ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 35886
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲:۴۸
  • 199 بازدید
  • ارسال توسط :

وزیر علوم جدید در راستای منافع آموزش‌عالی از دولت امکانات بگیرد

دکتر سیدمنصور مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آغاز تشکیل دولت دوازدهم اظهار کرد: وزیری که این دولت برای آموزش عالی انتخاب می‌کند، باید فردی علمی باشد و دلش برای آموزش عالی کشور بسوزد؛ وزیر علوم دولت دوازدهم به هیچ عنوان نباید وارد مسائل سیاسی شود، زیرا اگر این اتفاق بیفتد در […]

دکتر سیدمنصور مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آغاز تشکیل دولت دوازدهم اظهار کرد: وزیری که این دولت برای آموزش عالی انتخاب می‌کند، باید فردی علمی باشد و دلش برای آموزش عالی کشور بسوزد؛ وزیر علوم دولت دوازدهم به هیچ عنوان نباید وارد مسائل سیاسی شود، زیرا اگر این اتفاق بیفتد در مسائل جناحی دخالت خواهد کرد و در نتیجه چنین وزیری نمی‌تواند عملکرد مطلوب و ایده‌آلی را در زمینه آموزش عالی داشته باشد.

وی ادامه داد: نیاز است وزیر علوم منتخب، فردی باشد که بتواند در راستای منافع آموزش عالی از دولت امکانات بگیرد، همانگونه که در دولت یازدهم وزارت بهداشت به بهانه طرح‌ها و فعالیت‌های مختلف، توانست از دولت بودجه بگیرد و این وزارت سروسامان یابد.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، تصریح کرد: اکنون حدود 12 سال است که آموزش عالی کشور درجا می‌زند و پسرفت می‌کند؛ می‌توان گفت عملکرد وزیر علوم دولت قبل نیز کاملاً راکد و بدون تحرک علمی بوده و تحولی در آموزش عالی و نوآوری نداشته است.

مرعشی با بیان اینکه باید به موازات تولید علم، تولیدات علمی کاربرد نیز داشته باشند و تنها صرف تولید علم، به کار جامعه نمی‌آید، عنوان کرد: اکنون کسب رتبه 16 تولیدات علمی ایران در دنیا، تنها از بعد علمی است اما از لحاظ کیفی، میزان به کارگیری تولیدات علمی و یافته‌ها در کارهای عملی در جامعه بسیار پایین است.

وی ادامه داد: وزیر آینده باید با به‌کارگیری خرد جمعی، راهکارهایی مصوب کند تا زمینه پیشرفت علمی و کیفی‌سازی تولیدات علمی در کشور را فراهم کند.

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تلاش برای گسترش کارآفرینی در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: روند کارآفرینی در دانشگاه‌ها در واقع به آموزش و پرورش بازمی‌گردد، چرا که دانشگاه دست‌پروده آموزش و پرورش است؛ یعنی ممکن است به صورت استثناء موجبات کارآفرینی برای برخی دانشجویان فراهم شود اما اگر این کار بخواهد به صورت عمومی انجام شود، باید از بدنه آموزش و پرورش آغاز شود.

مرعشی با انتقاد از نحوه نگاه کشور به مقطع ابتدایی آموزش و پرورش، عنوان کرد: دوره ابتدایی در آموزش و پرورش مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دوره برای توسعه کشور است اما در کشور ما به دوره ابتدایی، نگاه ابتدایی نیز می‌شود. ایجاد روحیه کارآفرینی در دانشگاه‌ها باید از آموزش و پرورش آغاز شود، بنابراین سازوکارها و برنامه‌ها در حوزه آموزش و پرورش باید اصلاح شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این امر، به طور قطع نیاز به تغییر مدیران خرد و کلان در جامعه احساس می‌شود؛ باید مدیرانِ ایده‌پردازی روی کار بیایند که جسارت کافی داشته و محافظه‌کار نباشند.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.