ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 46932
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
  • 253 بازدید
  • ارسال توسط :
وزیر راه و شهرسازی: 19میلیون نفر از جمعیت کشور بد مسکن هستند

وزیر راه و شهرسازی: 19میلیون نفر از جمعیت کشور بد مسکن هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایرنا، عباس آخوندی پنجشنبه شب در نشست ستاد بازآفرینی خراسان رضوی افزود: این افراد بی خانه بوده یا در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهرها سکونت دارند.وی اظهار کرد: این در حالی است که قبل و بعد از انقلاب 10 برنامه توسعه در کشور […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایرنا، عباس آخوندی پنجشنبه شب در نشست ستاد بازآفرینی خراسان رضوی افزود: این افراد بی خانه بوده یا در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهرها سکونت دارند.
وی اظهار کرد: این در حالی است که قبل و بعد از انقلاب 10 برنامه توسعه در کشور تعریف و اجرا شده که نتیجه آن هزینه میلیاردها تومان بدون دستیابی به همه اهداف مورد نظر بوده است.
وی گفت: آمارها در خراسان رضوی نشان می دهد که 36 درصد از جمعیت شهری این استان در وضعیت نابهنجار زندگی می کنند که این وضعیت در اغلب مناطق کشور وجود دارد.
آخوندی افزود: در دولت های گذشته طرح های بسیار در حوزه مسکن با هدف خانه دار شدن مردم اجرا شده است اما هم اکنون بیش از یک سوم جمعیت شهری ایران از نظر مسکن وضعیت مناسب ندارند که این امر ما را به تامل در برنامه ها و رویکردهایمان وامی دارد.
وی اظهار کرد: بین تعداد واحدهای مسکونی و جمعیت شهری تعادل برقرار نیست و آمار سال 1395 نشان می دهد حدود 27 میلیون واحد مسکونی و حدود 24 میلیون خانوار در شهرهای کشور وجود دارد که بیانگر وجود حدود سه میلیون واحد مسکونی بیش از تعداد مورد نیاز است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از سوی دیگر 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی و 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در کشور وجود دارد و 19 میلیون نفر در قالب 6 میلیون خانوار در وضعیت نامناسب از نظر مسکن قرار دارند.
وی افزود: این ارقام نشان می دهد که توزیع مسکن در کشور دچار مشکل است.
وی اظهار کرد: در سال 1375، طرح جامع شهری مشهد 22 هزار هکتار مساحت با یک میلیون و 800 هزار نفر را دربرمی گرفت و در آن زمان برنامه این بود که اجازه ندهیم مساحت مشهد از این حد بیشتر شود اما اکنون مساحت مشهد 31 هزار هکتار و جمعیت آن نزدیک سه میلیون نفر است.
آخوندی گفت: از سال 1375 تاکنون 9 هزار هکتار به مساحت مشهد افزوده شده و به همین میزان بافت فرسوده در مشهد وجود دارد.
وی افزود: هم اکنون در 30 شهر کشور بافت فرسوده و در 6 شهر بافت حاشیه نشین وجود دارد و این ارقام به این معناست که شهرهای کشور از درون دچار پوسیدگی می شوند و نرخ بهره وری از زمین رو به کاهش است لذا باید به دنبال راهی برای حفاظت از بافت شهر باشیم.
وی اظهار کرد: رشد جمعیت در کشور رو به کاهش است به طوری که نرخ رشد جمعیت در سال گذشته 1.24 درصد و پایین تر از سالهای قبل بود، همچنین در سال گذشته نرخ رشد جمعیت حدود 10 استان صفر یا زیر صفر و نرخ رشد جمعیت 12 استان بین صفر تا یک بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: روند کاهش جمعیت کشور باعث افزایش خانه های مسکونی مازاد شده و وضعیت نرخ جمعیت تحقق برنامه های طرح جامع شهری در شهرهای مختلف را دچار مشکل می کند.
وی افزود: وجود بافت فرسوده در شهرهای کشور معضل امروز ماست که باید درباره این موضوع بیاندیشیم که چگونه کیفیت سکونت در کشور را ارتقا دهیم.
وی بیان کرد: برای توانمند کردن مردم و افزایش قدرت خرید آنها باید تدبیر کنیم و اقدامات در این زمینه باید از بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی آغاز شود.
آخوندی ادامه داد: برای افزایش قدرت خرید مردم، وزارت راه و شهرسازی اقدام به راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم نموده که با پس انداز متقاضیان به آنان تسهیلات با نرخ هشت درصد پرداخت می شود و تاکنون استقبال خوبی از آن به عمل آمده به گونه ای که 260 هزار نفر در این صندوق پس انداز کرده و میزان پس انداز مردم در آن به 800 نفر در روز رسیده است.
وی در باره رشد فزاینده حاشیه نشینی در مشهد گفت: باید حریم و محدوده شهر مشهد بسته شود تا در آینده با مشکل بیشتر مواجه نشویم.
وی افزود: بهتر است روستاهای واقع در حریم شهر مشهد نیز جزو محدوده منفصل شهر قرار گیرند که انجام این کار نیاز به قانون ندارد.
وی درباره طرح بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و اعتراضات نسبت به ابلاغ طرح جدید ستاد عالی شهرسازی و معماری نیز اظهار کرد: آنچه تاکنون در قالب طرح بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر اجرا شده، برای شیعیان افتخار نیست.
آخوندی گفت: استراتژی مداخله حداکثری در بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی کارساز نیست و هزینه بسیار بر پروژه تحمیل می کند لذا باید بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به صورت جامع و یکپارچه در نظر گرفته شده و مداخلات در آن به حداقل برسد.
وی افزود: تخریب ساخت و سازها در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی باید کاهش یافته و طرح بهسازی این بافت در قالب سه حلقه پیرامونی، میانی و دور در نظر گرفته شده و بهسازی در آن به صورت سه حلقه متصل اجرا شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طرح ابلاغ شده از سوی ستاد عالی شهرسازی و معماری برای بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در صورت نیاز بازنگری می شود اما اگر بازنگری به گسترش مداخلات و تراکم فروشی منتج شود، این کار فایده ای ندارد.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.