ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 45222
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۰۴
  • 92 بازدید
  • ارسال توسط :
حاشیه سازی برای حزب الله؛ ناهماهنگی هزینه‌زا در خصوص توافق قلمون

حاشیه سازی برای حزب الله؛ ناهماهنگی هزینه‌زا در خصوص توافق قلمون

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- کسی فکرش را هم نمی‌کرد که شیرینی پیروزی حزب‌الله بر داعش در عملیات فجر الجرود، دچار حاشیه‌ای شود که حالا اصل پیروزی را از منظر رسانه‌ای تحت تاثیر قرار دهد. اما واقعیت این است که اکنون چنین شده است و باید گفت محور مقاومت این بار، اگرچه بازی را در میدان […]

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- کسی فکرش را هم نمی‌کرد که شیرینی پیروزی حزب‌الله بر داعش در عملیات فجر الجرود، دچار حاشیه‌ای شود که حالا اصل پیروزی را از منظر رسانه‌ای تحت تاثیر قرار دهد. اما واقعیت این است که اکنون چنین شده است و باید گفت محور مقاومت این بار، اگرچه بازی را در میدان بُرد اما باز هم در حوزه هایی بازی را باخت!

پس از پیروزی حزب‌الله بر جبهه النصره در جرود عرسال که نهایتا منجر به توافقی در خصوص آزادی اسرای لبنانی شد، حزب‌الله برای آزادسازی بخشی از ارتفاعات در مرز خود و سوریه با داعش وارد نبرد شد. سرانجام این نبرد هم پیروزی حزب‌الله بود. داعش در محاصره قرار گرفته و پذیرفت که وارد مذاکره شود. بر اساس توافق قلمون، داعش باید چند اسیر لبنانی را آزاد و پیکر شهید حججی را به نیروهای حزب‌الله تحویل می‌داد. در مقابل حزب‌الله هم موافقت کرد تا اعضای داعش به استان دیرالزور در مناطق شرقی سوریه و در نزدیکی مرز با عراق منتقل شوند.

به محض انتشار مفاد توافق، مقامات عراقی با عصبانیت از آن، موضع گرفتند. حیدر العبادی نخست وزیر عراق در این خصوص گفت: «انتقال تروریست‌ها از قلمون به مرز عراق و سوریه نگران‌کننده و اهانتی به مردم عراق است.» سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق هم با تاکید بر مخالفتش با توافق که می‌تواند به بازگشت داعش به عراق بیانجامد یا این گروه را به مرزهای این کشور نزدیک کند، نسبت به «بازگشت به عقب و نادیده گرفتن خون شهدا» هشدار داد. برخی از نمایندگان پارلمان هم این مواضع را تکرار کردند. بحث آن‌قدر دامن زده شد که یکی از برنامه‌های تلویزیونی عراق با محتوای طنز در این خصوص اعلام نظر کرد! در مقابل، نوری المالکی شاخص‌ترین چهره‌ای بود که از توافق حزب‌الله و داعش حمایت کرد. برخی دیگر هم‌چون شیخ قیس خزعلی رهبر عصائب اهل حق هم انتقال تعداد محدودی از اعضای داعش به استان دیرالزور سوریه را کم‌اهمیت دانسته و با حمایت از توافق حزب‌الله، گفت این تعداد از اعضای داعش نمی‌توانندکار خاصی انجام دهند که منجر به ناامنی عراق شود.

سوال اساسی پس از این موضع‌گیری‌های متفاوت در خصوص توافق حزب‌الله و داعش این است که چرا مقامات عراق و حداقل حیدر العبادی، پیش از رسانه‌ای شدن توافق، از آن مطلع نشده و تلاشی برای قانع‌کردن آن‌ها صورت نگرفت؟ سعد الحدیثی سخنگوی دفتر نخست‌وزیری در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «خبرهایی که رسانه‌های مختلف مبنی بر اطلاع ما از توافق ویژه‌ی صورت گرفته با داعش منتشر کرده‌اند، دروغین و ساختگی بوده‌ و ما قاطعانه این خبرها را تکذیب می‌کنیم.» 

این بار محور مقاومت، بازی رسانه‌ای را در حالی که رقیبی روبروی او نبود، به خود باخت! سیدحسن نصرالله گفته است: «شخصا به دمشق رفتم. به بشار اسد گفتم ما یک مساله انسانی داریم. از شما می‌خواهیم که کمکمان کنید.» و به گفته‌ی نصرالله، بشار اسد پاسخ داده: « این مایه سرافکندگی من می‌شود، اما باشد.» این جملات مشخص می‌سازد که حزب‌الله به خوبی از حساسیت توافق و انتقال اعضای داعش به دیرالزور مطلع بوده به‌گونه‌ای که حتی بشار اسد هم چندان به آن رغبتی نداشته است. اما به نظر می‌رسد در این میان، واکنش احتمالی مقامات عراقی چندان مورد محاسبه قرار نگرفته بود و همین بهانه‌ای شد برای حاشیه‌سازی‌های مختلف. 

عراق رو به ثبات است. حیدر العبادی می‌کوشد تا از این ثبات، بیشترین بهره را برای انتخابات پارلمانی فروردین‌ماه 97 ببرد. عمده گروه‌های سنی هم مشخص است که رغبتی به حزب‌الله ندارند و اقدامات او را با حساسیت دنبال می‌کنند. برخی اشخاص که خود عضو حامیان غیرمستقیم داعش بوده‌اند، حالا حزب‌الله را محکوم می‌کنند که ثبات و امنیت عراق را به خطر انداخته است! مشخص است که بحث بیشتر از این‌که بر روی میدان واقعیت باشد، بر ذهنیت‌های جهت‌دار سامان یافته. در چنین شرایطی، باید هوشمندانه‌تر رفتار کرد. اقناع العبادی پیش از توافق مذکور، قطعا مانع از وضعیت آشفته‌ی کنونی می‌شد، هرچند العبادی هم …

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.