ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 45158
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۴:۲۲
  • 273 بازدید
  • ارسال توسط :
رکورد زمانی آزادسازی تلعفر/ داعش هیچ نقطه قوتی در عراق ندارد

رکورد زمانی آزادسازی تلعفر/ داعش هیچ نقطه قوتی در عراق ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، مجموعه ارزیابی ها و پیش بینی ها در مورد آزادسازی شهر تلعفر از اشغال داعش این بود که این عملیات دست کم سه ماه طول خواهد کشید که البته این مدت در محاسبات […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، مجموعه ارزیابی ها و پیش بینی ها در مورد آزادسازی شهر تلعفر از اشغال داعش این بود که این عملیات دست کم سه ماه طول خواهد کشید که البته این مدت در محاسبات نظامی زمان زیادی به شمار نمی آید.

بر این اساس پیش بینی ها حاکی از این بود که گروهک های وابسته به داعش در تلعفر مقاومت بیشتری نشان خواهند داد زیرا این شهر به عنوان یکی از آخرین پایگاههای این گروه تروریستی در عراق، به دلیل موقعیت جغرافیایی و ترکیب جمعیتی حساسیت و اهمیت زیادی دارد.

به نظر می رسد این ارزیابی ها و پیش بینی ها مبتنی بر واقعیت ها و دستاورهای اخیر  به شرح زیر بود:

-بیشتر اعضای داعش که از نبرد موصل جان سالم به در برده بودند،  به تلعفر گریخته و در آن سنگر گرفته بودند تا اگر نتوانند همچنان این شهر را در اشغال خود داشته باشند  دست کم آن را به یک سد نظامی قوی در مقابل نیروهای عراقی تبدیل کنند و ورود نیروهای عراقی را چند ماه به تاخیر بیندازند.

-برعکس موصل مرکز استان نینوا، تلعفر دارای موقعیت باز جغرافیایی است زیرا در شمال غرب نینوا و در فاصله 90 کیلومتری نقطه مرزی عراق و سوریه و نیز 60 کیلومتری مرز مشترک با ترکیه قرار دارد و جمعیت آن نیز 250 هزار نفر است و به عبارت بهتر تراکم جمعتی زیادی ندارد.

-از آنجا که بیشتر جمعیت تلعفر ترکمن و شیعه هستند برخی پیش بینی می کردند نیروهای عراقی در عملیات نظامی برای آزاد سازی این شهر شتاب زیادی نداشته باشند.

تلاش بی حاصل آمریکا و ترکیه برای مانع تراشی در آزاسازی تلعفر

-دخالت های آمریکا و ترکیه در چند ماه گذشته موجب مانع تراشی در عملیات آزادسازی تلعفر شد و این دو تا آخرین لحظه ای که فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از آغاز علمیات آزادسازی تلعفر خبر داد، در تلاش برای مانع تراشی در این عملیات بودند.

-اختلافات شدید سیاسی بین گروههای مختلف عراقی از جمله اختلاف بر سر اولویت ها.

اما روند شتابان عملیات آزادسازی تلعفر بسیاری از محافل عراق را متعجب کرد زیرا به جای سه ماه روشن است که این عملیات به بیش از سه هفته نیاز ندارد.

فرار تروریست‌ها از موصل به تلعفر و آوارگی در مرزها

در این میان بیشتر اعضای فراری داعش به جای اینکه موجب تقویت روحیه سایر عناصر این گروه بشوند، موجب سرخوردگی و ناامیدی بیش از پیش آنان شدند و تعداد زیادی از آنان که از موصل به تلعفر گریخته بودند به ویژه آن دسته از اعضایی که تابعیت خارجی داشتند، به سوریه و ترکیه گریختند.

قدرت مانور نیروهای عراقی در تلعفر

همچنین موقعیت جغرافیایی تلعفر موجب شد امکان مانور زیادی برای نیروهای عراقی فراهم شود و بتواند از محورهای مختلف ترویست ها را تحت فشار قرار دهند تا جایی که نیروهای الحشد الشعبی کنترل مرزهای این شهر را به دست گرفتند و به این ترتیب عرصه را بر داعشی ها تنگ کردند در نتیجه امکان فرار آنان بسیار سخت شد چه برسد که بتوانند مقاومت کنند.

از سوی دیگر داعشی ها متوجه شدند ادامه حضور در تلعفر به معنای متحمل شدن ضرر هرچه بیشتر است و با این کار دولت عراق را به نابودی کامل تشویق خواهند کرد.

تصمیم قاطعانه عراق برای آزادسازی تلعفر

آنچه تلاش آمریکا و ترکیه برای مانع تراشی در مسیر عملیات آزادسازی تلعفر را بی حاصل گذاشت، تصمیم قاطعانه عراق برای آزادسازی تلعفر و حمایت ایران از این تصمیم بود، زیرا هواپیماهای بدون سرنشین ایران در حمله به مواضع داعش و از بین بردن خطوط دفاعی آنان نقش زیادی داشتند که این اقدامات با هماهنگی و همکاری نیروی هوایی عراق صورت گرفت به گونه ای که ماموریت نابودی داعشی ها را برای نیروهای ارتش و پلیس و نیز الحشد الشعبی را در یک فاصله زمانی بی سابقه تسهیل کردند.

داعش به تاریخ می‌پیوندد

اکنون که تلعفر در آستانه آزادسازی کامل قرار دارد و داعش در عراق به تاریخ می پیوندد، آزادی حویجه و القائم و راوة زمان زیادی نمی خواهد زیرا هسته های پنهان داعش به صورت پراکنده در این مناطق وجود دارند و در واکنش به شکست هایی که متحمل شده اند فقط قادر هستند در بین غیرنظامیان دست به عملیات تروریستی بزنند که نمونه آن را در شهرک الصدر شاهد بودیم که این خود حاکی از این است که داعش تمام نقاط قوت خود را از دست داده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.