ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 46229
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۵:۰۲
  • 98 بازدید
  • ارسال توسط :
مجسمه‌های برگزیده حججی به سطح شهر می‌آیند

مجسمه‌های برگزیده حججی به سطح شهر می‌آیند

گروه جهاد و مقاومت مشرق – بعضی از اتفاقات آن قدر بزرگ، گسترده و تأثیرگذارند که بعد از گذشت سال ها از آن، همچنان پیامدها وتبعات‌شان در حوزه‌های گوناگون باقی می‌ماند. انقلاب و دفاع مقدس نیز جزو رخدادهایی‌اند که به واسطه اهمیت و گستردگی آن ها نه تنها در تاریخ بلکه در حوزه های مختلف […]

گروه جهاد و مقاومت مشرق – بعضی از اتفاقات آن قدر بزرگ، گسترده و تأثیرگذارند که بعد از گذشت سال ها از آن، همچنان پیامدها وتبعات‌شان در حوزه‌های گوناگون باقی می‌ماند. انقلاب و دفاع مقدس نیز جزو رخدادهایی‌اند که به واسطه اهمیت و گستردگی آن ها نه تنها در تاریخ بلکه در حوزه های مختلف نیز ریشه دوانده است.

دنیای هنر هم از این قاعده مستثنا نیست و مدت‌هاست که در فضاهای گوناگون این جهان بی انتها از زوایای مختلفی به چنین موضوعاتی پرداخته شده و می شود. اما از جمله رخدادهایی که در کنار بحث انقلاب و دفاع مقدس، مدتی است که حماسه آفرینی می کند و تاریخ ساز شده، داستان دنباله دار مدافعان حرم و شهدایی هستند که فداکارانه در راه دفاع از اسلام و ملت پا در مسیری پرخطر گذاشته‌اند. این واقعه چندی است که به عنوان یکی از  پررنگ ترین سوژه‌هایی که در حوزه دفاع و جنگ وجود دارد، خیلی از خانواده‌ها و مردم را درگیر خود کرده است. در این میان انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس نیز هر ساله با برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌هایی، رخدادهای موجود در این فضا را در قالبی از جنس هنر به تصویر می کشند و گاه مثل جشنواره هنر مقاومت، این وقایع در سطح بین المللی مطرح می شوند.  در همین راستا به تازگی بنیاد فرهنگی روایت فتح با همکاری مرکز هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، طی مسابقه ای با عنوان طراحی یادمان«سربلند»  فراخوانی ملی را منتشر کرده‌اند که در آن به بهانه پاسداشت مقام شهید محسن حججی از هنرمندان دعوت شده تا آثار خود را با محوریت این شهید و مدافعان حرم، به این مسابقه ارائه کنند.
مسابقه ای برای یادبود یک شهید
آقای طاهر شیخ الحکمایی، استاد باسابقه حوزه مجسمه سازی که دبیری کل این مسابقه را به عهده دارد، درباره شکل گیری یادمان«سربلند» عنوان کرد: موضوعی که در حال حاضر مطرح است، به بزرگداشت و احترام گذاشتن به شهدای مدافع حرم، به ویژه شهید حججی برمی‌گردد. بر همین اساس، طبق صحبت‌هایی که شد، ما تصمیم گرفتیم تا برای قدردانی از بزرگوارانی که از همه چیز برای دفاع از اعتقادات، ملت و حیثیت اسلام می‌گذرند، از طریق رشته‌های مختلف علی الخصوص مجمسه سازی، یادمانی برای این شهید ساخته شود و آن را به عنوان یک فراخوان اعلام کردیم.

نصب مجسمه‌های برگزیده در شهر
وی ادامه داد: موضوع اصلی مسابقه، همانطور که گفتم، شهید حججی است و باید در طرح ها این مورد وجود داشته باشد و قابل اجرا در ابعاد بزرگ و قابل نصب در فضاهای شهری باشند. این فراخوان از هنرمندانی دعوت می کند که توانایی ساخت مجسمه‌های واقع گرایانه، با موضوع این شهید را دارند. همچنین زمانی که برای این مسابقه گذاشته شده 2 بخش دارد؛ در مرحله اول طرح های ارسالی دریافت می شوند و بعد در مرحله دوم، ماکت طرح های منتخب ساخته و در نهایت از بین آن‌ها، نمونه برگزیده اعلام می شود.
داوران این مسابقه و انتخاب آن‌ها موضوع دیگری بود که شیخ الحکمایی درباره آن گفت: تلاش ما این بوده تا از هنرمندان با تجربه‌ای که در این حوزه هستند برای داوری دعوت کنیم و در حال حاضر علاوه بر خود من، آقایان ایرج محمدی، محمد بهرامی و مسعود نجابتی به نمایندگی از انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس حضور دارند.
موضوع اصلی شهید حججی است
این هنرمند درباره نصب ماکت‌های برگزیده اضافه کرد: همانطور که اشاره شد، در این دوره از مسابقه ما تنها به بخش مجسمه سازی می‌پردازیم، چون در نظر داریم  بعد از انتخاب تعدادی از کارها، آن‌ها را در فضاهای عمومی اجرا کنیم. همچنین در این فراخوان تأکید شده که تا حد امکان، آثار نباید از موضوع شهید حججی دور شوند و اگر موارد مفهومی دیگری در این حوزه وجود دارند، آن را در کنار موضوع اصلی با کار تلفیق کنند.  در حال حاضر نیز ما در مرحله انتشار فراخوان هستیم؛ به همین جهت باید مطابق با آثار دریافتی و منتخب، برای نصب آن‌ها تصمیم بگیریم. همچنین این امکان وجود دارد که انجمن تصمیم بگیرد نمایشگاهی از آثار را برگزار کند.  دبیر کل مسابقه با اشاره به زمان در نظر گرفته شده برای این مسابقه عنوان کرد: به احتمال زیاد مرحله اول فراخوان در آبان ماه اتفاق می‌افتد و بعد از قضاوت و داوری، مرحله دوم در آذرماه و پایان محرم و صفر با داوری نهایی صورت می گیرد.

برگزاری برنامه‌هایی برای تقدیر از مدافعان حرم
شیخ الحکمایی درباره برگزاری چنین رویدادهایی به صورت بین المللی و گسترده از سطح ملی یادآور شد: این مسابقه همانطور که ذکر شد، فعلاً در سطح ملی برگزار می شود، اما به طور کلی طبق صحبت‌های مطرح شده، با بهتر شدن شرایط، ما برنامه‌هایی خواهیم داشت تا بتوانیم در حد فراملی، نمایشگاه‌ها، گردهمایی‌های هنری توسط هنرمندان بین المللی و مواردی از این دست را اجرا کنیم؛ برنامه‌هایی که درسطح بین الملل و جهانی باشد. این موضوع جزو مواردی است که ما در انجمن، همیشه به آن توجه داشتیم و در تلاش هستیم تا به زودی زود اقداماتی را در راستای پاسخ به فداکاری‌های این رزمندگان و شهدای جان برکف، انجام دهیم.

* صبح نو

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.