ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 42945
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۴:۵۷
  • 78 بازدید
  • ارسال توسط :
جهنمی برای دشمن در رودخانه کارون

جهنمی برای دشمن در رودخانه کارون

 مرتضی علیجانی از جمله تخریب‌چیان دوران هشت سال دفاع مقدس است او برای ایسنا از طرح به آتش کشیدن رودخانه کارون توسط  شهید مرتضی تیموری از فرماندهان واحد تخریب جنوب و لشکرامام حسین(ع) روایت می‌کند: صبح اولین روز عملیات ثامن‌الائمه (ع) من به اتفاق چهار نفر از برادران گروه پیاده و با دو قبضه «آرپی جی۷ […]

 مرتضی علیجانی از جمله تخریب‌چیان دوران هشت سال دفاع مقدس است او برای ایسنا از طرح به آتش کشیدن رودخانه کارون توسط  شهید مرتضی تیموری از فرماندهان واحد تخریب جنوب و لشکرامام حسین(ع) روایت می‌کند: صبح اولین روز عملیات ثامن‌الائمه (ع) من به اتفاق چهار نفر از برادران گروه پیاده و با دو قبضه «آرپی جی۷ » و دو موشک آن به جلو رفتیم و در این هنگام، تیموری «پل مارد» را که بر روی رودخانه کارون بود، منفجر کرد. من به اتفاق آن چهار نفر به طرف جاده ماهشهر رفتم.

وقتی به نزدیکی جاده رسیدیم، ستون تانک‌های دشمن را که حدود ۶۰ دستگاه بود، مشاهده کردیم. جلوتر رفته و با شلیک دو موشک آرپی جی۷، دو دستگاه از آن تانک‌ها را منهدم کردیم. خدمه بقیه تانک‌ها، وقتی این صحنه را مشاهده کردند، از تانک‌ها بیرون آمدند و پا به فرار گذاشتند.

مرتضی علیجانی راوی خاطره

ما به حرکت خودمان ادامه دادیم تا به پنج کیلومتری آبادان رسیدیم و در آنجا به رزمندگانی که از داخل شهر آبادان به دشمن حمله کرده بودند، کمک کردیم. نیروهای دشمن نیز هیچ راه فرادی نداشتند و در محاصره افتادند. ما در آن عملیات حدود ۲۰۰۰ نفر از نیروهای دشمن را به هلاکت رساندیم و غنایم بسیاری به دست آوردیم.

از آنجا که در عملیات «فرمانده کل قوا»، تعدادی از نیروهی عراقی موفق شده بودند موقع فرار عرض رودخانه کارون را طی کنند، برای جلوگیری از این کار در عملیات ثامن الائمه (شکستن حصر آبادان) طرح به آتش کشیدن رودخانه کارون توسط شهید مرتضی تیموری به اجرا در آمد. برای این کار از پالایشگاه اهواز درخواست مقدار زیادی نفت سیاه شد.

برادران پر تلاش در پالایشگاه اهواز، با ترمیم کردن خطوط لوله نفت که در امتداد جاده اهواز – آبادان بود، نفت سیاه را به منطقه محمدیه رساندند. پس از محاسبه سرعت آب و سرعت نفت سیاه روی آب و دیگر اقداماتی که در جهت اجرا کردن این طرح می‌بایست انجام شود، برادران گروه تخریب، بمب‌های ساعتی را روی تیوپ‌هایی نصب کردند و روی آب انداختند. بمب‌های ساعتی به گونه‌ای تنظیم شده بود که در رأس ساعت ۱۲ شب عمل کنند. در رأس ساعت مقرر، بمب‌ها عمل کرده و رودخانه به آتش کشیده شد.

شهید تیموری نفر سمت راست تصویر

این طرح از چند نظر حائز اهمیت بود. یکی اینکه از فرار عراقی‌ها به آن طرف رودخانه جلوگیری می‌کرد، دیگر اینکه دست نیروهای عراقی، از عقبه خود قطع می‌شد و از طرف دیگر این کار موجب شد تا نیروهای خودی روحیه بگیرند و با این عمل و انهدام پل مارد توسط شهید تیموری، ارتباط نیروهای دشمن با یکدیگر قطع شد و تمام آنها در محاصره افتاده، و کشته  یا اسیر شدند.

سردار  مرتضی تیموری در عملیات فتح المبین در منطقه عین خوش به شهادت رسید و در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) در قطعه۲۴ ،ردیف ۱۴۱ ،شماره۳۵ به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.