ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 43968
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۵:۱۷
  • 122 بازدید
  • ارسال توسط :
پیشرفت پروژه صحن حضرت زهرا(س) در حرم علوی+تصاویر

پیشرفت پروژه صحن حضرت زهرا(س) در حرم علوی+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از جهان نيوز، پروژه صحن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی در تاریخ عتبات عالیات به شمار می‌رود. طراح، مجری و بانی این پروژه ستاد بازسازی عتبات عالیات در جمهوری اسلامی ایران بوده و در این زمینه هماهنگی‌های لازم به صورت […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از جهان نيوز، پروژه صحن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی در تاریخ عتبات عالیات به شمار می‌رود.
طراح، مجری و بانی این پروژه ستاد بازسازی عتبات عالیات در جمهوری اسلامی ایران بوده و در این زمینه هماهنگی‌های لازم به صورت کامل با دیوان عالی اوقاف عراق و آستان قدس علوی صورت گرفته است.
قبله عاشقان
پروژه توسعه صحن مطهر علوی که با عنوان پروژه صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) شناخته می‌شود بزرگترین پروژه آستان قدس علوی به شمار می‌رود و یکی از طرح‌های مهم و زیر ساختی این آستان می‌باشد.

افزایش مستمر تشرف زائران به نجف اشرف از گوشه و کنار دنیا و نیاز مبرم به اماکن زیارتی و عبادتی مناسب اهمیت اجرای چنین پروژه‌ای را 2 چندان می‌کند.
ویژگی‌های صحن حضرت زهرا(س)
صحن حضرت فاطمه (س) با مساحتی بالغ بر 220 هزار متر مربع بوده و یکی از مهمترین بخش‌های توسعه و ساماندهی فضای حرم مطهر علوی به شمار می‌رود. ساختمان پروژه شامل 4 طبقه و دارای چندین رواق بزرگ می‌باشد.

علاوه بر آن فضاهای روباز و سبز نیز در این پروژه در نظر گرفته شده است.
این پروژه در ضلع غربی حرم مطهر در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین(ع) امتداد دارد.

پروژه بزرگ صحن فاطمه (س) علاوه بر فضاهای عبادتی و زیارتی شامل 2 ساختمان است که به این شرح هستند: ساختمان موزه به منظور نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه جات موجود در حرم مطهر و ساختمان بخش‌های اداری و کتابخانه آستان با ظرفیت یک ملیون کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی.

همچنین یک شبستان بزرگ به منظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی‌های دینی در این پروژه در نظر گرفته شده است.

مهمترین بخش این پروژه فضای عبادتی و زیارتی آن بوده که 50 درصد از کل مساحت را تشکیل می‌دهد. فضای عبادتی و زیارتی شامل یک مصلای بزرگ می‌باشد و تمامی خدمات رفاهی از قبیل مهمانسرای زائران و سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم در آن در نظر گرفته شده است.
ویژگی‌های فنی و هنری پروژه
تمامی اجزای پروژه صحن زهرا (س) بر اساس ویژگی‌های معماری ایرانی اسلامی طراحی شده و به منظور رفاه زائر در این عمارت اسلامی از به کارگیری تجهیزات امروزی از قبیل پله برقی و آسانسور و سیستم پیشرفته تهویه مطبوع غفلت نشده است.

ساختمان موزه که در پشت فضاهای عبادتی و زیارتی واقع و در 3 طبقه در حال احداث است.
مقابل موزه ساختمان بخش‌های اداری و کتابخانه آستان واقع است که با مساحتی متساوی با موزه شامل 5 طبقه می‌باشد.

طبقه زیرین پروژه به پارکینگ اختصاص داده شده و در خیابان واقع بین ورودی صحن حضرت زهرا(س) و آرامگاه صافی صفا تونل بزرگی به منظور تردد خودروها احداث شده که به مراحل پایانی نزدیک می‌شود.

ساختمان کتابخانه در 5 طبقه و به مساحت 3 هزار متر مربع و مساحت کلی 15 هزار متر مربع در ضلع شمالی پروژه و مقابل محله الحویش واقع است. ساختمان موزه نیز در شش طبقه و با مساحتی برابر با3  هزار متر مربع روبه روی محله المشراق واقع است و در طراحی ساختمان موزه و کتابخانه استانداردهای جهانی رعایت شده است.
با افتتاح صحن حضرت زهرا(س) مساحت بزرگ و قابل توجهی به فضای حرم مطهر علوی افزوده خواهد شد و آستان توانایی میزبانی زائران بیشترى را خواهد داشت.

منبع:فارس

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.