ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 39828
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
  • 75 بازدید
  • ارسال توسط :
کتاب «کوشک زلزله» بررسی شد/نگارش ۲هزار اثر فاخر در حوزه دفاع مقدس

کتاب «کوشک زلزله» بررسی شد/نگارش ۲هزار اثر فاخر در حوزه دفاع مقدس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، این کتاب را اکبر صحرایی و مریم شیدا به طور مشترک در قالب زندگی‌نامه،  داستان در ۳۶۲ صفحه و ۵۹ فصل به نگارش درآورده اند که با حضور علاقه مندان به ادبیات دفاع مقدس توسط ساناز مجرد و حمید اکبرپور به عنوان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، این کتاب را اکبر صحرایی و مریم شیدا به طور مشترک در قالب زندگی‌نامه،  داستان در ۳۶۲ صفحه و ۵۹ فصل به نگارش درآورده اند که با حضور علاقه مندان به ادبیات دفاع مقدس توسط ساناز مجرد و حمید اکبرپور به عنوان منتقد بررسی شد.

در ابتدای این مراسم معاون فرهنگی بنیاد شهید فارس کتاب کوشک زلزله را کتابی در حوزه خاطره گویی و در قالب تاریخ شفاهی توصیف کرد و گفت: خاطره گویی و خاطره نویسی زمانی در کشور منحصر به افرادی خاص بود اما به برکت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، این موضوع در جامعه فراگیر شده و افراد زیادی به نگارش خاطراتشان در دوران جنگ تحمیلی و ثبت تاریخ شفاهی روی آوردند. سید علی محمدی،  یکی از مهم ترین ویژگی های ثبت خاطرات شفاهی ایثارگران را حفظ و ثبت خاطرات و تاریخ دفاع مقدس دانست و گفت: بخش عمده ای از ادبیات دفاع مقدس متعلق به همین خاطره گویی ها و خاطره نویسی هاست و امیدواریم با گسترش این موضوع بتوانیم با کسانی که در عرصه های ایثار و شهادت نقش آفرینی کرده اند، بیشتر آشنا شویم.

وی با اذعان به اینکه در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، بسیاری از نویسندگان می توانستند ورود کنند اما این کار را نکرده و خودشان متضرر شدند، گفت: کتاب کوشک زلزله شصتمین اثر فاخری به شمار می رود که در معاونت فرهنگی بنیاد شهید فارس تولید شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

محمدی ادامه داد: تاکنون در سطح کشور بالغ بر ۲هزار اثر فاخر در حوزه دفاع مقدس به نگارش درآمده و به اکثر زبان های زنده دنیا مانند انگلیسی، فرانسوی و پاکستانی ترجمه شده است.

در ادامه این نشست، ساناز مجرد به عنوان نخستین منتقد، به بررسی روایت شناختی کتاب کوشک زلزله پرداخت و گفت: این کتاب یک نقطه قوت و ضعف مشترک دارد که باید به آن توجه شود.

این منتقد ادبی، افزود: کتاب «کوشک زلزله» از نظر محتوا بسیار قوی است و تصویر بسیار خوبی از فضای جنگ، البته از دیدگاه شخص راوی، در اختیار مخاطب می گذارد، اما نقطه ضعف ماجرا هم در همین است که مخاطب تمام اطلاعات خود از فضای جنگ را صرفاً از دیدگاه همین راوی به دست می آورد و در این چالش، بخش هایی از واقعیت ها و اطلاعات جنگ، عملاً در اختیار مخاطب قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه راوی داستان ادعا دارد مخاطب در کلیشه های مفهومی جنگ اسیر شده و به دنبال بر هم زدن و شکستن این کلیشه هاست، گفت: در کل می توان گفت در این زمینه خوب عمل کرده و تا حدودی موفق به شکستن این کلیشه ها شده است.

در ادامه حمید اکبرپور به بیان نقدهای خود در خصوص کتاب کوشک زلزله پرداخت و گفت: این کتاب را به نوعی می توان بهترین کتاب در حوزه خاطره نویسی استان فارس دانست.

وی با بیان اینکه نگاه تیزبین راوی نشان می دهد ما با یک آدم خاص رو به رو هستیم، ابراز کرد: کتاب کوشک زلزله را می توان کتابی با محتوای غنی و سرشار از تقابل های حرکت آفرین دانست. اکبرپور، قلم نویسندگان این کتاب را قلمی زیبا توصیف کرد و گفت: زیبایی نگارش این دو نویسنده باعث شده بر جذابیت های آن افزوده شود و حتی می توان گفت پازل گمشده آثار دفاع مقدس در استان فارس، در این کتاب قابل یافتن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، کتاب کوشک زلزله کتابی است که به روایت خاطرات جانباز شیمیایی شهر شیراز، جلیل عابدینی می‌پردازد. او در آغاز جنگ تحمیلی، نوجوانی بازیگوش بوده که به دلیل همین حس بازیگوشی، ماجراجویی و کنجکاوی عازم جبهه می شود و تا پایان جنگ آنجا می ماند. شخصیت اصلی این داستان، کم کم از فضای معنوی جبهه تاثیر گرفته و تمام توان و انرژی خود را در راه دفاع از وطن می گذارد؛ تا جایی که در این راه با ایثارگری های فراوان، چندین بار جانباز می شود. با توجه به اینکه راوی داستان در بیشتر عملیات‌ها و قسمت‌های مختلف جبهه ازجمله اطلاعات و عملیات حضور داشته است، کتاب کوشک زلزله را می توان به نوعی تاریخچه عملیات‌های دفاع مقدس دانست.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.