ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 46606
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
  • 90 بازدید
  • ارسال توسط :

پیروی از ولایت دلیل محکم اقتدار جامعه اسلامی

قاعده‌ حکومت و اقتدار و قدرت‌مداری در جامعه‌ اسلامی با غدیر معین شد و پایه‌گذاری شد؛ اهمیت غدیر این است. اهمیت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معین کردند؛ این هم مهم است اما از این مهم‌تر این است که ضابطه را معین کردند، قاعده را معین کردند؛ معلوم شد که در جامعه‌ اسلامی، […]

قاعده‌ حکومت و اقتدار و قدرت‌مداری در جامعه‌ اسلامی با غدیر معین شد و پایه‌گذاری شد؛ اهمیت غدیر این است. اهمیت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معین کردند؛ این هم مهم است اما از این مهم‌تر این است که ضابطه را معین کردند، قاعده را معین کردند؛ معلوم شد که در جامعه‌ اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت‌اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیاده‌خواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوت‌رانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام این‌جوری است. این قاعده در غدیر وضع شد. وقتی این قاعده وضع شد، آن‌وقت «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»؛ دیگر دشمن‌ها از اینکه بتوانند مسیر این دین را تغییر بدهند مأیوس می‌شوند؛ چون مسیر دین آن‌وقتی تغییر پیدا می‌کند که آن نقطه‌ اصلی، آن هسته‌ اصلی تغییر پیدا کند؛ یعنی هسته‌ قدرت، هسته‌ مدیریت، هسته ریاست؛ اگر تغییر پیدا کند، همه‌چیز تغییر می‌کند؛ بله، در واقعیت عملی، تغییراتی به وجود می‌آید و افرادی از قبیل خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس سرِ کار می‌آیند به‌عنوان اسلام، حجاج‌بن‌یوسف هم [سرِ کار] می‌آید، اما اینها دیگر ضابطه را نمی‌توانند به هم بزنند. امروز اگر کسانی در دنیای اسلام؛ آنهایی که با معارف اسلامی آشنا هستند مراجعه کنند به قرآن، مراجعه کنند به ضوابطی که در قرآن برای بندگی حق و زندگی و جهت‌گیری بندگان حق -یعنی ملت‌ها- در قرآن معین شده است، امکان ندارد به نتیجه‌ای برسند جز نتیجه‌ امامت امیرالمؤمنین(ع) و آنچه دنباله‌ او است. این ادعای ما است و می‌توانیم این ادعا را کاملا ثابت کنیم. هرکسی در دنیای اسلام، روشنفکران، متفکرین، صاحبان عقیده، کسانی که از اوّل با یک عقیده دیگری بار آمده‌اند، اگر قرآن را و ارزش‌های قرآنی و ضوابط قرآنی را برای زندگی جوامع بشری ملاک قرار بدهند، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند جز اینکه کسی مثل علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) بایستی بر جوامع اسلامی حکومت بکند؛ یعنی راه، این است؛ راه، امامت است. این مربوط به غدیر.
 (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردمی به مناسبت عید غدیر30/6/95).
غدیر تنها یک روز نیست، غدیر کلید خوردن تاریخ است. تاریخی به وسعت جهان و به عمق بشریت و انسانیت. پس انگاریدن آن به عنوان تنها یک عید، یک روز، بدون دانستن و تفکر در فلسفه آن ظلم به معنای تبلیغى، اندیشمندانه و جهادی آن است.اگر تنها هدف، داشتن مدیر و حاکم یک اجتماع بوده، می‌شد یک فرد سیاسى، یک جامعه‌شناس، یک مدیر، یک فرد آشنا به مسائل حقوقى، جامعه را اداره کند،اما از قرائن پیداست که هدف انتخاب و انتصاب یک انسان کامل بیشتر از مدیریت یک جامعه است. واضح‌تر و پرمنظورتر از تعیین یک رهبر دینی صرف یا یک رهبر سیاسی صرف، هدف تعیین چراغی بوده که با تمسک به آن تظلم خاموش شود، ترس به شجاعت، تساهل به تعهد تبدیل شود و انسانیت به واسطه کلام او، اخلاق او، نقش امامت الهی او تحقق یابد.
دلایل پذیرش ولایت
 و بیعت با ولی زمان
امام صادق(ع) می‌فرماید:« باید به کسانی از شما (شیعیان) که حدیث و سخنان ما را روایت می‏کنند و در حلال و حرام ما به دقت می‏نگرند و احکام ما را به خوبی بازمی‏شناسند (عالم عادل)، مراجعه کنند و او را به عنوان حاکم بپذیرند. من چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه به حکم ما حکم کند و از او پذیرفته نشود، حکم خدا کوچک شمرده شده و بر ما رد شده است و آنکه ما را رد کند، خدا را رد کرده است و چنین چیزی در حد شرک به خداوند است.»( اصول کافی، ج 1، ص 67؛ وسائل الشیعه، ج 18، ص 98 )
یک دانش آموخته فقه و حقوق اسلامی برایمان توضیح می‌دهد:« اهمیت ولایت و ضرورت پیروی از اولیاء الهی ، به دلیل همراهی و لزومی است كه این تبعیت در فرمان‌برداری از پروردگار دارد؛ به عبارت دیگر، ولایت، منصبی است الهی و از سوی پروردگار به هر آن‌كس كه خود صلاح و شایسته بداند عطا می‌فرماید؛ لذا اطاعت از ولایت، تبعیت از خداست و نافرمانی از حجت الهی، نافرمانی از خداست. بر اساس روایات و دلایل متعدد دیگر پیروی از فقیه جامع‌الشرایط در زمان غیبت، در امتداد همان اطاعت و پیروی از امام معصوم علیهم‌السلام است.»
غدیر خم در میان اعیاد اسلامی حرمت خاصی دارد و خصوصا برای شیعیان عید ولایت محسوب می‌شود. عیدی که در آن جانشین بر حق پیامبر اعظم (ص) انتخاب می‌شود و این امر مهم به دستور و تاکید موکد خداوند متعال خطاب به رسول مهربانی‌ها ابلاغ می‌گردد.
سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس‌سازمان بسیج مستضعفین درباره اهمیت واقعه غدیر چنین توضیح می‌دهد:« هویت شیعه برگرفته از واقعه غدیر است که این هویت با مشیت خداوند متعال امضا و ابلاغ شد. ارتباط امت با امامت جامعه در روز غدیر تعیین شده است؛ چرا که رها کردن جامعه بدون امام و حجت خلاف حکمت خداوند است.»
سردار غیب پرور با بیان اینکه غدیر از دو بخش شکل و متن تشکیل شده است،می گوید:« در این رخداد الهی پیام رسول‌الله(ص) تا قیامت ماندگار شد، اما در روز ٢٨ صفر کسانی که در غدیر بودند، چهره‌ای از خود نشان دادند که گویی آن روز آنجا نبودند و ماجرای تلخ ثقیفه پیش آمد. رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش بحث خواص جامعه را مطرح کردند و آنچه در ٢٨‌صفر رقم خورد حاصل تلاش خواص بود که تبدیل به کانون قدرت و ثروت شده بودند. آنچه در طول تاریخ موجب شد ضربه خوردیم و با تلخ کامی مواجه شدیم متوجه این دو کانون نامبارک است.»
رئیس‌سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان می‌کند:« هر جایی که حلاوت و پیروزی وجود دارد متوجه افرادی است که به قدرت و ثروت ارتباطی ندارند؛ مانند امام خمینی(ره) که وقتی از ایشان در پرواز پاریس- تهران سؤال می‌کنند چه احساسی از بازگشت به ایران دارند؟ می‌فرمایند: «هیچ»! امروز نیز تبلور این روحیه در رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای وجود دارد.»
وی با‌اشاره به فتنه سال 88 ادامه می‌دهد:« در سال ٨٨ چه کسانی انقلاب را به مذبح بردند؟ و امروز چه کسانی به دنبال تلاش برای تطهیر آنها هستند؟ مشکل افرادی مانند طلحه و زبیر این بود که خود را هم عرض امیرالمؤمنین(ع) می‌پنداشتند در حالی که افراد امت در طول امام امت هستند. بسیاری از افرادی که در طول تاریخ انقلاب اسلامی دچار مشکل شدند و بعضا دست آنها از دنیا کوتاه است، این است که خود را هم عرض ولایت فقیه می‌دانستند. مردم خواهان خدمت هستند و چون مشی ما خدمت به مردم است به دنبال تعامل با دولت هستیم.»
رئیس‌سازمان بسیج مستضعفین با‌اشاره به نحوه شهادت شهید محسن حججی می‌گوید:« شهید والامقام محسن حججی به فرموده رهبر معظم انقلاب مانند حجتی از سوی خدا شد، اما در سال‌های گذشته افرادی مانند شهید حججی زیاد وجود داشت. حتی اخیرا نیز یکی از نیروهای مدافع حرم را مثله کردند. ایشان مصداق بارز رهروان ولایت هستند. هر فردی که انقلاب، امام، رهبری و نظام را قبول داشته باشد، بسیجی و ولایت پذیر است، کما اینکه ممکن است در بسیج پرونده و مدرکی از او وجود نداشته باشد. »
رهرو راه ولایت هرگز قدمی جلوتر از ولی خود بر نمی‌دارد
محمد نیک سیرت یک دانشجوی تاریخ اسلام با‌اشاره به اینکه ولایت ناپذیری سبب‌ساز رخداد واقعه کربلا شد، توضیح می‌دهد:« حضرت ابوالفضل عباس(ع) هرگز قدمی جلوتر از امام زمانش برنداشت و بی‌هیچ حرفی، سخن امام زمانش را می‌پذیرفت و در مزاکراتی که عمر سعد با او داشت حاضر نشد دست از یاری برادر خود بردارد و تا آخرین لحظه در کنار امام حسین(ع) ایستاد تا به مقام رفیع شهادت نایل آمد و نمونه بارز ولایتمداری و ولایت پذیری در زمان خود بود. در واقعه کربلا نیز وقتی حضرت عباس(ع) کنار علقمه رسید بعد از آب کردن مشک، آماده نوشیدن آب شد ولی شرم کرد از اینکه مولا و سرورش تشنه باشد و او آب بنوشد و آب را به علقمه برگرداند. درجای دیگری از واقعه کربلا زمانی که شمر صدا زد: فرزندان ام البنین برای شما امان نامه آورده‌ام! حضرت عباس(ع) فریاد زد: اگر همه دنیا را به من بدهی از امام حسین(ع) دست بر نمی‌دارم. »
این کارشناس تاریخ اسلام در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید:« یک انسان نتواند حرمت نائب امام زمانش را نگاه دارد به روی امام زمانش هم شمشیر خواهد کشید. 18 هزار نفر از مردم کوفه با مسلم بن عقیل نائب امام زمانشان بیعت کردند،اما با توطئه عبیدالله لعنت الله علیه، مسلم را از بالای دار العماره به پایین انداختند و با شمشیرهای آخته، روانه جهاد با امام خود، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) شدند. کسانی که امام زمان (عج) را صدا می‌زنند و از نیامدنش ابراز ناراحتی می‌کنند، ببینند با نائب امام زمانشان چگونه برخورد می‌کنند؟ اگر با نائب امام زمانتان مانند حضرت عباس(ع) رفتار کردید، امام زمان هم که بیاید در رکابش خواهید بود، اما وای به حال کسانی که مانند کوفیان باشند. »
آیا مولایمان را به طور کامل می‌شناسیم؟
ﺍﻯ ﻋﻠﻰ!
ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ ،
ﺩﻳﻨﻢ ﻧﻤﻰ‌ﭘﺬﻳﺮﺩ
ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ ،
ﻭﺟﺪﺍﻧﻢ ﻧﻤﻰﭘﺬﻳﺮﺩ
ﻧﻤﻰﮔﻮﻳﻢ ﺗﻮ ﺧﺪﺍ هستی
ﭘﺲ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﮕﻮ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﻯ ﻋﻠﻰ
ﺗﻮ کیستی ؟(جورج جرداق)
ﺟوﺮﺝ ﺟﺮﺩﺍﻕ (نویسنده،شاعر و نمایشنامه‌نویس لبنانی)می‌گوید:«ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﯾﮏ هماﯾﺶ ﻓﺮهنگی، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻦ هدﯾﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﻧﻮﺷﺘﻪ‌هاﯼ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﺎﺳﺖ. ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ؟ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ ﮔﻔﺖ؛ حدودا 1400ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ! »
وی توضیح می‌دهد:« ﺑﺎ ﺧﻮﺩﻡ ﮔﻔﺘﻢ ﻣﻄﺎﻟﺐ 1400ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ﭼﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ؟ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺭﺳﻢ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺷﺮﻭﯾﯽ ﺍﯾﻦ هدﯾﻪ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﺑﺮﺩﻡ. ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺑﯽ ﺣﻮﺻﻠﮕﯽ ﮐﺘﺎﺏ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼغه ﺭﺍ ﻭﺭﻕ ﺯﺩﻡ ﻭ ﻧﮕﺎهی ﮔﺬﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻢ. ﯾﮏ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﻡ ﮐﻪ ﻧﻈﺮﻡ ﺭﺍ ﺟﻠﺐ ﮐﺮﺩ؛ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺎﺩﻩ ﺍﻭﻟﯿﻪ همه کائنات ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ. اهمیتی ﻧﺪﺍﺩﻡ ﻭﮐﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻢ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﺮﺍﻏﺶ ﻧﺮﻓﺘﻢ ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺩﺭ ﮐﻨﻔﺮﺍﻧﺴﯽ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ، ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪ‌های ﻋﻠﻤﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻥ می‌کردند. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸمندان ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻠﻤﯽﺍﺵ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺭﺍ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﻋﻠﻤﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩهد ﮐﻪ ﻣﺎﺩﻩ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺩهندﻩ  همه ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺭﺍ ﺁﺏ ﺗﺸﮑﯿﻞ می‌دهد.»
ﺟورﺝ ﺟﺮﺩﺍﻕ ادامه می‌دهد:«ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ مهم درﻧﻬﺞﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﺍﻓﺘﺎﺩﻡ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻓﻮﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺁﻥ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻣﻄﺎﻟﺐ کتاب ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺗﺎﺳﻒ ﺧﻮﺭﺩﻡ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﺍهمیت ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ بسیار ارزشمند ﻏﺎﻓﻞ ﺑﻮﺩﻡ؟! هرﺑﺎﺭ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﺭﺍ می‌خواندم نگرش‌ها ﻭ ﯾﺎﻓﺘﻪ‌ها ﻭ افق‌های ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺍﺯ ﻋﻠﻮﻡ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺁﺷﮑﺎﺭ می‌شد.»
ﺟورﺝ ﺟﺮﺩﺍﻕ ﺗﺎ ﺁﺧﺮﻋﻤﺮﺵ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪ ۲۰۰ ﺑﺎﺭ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﺭﺍﺑﺨﻮﺍﻧﺪ. ﺁﯾﺎ ما نیز ﻣﻮﻻﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ می‌شناسیم؟

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.