ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 42118
  • ۰۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۴:۱۷
  • 88 بازدید
  • ارسال توسط :
خطر حملات داعش در اروپا در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است

خطر حملات داعش در اروپا در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مسئله مقابله با تروریسم داعش به ویژه بعد از شکست های پی در پی این تروریست ها در مناطق بحرانی خاورمیانه از جمله عراق و سوریه به چالش بزرگی برای سازمان های امنیتی در اروپا  تبدیل شده است. هر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مسئله مقابله با تروریسم داعش به ویژه بعد از شکست های پی در پی این تروریست ها در مناطق بحرانی خاورمیانه از جمله عراق و سوریه به چالش بزرگی برای سازمان های امنیتی در اروپا  تبدیل شده است.

هر چند ماه یک بار وقوع یک حمله تروریستی دلخراش در یکی از کشورهای اروپایی قربانیان زیادی گرفته و شوک بزرگی را به مقامات این اتحادیه وارد می کند.

حمله تروریستی اخیر با یک ون در بارسلون اسپانیا که منجر به کشته شدن بیش از 14 نفر و تعداد زیادی زخمی شد بار دیگر درماندگی اروپا در برابر تروریسم داعش را به نمایش گذاشته و بحث های امنیتی در قاره سبز را تشدید کرد.

خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در همین ارتباط گفتگویی را با سرتیپ دکتر "والتر فایشتینگر"، یکی از افسران بلند پایه ارتش فدرال اتریش و رئیس انستیتو حفظ صلح و مدیریت تقابل در آکادمی دفاع فدرال این کشور (IFK ) انجام داده است.

این افسر عالی رتبه و کارشناس برجسته اتریشی در پاسخ به این پرسش که آیا حمله تروریستی اخیر اسپانیا نشان دهنده مرحله جدید تنش زایی داعش در اروپا بود گفت: بارسلون متاسفانه یک بار دیگر نشان داد که چگونه عاملان ترور بی رحم و ضعیف فورا از فرصت استفاده کرده و انسان های کاملا بی گناه را قربانی می کنند. ما از حمله تروریستی مادرید در سال 2004 همچنان در چندین شهر اروپایی دیگر و همچنین در ترکیه و بسیاری شهرهای دیگر این گونه حملات را تجربه کرده ایم و در اینجا نمی توانیم این گونه نتیجه گیری کنیم که این یک مرحله تنش زایی شدیدتر در اروپا است.

مشابه حمله بارسلون در دیگر مناطق اروپا هم ممکن است رخ دهد

وی در این باره که چرا این بار اسپانیا هدف حملات تروریستی داعش قرار گرفت نیز گفت: دقیقا نمی توان به این پرسش پاسخ داد، احتمالا شاید به این دلیل که در آنجا سلول های بسیار خطرناکی ایجاد شده و حالا وارد عمل شده اند. ظاهرا یک حمله ویرانگر دیگر نیز برنامه ریزی شده بود که البته اتفاق نیفتاد. مشابه این حمله در مناطق دیگر هم می تواند رخ دهد.

خطر داعش در اروپا در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است

سرتیپ دکتر "والتر فایشتینگر"، در ادامه در پاسخ به این پرسش که خطر حملات تروریستی داعش در اروپا تا چه اندازه است و هدف داعش از این گونه اقدامات چیست نیز گفت: خطر حملات تروریستی از طرف طرفداران این سازمان تروریستی در اروپا در دو سال اخیر افزایش پیدا کرده است. این سازمان تروریستی که به خلافت ابوبکر البغدادی معروف است چند ماه پیش به طرفداران خود اعلام کرد که دیگر به عنوان جنگجو به سوریه نیایید بلکه از خانه و با هر سلاح و ابزاری که در اختیار دارید به مبارزه ادامه دهید.

ارعاب و تحریک دولت‌های غربی هدف حملات تروریستی داعش است

 این تصمیم می تواند به این دلیل از طرف داعش گرفته شده باشد که بعد از شکست های این سازمان تروریستی در عراق و سوریه یک نشانه قدرتمند از حیات و زندگی ارسال شده و به این ترتیب باز هم هوادار و طرفدار برای خود جذب کند. هم زمان احتمالا داعش این هدف را دنبال می کند که جوامع غربی را ترسانده و دولت ها را تحریک کنند. احتمالا همچنین این مسئله مطرح است که کشورها را از مشارکت در مبارزه علیه داعش در سوریه و عراق بازدارند.

وی درباره حملات داعش با خودرو و وسایل روزمره زندگی نیز گفت: حداقل از زمان حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج های دوقلوی تجارت جهانی با هواپیما این مسئله مشخص است که تقریبا هر چیزی به عنوان سلاح برای ترور می تواند استفاده شود. وسایل نقلیه برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند چرا که برای هر کس در دسترس هستند و در بسیاری اماکن بسیار سریع و به صورت قابل انعطاف مورد استفاده قرار گرفته و علیه شمار زیادی از انسان ها تاثیرت فاجعه باری را به بارآورند. استفاده از انواع وسایل نقلیه، وسایل حمل و نقل، تجهیزات، هواپیما و همچنین چاقو و ابزار آلات شامل تاکتیک این تروریست ها می شود. کشتار با این ابزار سازماندهی ساده ای می خواهد به صورت غافلگیرانه می توانند در عملیات ها مورد استفاده قرار گرفته و عملا در زندگی روزمره قابل کنترل نیستند.

تروریسم داعش یک مسئله جهانی است و پاسخ جهانی می‌خواهد

این مسئول نظامی در اتریش درباره اینکه اتحادیه اروپا برای مقابله با داعش چه اقداماتی باید انجام دهد نیز گفت: از آنجایی که تروریسم داعش آشکارا یک مشکل جهانی است ، همچنین یک پاسخ جهانی هم برای آن لازم است و این واکنش باید خیلی جامع باشد. این واکنش می تواند شامل مبارزه مستقیم در منطقه از جمله در عراق و سوریه تا انهدام مذهبی و ایدئولوژیک رهبری داعش از طریق نمایندگان با صلاحیت مذهبی، سیاسی و اجتماعی باشد. جریان اعزام مبارز به مناطق بحرانی و تامین مالی برای این تروریست ها باید متوقف شود. مسئله مهم تر رفع عوامل سیاسی این مسئله در مناطق بحرانی و مشارکت دادن همه گروه های سیاسی در امور و جلوگیری از تسلط گروهی خاص است. همچنین کشورهای همسایه و بازیکنان منطقه ای هم باید خود را با این چالش مواجه کنند.

در اروپا اخیرا یک فرآیند فکری شکل گرفته که چگونه ما می توانیم با این مشکل پیچیده مبارزه کنیم. در این رویکرد بر سه جنبه تاکید شده است، یکی اینکه اروپا این مسئله را به رسمیت شناخته است که مسائل در صورتی که در منطقه حل نشوند به اروپا می آِیند. از این رو همواره باید آماده عمل باشیم. دوم اینکه اروپا از طریق حملات تروریستی از قانونمندی و نظام اقتصادی و اجتماعی لیبرال و سیستم اقتصادی خود رویگردان نخواهد شد. با این حال باید توجه بیشتری به مسئله رعایت قوانین و انطباق با استانداردها شود. سوم اینکه اروپا آماده است سهم مهمی را برای آزادی و بازسازی در خاورمیانه بر عهده گیرد، تا عوامل سیاسی ایجاد بحران را رفع کرده و ثبات و پایداری دائمی را بدست آورد.

گفتگو: زکیه شریعتمدار طهرانی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.