ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 42442
  • ۰۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
  • 80 بازدید
  • ارسال توسط :
از تهیه مسکن زوج‌های جوان تا ساخت مراکز آموزشی در مناطق محروم؛ اعتبارات عام‌المنفعه در خدمت توسعه کشور

از تهیه مسکن زوج‌های جوان تا ساخت مراکز آموزشی در مناطق محروم؛ اعتبارات عام‌المنفعه در خدمت توسعه کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، یکی از فعالیت‌های اصلی آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه اماکن متبرکه رضوی بوده و امروز گسترش صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی از زمان شهادت امام رضا(ع) تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با دوران پس […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، یکی از فعالیت‌های اصلی آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه اماکن متبرکه رضوی بوده و امروز گسترش صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی از زمان شهادت امام رضا(ع) تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با دوران پس از انقلاب تاکنون قابل مقایسه نیست.

این آستان مقدس فعالیت‌های عمرانی خود را منحصر به اماکن متبرکه نکرده؛ بلکه خدمات و فعالیت‌های عمرانی ویژه‌ای را در سطح شهر مشهد و سایر استان‌های کشور انجام داده که از جمله این اقدامات می‌توان به ساخت واحدهای آموزشی، مجتمع‌های ورزشی، کتابخانه، مراکز فرهنگی عام المنفعه و مسکن برای زوج‌های جوان اشاره کرد. در این گزارش مروری بر برخی از این فعالیت‌ها که با نام امام رضا(ع) در شهر مشهد انجام شده، داریم.

سقفی برای زوج‌های جوان

تهیه مسکن مناسب، یکی از دغدغه‌های مهم جوانان است و رسیدگی به این مهم می‌تواند امر ازدواج را تسهیل و رفاه و امنیت خاطر را برای زوج‌های جوان فراهم کند. آستان قدس رضوی با همین نگاه و در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، عملیات احداث واحدهای مسکونی برای زوج‌های جوان را در شهرهای مشهد و بیرجند در دستور کار قرار داده است. کلنگ ساخت این پروژه در شهر مقدس مشهد در دى سال گذشته در زمینى به مساحت حدود سه هکتار در حاشیه کمربندى و بلوار صد مترى مشهد در مجاورت شهرک شهید آقا مصطفى خمینى(ره) و در شهرستان بیرجند در حاشیه بولوار شهید صیاد شیرازى به زمین زده شد.

در قالب این طرح 524 واحد مسکونی در 24 بلوک چهار و پنج طبقه با مساحت50، 60 و 75 مترمربع و به صورت واحدهاى یک و دو خوابه برای زوج‌های جوان مشهدی طراحى شده و در حال ساخت است. در شهر بیرجند نیز ساخت مسکن برای زوج‌های جوان در زمینی به مساحت حدود یک هکتار، شامل120 واحد مسکونى در 6 بلوک 20 واحدی به مساحت هاى 55 تا 75 مترمربع در دست طراحی است.

ساخت مراکز آموزشی از سه دهه پیش

آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار سایر فعالیت‌های عمرانی، نسبت به گسترش و توسعه فعالیت‌های آموزشی به ویژه تربیت نسل جوان عنایت خاص داشته و مراکز و واحدهای آموزشی مختلفی را در شهر مشهد و سایر شهرستان‌های استان‌های خراسان ساخته است؛ زیرا معتقد است که مقدمه و پشتوانه گسترش و ترقی در دنیا از تحول در آموزش و پرورش به عنوان ملجأ و منشا فکری، تربیتی و اعتقادی آغاز می‌شود. از این رو بیش از سه دهه است که ساخت مدارس امام رضا(ع) در مناطق برخوردار و کمبرخوردار شهر مشهد و سایر شهرهای استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی از سوی آستان قدس رضوی شروع شده است.

از جمله این مراکز آموزشی 17 واحد آموزشی مدارس امام رضا(ع) زیر نظر بنیاد فرهنگی رضوی در مقاطع مختلف تحصیلی و یک پژوهش‌سرا است که نیمی از این واحدهای آموزشی در مناطق کم برخوردار مشهد قرار دارد.

امکانات آموزشی برابر در مناطق برخوردار و کم برخوردار

همه خدمات آموزشی، پرورشی، فوق برنامه‌ و اردویی که در واحدهای آموزشی مناطق برخوردار و کم برخوردار مدارس امام رضا(ع) به دانش آموزان شهر مشهد ارائه می‌شوند، با هم برابر است با این تفاوت که خدماتی که در مناطق کم برخوردار ارائه می‌شود، به صورت رایگان است و هزینه‌های آن توسط آستان قدس رضوی تأمین می‌شود. در مجموعه واحدهای آموزشی مدارس امام رضا(ع) بهترین خدمات مطابق با استاندارد‌های لازم آموزشی و پژوهشی به دانش آموزان ارائه می‌شود؛ از این رو تمامی مدارس امام رضا(ع) از امکانات پیشرفته‌ای نظیر هوشمندسازی کلاس‌ها، فضاهای تربیتی مناسب، کتابخانه، تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات پژوهش‌سرا برخوردار هستند.

ساخت مجتمع‌های آموزشی از اعتبارات عام‌المنفعه

آستان قدس رضوی همچنین از محل اعتبارات عام‌المنفعه خود نسبت به ساخت واحدهای آموزشی با نام مبارک امام رضا (ع) در مناطق کم‌برخوردار در استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی اقدام کرده و این واحدهای و مراکز آموزشی پس از تکمیل به ادارات آموزش و پرورش منطقه اهدا شده است.

مجتمع آموزشی و مدارس امام رضا (ع) واقع در عشق آباد طبس، بجستان، بشرویه، انابد بردسکن، سه قلعه سرایان، طرق کوهسرخ، قاین، گناباد، آبیز و حاجی آباد واقع در زیرکوه قاین، فردوس، کاخک گناباد، طبس، کلات گناباد، حصاری اسفراین، تربت جام، آشخانه، اسفراین و زاوین کلات از جمله این مراکز آموزشی است که آستان قدس رضوی از محل اعتبارات عام المنفعه، آن را در مناطق محروم ساخته است.

ورزش و سلامتی

آستان قدس رضوی همچنین با معیار قرار دادن تعالیم دین مبین اسلام و بیانات ائمه اطهار (ع) در کنار توجه ویژه به امور معنوی و مسائل مذهبی، بیش از دو دهه است که به ورزش و تربیت بدنی به عنوان نیاز روزافزون در میان زائران و مردم مشهد توجه کرده و امکانات ورزشی متعددی را در سطح شهر مشهد ایجاد کرده است. خدمات ارائه شده در سه مجتمع فرهنگی ورزشی آستان قدس رضوی شامل عموم افراد اعم از پیر و جوان، مرد و زن، کودک و نوجوان و زائر و مجاور است که این امکانات در یک سطح در مناطق برخوردار و کم برخوردار برای مردم مشهد ارائه می‌شود.

ایجاد سالن باستانی و ورزش‌های زورخانه‌ای، ساخت مجتمع‌های آبی ویژه آقایان و بانوان در منطقه برخوردار و غیر برخوردار شهر مشهد شامل استخرهای آموزشی و قهرمانی، ساخت سالن‌های چندمنظوره برای ورزشکاران در رشته‌های والیبال، فوتسال و بستکبال، ایجاد زمین‌های چمن طبیعی و مصنوعی و استفاده عموم مردم مشهد، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر نهادها از این زمین چمن و ساخت سایر سالن‌های ورزشی با مدرن‌ترین تجهیزات ورزشی برای رشته‌های رزمی، بدن‌سازی، بدمینتون، تنیس روی میز و آمادگی جسمانی از دیگر خدمات آستان قدس رضوی در حوزه ورزش و تربیت بدنی است.

ساخت 39 کتابخانه ویژه عموم هم وطنان و مشهدی‌ها

آستان قدس رضوی همچنین در کنار کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مجموعه حرم مطهر رضوی، 39 کتابخانه شامل 17 کتابخانه در سطح شهر مشهد و 21 کتابخانه در سطح کشور و یک کتابخانه در خارج از کشور هندوستان را ایجاد کرده است، این کتابخانه ها به موازات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مکان‌های مناسبی را برای تحقیق و پژوهش برای همه قشرهای جامعه اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب حوزه‌های علمیه، اساتید حوزه و دانشگاه و سایر اقشار جامعه در شهر مشهد و سایر شهرهای کشور فراهم آورده است.

کتابخانه‌های وابسته این آستان مقدس بجز کتابخانه مرکزی، در مجموع، دارای حدود 7200 نسخه کتاب خطی، حدود 8600 نسخه کتاب چاپ سنگی، حدود دو میلیون نسخه کتاب چاپی و بیش از 380 هزار نفر عضو فعال هستند و برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و دسترسی راحت تر افراد به منابع در کنار خدمات رایج در کتابخانه‌های وابسته، از طریق «کتابخانه سیار»، کار کتاب رسانی و امانت کتاب را به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، استادان حوزه‌های علمیه، جانبازان، معلولان، کهن سالان و مراکز فرهنگی و آموزشی در شهر مشهد صورت می‌گیرد.

43 فروشگاه برای محرومان مشهدی

در کنار این فعالیت‌های عمرانی، همزمان با میلاد امام رضا(ع) 43 فروشگاه در پاساژ شجره با حمایت آستان قدس رضوی و همکاری کمیته امداد و بسیج سازندگی با هدف تقویت و تحقق اقتصاد مقاومتی در اختیار تولیدکنندگان مشاغل خانگی قرار گرفت. این فروشگاه‌ها با هدف رسیدن به خودکفایی و بهبود کسب‌ و کار مجاوران به ویژه نیازمندان در شهر مشهد مقدس در زمینی به مساحت 500 مترمربع ایجاد و در اختیار نابینایان قرار گرفته تا آن‌ها با آموزشی که می‌بینند، کارگاه‌های خوداشتغالی را ایجاد و صاحب شغل ‌شوند تا زندگی خوب و شغلی آبرومند را داشته باشند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.