ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 39895
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱:۱۵
  • 87 بازدید
  • ارسال توسط :
اقدامات انجام‌شده در پژوهشکده غدد/مراکز تحقیقاتی باید نقشه راه داشته باشند

اقدامات انجام‌شده در پژوهشکده غدد/مراکز تحقیقاتی باید نقشه راه داشته باشند

فریدون عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد همکاری‌های پژوهشی پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سطح بین‌الملل،‌ اظهار کرد: هر یک از مراکز تحقیقاتی پژوهشکده با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بین‌المللی در تماس هستند. بیشترین ارتباط در زمینه‌های بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های تیروئید به‌ویژه تیروئید بارداری، اختلالات ناشی از […]

فریدون عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد همکاری‌های پژوهشی پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سطح بین‌الملل،‌ اظهار کرد: هر یک از مراکز تحقیقاتی پژوهشکده با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بین‌المللی در تماس هستند. بیشترین ارتباط در زمینه‌های بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های تیروئید به‌ویژه تیروئید بارداری، اختلالات ناشی از کمبود ید و مطالعات تغذیه‌ای در بیماری‌های غدد درون‌ریز است.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یکی از مهم‌ترین همکاری‌های بین‌المللی پژوهشی در ارتباط با پروژه اروپائی DECODE است که مقایسه ژنتیکی و ژنومی جمعیت اروپائی و تهرانی را بررسی کرده و یافته‌های مهمی در ارتباط با این دو جمعیت مشخص کرده است.

وی ادامه داد: همکاری دیگر مشارکت پژوهشکده به عنوان یکی از 9 مرکز مهم بین‌المللی در تدوین  «گایدلاین» تشخیص و درمان بیماری‌های تیروئید در حاملگی بوده که 5 سال پیش توسط انجمن تیروئید آمریکا منتشر شد.

عزیزی تصریح کرد: در زمینه اپیدمیولوژی بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه دیابت و فشارخون و نیز موضوعات تغذیه‌ای، مراکز مختلف ما با دانشمندان کشورهای مختلف همکاری داشته و مقالات مشترکی با دانشمندان آن کشورها منتشر کرده‌اند.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم در ادامه در پاسخ به این پرسش که یکی از موضوعاتی که هم‌اکنون مورد توجه زیادی قرار دارد، تحقیقات کاربردی است. دولت و مردم می‌خواهند بدانند هزینه‌هایی که بابت تحقیقات می‌شود، چه نتیجه‌ای را عاید آنان می‌کند؟ به پژوهشکده تحت نظارت خود اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده از ابتدا به صورت دفتری در سال 1360 شروع به کار کرده و از همان زمان هدف انجام تحقیقات کاربردی بود که بتواند به سوالات و مشکلات سلامت جامعه بپردازد و راه حل مناسب را ارائه دهد.

وی با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در پژوهشکده غدد، اظهار کرد: شناسائی کمبود ید در ایران، ارائه آن به وزیر وقت بهداشت در دهه 60، مشارکت در تشکیل کمیته کشوری اختلالات ناشی از کمبود ید، همکاری در تدوین برنامه کشوری، پایش مستمر 30 ساله برای اطمینان از تغذیه ید کافی جامعه از جمله فعالیت‌های مهم این پژوهشکده بوده است.

عزیزی ادامه داد: طی سال‌های گذشته با تولید، توزیع و مصرف نمک ید دار حداقل به ضریب هوشی 70 میلیون کودک و نوجوان کشور اضافه شده و همچنین حداقل از بروز بیماری گواتر در 25 میلیون نفر جلوگیری شده است. این اقدامات سبب صرفه‌جویی میلیاردها ریال در هزینه سلامت کشور شده است.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم افزود: همچنین مطالعات سلامت و روزه‌داری، انتشار نتایج آن و افزایش آگاهی پزشکان و سایر اعضای تیم سلامت و نیز جامعه در مورد تغییرات بدن در روزه‌داری از دیگر فعالیت‌های ما بوده است. این تحقیقات که در دهه 60 انجام شد، یکی از اولین پژوهش‌های بین‌المللی در این زمینه بود.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در این پژوهشکده می‌توان به پژوهش‌های مربوط به بیماری‌های غیرواگیر، طراحی و اجرای مطالعه مستمر قند و لیپید تهران، شناسائی شیوع و بروز بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و زیادی چربی خون و ارائه نتایج به جامعه پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد.

عزیزی تصریح کرد: نتایج این نوع مطالعات برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته و مدل‌های تهیه شده توسط معاونت بهداشتی وزارت‌خانه در شبکه بهداشتی درمانی کشور مورد استفاده قرار گرفته است که تعیین شاخص‌های چاقی و سندرم متابولیک در کشور ایران در زمره همین اطلاعات ذی‌قیمت پزشکی است.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم افزود: همچنین شناسایی اختلالات ناشی از بیماری‌های تیروئید در حاملگی، تهیه راهنما برای غربالگری تیروئید در بارداری و درمان کم کاری تیروئید در این دوران، تهیه راهنمای تیروئید و حاملگی با کمک چهار انجمن زنان و زایمان، علوم آزمایشگاهی، آسیب‌شناسی و انجمن نوزادان ایران که به عنوان راهنمای اصلی در این زمینه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای همه پزشکان و اعضای تیم سلامت کشور ابلاغ شده است، از دیگر اقدامات این پژوهشکده محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تعیین هرم غذایی جامعه ایرانی برای اولین بار، تعیین مضرات و منافع رژیم‌های مختلف که در ایران مصرف می‌شود، بررسی مضرات «فست فودها» در جامعه ایرانی، همکاری مستمر با مرکز بهبود و تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجام تحقیقات کاربردی فراوان در مراکز مختلف پژوهشکده از دیگر اقدامات ما بوده است.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که پژوهش‌ها علاوه بر تولید خروجی به صورت مقالات معتبر که در سطح بین‌المللی و داخلی منتشر شده و موجب اعتبار علم و تحقیقات کشور می‌شوند، باید تحقیقاتی باشند که به کارگرفته شده و نیز در رفع مشکلات و مسائل کشور تاثیرگذار باشند. 

عزیزی خاطرنشان کرد: بدیهی است برخی تحقیقات پایه پزشکی از این امر مستثنی هستند؛ لذا توصیه ما این بوده است که تحقیقات پایه در کشور ما که دارای بودجه تحقیقاتی کمی است، نباید پراکنده و بدون هدف باشد، بلکه هر مرکز تحقیقاتی و بخش علوم پایه باید نقشه راه تحقیقاتی درست داشته باشد که پژوهش‌های جزئی را شامل شود و در نهایت به یک یافته جدید یا کشفی منجر شود که در آینده وارد تحقیقات کاربردی اپیدمیولوژیک، داروئی و بالینی شود.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.