ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 3602
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
  • 158 بازدید
  • ارسال توسط :
تشریح فعالیت غرفه شهدای مدافع حرم در نمایشگاه بین المللی کتاب

تشریح فعالیت غرفه شهدای مدافع حرم در نمایشگاه بین المللی کتاب

به گزارش شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «هم اندیشی ستاد کنگره شهدای مدافع حرم» با حضور سید محمود هاشمی فرمانده یگان فاتحین و مسئول ستاد کنگره شهدای مدافع حرم، مهدی رحمانی دبیر کنگره شهدای مدافع حرم، سردار مرتضی طلایی نائب رئیس شورای شهر تهران، سید امیر هاشمی اصل مجری پروژه […]

به گزارش شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «هم اندیشی ستاد کنگره شهدای مدافع حرم» با حضور سید محمود هاشمی فرمانده یگان فاتحین و مسئول ستاد کنگره شهدای مدافع حرم، مهدی رحمانی دبیر کنگره شهدای مدافع حرم، سردار مرتضی طلایی نائب رئیس شورای شهر تهران، سید امیر هاشمی اصل مجری پروژه اجرایی در زمینه فعالیت های فرهنگی مدافعان حرم، فریدون حسن وند نماینده منتخب مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، یاسر برخورداری مدیر نظارت و توسعه فرهنگی شهرداری تهران، هاشم فخاری معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 9، حسین صفوی مدیر اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، علی ناظری، سرهنگ سید بهزاد میر احمدی معاون انتشارات سازمان حفظ آثار، سرهنگ مهدی سربان از سازمان حفظ آثار ارتش، سعید حسینی مدیر موسسه حفظ آثار نیروی زمینی سپاه، سید مهدی قاری معاونت فرهنگی ستاد ایثارگران سازمان تامین اجتماعی، جعفر فرش باف از سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و حسین تاجیک معاون اجرایی یگان فاتحین حضور داشتند.

کنگره شهدای مدافع حرم کار خود را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شروع می‌کند

در ابتدای این مراسم هاشمی مسئول ستاد کنگره شهدای مدافع حرم با بیان این که این مراسم اولین جلسه هم اندیشی کنگره شهدای مدافع حرم است، اظهار داشت: کنگره شهدای مدافع حرم با اهدافی کار خود را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شروع می‌کند ولی اهداف گسترده‌ای را در نظر داریم که ان شاالله به یاری حضرت زینب(س) و حضرت ولی عصر(عج) توفیقات روزافزونی را برای نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به برخی از اهداف این کنگره، گفت: ابتدا ظرفیت سازی در راستای تجلیل از مقام شهدای مدافع حرم خواهیم داشت، همچنین بحث تشکیل کارگروهی است که حمایت از آثار تولید شده و در دست تولید با محوریت شهدای مدافع حرم و تبیین اندیشه‌های امام راحل و امام خامنه ای در راستای شهدای مدافع حرم را دنبال می کنیم. در این راستا، برگزاری یادواره ها در تمام استان‌ها، احداث یادمان‌ها و توسعه تفکر شهادت طلبی در دست اقدام است.

وی با بیان این که شروع کار این کنگره با آغاز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است، تصریح کرد: در این نمایشگاه، سالنی را به ابعاد 600 متر مربع به شهدای مدافع حرم، اختصاص داده‌اند که نیازمند افراد صاحب نظر در این زمینه، برای پیشبرد اهداف کنگره هستیم.

جزئیاتی از غرفه 600 متری مدافعان حرم در نمایشگاه کتاب

در ادامه، رحمانی دبیر کنگره شهدای مدافع حرم با بیان این که پایه گذاری این جلسه از 6 ماه پیش شروع شده است، گفت: تمامی زیرساخت های لازم برای حضور حداکثری مدافعان حرم در نمایشگاه انجام شده است. در ابتدا قرار بود که 75 متر مربع در اختیار ما قرار دهند که نهایتا به 600 متر مربع رسید. از لحاظ موقعیت استراتژیک و اندازه، مکان خوبی بوده و غرفه مدافعان حرم در قسمت غربی نمایشگاه قرار گرفته است که می‌تواند بیشترین بازدید کنندگان را داشته باشد.

دبیر کنگره شهدای مدافع حرم با اشاره به کتابی درباره شهدای مدافع حرم، اظهار داشت: اولین کتاب مدافعان حرم به شکل «ورک شاپ» در نمایشگاه انتشار می‌یابد که قسمت اعظم آن، بخشی از خاطرات مردم درباره مدافعان حرم است که به سه زبان، ترجمه خواهد شد و روز پایانی نمایشگاه رونمایی خواهد شد. کار دیگری که قرار است انجام شود، پرچمی است که طی این 10 روز بافته می‌شود و شعار معروف مدافعان حرم که «کلنا عباسک یا زینب» است روی آن بافته می‌شود. این پرچم در گوشه ای از غرفه قرار داده می‌شود و مردم نیت کرده و گره می‌زنند و در نهایت به آستان قدس رضوی یا آستان حضرت زینب(س) اهدا می‌شود.

رحمانی به موضوعات بعدی این غرفه در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: بحث عکس‌های سلفی در رابطه با شهدای مدافع حرم را داریم که در نمایشگاه گرفته شده است، همچنین قرار است پخت نان نذری انجام شود. کار دیگری که انجام خواهد شد ساخت سردیس از 10 شهید منتخب است که بعد از نمایشگاه به همراه لباس‌های آن‌ها به موزه ای اهدا خواهد شد. در بخش جانبی نمایشگاه، از همسران، مادران و فرزندان شهدای مدافع حرم تقدیر می‌شود و اگر سالگرد تولد شهیدی نیز در این ایام باشد، جشن تولد برای آن بزرگوار برگزار خواهد شد. شهید مدافع حرم«عبدالله باقری» به مدت 8 سال در این نمایشگاه حضور داشت که امسال اولین دوره ای است که حضور ندارد.

عرضه محصولات مرتبط با شهدای مدافع حرم/ایجاد برکه غدیر نمادی از ولایت مداری

هاشمی اصل مجری پروژه غرفه مدافعان حرم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ادامه این هم اندیشی توضیحاتی در رابطه با غرفه مدافعان حرم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارئه داد و گفت: فضایی در ابعاد 20 در 30 متر در نظر گرفته شده است. در این غرفه، یک لابی ورودی وجود دارد که فرهنگ نذر شهدا را احیا خواهیم کرد و محصولات مرتبط با شهدای مدافع حرم را عرضه می‌کنیم. راهروی اول، راهروی خلقت است که هدف از ایجاد آن، نشان دادن مظلومیت و رفع شبهات درباره شهدای مدافع حرم است. راهروی دوم، دشمن شناسی و شیطان شناسی است که انتهای آن، پرچم رژیم صهیونیستی قرار دارد و آن را تحلیل خواهیم کرد.

مجری پروژه غرفه مدافعان حرم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، افزود: در این غرفه، دهلیزهای مختلفی آماده شده است که دهلیز اول مربوط به بحث وهابیت، دهلیز دوم جنایت‌ها و اقدامات وهابیت است و دهلیز سوم به وهابیت امروز می‌پردازد. راهروی شماره سه، دو در دارد. راهروی شماره چهار به شکل گیری داعش و اقداماتی که انجام داده است می‌پردازد. در راهروی شماره پنچ، شهدای مدافع و سبک زندگی و وصیت نامه‌های آن‌ها معرفی می‌شوند. همچنین یک محوطه 200 متری وجود دارد که یک حوض وسط آن تحت عنوان برکه غدیر قرار دارد که نمادی از ولایت مداری ما است. در این غرفه چهار کنج وجود دارد که در یک کنج آن، ضریح قرار دارد و تصاویر شهدای مدافع حرم داخل آن گنجانده شده است. سعی خواهیم کرد که هر روز وصیت خوانی توسط هنرمندان داشته باشیم.

بافت پرچمی تمام گره از تصاویر شهدای مدافع حرم/استودیوی عکس و سینمای شهدای مدافع حرم

وی با اشاره به پرچمی که قرار است بافته شود، تصریح کرد: پرچمی به ابعاد 3 در 6 بافته خواهد شد که تمام آن، گره است و پشت آن که چرم است، تصاویر شهدای مدافع حرم به صورت لیزری حک می شود که این پرچم در طی نمایشگا بافته می‌شود و تمام تلاش ما این است که آن را به آستان حرم حضرت زینب(س) اهدا کنیم. به دلیل این که امسال، سال اول است و فرصت کافی وجود نداشت به سمت بافت فرش نفیس نرفته ایم که ان شاالله سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.

هاشمی اصل افزود: در بخشی از غرفه، استودیوی عکس شهدای مدافعان حرم را داریم که لباس‌های بچه گانه و بزرگسال مدافعان حرم وجود دارد و بازدید کنندگان می‌توانند لباس پوشیده و عکس بگیرند که یک ثبت مجازی و معنوی است. همچنین در «ورک شاپ» سردیس شهدای مدافع حرم، هر روز سردیس یک شهید ساخته می‌شود و به مردم هم آموزش داده می‌شود. بخش دیگری از غرفه، یک راهرو است که سینمای مدافعان حرم بوده و تمام فیلم های مستند و منابع قابل پخش در این قسمت شروع به کار خواهد کرد که هر سانس، 7 الی 10 دقیقه است.

مجری پروژه غرفه مدافعان حرم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به بخش دیگری از غرفه مدافعان حرم، اشاره و خاطر نشان کرد: یک دیواری ایجاد می‌کنیم که همه به صورت دیوار دست خط و دیوار الکترونیکی است که افراد شاخص حضور پیدا می‌کنند و برای شهدای مدافع حرم، دلنوشته می‌نویسند و اگر کسی از ما سوال و شبهه ای در این رابطه داشته باشد، از طریق یک پل ارتباطی مثل ایمیل تا آخر همان شب، توضیح می‌دهیم.

در ادامه این هم اندیشی، مدیر اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان این که مهمترین نکته در جذب مخاطب بوده که بسیار کلیدی است، گفت: دوستان در شهرداری اقداماتی را رقم زده اند که نمایشگاه تهران به عنوان مانور فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است که جذب مخاطب به نوعی به غرفه مدافعان حرم نیز بر می گردد. جانمایی غرفه به شکلی بوده که در بخش پرمخاطب نمایشگاه است و به این نتیجه رسیدیم که کلیه فعالیت ها در یک مکان تجمیع شود. این غرفه با توجه به شهدا و مشاغل آنها، غرفه مردم ایران است و متعلق به شخص خاصی نیست و باید طوری باشد که همه مردم ایران، جذب آن شوند.

سردار طلایی: یاد و نام شهدای مدافع حرم افغانستانی نیز در فعالیت کنگره حضور داشته باشد

سردار طلایی در ادامه با بیان این که شهدای مدافع حرم، جزء شهدای مظلوم هستند و کار و خدمت برای آنها ارزش مضاعفی دارد، اظهار داشت: برگزاری کنگره، اهدافی بلند دارد که می‌تواند در سطح ملی نیز برگزار شود. همچنین به شهدای مدافع حرم ایرانی ختم نشود و به همه شهدای مدافع حرم که در ایران دفن می‌شود، پرداخته شود چرا که شهدای مدافع حرم افغانستانی مظلومانه دفن می شوند و هیچ کس برای آنها مراسم نمی گیرد.

نائب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این که جابه جایی نمایشگاه، تصریح کرد: علی رغم تمام تمهیدات انجام شده ممکن است دچار مشکلاتی شویم که همه امکانات برای برگرداندن به حالت عادی پیش بینی شده است.

هنوز یک کار جدی برای خانواده‌ شهدای مدافع حرم انجام نداده‌ایم/در میزگردهایی علت‌ حضور در سوریه تبیین شود

وی به چند نکته برجسته در ارتباط با اثربخشی غرفه مدافعان حرم در نمایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: اول این که در داخل محوطه، تبلیغات محیطی وجود تا مخاطب، انگیزه بازدید از غرفه را داشته باشد. دوم این که در قالب یک نکوداشت و مراسم محدودی، خانواده های شهدای مدافع حرم تهران را دعوت کنیم و مراسمی در کنار نمایشگاه برگزار کنیم، چرا که هنوز یک کار جدی برای این خانواده‌ها انجام نداده ایم. به دلیل این که نمایشگاه شلوغ است، برگزاری یک مراسم برای شهدای مدافع حرم در داخل نمایشگاه می‌تواند اثر بخشی خوب و بازتاب مناسبی در جامعه داشته باشد.

طلایی به نکته بعدی پرداخت و اظهار داشت: با فرماندهان سپاه، میزگرد یا گفتگویی بگذاریم تا علت‌های حضور در سوریه تبیین شود و خلاء های ناشی از عدم اطلاع این مورد که یک تکلیف انقلابی، ملی و دینی است، برطرف شود. نکته بعدی این است که یک برنامه و گروه فعال در طول زمان برگزاری نمایشگاه در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم و ظرفیت‌های آن را به کار ببریم و فضا، علت و چرایی حضور در سوریه و شبهات دیگر پرداخته شود که می‌تواند برای رسیدن به اهداف، کمک کند، همچنین سندی برای شورای سیاستگذاری تهیه شود که اهداف و راهبردها و سیاستگذاری‌ها تبیین شود که محور حرکت‌های بعدی شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن