ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 40297
  • ۰۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۵:۴۸
  • 77 بازدید
  • ارسال توسط :

تهیه هدایای فرهنگی با رنگ و بوی مذهبی/ اولین بازخورد: شب عاشورا، شمال تهران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، انجام کارهای گروهی با ایده‌های نو و کمیاب، در عرصه دین، فرهنگ و کارآفرینی می‌تواند در امر تبلیغ مبانی دینی و سبک زندگی اسلامی موثرتر باشد. گروه «حرکت» یکی از همین مجموعه‌ها است که با خلق روش‌ها و ایده‌هایی نو […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، انجام کارهای گروهی با ایده‌های نو و کمیاب، در عرصه دین، فرهنگ و کارآفرینی می‌تواند در امر تبلیغ مبانی دینی و سبک زندگی اسلامی موثرتر باشد. گروه «حرکت» یکی از همین مجموعه‌ها است که با خلق روش‌ها و ایده‌هایی نو در پی این امر فعالیت می‌کند.

به همین منظور با متین شریفی؛ مسئول جوان گروه فرهنگی- مذهبی حرکت گفت‌وگو کردیم. وی مناسبت‌های مذهبی را یک فرصت برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و ایده‌های کارآفرینی دانست و گفت: می‌خواهیم در مناسبت‌ها کار نویی انجام شود. برای انجام کارهای نو بارش فکری انجام شد و در نهایت گروه به این شکل سمت و سو گرفت که در هر مناسبتی که خود یک فرصت است، بتوانیم با یک هدیه، آن مناسبت را با فکر و حرکتی جدید، تکریم و یادآوری کنیم. در مناسبت‌هایی همچون ولادت و ایام سوگواری ائمه معصومین (ع) مثل ایام محرم و سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) این کار انجام شده است. هدف گروه هم این است که مناسبت‌ها را با حرکتی جدید که مذهبی و فرهنگی باشد، دنبال کند. در زمینه فرهنگ، آن را از دین تفکیک‌پذیر نمی‌دانیم، بنابراین کارهایمان رنگ و بوی مذهبی دارد. در زمینه کارآفرینی هم معتقد هستیم ایده و فکر، محرک سرمایه است.

با هدایا و محصولات فرهنگی؛ یادآور مناسبت باشیم
وی به دغدغه‌های مجموعه فرهنگی حرکت اشاره کرد و یادآور شد: در مناسبت‌های مختلف، کارهای متفاوتی از سوی گروه‌هاو هیئت‌های مذهبی انجام می‌شود، مثل توزیع خوراکی و غذا، اما دغدغه ما این بود که ما چطور می‌توانیم هدایایی را تولید، و در سطح شهر پخش کنیم و یا به فروش برسانیم که یادآور آن مناسبت باشد. خیلی وقت‌ها وصیت‌نامه شهدا را در کاغذهای چاپ شده، برش خورده و خیلی زیبا برای فروش تدارک دیدیم و بسیار کار ارزشمندی بودند، اما خریداری نمی‌شدند. از دید مجموعه، کاری ارزشمند است که اگر به مردم گفتیم؛ پول آن را نداریم تا رایگان به شما بدهیم، حاضر باشند از ما بخرند. یک سری محصولات را تولید کردیم و به فروشگاه‌های محصولات مذهبی- فرهنگی فرستادیم و آن‌هایی که در امر فروش موفق بودند، جهت عرضه رایگان در مناسبت‌ها انتخاب می‌شوند. محصولاتی هم که در فروش ناموفق بودند، متوجه می‌شویم که نیاز به کار بیشتری دارند و باید بهتر شوند. سود این کار هم در چرخه تولید محصولات بیشتر برای مناسبت‌ها  می‌آید و کسی انتفاع مالی ندارد. این سودها با کمک‌های مردمی و با یاری جمع اعضای گروه که برای بسته‌بندی گردهم می‌آیند، دوباره به دست می‌آید.

اولین تجربه و بازخورد متفاوت در شب عاشورا در شمال شهر تهران
شریفی اولین تجربه فعالیت مجموعه گروهش را این‌گونه توصیف کرد: محصولات را اغلب در خیابان‌ها و محل عبور و مرور پخش می‌کنیم. نزدیک‌های محرم سال 93 بود که برای اولین‌بار عده‌ای از دوستانی که کار فرهنگی برایمان  اهمیت داشت، دور هم جمع شدیم و خروجی همفکری‌ها و مشورت‌ها به اولین برنامه ما ختم شد؛ اهدای بسته‌های آویز ماشین با طرح یا عباس(ع) در مناطق شمال شهر تهران به ماشین‌هایی که در شب عاشورا مجبور بودند پشت ترافیک دسته‌های عزاداری بایستند. روی بسته متنی با مضمون عذرخواهی و تشکر به خاطر احترام به عزاداران حسینی بود. آن شب با بازخوردهای جالب و متفاوتی روبه‌رو شدیم. اولین برنامه ما را تشویق کرد که جدی‌تر ادامه دهیم و این شد که گروه حرکت شکل گرفت.

وی ادامه داد: متناسب با برنامه‌ای که داریم، جاهای مختلفی می‌رویم، مثل بیمارستان‌ها، امام‌زاده‌ها و هیئت‌ها و بنا داریم مکان‌های دیگر نیز برویم. فروش داخلی در فروشگاه‌های محصولات مذهبی داریم. همچنین در خارج از کشور هم توانسته‌ایم محصولات را به گروه‌هایی از جمع شیعیان برسانیم و مورد استفاده آن‌ها قرار گیرد. لزوما همه هدایا مستقیم مرتبط با آن مناسبت نیست، به‌طور مثال عید نیمه شعبان امسال، کمپینی راه انداختیم به نام «بذر محبت بکاریم». در اثنای این برنامه یک کیسه درست کردیم که طرح ایرانی داشت که یک گلدان و به اندازه همان گلدان خاک در آن بود. همچنین چند بذر درخت ارغوان و یک کاغذ کوچک هم درون کیسه بود که روی آن نوشته شده بود: عید شما مبارک و نیز توضیحی در مورد معنی کاشت درخت ارغوان قید شده بود. درست است که همه برنامه‌های مذهبی-  فرهنگی به طور مستقیم مرتبط نیست اما این‌گونه هم نیست که افراد نتوانند ارتباط برقرار کنند. شب میلاد امام رضا (ع) به طور همزمان؛ در بعضی خیابان‌های تهران، امام‌زاده صالح تجریش، نزدیک حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد و نیز نزدیک حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم، فعالیت داشتیم و محصولات عرضه شد. چهارراه فرمانیه چندین برنامه آن‌جا داشتیم، به این دلیل که در محله‌های شمال شهر تهران، شاید، فضای فعالیت‌های مذهبی کمرنگ‌تر باشد.

فروردین ماه سال گذشته نیز دور هم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم نیمه شعبان را متفاوت از سال‌های گذشته جشن بگیریم. در نهایت دست‌بندهایی با طرح یا صاحب‌الزمان (عج) که برگرفته از طرح کاشی‌های حرم حضرت معصومه (س) بود، بر روی چوب و بند جیر تدارک دیده شد و با همکاری حدود 50 نفر در بخش‌های مختلف بیمارستان حضرت رسول (ص) اهدا شد. به طور همزمان 500 بسته هدیه به احیاکنندگان شب نیمه شعبان در امام‌زاده پنج‌تن لویزان و امام‌زاده صالح تجریش توزیع شد. متن روی بسته‌بندی‌ها این بود: «امام زمان (عج): ما در مراعات شما هیج کوتاهی نمی‌کنیم و هرگز شما را از یاد نمی‌بریم (بحارالانوار، جلد 2، ص 389)».

محصولات و ایده‌ها با مشورت اساتید دنبال می‌شوند
شریفی در مورد اعضای مجموعه گروه حرکت گفت: اعضای گروه حرکت، حدودا 30 نفر خانم و آقا است. اغلب دانشجو هستند و از میان دانشجویان رشته‌های فنی، هنر و علوم انسانی و علوم پزشکی و هرآنکه علاقه‌مند به این‌گونه فعالیت‌هاست، در جمع گروه حاضر است. کارهای هنری را سعی می‌کنیم با صلاح‌دید و مشورت اساتید هنر پیش ببریم و خیلی سرسری نمی‌گیریم. هر ایده‌ای که پیشنهاد می‌شود، با مشورت اساتید دنبال می‌کنیم.

مهم نیت است؛ همه می‌توانند در این امر سهیم شوند
مسئول گروه فرهنگی- مذهبی حرکت، عدم وجود محدودیت برای کمک به این مجموعه را موثر دانست و نیت را مهم‌تر از حرکت دانست و اذعان کرد: واقعیت این است که یک بخش از فعالیت‌ها، کار دلی خودمان است. به اقتضای مناسبت‌های مختلف همچون نیمه شعبان، ایام محرم، اربعین و … هر که کاری انجام می‌دهد. یکی شربت پخش می‌کند، شخص دیگر، نذر دیگری دارد. در این بین فعالیت ما فرهنگی- مذهبی است. شاید ارزش آن شربت که نذری داده می‌شود، از کار ما بیشتر باشد. مهم نیت است. ما خودمان تصمیم گرفتیم در مناسبت‌های مختلف این‌گونه کارهای هنری را عرضه کنیم. هر که؛ هر ایده‌ای و هر نذری دارد، می‌تواند در این امر سهیم شود. حتی بوده است که 1500 تومان هم کمک کرده‌اند. محدودیت در این امر در مجموعه ما وجود ندارد. این‌گونه تصور نشود که لزوما کمک مالی باید خیلی زیاد باشد.

آمادگی تبادل ایده‎‌ها و تجربه‌ها با سایر گروه‌ها را داریم
میتن شریفی همفکری گروه‌ها و هیئت‌های مذهبی- فرهنگی و کسب تجربه از یکدیگر را امری لازم دانست و آن را راهی در جهت تولید ایده‌های نو برای ترویج مبانی دینی میان مردم عنوان کرد و گفت: موضوعی که وجود دارد، این است که می‌خواهیم این پتانسیل هنری و توان هنری که در مجموعه داریم و تجربه‌هایی که هست را به گروه‌های دیگر نیز معرفی کنیم، نه به این عنوان که همه گروه‌ها حرکتی و فرهنگی شوند، این‌که گروه‌های دیگر از ما ایده بگیرند و ما نیز از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنیم. هیئت‌ها، جلسه‌های مذهبی و فرهنگی بانوان و … ایده‌هایی نو داشته باشند و به جایی برسیم که در امر تبلیغ دین عزیز اسلام پیشرفت کنیم و شیوه‌های جدیدتری در تبلیغ دین به کار گیریم. برای گروهی که علاقه‌مند است و می‌تواند در مجموعه‌اش این‌چنین فعالیت‌هایی انجام دهد، اما بلد نیست و ایده ندارد، ما این آمادگی را داریم که ایده‌هایمان را در اختیارشان قرار دهیم تا در محله‌ها و منطقه‌های خودشان این‌گونه فعالیت‌های فرهنگی- مذهبی، اما نه دقیقا مشابه را انجام دهند.

وی در پایان درباره فعالیت‌های آینده گروه فرهنگی حرکت خاطرنشان کرد: برنامه‌های آینده گروه و اطلاعیه‌ها، در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مجموعه حرکت با نام harekat_group@ قرار داده می‌شود. برنامه بعدی مجموعه حرکت ان‌شاءالله فعالیت فرهنگی برای کودکان سوریه خواهد بود.

روزبهانی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.