ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 43600
  • ۰۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۴۴
  • 299 بازدید
  • ارسال توسط :
مجموعه شعر «شکوفه‌هاى شبانگاه» رونمایی شد/ شاعری که ساده از وقایع عاشورا سخن می‌گوید

مجموعه شعر «شکوفه‌هاى شبانگاه» رونمایی شد/ شاعری که ساده از وقایع عاشورا سخن می‌گوید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، شب شعر مدافعان حرم یادمان شهید «محسن حججى» به مناسبت روز مبارزه با تروریسم و در آستانه تحویل پیکر مطهر شهید در خانه فرهنگ سعادت آباد با حضور مهندس خسروى معاون فرهنگى اجتماعى منطقه،حجت الاسلام سید عبداله حسینى، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، شب شعر مدافعان حرم یادمان شهید «محسن حججى» به مناسبت روز مبارزه با تروریسم و در آستانه تحویل پیکر مطهر شهید در خانه فرهنگ سعادت آباد با حضور مهندس خسروى معاون فرهنگى اجتماعى منطقه،حجت الاسلام سید عبداله حسینى، حسین اسرافیلى،رضا اسماعیلى، مصطفى محدثى خراسانى، محمدمهدى عبدالهى، میلاد عرفان‌پور، یداله قائم پناه، صابره سادات موسوى، آسیه رحمانى،فاطمه بیرانوند و جمعى از خانواده هاى شهدا و … برگزار شد و ضمن قرائت اشعارى در تجلیل از مقام شامخ این شهید بزرگوار از مجموعه شعر آیینى «شکوفه‌هاى شبانگاه» سروده محمدمهدى عبدالهى از مداحان و شاعران انقلابى کشور توسط اساتید پیشکسوت شعر انقلاب با مضامین ایثار و شهادت و ماهیت ضد تروریسم رونمایى شد.

 

در بخشى از این مراسم حسین اسرافیلى از اساتید پیشکسوت شعر آیینى ضمن قرائت شعر خود در مورد شهید حججى به صحبت هایى پیرامون شعر آیینى و مجموعه شعر شکوفه هاى شبانگاه پرداخت.

وی ادامه داد: سروده‌های مجموعه «شکوفه‌های شبانگاه» اثر طبع محمدمهدى عبدالهى مجموعه‌ای متفاوت از دیگر مجموعه‌های اشعار آیینى ست که بنده مطالعه کرده ام ، متفاوت از آن جهت که زلالی و پاکی تازه ای در آنسوی کلمات این سروده ها موج می زند که خواننده را بی اختیار به اصل چشمه سار می برد و سیراب از معنویت حسینی باز می گرداند.
اسرافیلی تصریح کرد: شعرها نه رنگ و بوی نمایشی و خرافه دارند و نه نان به نرخ روز خوردن و تابع مد روز شدن و نه اجرای بازیگریست . شاعر ، صاف و ساده و صمیمی از وقایع عاشورا سخن میگوید و تطابق آن را با اتفاقات امروز جامعه مسلمانان بیان میکند .
این شاعر با بیان اینکه محمدمهدى عبدالهى،شاعر با بصیرت و ولایى این مجموعه، همه ی این اتفاقات را می بیند و در آثارش انعکاس می دهد، گفت: شعرهایش از یک طرف از کهنگى به دور است و از سوى دیگر از خطر تهدیدها و آسیب هاى رایج شعر آیینى در امان است، آقای محمد مهدی عبدالهى – شاعر این آثار ، راه خود را یافته و مسیر خیر و صلاح را برگزیده است و ان شاءالله همواره در این مسیر مقدس ثابت قدم باشند.
در بخشى دیگر از مراسم، رضا اسماعیلى (دبیر علمى شب شعر شهید حججى) به بیان ویژگى هاى این مجموعه شعر پرداخت: خدا را شاکریم که در جلسه اى حضور داریم که قرار است از مجموعه شعر یکى از شاعران جوان آیینى محمدمهدى عبدالهى ، رونمایى داشته باشیم. متاسفانه در کنار آثار خوب و فاخرى که از شاعران آیینى روزگار خود مى خوانیم و در مطبوعات و روزنامه ها و خبرگزارى ها و نشریات چاپ مى شود ،بخشى از شعر آیینى دچار آفاتى است که هر چند این آفات قلیل و اندک است ولى بسیار آزاردهنده مى باشد.
وی با تاکید بر اینکه از دغدغه هاى جدى مقام معظم رهبرى مدظله که در دیدارهاى شاعران و مداحان همواره مصداق ها را موشکافانه بیان مى نمایند همین نکته است که شاعران از مصادیقى که شعر را آلوده مى نماید پرهیز نمایند گفت: شعر آیینى با شعر عاشقانه و …فرق دارد هر چند این عرصه ها نیز مقدس است.
این شاعر خاطرنشان کرد: در حوزه شعر آیینى رسالت شاعر بسیار سنگین تر است چون مى خواهد در مورد دین و اهل بیت و خاندان رسالت صحبت نماید و این نباید دور از واقع باشد بلکه باید مستند و منطبق بر آیات و روایات و آموزه هاى وحیانى و …باشد.
شاعر آیینى علاوه بر پایبندى به مولفه هاى زیباشناسى ،مى بایستى با قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و تاریخ اسلام و مقاتل و …مانوس باشد و در محضر عالمان دینى تلمذ نماید.مى بایستى این مراحل را طى نماید تا به نقطه اى برسد که وقتى مى خواهد در مورد بزرگان صحبت نماید ملزم به رعایت ادب و آداب باشد. عبدالهى هم قبله و هم قبیله شاعران معرفت کیش و دین اندیش است. از همین رو به ادب و آداب شعر دینی و آیینی مومنانه پایبند است. در آیینه بی غبار شعرهای آیینی او، سیمای انسانی و نورانی خاندان رسالت(علیهم السلام) را – به دور از خرافه و گزافه، تحریف و کژتابی های اعتقادی – به زیبایی می توان به تماشا نشست. سیمایی که با خامه محبت و معرفت بر بوم شعر تصویرگری شده است.
در شعر ایشان دقت نظرها و وسواس هاى مثبت،موشکافى ها،تامل ها،مراقبه ها و محاسبه ها رعایت شده است.
اسماعیلی ابراز داشت: عبدالهى هر بیتى را که مى خواهد بسراید مى بیند آیا سندى در قرآن،نهج البلاغه و روایات دارد یا خیر؟ مستند مى‌سراید، عبدالهى علاوه بر اینکه شاعر خوبى است،از مداحان دلسوخته و ادب آموخته مکتب اهل بیت است و حتى در حوزه مداحى نیز وسواس ویژه اى دارد و هر شعرى را براى مداحى انتخاب نمى کند بلکه بسیار دقت نظر دارد و وقت مى گذارد چون به خوبى دریافته که مى بایستى شور با شعور همراه باشد. با تبریک فراوان خدمت ایشان امیدوارم همواره در این مسیر گام برداشته و مهر تایید حضرت حق بر آثار ایشان منجلى باشد.

 مصطفى محدثى خراسانى از شاعران معاصر هم در این نشست گفت: عبدالهى از طرفى آشنا به کلام و اسرار کلام و ظرفیت و ظرافت هاى واژگان هستند و هنرمندى هاى شاعرانه توانمندى دارند و از طرف دیگر آشنا به زبان هیئت و توده مردم هستند و به خوبى توانسته است این دو مقوله را تلفیق نماید و ساحت شاعرانگى را نزدیک نماید با گفتمانى که بتواند با مردم ارتباط برقرار نماید اگر چه حرکت در این مسیر کار بسیار دشوارى است ولى جناب عبدالهى این مسیر را به خوبى طى کرده است.

حجت الاسلام سید عبداله حسینى در ادامه مراسم در ابتدا صحبت‌هایى در مورد راز شاخص شدن شهید حججى و شخصیت ممتاز این شهید والامقام ارائه کرد و افزود: عبدالهى واقعا شعر خوبى است واقعا شاعر است؛ از ویژگى‌هاى این مجموعه این است که عبدالهى بى طرف نیست،اصلا بى طرفى معنا ندارد
نباید در مقابل ظلم و ستم سکوت کرد و با سکوت خودمان با بى طرفى هامان به جبهه باطل کمک نماییم.
عبدالهى بى طرف نیست بلکه موضع مند است تمامى شعرهاى ایشان یا موافقت با جبهه حق و یا مخالفت با جبهه باطل است. ایشان حتى براى شیخ زکزاکى شعر دارد که بنده با وجود رفاقت نزدیک ٢٧ساله با شیخ و صحبت کردن با زکزاکى نیم ساعت قبل از دستگیرى ایشان هنوز برایش شعرى ندارم.
حجت‌الاسلام حسینی با تاکید بر اینکه این مجموعه بوى آش نذرى مى دهد بیش از ٣٠درصد آثارش براى ذوات مقدس نذر شده است، تصریح کرد: چه خوب است به جاى اینکه مثلا نذر نماییم پولى بدهیم نذر نماییم مثلا برویم غزلى ناب براى امام حسین علیه السلام بگوییم بعد ببینیم خدا چطور نذر ما را مى خرد
خداوند ان شاءلله نذرهاى ایشان را به احسن وجه قبول نماید.
میلاد عرفان پور نیز از دیگر شاعران حاضری بود که پیرامون عبدالهی و مجموعه شعری گفت: الحق والانصاف تمام صحبت هاى لازم را استاد سیدعبدالله حسینى ایراد فرمودند که به جا و شایسته بود؛ آقاى عبدالهى از شاعران موفقى است که به خوبى توانسته در مسیر شعر انقلاب گام بردارد.

 

در این مراسم شاعران پیشکسوت و جوان اشعار خود را پیرامون شهید حججى قرائت کرد و از مجموعه شعر «شکوفه‌هاى شبانگاه» سروده محمد مهدى عبدالهى توسط اساتید رونمایى شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.