ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 35068
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۶:۱۹
  • 621 بازدید
  • ارسال توسط :
ناگفته‌های «الله مدد شاهسون» تنها بازمانده حمله طالبان به کنسولگری ایران

ناگفته‌های «الله مدد شاهسون» تنها بازمانده حمله طالبان به کنسولگری ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف از حوادث تلخی بود که منجر به کشته شدن جمعی از دیپلمات‌های ایران در افغانستان شد، 19 سال از حمله طالبان به کنسولگری ایران در 17 مرداد سال 1377 می‌گذرد و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف از حوادث تلخی بود که منجر به کشته شدن جمعی از دیپلمات‌های ایران در افغانستان شد، 19 سال از حمله طالبان به کنسولگری ایران در 17 مرداد سال 1377 می‌گذرد و تاکنون این حادثه از جنبه‌های مختلفی مورد واکاوی قرار گرفته است.

در پی اشغال شهرهای افغانستان توسط طالبان و حمله به مقر کنسولگری ایران در مزار شریف دیپلمات‌های ایران ناپدید و چندی بعد گزارش شد که دیپلمات‌ها کشته شده‌اند.

هرچند طالبان اعلام کرد که این کشتار توسط نیروهای خودسر انجام شده است اما مدتی طول کشید که عاملان حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف معرفی شوند.

«الله مدد شاهسون» عضو سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف، تنها شاهد حادثه بود که از آن واقعه نجات یافت و روایت تنها بازمانده آن حادثه که با پای تیرخورده بیش از 700 کیلومتر از خاک افغانستان را طی می‌کند و خود را به خاک ایران می‌رساند، بعد از گذشت این همه سال باز هم شنیدنی است.

به مناسبت فرا رسیدن نوزدهمین سالگرد شهادت دیپلمات های ایران در مزارشریف و نامگذاری این روز به یاد شهید محمود صارمی به نام روز خبرنگار در ایران، گفتگویی با الله مدد شاهسون تنها بازمانده حمله تروریستی مزار شریف انجام دادیم.

شاهسون در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، ضمن واکاوی آن حادثه، از آن روز به نام تلخ ترین روز زندگی خود یاد کرد که آلام و رنج های روحی آن حادثه متاثر کننده را همچنان همراه خود دارد.

وی از خبرنگار شهید محمود صارمی به عنوان یک انسان حق طلب یاد کرد که در حتی در آخرین ساعات حیات خود و در آن شرایط سخت به دنبال انعکاس واقعی اخبار بود.

تنها بازمانده مزارشریف از بی لطفی‌ها و کم مهری‌های مسئولان در طول این سال‌ها گفت و اینکه آنگونه که باید مورد حمایت قرار نگرفته است و روزهای سختی را بعد از آن حادثه دنبال کرده است.

حادثه مزار شریف به گفته شاهسون باید درس عبرتی برای مسئولان باشد که دیگر شاهد تکرار وقوع این حوادث نباشیم.
 

        * گفتگو با تنها بازمانده حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف*

فارس: 19 سال از حادثه مزارشریف و شهادت دیپلمات‌های ایران می‌گذرد، روایت‌های بسیاری از آن روز توسط شما به عنوان تنها بازمانده آن حادثه نقل شده است، بعد از گذشت 19 سال باز هم مطلب ناگفته‌ای باقی مانده است؟

شاهسون: داستان مزار شریف بیش از آنچه من گفتم نیاز به واکاوی دارد، حتی در رابطه با آن مستندی با نام چه کسی ما را کشت؟ به کارگردانی «محمد حسین جعفریان» و فیلم مزارشریف به کارگردانی «عبدالحسن برزیده» ساخته شد. شاید تنها نیمی یا حتی کمتر از آنچه در واقعه مزار شریف اتفاق افتاد در این فیلم نقل شده است چرا که بخش‌های از فیلم مزار شریف قبل از گرفتن مجوز حذف شد و آنگونه که باید و شاید توانست بازگو کننده حادثه آن سال مزار شریف باشد.

فارس: آن زمان در مزار شریف چه مسوولیتی به عهده داشتید؟

شاهسون: سال 77 من از ارگان ارتش مامور به وظیفه در وزارت امور خارجه بودم و با توجه به شرایطی که در آن زمان حاکم بود و طالبان شهر به شهر را اشغال می کرد هوشیار بودیم و شرایط آنجا را به مسوولان اطلاع دادیم که تهدیدی برای ما وجود دارد و بهتر است که به ترک آنجا اقدام کنیم.

بعد از آنکه نامه ای نوشتیم که مزار شریف در حال سقوط است و بهتر است نقل مکان کنیم، یکی از مسوولان وقت که نماینده ویژه در امور افغانستان بودند، به خواست خودشان یا از طریق کانال وزیر امور خارجه وقت تأکید بر ماندن کردند، شاید استدلال آنها این بود که حضور سفارت ایران و ماندن دیپلمات‌های ایرانی باعث دلگرمی مردم مزارشریف می‌شود.

آنها ما را به پاکستانی‌ها سپردند که حافظ منافع ایران باشند و این بزرگترین اشتباه بود، اما هیچ وقت مطرح نشد چه مشکلی یا مدیریت ناصحیح وجود داشت که آن اتفاق تلخ رخ داد.

شاید این حادثه درس عبرتی باشد که این اشتباهات بزرگ تکرار نشود، بررسی مشکلات و ضعف مدیریتی و هدایت ناصحیح آن حادثه تلخ باید درس عبرتی برای آینده باشد تا اشتباهات تکرار نشود چر که الان هم افرادی که این اشتباهات را مرتکب شدند در همین حوزه فعالیت می‌کند.

فارس: روز حادثه چه اتفاقی رخ داد ؟

شاهسون: پس از اشغال مزار شریف شهید صارمی آخرین خبرش را مبنی بر اینکه «مزار شریف سقوط کرد، این آخرین تماس ما است و من نمی‌توانم دیگر با شما تماس داشته باشم» تنظیم کرده و ارسال کرد، چند ساعت بعد از آن طالبان وارد سفارت شد و بعد از چند مرحله جابه جایی در نهایت ما را به زیرزمین کنسولگری بردند و به گلوله بستند.

فارس: بعد از آن اتفاق چه کار کردید؟

شاهسون: وقتی از آن اتفاق زنده ماندم توانستم با طی 700 الی 800 کیلومتر خودم را به مرز برسانم و با لباس محلی مردم افغانستان به وزارت امور خارجه بروم و همان جا به مسوولان وقت گفتم که این عمل توسط پاکستان انجام شد در حالی که سال‌ها بعد مسوولان در صدا سیما به این موضوع اعتراف کردند که این کار توسط پاکستان انجام شده بود.

بعد از 19 سال که از آن اتفاق تلخ می‌گذرد خوشحال هستم که کوچکترین ضعف مسولیت کاری به عهده من گذاشته نشد. مسوولان چند سال بعد در صدا و سیما به این مساله اعتراف کردند که این کار توسط پاکستان انجام شد و به نوعی هوشیاری من بود که همان زمان به
این موضوع اشاره کردم.

آن زمان «اخضر ابراهیمی» نماینده سازمان ملل در افغانستان با وجود اینکه از من به عنوان قهرمان یاد کرد ولی برخورد صحیح با من نشد و با وجود اینکه من اعلام کردم که سپردن ما به پاکستانی‌ها کار درستی نبود.

فارس: بعد از 19 سال وضعیت افغانستان را چطور می بینید؟

شاهسون: به نظر بعد از ورود نیروهای آمریکا به این کشور شرایط امنیتی آن تغییر نکرده است و با حضور نیروهایی آمریکایی امیدی دلیل بر بازگشت امنیت و ثبات نیست، هرچند که ملت افغانستان به وطن خود عشق می‌ورزند همانند ما مردم ایران که وطن خود را دوست داریم آنها نسبت به وطن و سرزمین مادری خود متعصب هستند و آن را دوست دارند.

فارس: بعد از حادثه مزارشریف دیگر به افغانستان مراجعت نداشتید؟

شاهسون: 13 سال بعد از آن واقعه تلخ برای ساخت مستندی با عنوان «چه کسی ما را کشت؟» به کارگردانی محمدحسین جعفریان به افغانستان مراجعت داشتم و به روایت نحوه آن حادثه تلخ جلوی دوربین پرداختم.

فارس: الان به چه کاری مشغول هستید؟

شاهسون: در حال حاضر به شغل آزاد مشغول هستم، بعد از واقعه مزار شریف با وجود اینکه تحت فشار روحی شدیدی قرار داشتم توسط مسئولان مورد کم لطفی و بی مهری نیز قرار گرفتم.

فارس: در یک جمله احساس خود در رابطه با این کلمات بگوید؟

فارس: مزار شریف
شاهسون: تلخ ترین حادثه زندگی
فارس: طالبان
شاهسون: انسان های متحجر
فارس: شهید محمود صارمی
شاهسون: حق طلب، خبرنگار آزاد و دارای روحیه مستقل، نمونه یک انسان بی نظیر بود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.