ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 38372
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۵:۴۲
  • 93 بازدید
  • ارسال توسط :
90 درصد آموزه‌های کتب موفقیت هیچ وقت تحقق نمی‌پذیرد/ نخبگان ما هنوز پی به خطر نبرده‌اند

90 درصد آموزه‌های کتب موفقیت هیچ وقت تحقق نمی‌پذیرد/ نخبگان ما هنوز پی به خطر نبرده‌اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، بیشتر افراد تمایل دارند که در زندگی به موفقیت دست پیدا کنند. آن‌ها برای خود اهدافی را معین می‌کنند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند، اما سؤالی که می‌توان در این زمینه مطرح کرد، این است که […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، بیشتر افراد تمایل دارند که در زندگی به موفقیت دست پیدا کنند. آن‌ها برای خود اهدافی را معین می‌کنند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند، اما سؤالی که می‌توان در این زمینه مطرح کرد، این است که اصلاً موفقیت چیست؟ اینکه موفقیت در اذهان مردم معنای متفاوتی دارد، یکی موفقیت را رسیدن به ثروت، دیگری رسیدن به آرامش یا رسیدن به فلان درجه علمی می‌داند، در این میان کتاب‌های مختلفی برای راهنمایی و خط‌دهی به عموم جامعه برای رسیدن سریع‌تر و آسان به این مرحله در بازار نشر وجود دارد، برای بررسی جامعه‌شناسی این موضوع که این گونه کتاب‌ها چرا با استقبال عموم مواجه می‌شوند با مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

کارشناسان غربی تنبلی اجتماعی را در جامعه توسعه دادند/ روان‌شناسی به این مباحث ارتباطی نداشته است

*بعضی از کتاب‌های روانشناسی که وارد بازار شده است علاقه‌مندان زیادی دارد از جمله کتاب‌هایی که راه‌های کوتاهی را معرفی می‌کنند برای موفقیت بیشتر، پولدار شدن، یا رسیدن به آرامش، معنویت‌های نو که عمدتاً ترجمه‌ای هستند، علت استقبال مردم را در چه می‌بینید؟ 

-در سال 1368 مقام معظم رهبری با اشارت علمی به جنگ نرم و مهندسی فرهنگی خطر تهاجم فرهنگی به جامعه را بیان فرمودند. در آن زمان نخبگان و صاحب‌نظران به عمق فاجعه و وسعت خطر پی نبردند، تنبلی اجتماعی به عنوان یکی از موارد جنگ نرم چون ویروس فرهنگی به جامعه وارد شد و در غیبت نخبگان علوم انسانی ـ اسلامی، نویسندگان و کارشناسان غربی تنبلی اجتماعی را در جامعه توسعه دادند، در واقع تنبلی اجتماعی باعث شده که بعضی افراد دنبال راه‌های کوتاه برای پول در آوردن باشند، از نگاه رفتارشناسی؛ تنبلی یعنی تمایل به طی کوتاه‌ترین و ساده‌ترین روش برای ثروتمند شدن باشند.

در این میان نویسنده‌هایی نیز از این خصلت در افراد سوءاستفاده کرده و با چاپ کتاب‌هایی با عناوین فریبنده اقدام می‌کنند که 90 در صد از آن‌ها ترجمه بوده و فقط پر از فرمول‌ها و روش‌های پولدار شدن در چند ساعت و چند روز می‌باشند و جامعه مخصوصاً جوانان را رویاپرداز و خیالاتی بار می‌آورند. روان‌شناسی به این مباحث ارتباطی نداشته و این نکات بحث خاصی به نام تنبل‌پروری را در جامعه مطرح می‌کند.

ترجمه کتاب‌هایی مثل چگونه «در 2 ساعت ثروتمند شویم»، «میلیونر شدن آسان»، «من یک میلیاردر هستم»، اقشار جوان جامعه به رؤیاپردازی سوق داده و سراب رسیدن به ثروت بدون زحمت را در مقابل چشمان آن‌ها قرار دادند. متأسفانه باز نخبگان ما به وسعت خطر پی نبردند، پشت میز‌نشینی، منجر به ارتباط‌های اینترنتی مثل گسترش قمارهای اینترنتی در شبکه‌های تجارتی کاذب در فضای مجازی شد، از اینجا است که یک جوان به زحمت و تلاش تن نمی‌دهد و همواره با خیال‌پردازی به دنبال درآمد کلان است. 

در این بخش با کمبود اساسی و منابع نوشتاری با مشکلات مختلف روبرو هستیم

*ما به ازای اسلامی تئوری موفقیت در دانشگاه‌ها وجود ندارد؟ 

در مقابل این تئوری‌ها، بخش علوم انسانی اسلامی با تئوری‌های کاربردی و نظریه‌های تلاش‌گری در جامعه وجود دارد، متأسفانه در این علت با توجه به کمبود اساسی و منابع نوشتاری با مشکلات مختلف روبرو هستیم، اقتصاد مقاومتی که از سوی امام خامنه‌ای مطرح شد، روش مناسبی در کارآفرینی و اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری در حجم‌های کوچک است، متأسفانه بلندپروازی‌ اجازه گسترش مفاهیم اقتصاد مقاومتی را نمی‌دهد و باید اتاق فکر فعال با حضور کارشناسان دینی و صاحبنظران فرهنگی و اقتصادی سریعاً وارد عمل شوند. 

90 درصد از محتویات این کتب تحقق نمی‌پذیرد/ 2 آسیب جدی کتاب‌های موفقیت

*آنچه در این کتاب‌ها گفته شده است،‌ آیا واقعاً امکان تحقق دارد؟

متأسفانه شاید بسیار بیش از 90 درصد از محتویات این کتب تحقق نمی‌پذیرد و 2 آسیب همراه خود وارد جامعه می‌کند یکی ناامیدی و افسردگی برای جوانان و دیگری مقاومت و لجاجت با اصول مخالف با این‌گونه نظریات، بنابراین باید نظریه‌پردازان آگاه تئوری‌های کاربردی در ساختارسازی و ساختارگشایی حرفه‌ای را به جامعه عرضه کنند. 

حضور این کتاب‌ها در بازار ادامه داشته باشد اما به یک شرط

*پیشنهاد شما در این زمینه چیست؟

پیشنهاد من این است که این کتاب‌ها در جامعه وجود داشته باشد، چون مقابله آنها باعث زیرزمینی شدن و ترویج بیشتر آنها می‌شود، در مقابل، براساس آیه کریمه «الَّذِینَ‌ یَسْتَمِعُونَ‌ الْقَوْلَ‌ فَیَتَّبِعُونَ‌ أَحْسَنَهُ‌»؛ کسانی که حرف‌ها را می‌شنوند و بهترین آنها را انتخاب می‌کنند، سرلوحه کار قرار گرفته و کتاب‌ها و مقالات در زمینه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی برای جوانان در محدوده فرهنگ و آرمان‌های خودمان نوشته و عرضه شود، در این صورت می‌توانیم با تفکر پولدار شدن آسان مقابله کنیم. 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.