ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 41512
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۹:۰۷
  • 131 بازدید
  • ارسال توسط :
آنچه گذشت؛ از اختلال در سامانه دفاتر کفالت و معطلی مهاجرین تا خبرهای تازه از حضور افغانستانی‌ها در پیاده‌روی اربعین

آنچه گذشت؛ از اختلال در سامانه دفاتر کفالت و معطلی مهاجرین تا خبرهای تازه از حضور افغانستانی‌ها در پیاده‌روی اربعین

خبرنگار حوزه مهاجرین، خبرگزاری تسنیم: بسته خبری «هفت روز با مهاجرین» ویژه پوشش رویدادهای مرتبط با جامعه مهاجر ساکن در ایران در خبرگزاری تسنیم راه‌اندازی شده است. در چهارمین شماره، رویدادهای مرتبط با جامعه مهاجر افغانستانی در ایران را در هفته‌ای که گذشت مرور می‌کنیم. ** ورود و خروج مهاجرین افغانستانی در اربعین فقط از […]

خبرنگار حوزه مهاجرین، خبرگزاری تسنیم: بسته خبری «هفت روز با مهاجرین» ویژه پوشش رویدادهای مرتبط با جامعه مهاجر ساکن در ایران در خبرگزاری تسنیم راه‌اندازی شده است.

در چهارمین شماره، رویدادهای مرتبط با جامعه مهاجر افغانستانی در ایران را در هفته‌ای که گذشت مرور می‌کنیم.

** ورود و خروج مهاجرین افغانستانی در اربعین فقط از مرز شلمچه

«سردار حسین اشتری» فرمانده کل ناجا در بازدید از زیرساخت‌های مرز شلمچه با بیان اینکه امسال نیز تمهیداتی اندیشیده شده که زائران اتباع سایر کشورها نظیر افغانستان برای زیارت اربعین حسینی تنها از مرز شلمچه تردد داشته باشند، گفت  :ورود و خروج از ایران به عراق و برعکس در پیاده‌روی اربعین به غیر از مرز شلمچه از گذرگاه‌های دیگر غیرقانونی است.

وی یادآور شد: با هماهنگی‌هایی که با دو وزارت کشور و امور خارجه افغانستان صورت گرفته، یک ماه پیش از اربعین حسینی ویزای اربعین صادر می‌شود.

** بررسی طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی در کمیسیون قضایی مجلس

«رضا شیران خراسانی» نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی طرح «اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی» در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.
وی جزئیات دیگری از این موضوع اعلام نکرد و فقط گفت این طرح از دستور کار مجلس خارج نشده است.

** اختلال در سامانه‌های ثبت اطلاعات سرشماری مهاجرین دارای مدرک تاریخ گذشته

براساس گزارش‌های واصله با وجود مراجعات مهاجرین افغانستانی دارای مدرک تاریخ گذشته جهت سرشماری و اخذ نوبت و مشخص شدن زمان ثبت اطلاعات، از سوی برخی دفاتر کفالت با آنها تماس حاصل و اعلام شده که فعلا جهت ثبت اطلاعات به دفاتر کفالت در آن زمان مشخص شده مراجعه صورت نگیرد.

علت موکول ثبت اطلاعات در زمان دیگر، اختلال و ایجاد مشکل در سامانه‌های ثبت اطلاعات دفاتر کفالت عنوان شده است.

** سه گروه از مهاجرین جهت اخذ تذکره فعلا مراجعه نکنند

به دنبال آغاز توزیع شناسنامه‌های افغانستانی برای مهاجرین در کنسولگری مشهد، اطلاعیه‌ای از کنسولگری مبنی بر راه‌اندازی سامانه نوبت دهی اینترنتی صادر شد.

همچنین در اطلاعیه دیگری عنوان شده سه گروه از مهاجرین فعلا جهت اخذ تذکره مراجعه نکنند که این سه گروه شامل موارد ذیل می شود:

١- کسانی که مشکل تغییر نام دارند (مغایرت اسمی).

٢- افرادی که اقارب نزدیک آنها مدارک  معتبر ندارند.

٣- هموطنانی که متقاضی تذکره المثنی هستند.

گفته شده است که زمان مراجعه این سه گروه متعاقبا اعلام می‌شود.

 

** برگزاری مراسم سالروز استرداد استقلال افغانستان در سفارت این کشور در تهران

مراسم گرامیداشت از 98 امین سالروز استرداد استقلال جمهوری اسلامی افغانستان توسط سفارت افغانستان در تهران با حضور مقامات عالی‌رتبه ایران، سفرا، دیپلمات‌های خارجی و چهره‌های سرشناس هر دو کشور برگزار شد.

** رحمانی فضلی: 97 درصد پناهندگان افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در مراسم روز ملی افغانستان که در سفارت این کشور در تهران برگزار شد با بیان اینکه دولت و ملت ایران در سال‌های جنگ داخلی افغانستان همواره در کنار مردم این کشور بوده است، گفت: 97درصد پناهندگان افغانستانی در شهرهای ایران زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: به اعتراف سازمان‌های بین‌المللی، اتباع افغانستان که در ایران زندگی می‌کنند بهترین شرایط را در مقایسه با اتباع خارجی مقیم سایر کشورها دارند.

 

** صدور 45 هزار مجوز اشتغال برای مهاجرین افغانستانی در خراسان‌رضوی

«محمد عجمی» مدیر کل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌رضوی گفت: در راستای ساماندهی اتباع خارجی در این استان 45 هزار مجوز اشتغال برای آنان صادر شده است.

 

** «تانیا» دختر 5 ساله افغانستانی با موفقیت عمل شد

«تانیا احمدی» دختر پنج ساله افغانستانی که در خطر قطع پا به‌دلیل ناتوانی از پرداخت 7 میلیون تومان هزینه عمل جراحی قرار داشت، مورد عمل جراحی قرار گرفت و از قطع شدن پا نجات یافت.

تنها ساعتی پس از انتشار این خبر در باشگاه خبرنگاران تسنیم، تمامی مبلغ مورد نیاز برای جراحی دختربچه توسط هم‌میهنان تأمین شد و این دختربچه برای درمان و عمل جراحی به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) انتقال یافت و عمل جراحی تانیا با موفقیت انجام شد.

 

** انتقاد مقامات ایرانی از مسدود بودن مرز دوغارون- اسلام قلعه

فرماندار تایباد از ادامه بسته بودن گذرگاه مرزی دوغارون ـ اسلام قلعه میان این کشور و افغانستان انتقاد می‌کند و خواستار بازگشایی این معبر رسمی در مرز میان ایران و افغانستان و توجه ویژه مسئولان این استان و همچنین مسئولان حکومتی در این زمینه است.

«حسین شرافتی‌راد» که در بازدید نمایندگان وزارت امورخارجه ایران و نماینده مرزبانی این استان از مرز دوغارون سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که جاری شدن سیل در ماه بهمن سال گذشته در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، منجر به مسدود شدن مسیر تردد در این معبر شد.

وی اظهار کرد: با مسدود شدن این مرز، خروج شهروندان افغانستان از ایران از طریق مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان این کشور انجام می‌شود.

به گفته شرافتی‌راد، قبل از جاری شدن سیل در این شهرستان، روزانه بیش از هزار و 500 نفر از مهاجرین افغانستانی از مرز دوغارون به این کشور باز می‌گشتند.

 

 ** مستند 14 ماه اسارت رزمنده افغانستانی از لشگر فاطمیون رونمایی شد

مستند «نقاشی یک رویا» در شبکه افق رونمایی، نقد و بررسی شد. این مستند را ساسان فلاح‌فر کارگردانی کرده است، شبکه افق تهیه‌کننده و مرکز رسانه‌ای فاطمیون مجری طرح آن بوده است.

«نقاشی یک رویا» داستانی «سخی میرالله قلی» رزمنده افغانستانی از لشگر فاطمیون است که به مدت 14 ماه در اسارت نیروهای تروریستی داعش بوده است و پس از آن همراه با چند نفر دیگر با اسرای داعشی مبادله می‌شود.

 

** نخستین همایش پیاده‌روی خانوادگی ویژه پناهندگان و پناهجویان در سمنان برگزار شد

برای اولین بار در کشور  نخستین همایش پیاده‌روی خانوادگی ویژه پناهندگان و پناهجویان استان سمنان برگزار شد.

 

** فراخوان نخستین جشنواره فیلم‌های 150 ثانیه‌ای ویژه مهاجرین افغانستانی در ایران

نخستین جشنواره فیلم‌های 150 ثانیه‌ای ویژه مهاجرین افغانستانی با هدف تأکید بر اعتلای فرهنگ اسلامی و کرامت انسانی به همت اداره اتباع و مهاجرین خارجی ایران برگزار می‌شود.

کشف و شکوفا کردن استعدادهای نهفته و توانمند در بین فیلمسازان افغانستانی، یافتن ایده‌های بکر و جدید، تلاش برای تحکیم هرچه بیشتر ارتباطات 2 ملت ایران و افغانستان با توجه به مشترکات فرهنگی و معرفی آداب و سنن جامعه افغانستان از دیگر اهداف این جشنواره است.

موضوعات این جشنواره در 7 محور از جمله، کرامت انسانی، خانواده و کودکان، صلح، مهاجرت، محیط زیست، دستاوردهای مهاجرت و موضوع آزاد است.

فیلم‌های 150 ثانیه‌ای مستند، داستانی، پویانمایی و فیلم موبایلی از آثار قابل پذیرش در این جشنواره هستند.

آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در این جشنواره تا 15 میزان است و علاقمند برای شرکت در این جشنواره می‌توانند به سایت اداره کل اتباع و مهاجرین هر استان در ایران مراجعه کنند.

 

** پیام تبریک نخبگان افغانستانی به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی

در پی انتصاب «سید عباس صالحی» به سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعی از فرهنگیان مهاجر افغانستانی پیام تبریکی خطاب به وی ارسال کردند.

همچنین «محمد کاظمی کاظمی» شاعر سرشناس افغانستانی در کانال تلگرامی خود نوشت: انتصاب «سید عباس صالحی» به وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، برای بسیاری از اهالی ادب و فرهنگ، بسیار خوشایند بود.

صالحی از حدود سی سال پیش برای من و دیگر اهل قلم خراسان چهره‌ای آشناست، یعنی از دورۀ مدیریت در بخش پژوهش‌های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان. در آن زمان من برای دیدار دوست شاعر و دانشمند، سیدحیدر علوی‌نژاد ـ که به عنوان پژوهشگر قرآنی در آنجا مشغول کار بود ـ بسیار به آنجا می‌رفتم و بارها محضر صالحی را هم درک کردم که در همان سنین جوانی، با دانش و درایت خوب، آن بخش را اداره می‌کرد.

باری، گذشته از دانش، توان مدیریتی و شخصیت متعادل دکتر صالحی، که برای پست حساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیت بسیار دارد، نگاه وسیع ایشان به حوزۀ تمدنی زبان فارسی، می‌تواند برای همه این قلمرو زبانی سودمند باشد. صالحی در سال‌های مسئولیت در معاونت فرهنگی این وزارت‌خانه نشان داد که چقدر به تعاملات فرهنگی کشورهای منطقه علاقه دارد. حضور افغانستان به صورت ویژه در جایزۀ ادبیات داستانی جلال آل‌احمد و جشنوارۀ بین‌المللی شعر فجر، یکی از ثمرات و نشانه‌های این نگاه است.

می‌شود امیدوار بود که اگر حاشیه‌ها و تنگناهای معمول کار فرهنگی مانع نشود، دوران وزارت آقای دکتر سید عباس صالحی دوران خوبی برای این وزارت‌خانه و اهالی فرهنگ باشد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.