ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 36392
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۵:۳۶
  • 106 بازدید
  • ارسال توسط :

القاب امام زمان(عج)؛ نقشه راه منتظران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: وقتی ویژگی های یاران امام زمان(عج) را در روایات ائمه(ع) و سخن بزرگان مرور می کنیم بعضا این ویژگی ها را دور از دسترس و برای مردمانی غیر از مردمان دوره و زمان خویش می دانیم! اما… رشادت ها […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: وقتی ویژگی های یاران امام زمان(عج) را در روایات ائمه(ع) و سخن بزرگان مرور می کنیم بعضا این ویژگی ها را دور از دسترس و برای مردمانی غیر از مردمان دوره و زمان خویش می دانیم! اما… رشادت ها و ایثارگری های شهدای مدافع حرم خود برگی زنده است از کتاب تاریخ تا ببینیم جوانانی غیور و متقی بی هیچ ترس و ذره ای تردید در حقانیت راه شان، جان بر کف در میدان جهاد حاضر می شوند و سر می دهند بی آنکه رنگ ایمان و صبر در چهره شان کمرنگ شود؛ مثل شهید مدافع حرم «محسن حججی» که آرامش چشمان اش هنگام اسارت در دست داعشی ها مرز حق و باطل را برایمان روشن کرد…
از این رو و در بررسی تبلور صفات منتظران و مهدی یاوران در مدافعان حرم با حجت‌الاسلام و المسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت وگویی داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
حجت‌الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: معتقدیم خداوند متعال پس از دوره های فراوان زندگی بشری، در دوران آخرالزمان، انسانی را بر می انگیزد که جبهه حق را بر جبهه باطل پیروز و چیره می گرداند و این در بیان تمام پیامبران الهی، پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) مورد تاکید قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه حضرت مهدی(عج) عدل و داد را بر کل گستره زمین حاکم خواهد کرد، افزود: ایشان تمام زمین و زمینیان را بر مدار عدل اداره خواهند کرد و در این شکی نیست.
امام زمان(عج) جلوه تمام نمای صفات و جلال خداوند است
سلیمیان با بیان اینکه القاب حضرت مهدی(عج)، هر کدام بیانگر ویژگی های ایشان هستند، افزود: معتقدیم امام زمان(عج) جلوه تمام نمای صفات جلال خداوند متعال است و همانطور که خداوند متعال هم رحمان و رحیم است و هم در برابر جبهه باطل شدت عمل دارد و با محکم ترین مواضع، در خصوص آنها سخن گفته، ایشان نیز همین رفتار را دارند یعنی خداوند در برابر افراد پاک، خوب و برمدار حق، رحیم و رحمان است اما در برابر افرادی که با او دشمنی می کنند، با نهایت شدت برخورد می کند.
این کارشناس و مولف آثار مهدوی تصریح کرد: هر کدام از القاب امام زمان(عج) می تواند، یک درس برای منتظران و شیوه ای برای زندگی آنها باشد، در کنار القابی که بیانگر رحمت و شفقت امام مهدی(عج) در برابر انسان های معصوم و ستمدیده است، برخی القاب ایشان نیز بیانگر اقتدار و صلابت حضرت(عج) در برابر جبهه باطل است.
«قائم»، مهمترین لقب امام زمان(عج)
وی با بیان اینکه مهمترین لقب امام زمان(عج) در میان شیعیان، «قائم» است، گفت: از آن جهت حضرت حجت(عج) را «قائم» نامیده اند که ایشان تمام قد در برابر ستمگران جهان قیام می کنند؛ انسان نشسته را هرگز نمی توان در مواجه با ستم و ستمگری ترسیم کرد، انسانی می تواند در این مسیر باشد که با تمام هستی خود در این مسیر ایستاده است لذا در روایات، پرکاربردترین لقب برای حضرت مهدی(عج)، «قائم» است، به این معنا که ایشان خواهد ایستاد که ایستادن نشانه صلابت و اقتدار یک فرد است.
سلیمیان با بیان اینکه امام زمان(عج) را «قائِمُ السّيفِ» نامیده اند، گفت: این لقب به این معناست که ایشان نه تنها قیام می کند بلکه این قیام، منشا اقتداری دارد و آن جنگ افزاری است که بوسیله آن، دشمنان خداوند را نابود خواهند کرد.
مومنان، در مواجه به کفار و دشمنان، شدیدالعمل هستند
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه آیه قرآن، مومنین را انسان هایی می داند که نسبت به یکدیگر در نهایت عطوفت و مهربانی رفتار می کنند و نسبت به دشمن سرسخت اند: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم؛ محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند»، تصریح کرد: مومنان افرادی هستند که با انسان های دیگر و پیروان حق و حقیقت رحیم هستند اما در مواجه با جبهه باطل، با شدیدترین وجه ممکن، رودرو می شوند.
وی با بیان اینکه توجه به القاب حضرت مهدی(عج) زوایای شخصیتی ایشان را برای ما روشن می کند، تاکید کرد: این زوایا، می تواند الگوی بسیار خوبی برای سبک زندگی منتظران باشد.
امام زمان(عج)، از تمام ستمگران عالم انتقام خواهند گرفت
سلیمیان با بیان اینکه یکی دیگر از القاب مهم حضرت مهدی(عج) «منتقم» است، افزود: انتقام اگر برخاسته از عصبیت و نفسانیت باشد، خوب نیست اما اگر برای استیفای حق و فرونشاندن خشم و غضب کفار باشد، بسیار مبارک و شایسته است چنان که منتقم از صفات خداوند هم است و خدا از کسانی که در حیات و زندگی خود، جز ستم به دیگران و اجحاف در حق آنان رفتار نکرده اند، انتقام خواهد گرفت و حضرت مهدی(عج) را نیز منتقم می نامند زیرا ایشان از تمام ستمگران عالم، انتقام مظلومان و ستمدیدگان را خواهند گرفت.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: منتظران ظهور چشم به راه روزی هستند که ندای «انا المهدی» ایشان بلند شود تا گرداگرد شمع وجودی حضرت حجت(عج) جمع شوند و انتقام مظلومیت های کل تاریخ، از قابیل تا امروز را در جای جای زمین، با جلوه قهاریت خداوند گرفته شود.
ائمه(ع) هرگز مقابل جبهه باطل عقب ننشسته اند
وی با اشاره به «بقیه الله» خواندن امام زمان(عج) ابراز کرد: اگر خداوند قهار، جبار، شدید بر کفار و … است، این ویژگی ها در وجود حضرت مهدی(عج) هم متبلور می شود و در حدیث قدسی داریم که خداوند زمانی که پیامبر(ص) از نور مقدس حضرت ولی عصر(عج) سوال کردند، فرمود: من به وسیله ایشان در دوران آخرالزمان از دشمنان خود انتقام خواهم گرفت و آنان را به شدیدترین وضع ممکن در دنیا مجازات خواهم کرد. بنابراین، در کنار جلوه های رحمانی پیشوایان معصوم(ع)، باید بدانیم آنان در مواجه با جبهه باطل، هیچ عقب نشینی و کوتاهی و یا مصالحه ای برخلاف آنچه برخی اعلام می کنند، ندارند.
سلیمیان با اشاره به اینکه هرگز روش پیشوایان اینگونه نبوده است که با صلح و سازش با ستمگران، به منفعت زودگدر دنیایی دست پیدا کنند، بیان کرد: هر زمان که جبهه باطل شفاف بوده است، هرگز میان جبهه حق و باطل صلح و سازشی شکل نگرفته است و اگر فضا غبارآلود باشد، پیشوایان مصلحت اندیشی کرده اند اما در مجموع هیچگاه صلابت و اقتدار پیشوایان معصوم(ع) در مواجه با جبهه باطل خدشه ای ندیده است.
این کارشناس و مولف مهدوی ادامه داد: منتظران ظهور می توانند در سبک زندگی خود، القاب حضرت مهدی(عج) را که مبین زوایای زندگی و شخصیت ایشان است، به عنوان الگوهای ارزشمندی قرار دهند و به آنها اقتدا کنند.
منتظر ظهور باید آماده یاری امام زمان(عج) باشد
سلیمیان ادامه داد: اگر بناست فردی از ما در آینده و زمان ظهور، در رکاب حضرت مهدی(عج) علیه جبهه باطل بایستد و اقدامی کند، حتما امروز باید خود را مهیا کند زیرا نمی توان یک شبه فردی که سال ها آسایش اندیش و آرامش اندیش بوده است، آماده ظهور شود. لذا برای اینکه یار خوبی برای حضرت حجت(عج) باشیم ابتدا باید زمینه ساز خوبی باشیم و اگر می خواهیم زمینه ساز خوبی باشیم باید منتظر خوبی باشیم که مهمترین ویژگی منتظران، آماده باش بودن است و این آمادگی در عرصه های مختلف فکری، فرهنگی و یا نظامی باید باشد.
وی تاکید کرد: امام زمان(عج) بزرگترین قیام در طول تاریخ علیه جبهه باطل را رقم خواهند زد و خداوند نیز در نهایت، برای این قیام وعده پیروزی داده است و در قرآن داریم می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ؛ خداوند به کسانی از شما (مسلمانان) که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، وعده داده است که قطعا آنها را در روی زمین جانشین (خود) کند و حکومت بخشد».
دفاع از مظلوم محصور در زمان و مکان نیست
سلیمیان با اشاره به اینکه امام زمان(عج) برای دفاع از مظلومان و ستمدیدگان عالم به مبارزه با ظالمان می پردازند، تصریح کرد: باورهای مکتب اهل بیت(ع) به ما آموخته است که در دفاع از مظلوم، به هیچ عنوان محصور در زمان و مکان نیستیم و انسان در هر جای کره زمین انسان محسوب می شود پس اگر کسی مظلوم واقع شد باید به دفاع از او پرداخت زیرا امام مهدی(عج) می آیند تا بر تمام جبهه باطل روی زمین غلبه کنند لذا امروزه در هر کجای زمین که مظلومی ندا سر دهد، باید به دفاع از وی پرداخت و این بیان صریح پیامبر(ص) است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: گاهی محدودیت ها، مانع اقدام افراد در دفاع از مظلوم می شود اما اگر محدویت و مانعی نباشد، براساس بیان پیامبر(ص) در هر کجای زمین نه تنها به مسلمانان و هم کیشان بلکه به هر انسانی ظلم شود، باید برای دفاع از وی اقدام کرد.
وی با اشاره به اینکه امروزه مشاهده می کنیم، دشمنان با تمام قوا برای جلوگیری از گسترش این تفکر در حال تلاش هستند، افزود: معتقدیم براساس آموزه های اصیل اسلامی و اهل بیت(ع)، هرکجا که حقی مورد تهدید واقع می شود و باطلی به آن هجمه آورد، ما باید تاحد ممکن به دفاع بپردازیم و این حق ممکن است، انسان ها به عنوان بندگان الهی باشند و یا ممکن است، مقدسات و شعائر ما باشد.
سلیمیان در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما شیعیان سال 61 هجری در کنار امام حسین(ع) و یا درصدر اسلام کنار بزرگان دین نبودیم، امروز که حرامیان قصد نابودی شعائر و یادبودهای آنان را دارند، قطعا به دفاع خواهیم پرداخت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.