ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 45453
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
  • 88 بازدید
  • ارسال توسط :

غدیر زنده‌ترین سند ولایت امیرالمومنین(ع) است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واعظ شهیدی، خطیب حرم مطهر رضوی در سلسله جلسات بیان معارف اهل بیت(ع) که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین آیه 67 سوره مائده یعنی آیه‌ای که خداوند در آن به پیامبر خود […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واعظ شهیدی، خطیب حرم مطهر رضوی در سلسله جلسات بیان معارف اهل بیت(ع) که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین آیه 67 سوره مائده یعنی آیه‌ای که خداوند در آن به پیامبر خود دستور داد موضوع ولایت و جانشینی پس از خود را به مردم ابلاغ کند، پرداخت.
وی در این باره گفت: وقتی پیامبر(ص) همراه کاروان از حجه‌الوداع به سمت مدینه برمی‌گشت این آیه نازل شد و از طرف خداوند به ایشان ماموریت داده شد که موضوع ولایت و جانشینی بعد از خود را به امت ابلاغ کند، آن هم همراه با این تهدید که اگر این ابلاغ صورت نگیرد مانند این است که رسالت نبوت کامل نشده است.
وی تصریح کرد: موضوع ابلاغ جانشینی مانند مهر تائید بر زحمات 23 ساله پیامبر(ص) است و این نشان دهنده اهمیت موضوع معرفی کردن جانشین بعد از پیامبر(ص) است و اهمیت مسئله ولایت اینجا معلوم می‌شود، چرا که تاکنون اسلام ناتمام بوده است و با معرفی علی‌بن ابی طالب(ع) به عنوان وصی و خلیفه رسول خدا(ص) دین اسلام کامل می‌شود.
خطیب حرم مطهر رضوی ادامه داد: وقتی پیامبر(ص) فرمان خدا را دریافت کرد به کاروانیان دستور داد که توقف کنند و آن‌هایی که جلوتر رفته بودند برگردند و صبر کردند تا آنهایی که هنوز نرسیده بودند، به وادی غدیر برسند تا این پیام و دستور الهی را با حضور همه ابلاغ کند.
وی با بیان اینکه برخی افراد می‌خواهند در موضوع ولایت امیرالمومنین(ع) شبهه ایجاد کنند، اظهار کرد: آن‌ها می‌گویند منظور پیامبر(ص) از ولی دوست بوده است، در حالی که با اندکی تامل متوجه می‌شویم که وقتی رسول خدا(ص) مردم را در وادی گرم و سوزان غدیر نگه می‌دارد، می‌خواهد موضوع مهمی را برای آنها مطرح کند نه تنها موضوع دوستی حضرت علی(ع) را.
حجت‌الاسلام واعظ شهیدی ادامه داد: در لغت عرب کلمه «ولی» معانی گوناگونی از جمله ناصر، یاور، دوست، مددکار است و در جای دیگر به معنای سرپرست و صاحب اختیار است به معنای کسی که ما می‌توانیم کارهای خود را تحت ولایت و سرپرستی او انجام دهیم.
وی افزود: وقتی پیامبر(ص) این ابلاغ را با آن مقدمات و در آن سرزمین گرم و بدون معطلی انجام می‌دهد معلوم است که مسئله مهم و سرنوشت‌سازی در این ابلاغ نهفته شده است و این مسئله چیزی جز تعیین جانشین و خلیفه بعد از خود نبوده است.
خطیب حرم مطهر رضوی عنوان کرد: در آن روز همه حاضران و حتی خلفای را‌شدین با حضرت علی(ع) به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر(ص) بیعت کردند و به ایشان تبریک گفتند و برخی از علما و مورخان همچون علامه امینی بسیار تلاش کرده‌اند که این موضوع را به صورت مستند به اثبات برسانند.
وی یادآور شد: علاوه بر روز عید غدیر حضرت محمد(ص) بارها از امیرالمومنین(ع) به عنوان وصی و جانشین خود یاد کردند و متون تاریخ اسلام نیز به این موضوع شهادت می‌دهد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.