ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 45422
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
  • 373 بازدید
  • ارسال توسط :
استراتژی جدید ترامپ ناظر بر عملیات بیشتر نظامی در افغانستان است

استراتژی جدید ترامپ ناظر بر عملیات بیشتر نظامی در افغانستان است

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل– بنفشه اسماعیلی: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه (۱۶ مرداد) استراتژی جدید این کشور برای افغانستان را اعلام کرد که این استراتژی علاوه بر افغانستان کشورهای دیگر نظیر هند و پاکستان را نیز در برمی گرفت و در واقع به نحوی تهدیدی برای پاکستان و ترغیبی برای هند جهت […]

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل بنفشه اسماعیلی: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه (۱۶ مرداد) استراتژی جدید این کشور برای افغانستان را اعلام کرد که این استراتژی علاوه بر افغانستان کشورهای دیگر نظیر هند و پاکستان را نیز در برمی گرفت و در واقع به نحوی تهدیدی برای پاکستان و ترغیبی برای هند جهت ایفای نقش موثرتر در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان بود.

این راهبراد جدید با واکنش های مختلفی در داخل و خارج از افغانستان نیز رو به رو شد، در این باره خبرنگار مهر گفتگویی با «بارت کرند» استاد، نویسنده و محقق مطالعات امنیت ملی هند در مرکز تحقیقات سیاست دهلی و عضو سابق شورای امنیت ملی و همچنین عضو گروه تنظیم کننده دکترین هسته ای این کشور است.

وی همچنین مشاور پیشین هزینه های دفاعی کمیسیون امور مالی هند و مدرس دانشگاه است و به طور منظم در بالاترین نهادهای آموزش نظامی تدریس می کند و هر ساله نیز دوره های آموزش و آشنایی با «جهت گیری استراتژیک هسته ای» را برای افسران ارشد نیروهای مسلح و کارکنان وزارت دفاع  کشور هند برگزار می کند.

*ارزیابی کلی شما از استراتژی اعلامی ترامپ در افغانستان چیست؟

به نظر می رسد که استراتژی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بیشتر تمایل به سمت عملیات نظامی در افغانستان باشد و دیگر بحث خروج سریع نظامیان این کشور از افغانستان مطرح نخواهد بود چرا که به زعم رئیس جمهوری و مقامات امنیتی آمریکا خروج سریع از افغانستان می تواند پیامدهایی نظیر جنگ آمریکا در عراق را به دنبال دشته باشد، پیامدهایی که غیر قابل پیش بینی و غیر قابل قبول هستند.

*آیا این استراتژی می تواند منجر به ثبات در این کشور شود؟

ایالات متحده آمریکا به لحاظ نظامی بار دیگر شکست خواهد خورد؛ افغانستان هیچ راه حل نظامی ندارد و هیچ کشوری نمی تواند از این طریق برنده جنگ در این کشور باشد. تنها راه حل بحران افغانستان و برقراری صلح و ثبات در این کشور مذاکرات از طریق ساز و کارهای  سیاسی است.

*یکی از مولفه های اصلی این استراتژی هدف قرار دادن پاکستان است و نوعی اولتیماتوم به اسلام آباد نیز محسوب می شود تا بر تروریستها سختگیری داشته باشد و این کشور مامنی برای تروریستها نباشد. دلیل اصلی فشار بر واشنگتن بر اسلام آباد چیست؟

در واقع بعد از اعلام استراتژی آمریکا برای افغانستان می توان گفت که رئیس جمهوری آمریکا موضوع نیاز به پاکستان برای انجام عملیات نظامی در افغانستان را مجددا به بحث گذاشته است.

جنگ افغانستان در واقع به گونه ای است که گروهای تروریستی را به خود جذب می کند؛ گروه هایی همچون القاعده محلی، القاعده شبه قاره هند، داعش محلی، داعش خراسان، و دیگر گروه ها مانند «لشکر طیبه» و «تحریک طالبان» پاکستان، اسلام آباد نیز شریک جرم برخی گروه های شورشی در افغانستان از جمله طالبان است. از این رو برای قطع حمایت پاکستان از طالبان و مبارزه با تروریسم، واشنگتن از جهاتی نیازمند اسلام آباد است.
 
*مطابق این استراتژی رویکرد مثبتی به هند و ایفای نقش این کشور در افغانستان از سوی آمریکا نشان داده شده است. چرا آمریکا در مبارزه با تروریسم به جای پاکستان بر هند تمرکز کرده است؟

رهبران گروه های تروریستی و مراکز این گروه ها توسط پهپادهای آمریکایی در پاکستان بمباران می شوند و اسلام آباد قادر به انجام کاری در این مورد نیست. بنابراین اگر با این دید به قضیه نگاه کنییم، می بینیم که واشنگتن هیچ نیازی به پاکستان در این راستا ندارد اما در عوض به هند برای برقراری توازن در منطقه و همچنین مهار قدرت چین در آسیا نیازمند است.

 بنابراین با اینکه پاکستان کشوری مهم در منطقه در رسیدن به ثبات سیاسی و اقتصادی در افغانستان است و نمی توان منکر نقش این کشور در افغانستان بود، اما ایالات متحده تصمیم گرفته است تا هندوستان را به عنوان بازیگری مهم در منطقه و عنصر توزان جهانی در مقابل چین قرار دهد.

*انگلستان اعلام کرد که نیروهای ویژه برای مقابله با طالبان و داعش به افغانستان اعزام خواهد کرد. دلیل حضور نظامی انگلستان در افغانستان چیست؟

افزایش نیروهای انگیس در افغانستان به این خاطر است که آمریکا خواهان افزایش شراکت و فعالیت این کشور با واشنگتن در افغانستان است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.