ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 35038
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۵:۱۴
  • 411 بازدید
  • ارسال توسط :
فعال فرهنگی که شهادتش صدای رادیو بعث را درآورد

فعال فرهنگی که شهادتش صدای رادیو بعث را درآورد

در یادداشت ارسالی به ایسنا در معرفی این کتاب آمده است: «گوینده اعلام کرد که ارتش حزب بعث توانسته است یکی از سرداران بنام ایرانی را به هلاکت برساند. صدای گوینده قطع شد و بعد از چند دقیقه موسیقی عربی، دوباره گوینده اعلام کرد: این سردار ایرانی که «ولایی» نام داشته، در این چند سال، […]

در یادداشت ارسالی به ایسنا در معرفی این کتاب آمده است: «گوینده اعلام کرد که ارتش حزب بعث توانسته است یکی از سرداران بنام ایرانی را به هلاکت برساند. صدای گوینده قطع شد و بعد از چند دقیقه موسیقی عربی، دوباره گوینده اعلام کرد: این سردار ایرانی که «ولایی» نام داشته، در این چند سال، نقش مهمی در اعزام نیروهای ایرانی به جبهه داشته است.»

متن بالا نوشته پشت کتاب «چه کسی مرا هل داد؟» است، این عنوان کتابی است که به خاطرات شهید عبدالعلی ولایی پرداخته و هاجر صفائیه آن را بازآفرینی کرده است.

شهید عبدالعلی ولایی در یکم فروردین ۱۳۳۷ در اصفهان متولد شد. ولایی در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مبارزان مطرح شهرستان اصفهان بود و پس از پیروزی انقلاب به فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهر اصفهان و شهرهای اطراف پرداخت.

این شهید دفاع مقدس با شروع جنگ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و مسئول اعزام رزمندگان سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد بود. کتاب «چه کسی مرا هل داد؟» مجموعه خاطراتی است از دوستان و اقوام شهید ولایی که با روایت مستقیم از شخصیت این شهید می‌توان به عمق نگاه الهی این شهید بزرگوار پی برد.

روایت خاطرات از کودکی و نوجوانی وی و روزهای مبارزه علیه رژیم شاه آغاز می‌شود و به ترتیب زمانی به سال‌های جنگ می‌پردازد. این کتاب از چند بخش شامل پیش‌گفتار و سرآغاز، خاطرات، وصیت‌نامه و تصاویر تشکیل شده است. بخش خاطرات این کتاب از بدو تولد تا پس از شهادت او را شامل می‌شود.

نویسنده این کتاب با جمع‌آوری خاطرات این شهید، روایت کاملی از زندگی یک رزمنده دفاع مقدس را به تصویر کشیده و نوع روایت آن به گونه‌ای است که برای همه گروه‌های سنی قابل فهم و مطالعه است.

چینش خاطرات به نحوی است که مخاطب با مطالعه هر صفحه به خواندن ادامه کتاب ترغیب می‌شود، بدون آن‌که با مطالعه نکردن صفحات قبل موضوع اصلی را که آشنایی با زندگی و خصوصیات شهید ولایی است از دست داده باشد.

حجم اکثر خاطرات به گونه‌ای است که نصف صفحه را اشغال می‌کند و قابلیت این را دارد که در دقایقی کوتاه چندین صفحه مطالعه شود.

نثر این کتاب روان و دلنشین است و مخاطب برای آگاهی از زندگی و بندگی شهید ولایی مشتاق به ادامه مطالعه خاطرات خواهد شد. شاید بتوان گفت برخی از خاطراتی که دوستان شهید ولایی در ارتباط او با نوجوانان و جذب آن‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی، اعزام به جبهه و حضور در مسجد نقل کرده‌اند، می‌تواند الگوی مناسبی برای حال حاضر بسیاری از فعالان فرهنگی باشد و با مطالعه این خاطرات می‌توان به نکاتی دقیق در جذب نوجوانان رسید.

در همین خصوص خاطره کوتاهی از محمد اعرفی در کتاب ذکر شده است که در ادامه می‌خوانید: «خیلی‌ها مثل من، از اولش بچه مسجدی که نبودند، تازه شر هم بودند. عبدالعلی اما قبل از این‌که بیاوردمان توی مسجد، یکی دو نفر را می‌فرستاد سراغمان. دو سه جلسه‌ای با هم می‌رفتیم استخر. بعد هم فوتبال و بازی. بعد از این‌ها کم کم پایمان به مسجد بار می‌شد. دعا می‌بردمان و تازه می‌فهمیدیم توی این عالم چه خبر هست. خیلی‌ها را عبدالعلی این‌طوری مسجدی کرد و تا بعد از او هم مسجدی ماندند.»

شهید ولایی بنیان‌گذار مجموعه فرهنگی محبان الزهرا (س) بود و در خلال مسئولیت خود به فعالیت‌های فرهنگی در مسجد مسلم می‌پرداخت. این شهید بزرگوار در تاریخ ششم اسفند ۱۳۶۴ در عملیات والفجر هشت در منطقه فاو در اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

چاپ اول کتاب «چه کسی مرا هل داد؟» در ۳۴۶ صفحه در بهار ۹۶ توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند آن را از فروشگاه اینترنتی «من و کتاب» خریداری کنند.

یادداشت از فاطمه قربان‌نیا

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.