ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 42331
  • ۰۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۹:۰۲
  • 80 بازدید
  • ارسال توسط :

تمامی مسیرها و مکانیزم‌ها برای تغییر نظام در افغانستان آماده است/انتظارمان از همسایگان ارتباط دولت‌محور با کابل است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از تسنیم، چندیست بروز و ظهور ائتلاف‌های متعدد در انتقاد به رویه حکومتداری «اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان مزید بر علت دیگر مشکلات امروز این کشور شده است، ناامنی‌ها و آوارگی مردم در چهار گوشه افغانستان از یک سو، وضعیت معیشت و بیکاری از طرفی و به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از تسنیم، چندیست بروز و ظهور ائتلاف‌های متعدد در انتقاد به رویه حکومتداری «اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان مزید بر علت دیگر مشکلات امروز این کشور شده است، ناامنی‌ها و آوارگی مردم در چهار گوشه افغانستان از یک سو، وضعیت معیشت و بیکاری از طرفی و به کشیده شدن انتقادها در سطح خیابان‌های کابل و دیگر ولایات و انتقادهای تند به حکومت وحدت ملی هم مردم را دچار سردرگمی و ابهام در سرنوشت آنها کرده و هم دعوای سیاسی سیاستمداران افغان را به یک بن‌بست رسانیده است.

«شاه‌حسین مرتضوی» سخنگوی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان که خود روزنامه‌نگاری کهنه‌کار است در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم به سوالات ما در ارتباط با وضعیت فعلی افغانستان پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم:

تسنیم: ضمن عرض ادب و احترام، جناب مرتضوی امروز شرایطی در افغانستان پیش آمده که حکومت وحدت ملی و شخص رئیس‌جمهور نوک پیکان بسیاری از انتقادات قرار گرفته و شاهد شکل‌گیری ائتلاف‌های مختلف منتقدِ دولت هستیم، از شورای نجات تا محور مردم و تا طومار امضاگیری لطیف پدرام و ائتلاف اتحاد شرق، سوال ما این است که چرا حکومت وارد مذاکره با این ائتلاف‌ها و منتقدان نمی‌شود؟ و اساسا به عقیده خود شما علت این مخالفت‌ها با اشرف غنی چیست؟

مرتضوی: ببینید آنچه مشخص بوده این است که ایجاد و شکل‌گیری جریان‌های سیاسی، حق هر شهروند افغانستان است که مطابق با قانون، فعالیت خود را انجام دهند ولی در مورد ائتلاف‌های اخیر  چند موضوع را باید خاطرنشان شد، نخست اینکه تمام شخصیت‌هایی که فعلا معترض نسبت به برخی از برنامه‌های حکومت هستند، خودشان جزیی از ساختار حکومت بوده و مسئولیت‌های بزرگی را دارند، بنابراین اگر نارسایی‌هایی در برنامه حکومت هست این نارسایی‌ها به تمام کسانی که در رهبری آن حضور دارند، برمی‌گردد و اگر دستاورد یا افتخاری وجود دارد این افتخار نیز شمال حال تمام کسانی که در حکومت وحدت ملی مسئولیت دارند و کار می‌کنند، می‌شود.

شکل درست آن اینست که خط باریکی میان کسانی که در حکومت بوده و کسانی که به عنوان اپوزیسیون هستند، تفکیک قائل شویم، اینکه انتقادی که ما می‌کنیم آیا انتقاد از منظر یک عضو حکومت است یا از منظر اپوزیسیون؟ تا زمانی که این تفکیک صورت نگیرد این انتقادها نمی‌تواند واضح باشد که ما از کدام پایگاه سیاسی انتقاد یا پیشنهاد خود را مطرح می‌کنیم، نکته مهم دیگر این است که این افراد هر گاه انتقادی را در برنامه‌ها یا وضعیت موجود دارند بهتر است در کنار این انتقاد  طرح جایگزینی ارائه کنند که در شرایط موجود بتواند به افغانستان کمک کرده و وضعیت موجود را بهبود بخشیده و سبب ثبات بیشتر شرایط افغانستان شود که متاسفانه این طرح از سوی منتقدان ارائه نشده و به دست ما هیچ طرح بدل و جایگزینی نرسیده است.

آنچه را که حکومت انتظار دارد این است که شخصیت‌هایی که نسبت به برنامه‌های حکومت معترض هستند طرح جایگزین خود را ارئه کنند.

ادامه گفت‌وگو را در ویدیو زیر ببینید:

 

تسنیم: حکومت می‌خواهد چه کند؟ برای حل و یا مهار این تنش‌های سیاسی روز افزون برنامه‌ای دارد؟

مرتضوی: در گذشته‌‌ها معمولا تصمیم را یک فرد می‌گرفت ولی در حال حاضر رئیس‌جمهور سیاستی را در ارگ ایجاد کرده که تصمیم‌گیرنده دیگر یک فرد نیست و هر زمان یک موضوع و مسئله‌ای مطرح می‌شود بیش از 20 نفر از نهادها و وزرا درباره آن گفت‌وگو می‌کنند و رئیس‌جمهور مشخصا در نهایت جمع‌بندی می‌کند، نکته قابل توجه اینجاست که شرکت کننده‌ها در این جلسات با دیدگاه‌های سیاسی مختلفی حضور داشته و نظر خود را ارئه می‌کنند، حتی در بخش اقتصاد و شورای اقتصاد بخش خصوصی نیز حضور داشته و نظر خود را اعلام می‌کند، حتی در کمیسیون تدارکات افرادی از دیده‌بان شفافیت و جامعه مدنی حضور دارند.

در تمامی موضوعات فرصت برای شنیدن  نظرات و دیدگاه‌ها وجود دارد و ما امیدوار هستیم منتقدینی که در حکومت هستند دیدگاه‌های خود را به این مراجع  ارائه کنند، البته باید این موضوع را نیز بیان کنم کاری که رئیس‌جمهور انجام داده این است که فعالیت‌ها به طور تیمی و گروهی صورت گیرد و برای انجام امور یک اجماع شکل گیرد تا موفقیت بیشتر شود، ما حتی خارج از مجموعه نیز از دیدگاه‌های احزاب سیاسی و فعالان جامعه مدنی نیز استفاده می‌کنیم، این نکته را هم اضافه کنم که رئیس‌جمهور بیش از 20 دفعه با احزاب سیاسی در مسائل داخلی و بین‌المللی صحبت و بیش از 30 بار با شورای ملی نشست داشته و در  تمام این موارد پس از نظر دیگران، جمع‌بندی و تصمیم اتخاذ شده، مشابه این موارد در ارتباط با رسانه‌ها، رهبران جهادی و نهادهای مرتبط با حقوق زنان نیز شکل می‌گیرد.

تسنیم: جناب مرتضوی مشخص‌تر بفرمائید در نهایت چه خواهید کرد برای حل این تنش‌ها؟

مرتضوی: اول باید دیدگاه مشخصی از سمت منتقدان اعلام شود، ما انتظار داریم که جریان‌های سیاسی دیدگاه خود را به صورت واضح با مردم و حکومت در میان بگذارند.

باز دوباره تأکید می‌کنم که اگر منتقدان وضعیت موجود را به دلایل مختلف براساس یافته‌هایی که دارند وضعیت مفید نمی‌دانند، طرح جایگزین آن را ارائه کنند، جای تأسف است که با وجود موج گسترده انتقادات شدیدی که وجود دارد طرح پیشنهادی حتی به اندازه یک ورق ارائه نشده مثلا در عرصه امنیتی یا اقتصادی و…،  شما وقتی طرح جایگزین نداشته باشید ولی از سوی دیگر سخت‌ترین انتقادات را انجام می‌دهید، مردم را هم دچار سردرگمی می‌کنید که راه‌حل واقعی پس چیست؟ وقتی ما می‌گوییم که این راه نادرست است، پس راه جایگزین چیست؟ این راه را باید به مردم نشان دهند و گلایه‌ای که ما از منتقدان هم داریم این است که اگر می‌گوییم این مسیر اشتباه است؛ پس مسیر درست کدام است؟ چرا فقط زبان‌ها به انتقاد باز می‌شود، بدون هیچ ادله و سندی و هیچ راهکاری، حتی دریغ از یک ورق پیشنهاد جایگزین.

مشکل این است که کسانی که اعتراض می‌کنند خودشان در حکومت بوده و اگر نارسایی وجود دارد این افراد خود در آن شریک هستند و نمی‌شود که شما در عین حالی که در این بخش مسئولیت دارید، خودتان هم انتقاد داشته باشید، تناقض در اینجاست و خط باریک و ظریفی که میان اپوزیسیون و حکومت وجود دارد، همین است، شما از یک طرف از مقام و جایگاه‌تان دست نمی‌کشید  و از طرف دیگر انتقاد شدید می‌کنید از موقعیت یک اپوزیسیون، ما اگر این مرز باریک را رعایت نکنیم مردم چگونه باور کنند که ما یک منتقد مصلح خوب هستیم؟

تسنیم: برخی از دولتی‌ها در ارگ می‌گویند «غنی» و «عبدالله» در این اواخر دچار اختلافاتی شده‌اند، با تشکیل جنبش رستاخیز و تشکیل حلقه‌های متعدد منتقدین بفرمائید که آیا اشرف غنی و عبدالله موضع مشترکی در قبال ائتلاف‌های منتقدان ریاست جمهوری  دارند؟

این اخبار صحت ندارد، هم رئیس‌جمهور و  هم رئیس‌ اجرایی در شرایط فعلی بسیار  ارتباط نزدیک داشته و روزانه حداقل در چندین جلسه مشترک حضور دارند و با هم کار می‌کنند، یک دیدگاه مشترک بسیار خوبی میان رهبران حکومت ایجاد و همین سبب شده که حکومت وحدت ملی به مراتب از گذشته بهتر و با برنامه‌تر کار کند ولی هم رئیس‌جمهور و هم رئیس‌ اجرایی هر دو معتقد هستند که در شرایط موجود نسخه‌هایی که ارائه می‌شود،  شفابخش نیست و حکومت وحدت ملی با موفقیت باید تمام دوره مأموریتی که قانون برایشان تعیین کرده به پایان برسانند.

 

تسنیم: اما برخی کارشناسان و حتی نمایندگان پارلمان افغانستان خبر از تشدید اختلافات میان ریاست جمهوری و ریاست اجراییه می‌دهند به گونه ای که گفته می شود دست عبدالله در تصمیم گیری کوتاه شده(بویژه در عزل و نصب ها)، شما چه می‌گویید در این رابطه؟

مرتضوی: این نوع خبرها از اساس غلط و کذب است، به طور مشخص من می‌خواهم به چند مورد اشاره کنم، شما روزانه خبرهایی که در وب سایت و یا فضای مجازی ارگ نشر می‌گردد و یا تلویزیون ملی آن را انعکاس می‌دهد، می‌بینید که در تمام جلسات تصمیم‌گیری و کاری «غنی»، «عبدالله» و «دانش» حضور دارند و این نشان دهنده این است که حداقل در این شرایط، هر سه شخصیت مهم در حکومت وحدت ملی در کنار هم کار می‌کنند که البته وزرا و مسئولین دیگر حکومت هم حضور دارند، شورای وزیران زیر نظر عبدالله اداره می‌شود و یک بخش مهم از مسئولیت متوجه این شورا است، آنچه که در کابینه اجرا می‎شود مصوبات نهایی آن در شورای وزیران به تائید رسیده و این نشان دهنده این است که بخش بزرگی از تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها مربوط به ریاست اجرایی می‌شود، در تمام تصمیم‌گیری‌ها به صورت مشترک میان دو رهبر کار صورت می‌گیرد، مثلا در کابینه مصوب می‌شود یا در شورای اقتصاد و یا شورای امنیت ملی تصمیم‌گیری‌ها صورت می‌گیرد  و در تمام این شورا ها عبدالله حضور دارد.

ادامه گفت‌وگو را در ویدئو زیر ببینید:

 

تسنیم: با وجود ارتباط نزدیک دوستم با آنکارا، ترکیه در کشمکش ژنرال دوستم و حکومت از چه کسی حمایت می‌کند؟ در صورتیکه دادگاه به احضار اجباری دوستم حکم بدهد آیا ترکیه همکاری خواهد کرد؟

مرتضوی:  نهادهای قضایی ما خوشبختانه کاملا مستقل هستند و یک اصلاحات بسیار خوبی در نهادهای قضایی ما به وجود آمده، هم در دادگاه افغانستان و هم در دادستانی و شخصیت‌هایی فعال در این دو نهاد، شخصیت‌هایی با تجربه، با کفایت و با درایتی هستند، حتی رئیس‌جمهور افغانستان به خود اجازه دخالت در امور قضا را نمی‌دهد چه رسد به شخصیت‌ها یا کشور های دیگر، این نهادها مستقل و خودشان تصمیم گیرنده هستند و هیچ کس و هیچ کشوری از جمله ترکیه حق مداخله در آن را ندارد.

ادامه گفت‌وگو را در ویدئو زیر ببینید:

 

 

تسنیم: فکر نمی‌کنید که برگزاری لویه جرگه به حل کشمکش‌های سیاسی بین منتقدان و حکومت کمک کند؟ و اینکه آیا تغییر نظام ریاستی به پارلمانی ممکن است؟

مرتضوی: تمام مکانیزم‌ها هم برای جرگه و هم برای تغییر قانون اساسی در قانون اساسی افغانستان به وضوح آمده مثلا برای ترکیب لویی جرگه نیاز به ترکیب اعضایش داریم که شامل شورای شهرستان‌های افغانستان می‌شود، این درحالیست که ما سال آینده انتخابات شورای شهرستان‌ها را داریم؛ وقتی این ترکیب کامل شود و اگر مردم و حکومت افغانستان بخواهد آن زمان امکانش هست و اما ذکر این نکته حائز اهمیت بوده که این تغییر باید با تکیه بر قانون اساسی افغانستان باشد که البته تمامی مسیرها، مکانیزم و روش‌هایش در آن ذکر شده و می‌شود در چهارچوب قانون اساسی این برنامه را انجام داد.

بخشی از این تغییر خواست مردم افغانستان بوده و بخشی هم خواست جریان‌های سیاسی افغانستان است و در این میان حکومت بیشتر از همه به مطالبات مردم افغانستان توجه می‌کند ولی قانون اساسی افغانستان راه را نبسته و راه هم برای تغییر در قانون اساسی باز است و در صورت نیاز به برگزاری جرگه امکانش وجود دارد چرا که هم ترکیب و هم مکانیزم روشن و واضح است.

تسنیم: برسیم به موضوع حضور آمریکا و کلاف سردرگم سیاست ترامپ در افغانستان، آیا این سردرگیمی بدلیل پیچیدگی های جنگ در افغانستان است؟

مرتضوی: جنگ افغانستان بدون شک یک جنگ پیچیده است، اینجا تنها مسئله تروریزم، طالبان و داعش مطرح نیست، فسادِ اقتصادی یک موضوع بسیار پیچیده است شما می‌توانید از مقامات جمهوری اسلامی ایران سوال کنید که مواد مخدر از کدام مجاری قاچاق و ترانزیت می‌شود، بحث مواد مخدر خودش به پیچیدگی جنگ در این منطقه کمک کرده، شما می‌توانید از جمهوری اسلامی ایران سوال کنید که سوختی که از ایران می‎‌آید به صورت اقتصاد جرمی از مسیر افغانستان ترانزیت می‌شود خودش به تشدید جنگ در افغانستان کمک می‌کند، مسئله قاچاق انسان نیز همینطور، نیروی سرگردان تروریستی که گاهی در این کشور گاهی در کشور دیگر ، گاهی در سوریه گاهی در عراق گاهی در پاکستان گاهی در عراق و گاهی در افغانستان این خود به ادامه جنگ کمک می‌کند و جنگ ما تنها جنگ با تروریزم نیست بلکه مافیای مواد مخدر  و فساد اقتصادی دو عامل عمده دیگر بی‌ثباتی در افغانستان و دو عامل عمده در ادامه جنگ در افغانستان برشمرده می‌شود.

 

 

ما در بحث آمریکا و افغانستان، ایالات متحده آمریکا با افغانستان یک رابطه بسیار نزدیک دارد، ما یک رابطه تعریف شده و استراتژیک با آمریکا داریم،  وقتی ترامپ به کاخ سفید آمد، آنها ارزیابی‌های خود را در رابطه با افغانستان شروع کردند و بیشترین تمرکز را در رابطه  با کشور ما داشتند، در جمع همکاران ترامپ شخصیت‌هایی وجود دارد که آنها در افغانستان تجربه حضور طولانی را داشته و درک و تصوری کامل از افغانستان دارند، هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ امنیتی و هم شناخت با بافت اجتماعی افغانستان، آمریکا در حال ارزیابی و در عین حال مشورت با حکومت افغانستان است، وزیر دفاع ، مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به کابل آمدند و رئیس‌جمهور چندین بار با ترامپ از طریق تلفن صحبت کرده و همه اینها کمک می‌کند که یک تصمیمی گرفته شود که آن تصمیم به نفع افغانستان و امنیت افغانستان باشد.

تسنیم: پرسش دیگر ما در ارتباط با حضور حکمتیار است، توافقنامه صلح با حکمتیار چه میزان اجرایی شده؟ در این مورد توضیح دهید و همچنین بگوئید آیا حکمتیار نیز به دنبال ایجاد ائتلاف است؟ برخی خبر از نزدیکی حکمتیار به شخص آقای رئیس‌جمهور می‌دهند…

مرتضوی: حزب اسلامی حکمتیار یکی از جریان‌های شناخته شده از دوران جهاد تا حالا بوده و نقش‌های مختلفی در سال‌های گذشته داشته، آمدنش یک موفقیت بسیار خوبی برای حکومت افغانستان بود، یعنی ما نشان دادیم که از طریق گفتگوهای بین‌الافغانی می‌توانیم به یک نتیجه خوب برسیم و این یک موفقیت برای حکومت و شورای عالی صلح بود و مجموعه تلا‌ش ها سبب شد که حکمتیار امروز در کابل باشد.

آنچه که مهم است این بوده که ما در شرایط فعلی میدان رقابت را برای جریان‌های سیاسی وسیع بسازیم، ما باید به دیدگاه‌های متفاوت احترام بگذاریم، این مردم افغانستان هستند که یک روز در انتخابات پارلمانی یا شورای شهرستان‌ها یا ریاست‌جمهوری در مورد کارکرد احزاب و جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کنند ولی آنچه که مربوط به حکومت بوده این است که ما باید میدان را برای رقابت جریان‎های سیاسی وسیع بسازیم و نباید رقابت در یک فضای محدود و کوچک باشد، آنچه که مربوط به حکومت است موافقت نامه‌ای است که با حزب اسلامی داشتیم، ما به آن متعهد هستیم، بخش‌هایی از آن عملی شده بخشی از آن در حال عملی شدن است و این موافقت نامه قطعا از طرف حکومت عملی می‌شود.

در مورد ائتلاف آقای حکمتیار باید عرض کنم که حکومت در چهارچوب قانون اساسی از فعالیت‌های جریان‌های سیاسی چه در قالب ائتلاف‌ها و یا برنامه‌های دیگر استقبال می‌کند.

تسنیم: آقای مرتضوی داعش پدیده‌ای است نوظهور در افغانستان، از دستاوردهای دولت در رابطه با مبارزه با داعش بگوئید؟ بنظر شما این گروه از کجا شکل گرفته و از چه سویی حمایت می‌شود؟ بسیار افرادی از پارلمان از حمایت ستون پنجمی‌ها در بدنه دولت از داعش می‌گویند، نظرتان چیست؟

مرتضوی: ما با تمام کشورهایی که ادعا می‌کنند که بر علیه تروریسم مبارزه کرده، آنها را به چالش دعوت می‌کنیم که هر کشوری که به اندازه افغانستان در بخش مبارزه با تروریسم قربانی داده و مسئولیت پذیر بوده آنها حداقل بیایند یک  قضاوت منصفانه کنند، رسانه‌ها بیایند یک قضاوت منصفانه کنند، مردم افغانستان بیشترین قربانی را در جنگ با تروریزم داده‌اند.

 چه داعش بوده چه طالب بوده، رنج‌هایی که مردم ما در «کوت ننگرهار»، در «اچین»، در «زابل»، در «غزنی» و جاهای دیگر و یا فعلا در شمال متحمل شده‌اند شاید هیچ مردم و کشوری ندیده باشد، قربانی که ما یک روز در افغانستان می‌دهیم شاید بیش از قربانی‌های یک کشور در اروپا ئ آمریکا در طول یک سال باشد، ما در خط اول جنگ با تروریسم هستیم و کشورهای منطقه باید شرایط و موقعیت ما را درک کنند و همان مقدار که ما مسئولیت پذیر هستیم در این بخش، کشورهای منطقه هم باید مسئولیت پذیر باشند.

در بخش داعش اقداماتی که حکومت افغانستان انجام داده شاید هیچ کشوری انجام نداده باشد، سه چهره مهم داعش از بین رفته و این بر اثر اقدامات نیروهای امنیتی افغانستان بوده، چه در هلمند و چه در ننگرهار، ما از قوی‌ترین ابزار یعنی بمب‌های چند صد کیلویی بر علیه داعش استفاده کردیم، با این که انتقادات زیادی مطرح شد، نیروهای امنیتی ما به این محاسبه رسیدند که ما راه دیگری نداریم جز اینکه از این ابزار استفاده کنیم، در مورد گروه تروریستی مثل داعش و یا سایر گروه‌های تروریستی هیچ وقت مدارا نکردیم هیچوقت با نگاه ترحم نگاه نکردیم، از تمام ابزار و امکانات خود بر علیه آنها استفاده می‌کنیم و امروز شما می‌بینید که قدرت مانوری که داعش در سال گذشته داشت، امروز  ندارد.

 

در مجموع  باید بگویم که دیدگاه حکومت وحدت ملی نسبت به گذشته در مورد جنگ و صلح بسیار واضح است ما هیچ وقت تروریست را برادر نمی‌گوییم، هیچ وقت دروازه‌های زندان را برای تروریست‌ها باز نمی‌کنیم، با قاطعیت تمام رئیس‌جمهور همواره از طریق ویدئو کنفرانس به تمام پایگاه‌ها  و مسئولان امنیتی دستور داده کسانی که بر علیه مردم  و حکومت می‌جنگند، کسانی که دست به جنایت می‌زنند، در نابودی آنها تردید نکنند ولی آنهایی که حاضر هستند قانون اساسی ما را بپذیرند و بیایند به دامن مردم و کشور، راه گفت‌وگو با آنها باز است.

بنابراین ما در سرکوبی داعش از تمام ابزارها و امکانات استفاده کرده و در نقاط بسیار مهم آسیب بسیار جدی به آنها وارد ساختیم، در زابل،  هلمند و در ننگرهار هم هنوز گروه‌هایی از اینها فعالیت دارند، ولی ما تلاش می‌کنیم که دامنه فعالیت داعش را محدود بسازیم، آنچه که گفتید چه کسی داعش را حمایت می‌کند؛ ببینید که سرچشمه‌های گروه تروریستی کجاست، از 10 رهبر القاعده حداقل 9 تای آنها کجا کشته شدند؟ ملا اختر منصور در کجا کشته شده؟ ملا عمر در کجا کشته شده؟ رهبر القاعده در کجا از بین رفت؟ بیمارستان‌هایی که زخمی‌های تروریست‌ها را درمان می‌کند در کجاست؟ محل آموزش آنها کجاست؟ از کجا سربازگیری می‌کنند؟

خواهش ما یا انتظار ما از کشورهای همسایه و منطقه این است که رابطه‌شان با افغانستان رابطه دولت محور باشد، هر کشوری که فکر می‌کند که از طریق تماس با گروه‌های تروریستی می‌توانند  ثبات را در منطقه و افغانستان بیاورد اشتباه می‌کند، این تجربه‌ها تکرار شده و حمایت از گروه‌های تروریستی و تماس با آنها از طرف هر کشوری که باشد، نه تنها به ثبات منطقه کمک نمی‌کند بلکه منطقه را با یک خطر دیگر مواجه می‌کند، آنچه را که ما انجام می‌دهیم، به عنوان یک دولت مسئولی است که تروریسم را بدون تفکیک خوب و بد بر علیه‌اش مقابله می‌کند و انتظار داریم که کشور های دیگر هم تروریسم را به خوب و بد تقسیم نکنند و بر علیه این پدیده مبارزه کنند.

 

 

تسنیم: جناب مرتضوی،« رادمنش» معاون سخنگوی وزارت دفاع در واکنش به ساخت تأسیسات مرزی در پکتیکا در «انگوراده» گفته بود پاکستان در مرز خود تاسیسات می‌سازد اما در مقابل ژنرال «مراد» معاون وزارت داخله هشدار داده بود که پاکستان نباید در دیورند تأسیساتی ایجاد کند، نگاهی دقیق به این اظهارات گویای تناقض‌هایی است، در این مورد توضیح بدهید و اینکه به گفته برخی کارشناسان در اواخر حکومت افغانستان واکنش خاصی در برابر تأسیسات ایجاد شده یک جانبه مرزی پاکستان نشان نمی‌دهد، علت چیست؟ 

مرتضوی: ما در بخش پاکستان مشکلات خود را داریم، وقتی رئیس‌جمهور به صراحت می‌گوید که ما صلح را از کانال پاکستان نمی‌خواهیم بلکه صلح را با پاکستان می‌خواهیم معنایش این است که ما یک مشکل جدی و بنیادین داریم و سال‌های طولانی است که این مشکلات وجود دارد ولی هر تصمیمی که در رابطه با مسائلی که مربوط به خط دیورند گرفته می‌شود، تصمیم یک فرد یا یک شخص نیست، در آن رابطه باید مردم افغانستان تصمیم بگیرند که در فرجام چه می‌کنند ولی ما متأسفانه تخطی‌های زیادی از پاکستان را شاهد بودیم، چه ناامنی‌ها و چه در برخی موارد گروه‌های تروریستی که از آن طرف مرز می‌آیند ولی در نهایت موضع رئیس‌جمهور بسیار صریح است که ما صلح را با پاکستان می‌خواهیم و مشکل ما با پاکستان باید حل شود و اگر حل نشود بدون شک که منطقه با این مشکلات مواجه است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.