ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 43031
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۲۰
  • 94 بازدید
  • ارسال توسط :
تقدیم به روح ملکوتی شهید حججی/ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مصداق عینی دفاع مطهر

تقدیم به روح ملکوتی شهید حججی/ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مصداق عینی دفاع مطهر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، وقتی سخن از «جامعه» می شود، یکی از مسائلی که در بطن و متن آن می توان تصور نمود مسأله ی آسیب های اجتماعی است. به راستی جامعه‌ای که عاری از آسیب‌های اجتماعی باشد را نمی‌توان تصور […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، وقتی سخن از «جامعه» می شود، یکی از مسائلی که در بطن و متن آن می توان تصور نمود مسأله ی آسیب های اجتماعی است. به راستی جامعه‌ای که عاری از آسیب‌های اجتماعی باشد را نمی‌توان تصور کرد، بدون تردید در هیچ یک از کشورهای دنیا نمی توان جامعه ای را نام برد که دچار آسیب های اجتماعی نباشد.

محمد علی حمیدیان معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری میزان قرار داده است، اینگونه نوشت: عوامل فردی ، اجتماعی ، شخصیتی ، محیطی و … باعث بوجود آمدن آسیب های  اجتماعی است. نوع و فراوانی این آسیب ها مانند فقر، اعتیاد به موادمخدر ، طلاق ، بیکاری ، کودکان خیابانی، روسپیگری و غیره نیز با توجه به ویژگی های فرهنگی ، مذهب، وضعیت اقتصادی ، آداب و رسوم و … ملل مختلف قطعاً متفاوت خواهد بود. در کشور ما نیز براین اساس شاهد وجود آسیب های اجتماعی هستیم.

آنچه که از آسیب های اجتماعی به ذهن متبادر می نمایاند، آثار مخریب و ویرانگری آن است. مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در سال گذشته در دیدار با مسئولان نظام ،آسیب های اجتماعی را بسان آسیب های طبیعی مانند زلزله که می تواند بنای خانه ها را تخریب کند ، دانستند. قطعآ اگر آسیب های اجتماعی به موقع و به هنگام شناسایی و پیشگیری شود، احتمال کاهش خسارت آنها را خواهیم داشت. در مقابل چنانچه از این آسیب ها غفلت شود بنیان و بنای جامعه را متزلزل و یا مضمحل خواهد نمود.

باتوجه به اهمیت بررسی آسیب های اجتماعی و نیاز برون رفت جامعه از وضعیت موجود، در این زمینه مقالات و پایان نامه های متعدد و فراوانی توسط پژوهشگران و صاحبنظران نگاشته شده ؛ اما از سوی برخی مسئولین ذیربط چندان توجهی به آن نشده است. البته نه تنها بدان توجه نشده بلکه حتی در شفاف سازی آسیب ها نیز رغبتی نداشته اند. علیرغم نگرش و مواجهه برخی از مسئولین مربوطه نسبت به آسیب های اجتماعی موجود، مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در جلسه ی مورخه 11/2/1395 با حضور مسئولین نظام ، ضمن ایجاد حساسیت به موضوع، عملاً وجود آسیب ها را شفاف سازی نمودند.

در سال های اخیر مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های متعدد و نظرات خود، وجود آسیب های اجتماعی را در کشور گوشزد نموده و نظر مسئولین را به آن جلب فرموده اند. در مفاد ابلاغ انتصاب دوره اول ریاست محترم قوه قضائیه آیت ا… لاریجانی ، معظم له اشاراتی به پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی داشتند و نیز در تمدید دوره دوم انتصاب ریاست قوه قضائیه مجدداً اشاراتی جدی به بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی نمودند. بنا به اظهارات رئیس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در سال 95 ، مقام معظم رهبری هر شش ماه ، به منظور بررسی و حل آسیب های اجتماعی جلساتی را با سران سه قوه و برخی از وزرا و مسئولان برگزار کردند.

همچنین مطابق مصاحبه وزیرمحترم کشور در سال 95 مقام معظم رهبری سه جلسه خصوصی با مسئولان نظام داشتند که هرجلسه حدود 3 ساعت به طول انجامیده و صرفاً به موضوع آسیب های اجتماعی اختصاص یافته است.

با تأکیدات و دستور رهبر معظم انقلاب مقرر گردید تا در قالب برنامه ششم  بودجه توجه ویژه ای به این مقوله شود به گونه‌ای که بتوان عقب افتادگی های موجود را جبران کرد.

رهبر انقلاب در جلسه مورخه 11/2/1395 (دیدار با مسئولان نظام) ضمن تأکید بر اولویت چهار آسیب اجتماعی اعتیاد به موادمخدر، طلاق ، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی ، بیان نموده اند: «در این موضوع مهم نیز مانند اقتصاد مقاومتی که همه یدستگاه ها باید وسط میدان بیایند همه دستگاه های باید نقش آفرینی کنند ؛ هم دستگاه های دولتی، منظور قوه مجریه است، هم دستگاه های غیرقوه ی مجریه مثل مجلس ، مثل قوه ی قضائیه ، مثل نهادها ی انقلابی، همه باید نقش آفرینی کنند، باید نقش خودشان را ، سهم خودشان را مشخصاً پیدا کنند، بفهمند چه هست، و آن سهم را به بهترین وجهی، با شتاب متناسب انجام بدهند.»

حضرت آیت الله خامنه ای «مدظله العالی» در ادامه ی صحبت های خود پیرامون آسیب های اجتماعی در آن جلسه فرمودند:«… برای حل آن باید کار شبانه روزی کرد… خطرات ناشی از آن را آدم توجه بکند،آن وقت می فهمد که چقدر باید در این زمینه تلاش کرد … انتظارم از مجموعه ی حاضر کارهای فوق العاده است… »   

مهم این است که این عرصه را سنگری برای انقلابی گری و جهاد بدانیم. ایشان در ادامه فرموده اند: «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست ، جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی ، جهادی تبیینی و تبلیغی و جهاد مالی است.» با فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در این مقوله، حجت بر تمامی مسئولان نظام که به نوعی در رفع آسیب های اجتماعی نقش دارند، تمام است. با وجود گذشت بیش از یکسال از فرمایشات معظم له به راستی مسئولان مربوط نظام در این خصوص به چه میزان تلاش و اهتمام داشته اند؟؟!! خصوصاً در چهار آسیب اولویت دار که به آنها اشاره شد تاکنون از سوی مسئولان چه اقدامات عملیاتی و مفید و موثر انجام یافته است؟؟!! مع الاسف جای تعجب دارد که چندی پیش یکی از مسئولان استان ضمن انتقاد از  تشکیل جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری که یکی از رسالت های آن رصد و پیگیری حل آسیب های اجتماعی است را بهانه قرار داده و بدون اطلاع از بند5 اصل یکصدو پنجاه و ششم قانون اساسی آن را غیرقانونی شناخته است؟؟!!

این هم از شعاع ولایت مداری برخی از مسئولان !! فرمایشات و تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه حجت را برهمه ی ما تمام کرد و به هیچ وجه ، اما و اگر در آن جایز نیست. فردی مانند شهید محسن حججی برای حفظ آرمانها و ارزش ها و جلوگیری از کجروی ها مشتاقانه در جبهه ی نبرد علیه دشمن دون و پست حاضر می شود و این گونه سر خود را تقدیم می کند؛ آنگاه برخی از  مسئولان تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرم را غیرقانونی می دانند؟؟!!

لازم است این قبیل از مسئولان به خود بیایند و جایگاه خود را امانت مردم بشناسند و فرمایشات و دستورات و مطالبات مقام عظمای ولایت را بدون چون و چرا عملی نمایند.

یاد و خاطره ی شهید حججی که ورق دیگری از صحنه ی عاشورا را تداعی و رقم زد و به نوعی مسئولیت ما بازماندگان را سنگینتر نمود گرامی میدارم. راهش مستدام و پررهرو و یادش گرامی باد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.