ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 46682
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۳:۴۱
  • 99 بازدید
  • ارسال توسط :
مدافعان حرم، طلایه داران خط سرخ شهادت

مدافعان حرم، طلایه داران خط سرخ شهادت

تجاوز و یورش همه جانبه رژیم بعث عراق به مرزهای مختلف ایران سبب شد تا رزمندگان دلاور با تمام وجود و اراده ای پولادین در برابر متجاوزان و حامیانش صف آرایی و ماشین جنگی صدام را متوقف کنند و درسی فراموش ناشدنی را به دشمنان این مرز و بوم بیاموزند. روزنامه های مختلف در هفته […]

تجاوز و یورش همه جانبه رژیم بعث عراق به مرزهای مختلف ایران سبب شد تا رزمندگان دلاور با تمام وجود و اراده ای پولادین در برابر متجاوزان و حامیانش صف آرایی و ماشین جنگی صدام را متوقف کنند و درسی فراموش ناشدنی را به دشمنان این مرز و بوم بیاموزند. روزنامه های مختلف در هفته گذشته با انتشار گزارش ها و مطالبی حماسه های این دوران را بررسی کردند.

**مدافعان حرم؛ پرچمداران دفاع از حرم اهل بیت(ع)
مدافعان حرم طلایه داران خط مقدم ایثار و شهادت هستند آنان که با نیتی خالص و بی ریا جان خویش را در طبق اخلاص گذاشتند و با قرار گرفتن در صف مقدم مبارزه با دشمنان اسلام ندای آزادی و استقامت سردادند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «جهاد مثل باران کاسه‌های خالی را پر می‌کند»، نوشت: خبر شهادت محسن حججی که آمد، یک نکته در زندگی‌اش درخشش خاصی داشت. شرکت این شهید در گروه‌های جهادی مساله حائز اهمیتی بود که بی‌هیچ بحث و جدلی از بسیاری از واقعیت‌های موجود در روحیه بسیجی و بسیجی‌گری سخن می‌گفت. شهید محسن حججی نمونه‌ای از روحیه بسیجی را به نمایش گذاشته بود که هم به فکر محرومان کشورمان بود و هم به فکر مستضعفان بی‌پناه جهان اسلام. روزی در مناطق محروم نقش آفرینی می‌کرد و روز دیگر در جبهه دفاع از حرم. یعنی از معنی جهاد جز این نمی‌توان دریافت کرد. مثل باران است که هر جا کاسه‌ای خالی می‌بیند پرش می‌کند. چه در میدان جنگ باشد و چه در مناطق محروم.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «ایران در تب و تاب استقبال از شهید«سر» فراز»، آورد: همزمان با تحویل پیکر مطهر شهید مدافع حرم «محسن حججی» و انجام مقدمات انتقال این پیکر به ایران، ملت شهید پرور ایران در کنار همرزمان و دوستان و حامیان این شهید در تب و تاب استقبال از پیکر او هستند. شهیدی که حدود سه هفته قبل انتشار تصاویر لحظه اسارتش توسط داعش که حاوی نگاهی عزتمندانه و غرورآفرین بود و سپس انتشار خبر شهادت او و جدا کردن سر از پیکرش توسط تروریست ها، موجی از احساسات را در میان مردم ایران ایجاد کرد.

این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «از بورس تحصیلی مسکو تا شهادت در تل قرین»، آورد: محله‌ای در پایین‌شهر مشهد و عکسی که روی دیوار خانه‌ای نقاشی شده. این جا خانه شهید مدافع حرم رضا بخشی است که البته بروبچه های مدافع حرم او را بیشتر با عنوان فاتح می شناسند.

در گزیده ای از گزارش این روزنامه آمده است: مدافعان حرم روز بعد از فتح منطقه حواریه که جزو مناطق راهبردی و مهم سوریه بود، عملیات دیگری را شروع می‌کنند…. داعشی ها مثل مور و ملخ از تپه‌ای که در آن منطقه بود بالا می‌آمدند و با مقاومت و ایستادگی فاطمیون روبه رو می‌شدند…. آقا رضا برای رساندن تجهیزات به آن‌ها به‌تنهایی جعبه‌های مهمات و تجهیزات را روی دوشش می‌انداخته وبه مدافعان حاضر در بالای تپه می‌رسانده است. آقا رضا بعد از چندین بار رفت‌وبرگشت به بالای تپه به‌شدت خسته می‌شود … برای استراحت، خودش را به محلی که شهید توسلی حضور داشته می‌رساند… یک نفر به داعشی ها خبر می‌دهد که هر دو فرمانده (توسلی و رضا بخشی) روی تپه در کنار هم هستند. طولی نمی‌کشد که نیروهای داعشی یک موشک حرارتی بین آن‌ها شلیک می‌کنند و هر دو فرمانده در کنار هم شهید می‌شوند.

**میراث دفاع مقدس؛ نمایانگر آموزه های شهیدان
نحوه نگرش و اندیشه شهیدان را می توان در آثار و وصیت نامه های آنان دریافت و اندرزهای عمیق و جاودانه ای را که در هر کلام آن عمقی از معنا و معنویت نهفته است، مشاهده کرد. آنان که در مسیر جهاد و شهادت گام نهادند و خاک وطن را از تجاوز بیگانگان مصون داشتند.

روزنامه «ایران» با بیان این مطلب که حال نویسندگان جنگ، تعریفی ندارد در گفت وگویی با کاوه بهمن از نویسندگان فعال عرصه ادبیات دفاع مقدس و با عنوان «حال و احوال»، نوشت: حال ما نویسنده‌ها به خصوص نویسنده‌های حوزه جنگ چندان تعریفی ندارد. متأسفانه مسئولان می‌گویند که از آثار حوزه دفاع مقدس حمایت می‌شود اما این‌ها در حد شعار است و حس می‌کنم به ما کم لطفی می‌شود. نویسنده‌ای که با انگیزه زمان می‌گذارد و کتابی می‌نویسد اما در ادامه با بی‌مهری روبه‌رو می‌شود چطور می‌تواند به کارش ادامه دهد و حال خوبی داشته باشد؟ نه حوزه هنری و نه هیچ اداره مسئول دیگری از ما نویسنده‌ها حمایت نمی‌کنند. متأسفانه آثاری که در این حوزه کار می‌شود کارهای سفارشی است که البته این روزها می‌بینیم همان تعداد کار سفارشی هم کم شده است.

روزنامه «خراسان» در مطلبی از رونمایی مجموعه شعر «شکوفه‌های شبانگاه» خبر داد و می نویسد: شب شعر مدافعان حرم یادمان شهید «محسن حججی» به مناسبت روز مبارزه با تروریسم و در آستانه تحویل پیکر مطهر شهید در خانه فرهنگ سعادت آباد برگزار شد. در این مراسم مجموعه شعر «شکوفه‌های شبانگاه» سروده محمدمهدی عبداللهی رونمایی شد. در این مراسم مهندس خسروی معاون فرهنگی اجتماعی منطقه،حجت الاسلام سید عبدا… حسینی، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، محمدمهدی عبداللهی، میلاد عرفان‌پور، یدا… قائم پناه، صابره سادات موسوی، آسیه رحمانی،فاطمه بیرانوند و جمعی از خانواده‌ها ی شهدا حضور داشتند.

روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «ضرباهنگ دفاع مقدس به روایت افلاکیان»، نوشت: اواسط شهریورماه موزه انقلاب و دفاع مقدس میزبان هنرمندان جوان ارکستر فرهنگ و هنر است که با نوای ساز و آواز خود روایت دیگری از رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را به تصویر می‌کشند. اجرای سوئیت سمفونی «افلاکیان» و سمفونی «حماسه و اقتدار» از ساخته‌های مجید انتظامی توسط ارکستر دانشجویی فرهنگ و هنر را شاید بتوان یکی از نکات بارز این رویداد موسیقایی دانست چرا که تا کنون آثاری از این دست با ارکسترهای بزرگی اجرا شده‌اند که تجربه بسیاری در نوازندگی دارند اما علی‌اکبر قربانی یکی از رهبران این ارکستر می‌گوید: بخش اعظم نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی را همین نوازندگان ارکستر فرهنگ و هنر تشکیل می‌دهند که طی سه سال فعالیت، اجراهای موفقی را در داخل و خارج کشور داشته‌اند و این خود موفقیت بزرگی برای دانشجویان دانشگاه است که حین تحصیل تجربه صحنه را به دست آورند.

**شهیدان؛ حافظان امنیت کشور
سراسر جبهه های دفاع مقدس از قله های پر از برف و کوهستانی شمال غرب تا نخلستان های خوزستان در جنوب، هنوز هم یادآور ایثار و از خودگذشتگی دلاورمردانی است که با غیرت و جوانمردی در برابر یورش ارتش تا بیخ دندان مسلح رژیم بعث، ایستادگی و پایداری کردند تا علاوه براینکه یک وجب از خاک وطن به دست تجاوزگران نیافتد بلکه ضامن امنیت و آسایش مردم این سرزمین پهناور نیز باشند.

روزنامه «ایران» با اشاره به شکنجه آزادگان در بند در دوران اسارت در گزارشی با عنوان «آسایشگاه؟ چه اسم بی مسمایی!»، نوشت: سال 1367 اتفاقات نادری در اردوگاه اسیران ایرانی کمپ هشت عنبر رخ داد که اسیران آن اردوگاه تا پایان عمر آن را فراموش نخواهند کرد. اکنون با گذشت 29 سال از آن ماجرا تا به حال در هیچ کجا به‌طور کامل به آن شکنجه‌ها پرداخته نشد تا جهانیان حتی گوشه‌ای از مظلومیت اسرای بی‌گناه ایرانی را بدانند.

در ادامه این گزارش آمده است: ارشدها را ساعت‌ها بدون آب و غذا در آفتاب سوزناک و داغ سرپا نگه ‌داشتند و اگر کسی بر اثر بی‌حالی و خستگی به زمین می‌افتاد سر و کارش با کابل و شلاق بود. برای زجر دادن و شکنجه روحی روانی بیشتر ظرف آب را می‌آوردند و جلوی این عزیزان تشنه لب خالی می‌کردند اما قطره‌ای آب به آنها نمی‌دادند. فقط در طول روز یک مرتبه از زیر کتک و شکنجه برای رفع حاجت آن هم برای دقایقی کوتاه می‌فرستادنشان بیرون و آنها مجبور بودند از آب گرم و داغ دستشویی‌ها رفع تشنگی کنند که بعضاً با شکم خالی آن را هم بالا می‌آوردند.

این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «شال شهادت برگردن سردار دلشکسته»، نوشت: شهید داوود کریمی که در عملیات فاو شیمیایی شده بود سردرد‌های عجیبی گرفت، تا اینکه در سال 82 بیماریش شدید‌تر شد، وی را در دی ماه همان سال به آلمان اعزام کردند، آن جا تشخیص داده شده که بیماری ایشان دراثرمسمومیت گازهای شیمیایی است. هر روز حالشان وخیم‌تر می‌شد و روزهای آخر بسیار درد می‌کشید تا اینکه در 16 شهریور سال 83 درسن 53 سالگی به دلیل جراحات ریوی به درجه رفیع شهادت نائل شد و در قطعه 29 بهشت زهرای تهران همجوار همرزمانی همچون شهید صیاد شیرازی و سردار ابوالفتحی و سایر شهدا به خاک سپرده شد.

روزنامه «جوان» در گزارشی باعنوان «جان داد تا جان فرمانده‌اش را نجات دهد»، آورد: دهه اول شهریورماه را باید به نام شهدای «تیپ ویژه شهدا» ثبت کنیم؛ چراکه در این ماه و روزهای ابتدایی‌اش تیپ ویژه شهدا بیش از هر یگان دیگری شهدای بزرگی را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است. یکی از این نام‌های ماندگار، سردار رضا ملکیان فرمانده گروهان دوم تیپ شهداست که ششم شهریورماه 1361 برای نجات جان سردار شهیدناصر کاظمی به دل آتش دشمن می‌زند و در کنار فرمانده‌اش به شهادت می‌رسد. ملکیان نمونه‌ای از یک رزمنده مکتبی است که از بدو تشکیل تیپ شهدا در کادر اصلی آن قرار داشت و شاید اگر رزمنده جبهه‌های غریب غرب نبود، نامش تا به این اندازه گمنام و مهجور نمی‌ماند.

این روزنامه در گزارشی دیگر به مناسبت11 شهریور سالروز شهادت محمود کاوه در گزارشی با عنوان «فرمانده‌ای که خودش را خادم رزمنده‌ها می‌دانست»، نوشت: شهید کاوه فرمانده‌ای کامل بود که از لحاظ نظامی به حد کمال رسیده بود. حتی برادران ارتشی هم این موضوع را تأیید می‌کردند. شهید آبشناسان درباره ایشان می‌گفت: «اگر در دنیا یک چریک پاکباخته و دلباخته به اسلام و حضرت امام وجود داشته باشد، محمود کاوه است و هر رزمنده‌ای که بخواهد خوب، پخته و آبدیده شود، باید با تیپ ویژه شهدا پیش برود.» شهید کاوه از لحاظ تقوا و استقامت و از لحاظ صبوری در کردستان که جنگ نامنظم و نامتقارن جواب می‌داد، در هیچ صحنه‌ای کم نمی‌آورد.

روزنامه «کیهان» به یاد تکاور ارتشی، شهید مرتضی نوروزی در گزارشی با عنوان «اسارت ناموسم را حتی نمی‌توانم تصور کنم»، آورد: مرتضی نوروزی در نخستین روز تیرماه سال 1348 در یک خانواده مذهبی و سنتی در اسلامشهر دیده به جهان گشود. … دو هدف بزرگ او؛ اول اینکه یکی از بهترین تکاوران ارتش باشد و هدف دومش دفاع از دین، ناموس و خاک وطن بود.چندین بار برای اعزام به جبهه اقدام کرد، ولی هربار با مخالفت مادر روبرو می‌شد، زیرا برادر بزرگترش (اسلام) در جبهه به سر می‌برد و برادر کوچکترش (مصطفی) دچار بیماری مادرزادی ریوی بود. او می‌گفت: می‌توانم از جانم بگذرم، ولی نمی‌توانم حتی تصور کنم ناموس ایرانی، اسیر صدام و رژیم بعث بشود.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «زن‌های مسلمان با حجاب خود مشت به دهان کوردلان می‌زنند»، نوشت: رسول عموعلی‌دلیوند؛ در سوم مهرماه سال 1340 در روستای دلیوندان از توابع شهرستان صومعه سرا از یک خانواده مذهبی مستضعف دیده به جهان گشود. رسول به علت فقر مالی نتوانست بیشتر از دوم نظری ادامه تحصیل دهد در سال هزار و سیصد و پنجاه و پنج جهت امرار معاش کار به تهران رفت. در دوران شکوفایی انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در محله‌ای که زندگی می‌کرد شب‌ها جهت حفاظت و نگهبانی در کمیته مشغول بود. در سال 1358 ازدواج نمود. در سال 59 به خدمت سربازی رفت و دوران آموزشی خود را در تیپ ذوالفقار گذراند و بعد از آن جهت مأموریت به مناطق جنگی کشور اعزام گردید.

این روزنامه در ادامه این گزارش می افزاید: سرانجام پس از مبارزات زیاد که فقط 15 روز به پایان خدمتش باقی بود، در مورخه هفتم شهریور 1361 بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. قسمتی از وصیت‌نامه شهید رسول عموعلی‌دلیوند؛ «از مادرم و خواهرانم می‌خواهم که راه فاطمه زهرا و زینب کبری را انتخاب کنند تا دشمنان دین قرآن و ایران بدانند که زن‌های مسلمان با حجاب خود مشت به دهان کوردلان می زنند و آن راه که من انتخاب کرده‌ام راه جهاد در خدا و رهبر و ملتم و قرآنم و دینم است.»

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «عاشق خرمشهر و کوچه‌هایش»، آورد: بعضی روزها در تاریخ ماندگار است. بعضی روزها را نمی‌شود و نمی‌توان تکرار کرد. روزهایی که سراسر غرورند و ایثار و گذشت. روزهایی که تاریخ می‌سازند. مقاومت خرمشهر بی‌گمان یکی از همین روزهاست. مقاومتی کم نظیر که تمام معادلات نظامی ارتش عراق را به هم ریخت. ایستادگی گوشت و پوست و استخوان در برابر فشنگ و تانک و مسلسل؛ صبوری مادرها و بچه‌ها، از جان‌گذشتگی جوان‌ترها، عاشقی‌ کردن‌های پشت دیوار دفاع و… هرگز از تاریخ ایران زمین پاک نخواهد شد. گروهی از جوان‌های غیرتمند آن روزها از خاک خرمشهر و خوزستان دفاع می‌کردند. در میان همه این‌ها محمدعلی جهان آرا از جنس دیگری بود. فرمانده سپاه خرمشهر که تا آخرین روز مقاومت در سنگر ماند و با دشمن مبارزه کرد.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «خلبان قهرمانی که صدام دستور داد به دو نیمه‌اش کنند» به زندگینامه امیرسرلشگر خلبان شهید سیدعلی اقبالی دوگاهه جوانترین استاد خلبان نیروی هوایی ارتش پرداخت و نوشت: سید علی اقبالی دوگاهه هفتم مهرماه 1328 در محله دوگاهه پایین بازار رودبار در خانواده مذهبی و متدین به دنیا آمد… وی در 13 آذرماه 1346 به استخدام نیروی هوایی درآمد و پس از طی آموزش های نظامی و موفقیت در آزمون های زبان انگلیسی، مهارت های فنی و تخصصی، انجام دوره های پرواز و پرواز مقدماتی با هواپیمای پاپ و اف-33 در دانشکده پرواز در 25 مرداد 1347 برای تکمیل دوره خلبانی و پرواز با هواپیماهای پیشرفته جت شکاری به همراه دو نفر از دانشجویان به پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیکس ایالت آریزونای آمریکا اعزام شد و پس از بازگشت از این دوره آموزشی در چهارم بهمن 1348 به عنوان افسر خلبان شکاری تاکتیکی فعالیت خود را آغاز کرد.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «کلید ورود به عملیات خیبر» به روایت حاج احمد غلامی از بچه‌های اطلاعات عملیات لشکر 10 سیدالشهدا، نوشت: منطقه مورد شناسایی بخصوص جزایر مجنون شروع اولیه عملیات و کلید وارد شدن به نبرد خیبر می‌باشد و طلاییه محل درگیری رودرروی است و باید از جزایر مجنون به پشت خط نبرد اصلی حمله شود تا خط طلاییه سقوط کند. به همین دلیل شناسایی آن بسیار مهم و اساسی است و باید دقیق و کامل مورد شناسایی قرار گیرد تا مرحله اول عملیات بدون نقص از این جزیره شروع شود.

روزنامه «جام جم» در مطلبی با عنوان « شهید معروف به کشور بازگشت»، آورد: پیکر مطهر شهید حسن جنگجو در میان استقبال گرم مردم و مسئولان وارد فرودگاه شهید مدنی تبریز شد. شهید حسن جنگجو در سال 1362 و پس از عملیات خیبر، مفقودالاثر شد که پیکر این شهید پس از 34 سال دوری، از طریق فرودگاه شهید مدنی تبریز وارد این شهر شد. وی از رزمندگان لشکر عاشورا بود که در اعزام اول به غرب با شهید چمران آشنا شد و با ضمانت ایشان، از آشپزخانه به خط مقدم راه یافت و در رکاب شهید چمران به گروه جنگ‌های نامنظم ملحق شد. شهید جنگجو در عملیات‌های فتح المبین، والفجر 4 و خیبر حضور یافت و در نهایت در سال 62 و پس از عملیات خیبر مفقودالاثر شد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: کامبیز رضایی**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**1699**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.