشنبه حوزه فرهنگ بود که به موجب آن، محمدحسین احمدی، دبیر کمیته مذکور و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی در تشریح اقدامات صورت گرفته درباره شرکت ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن و اینکه انتخاب ایران به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه بین‌المللی، چطور رقم خورد؟، گفت: انتخاب کشورمان بازمی‌گردد به پیگیری‌ها و اقدامات سال گذشته رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین که به امضای تفاهمنامه وزارت فرهنگ دو کشور در اسفندماه ١٣٩٥ منجر شد. بر اساس این تفاهمنامه ایران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن ٢٠١٧ و چین هم میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران ٢٠١٩ خواهند بود.

انتصاب دبیر علمی کنگره سراسری شعر بقیع

شورای سیاست‌گذاری کنگره «آخرین حرم»، محمدعلی مجاهدی شاعر پیش‌کسوت آیینی کشور را به عنوان دبیر نخستین کنگره سراسری شعر بقیع معرفی کرد.

فراخوان نخستین کنگره سراسری شعر بقیع «آخرین حرم»، در بخش‌ اصلی با موضوع ائمه‌ بقیع علیهم‌السلام شامل دو محور «مدایح و مراثی» و «زیارت ائمه‌ بقیع علیهم‌السلام و توسل به ایشان» و در بخش ویژه با موضوع حرم مطهر بقیع شامل دو محور «تخریب بقیع و لزوم احیای آن» و «تفکر سلفی و تخریب مقدسات اسلامی» منتشر شده است.

برگزاری چهارمین نشست قند پارسی

تنها خبری که از روز یکشنبه این هفته مرور می شود، برگزاری چهارمین نشست قند پارسی با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ۴۴ تن از فارسی آموزان خارجی است.

درگذشت محمود شریف صادقی

محمود شریف صادقی از شاعران آئینی پیشکسوت ساکن شهر قم صبح سه شنبه درگذشت. این شاعر متولد سال ۱۳۱۵ و از شاعران شناخته شده حوزه شعر آیینی قم بود که خبر درگذشتش توسط ناصر فیض از دوستانش به خبرگزاری مهر داده شد.

برگزاری مراسم پاسداشت سیمین‌دخت وحیدی

مراسم پاسداشت سیمین دخت وحیدی از شاعران پیشکسوت آیینی کشور هم عصر سه شنبه در قالب سی و هفتمین شب شاعر، در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

شرکت ایران در بیست‌ و نهمین نمایشگاه کتاب دمشق

علاوه خبر حضور تصویرگران ایرانی در نمایشگاه کتاب پکن، که در ادامه می آید، روز سه شنبه این هفته، خبر دیگری درباره حضور ایران در نمایشگاه های کتاب خارجی منتشر شد که درباره نمایشگاه شهر دمشق بود. به موجب این خبر، بیست‌ و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دمشق، روز چهارشنبه ۱۱ مرداد با شرکت بیش از ۱۰۰ دارالنشر سوریه، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی به ویژه مصر در کتابخانه ملی «اسد» این شهر، برپا می‌شود.

رایزنی فرهنگی ایران در سوریه هم با در اختیار داشتن غرفه‌ای مجزا در این نمایشگاه، به معرفی آثار مکتوب و دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

حضور ۳ تصویرگر ایرانی درنمایشگاه پکن

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران روز سه شنبه این هفته، از حضور ۳ تصویرگر ایرانی و نمایش ۷۰ اثر منتخب تصویرگری کشورمان با همکاری انجمن تصویرگران ایران، در نمایشگاه کتاب پکن خبر داد.

در توضیح بیشتر این خبر آمده بود: بر اساس فراخوان منتشرشده ازطرف انجمن تصویرگران ایران حدود ۹۰۰ اثر راه یافته مورد ارزیابی و داوری قرارگرفت و ۷۰ اثر برگزیده شدند. این آثار درغرفه ایران به نمایش گذاشته می‌شود. بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده ۲ تصویرگر برگزیده، محسن رزاقی و مریم محمودی مقدم با حمایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به این نمایشگاه اعزام می‌شوند. با توجه به راه یافتن اثرتصویرگری مهسا هدایتی به کاتالوگ بلونیا، این تصویرگر نیز با حمایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب پکن حضور خواهد یافت.

تمدید مهلت ثبت نام در تابستانه کتاب

ثبت نام کتابفروشی های سراسر کشور در طرح تابستانه کتاب که موسسه خانه کتاب متولی آن است، از روز سه شنبه سوم تا دهم مرداد تمدید شد.

تاکنون ۷۲۶ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور متقاضی شرکت در طرح تابستانه کتاب شده اند که در این میان استان تهران در جایگاه نخست بیشترین تعداد ثبت نام کتابفروشی‌ها قرار دارد و استان‌های قم، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و کردستان هم در جایگاه‌های بعدی بیشترین مشارکت قرار گرفته‌اند.

مهلت ثبت نام در این طرح، پس از دهم مرداد، دیگر قابل تمدید نخواهد بود.

تشریح برنامه‌های دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری

محمد قبادی دبیر شورای پژوهش دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، هم روز سه شنبه در قالب یک خبر گزارش نیمه بلند، فعالیت‌ها و پروژه‌های این شورا را تشریح کرد.

چاپ ترجمه انگلیسی اشعار قیصر امین پور در لندن

یکی دیگر از خبرهای سه شنبه این هفته، چاپ ترجمه انگلیسی گزیده اشعار قیصر امین پور در لندن و درباره حوزه هنری بود. طبق خبری که محمدجواد آسمان دبیر مرکز ترجمه حوزه هنری این هفته به مهر داد، ترجمه انگلیسی گزیده سروده‌های قیصر امین‌پور به انتخاب آسمان توسط نشر بنیاد مطالعات ایرانی لندن در کشور انگلستان منتشر شده است.  

اعلام افت فروش کتب آموزشی در نمایشگاه تهران

طبق یک نظرسنجی که انجام شده و خبرش روز سه شنبه منتشر شد، ۴۸ درصد ناشران آموزشی حاضر در نمایشگاه امسال کتاب تهران، از اُفت فروش نسبت به سال قبل خبر می‌دهند.

انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با انتشار نتایج نظر سنجی از ناشران آموزشی حاضر در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب، اعلام کرد ۴۸ درصد ناشران آموزشی حاضر در نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری، اظهار کرده‌اند که فروش کتابشان نسبت به سال قبل (از نظر مبلغ دریافتی) کاهش یافته، ۲۶ درصد عنوان کرده‌اند میزان فروش به مانند پارسال بوده و تنها ۲۶ درصد میزان فروش کتاب را بیشتر از پارسال ذکر کرده‌اند.

انتشار فراخوان آژانس ادبی تماس برای دو نمایشگاه بین‌المللی کتاب

آژانس ادبی تماس در فراخوانی از ناشران ایرانی درخواست کرد تا آثار خود را برای معرفی در نمایشگاه‌های کتاب فرانکفورت و بلگراد در سال ۲۰۱۷ به این مرکز فرهنگی معرفی کنند.

انتشار فراخوان مجمع ناشران دفاع مقدس برای نمایشگاه فرانکفورت

آخرین خبر این گزارش هم مربوط به روز چهارشنبه و درباره یک فراخوان دیگر است. به موجب اطلاعات این خبر، مجمع ناشران دفاع مقدس با انتشار فراخوانی از گردآوری و ارائه آثار برگزیده­ ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷ خبر داد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.