ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 47856
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۴:۰۱
  • 84 بازدید
  • ارسال توسط :
از خاطرات شیرین تحصیل تا دغدغه‌های فارغ التحصیلی

از خاطرات شیرین تحصیل تا دغدغه‌های فارغ التحصیلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، جشن فارغ التحصیلی در واقع پاسداشت روزهای سخت و درعین حال شیرین تحصیل است و قطعا خاطرات تلخ و شیرینی را با خود به یاد دانشجویان فارغ شده از تحصیل می‌آورد. این مساله را که دانشجویان در زمان فراغت از تحصیل چه حسی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، جشن فارغ التحصیلی در واقع پاسداشت روزهای سخت و درعین حال شیرین تحصیل است و قطعا خاطرات تلخ و شیرینی را با خود به یاد دانشجویان فارغ شده از تحصیل می‌آورد. این مساله را که دانشجویان در زمان فراغت از تحصیل چه حسی به گذشته و آینده خود دارند موارد متعددی را شامل می‌شود. بطور کلی باید گفت نقطه اشتراک  آنچه ذهن و افکار دانشجویان دیروز و فارغ التحصیلان امروز را مشغول می‌سازد مساله “اشتغال” است

در این راستا خبرنگار ایسنا در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی حضور پیدا کرده و با تعدادی از آنان در خصوص سالهای دانشگاه و دغدغه‌های پس از تحصیل پرسیده است.

مریم. ن فارغ التحصیل کارشناسی رشته معماری دوران تحصیل خود در دانشگاه شهید بهشتی خوب ارزیابی می کند و می گوید: دوران تحصیل قطعا سختی‌های خود را داشته اما  ارزش داشت چرا که در این سال‌ها در دانشگاه معتبر و بزرگی همچون دانشگاه شهید بهشتی درس خواندیم و حضور و تلمذ از محضر اساتید بزرگ و نامی به علم و دانش افزود. 

وی ادامه می‌دهد: تنها معضلی که فارغ التحصیلان همه رشته‌ها به نوعی با آن دست به گریبان هستند مقوله به دست آوردن شغل است که تقریبا همه برای ورود به بازار کار و ادامه تحصیل با آن مواجهند و به نوعی فارغ التحصیلان را پس از سال ها تحصیل با مشقت هایی رو به رو می‌کند.

این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی اظهار می کند: جدای از دغدغه کار پس از تحصیل باید گفت دوران دانشجویی دوران خوبی است و دورانی است که احساس خوب مفید بودن در آینده را داریم، به خصوص وقتی در دانشگاه سطح اولی همچون دانشگاه شهید بهشتی در حال تحصیل هستیم.

وی در خصوص تصمیم خود برای آینده و بعد از فارغ التحصیلی می گوید: به احتمال زیاد ادامه تحصیل خواهم داد و در کنار آن اگر کار مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی‌ام پیدا کنم، کارم را نیز ادامه می‌دهم چرا که رشته تحصیلی ما به ترتیبی است که باید تحصیل و کار توأم باهم باشد در غیر اینصورت کاربردی نخواهد بود.

این دانشجوی رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بازار کار رشته معماری بسیار بد است ادامه داد:  فضاهایی باید ایجاد شود تا دانشجویان پس از فراغت از تحصیل جذب بازار کار شوند و دانشگاه این امکان را ایجاد کند تا حداقل در شروع کار و برای کسب تجربه دانشجویان را در رشته‌های تخصصی خود به کار گیرد.

زهرا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی معدن در دانشگاه شهید بهشتی می گوید: خوشحال هستم که فارغ التحصیلی را در کنار دوستانم جشن می گیرم ولی در کنار این جشن و مراسمی که برگزار شده است دغدغه‌هایی نیز وجود دارد که اغلب جوان هایی که فارغ التحصیل می شوند برای ورود به بازرا کار و پیش آمد های شغلی با آن مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اشتغال و مشکلات اقتصادی گاه باعث می‌شود بسیاری از دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند برای به دست آوردن شغل به دنبال مهاجرت به کشورهای دیگر باشند، اظهار می‌کند: این قصد مهاجرت یا نبود شغل مناسب دو راهی دشواری است و بعضا انتخاب یکی از این گزینه ها آینده و برنامه زندگی فارغ التحصیلان را تغییر می‌دهد.  

این فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تصریح می کند: بسیار حائز اهمیت است که مسئولان دانشگاه و مدیران کشور به دغدغه های بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان نیز توجه داشته باشند تا جشن فارغ التحصیلی جشن ثمر بخش و شادی آفرینی برای فارغ التحصیلان تمام دانشگاه ها باشد.

وی می‌افزاید: دانشگاه‌های ما جزو بهترین دانشگاه‌های کشور است و با وجود اینکه دوستان من توانایی و تجربه کاری دارند ولی آن کاری که واقعا در خور شأن یک فارغ التحصیل ممتاز دانشگاهی همچون دانشگاه شهید بهشتی باشد را پیدا نکرده اند و ادامه این روند رضایت بخش نیست و باید تدابیری اندیشیده شود که با توجه به افزایش تعداد دانشجویان تعادلی بین فارغ التحصیلان و شغل‌هایی که وجود دارد ایجاد شود.  

وی در رابطه با دوران تحصیل خود در دانشگاه شهید بهشتی می گوید دوران تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی بسیار عالی بود و هم کادر اساتید و هم محیط آموزشی دانشگاه فوق العاده بود ند و دوران تحصیل خوبی را برای من رقم زدند.  

ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه برای ایجاداشتغال دانشجویان

زیبا. ق فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته شیمی نفت اظهار کرد: دوران تحصیل دوران خوبی بود و اساتید برجسته ای در این دانشگاه به خصوص در رشته تحصیلی من حضور دارند و به طور کلی از دوران تحصیل در این دانشگاه راضی بودم و در حال حاضر خوشحال هستم که در جشن فارغ التحصیلی حضور دارم.

وی نیز با اشاره به اینکه نبود شغل متناسب با تخصص از مهمترین دغدغه‌های فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها است اظهار می کند: باوجودی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، پژوهش هایی را انجام می‌دهیم و برای پژوهش وقت صرف می‌کنیم، ولی در بازار کار هرگز نمی‌توانیم چیزهایی را یاد گرفتیم و در رابطه با آن تحقیق کردیم پیاده کنیم و هزینه ای که دانشگاه برای ما کرده است را به نحوی جبران کنیم.

این فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد می گوید: هیچ نهاد یا مرکز تحقیقاتی خاصی برای حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان وجود ندارد و از این جهت آینده روشنی در انتظار بخش کثیری از دانشجویان نیست و من به عنوان فردی که می بینیم آدم های با استعدادتر بیکارند و کار مرتبط با رشته ندارند امیدی به یافتن کار ندارم.  

این دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به ریشه این معضل می افزاید: مشکل از سیکل معیوبی است که دانشجویان را بعد از فارغ التحصیلی در یک چرخه مناسب قرار نمی دهد تا آنها بتوانند بعد از فراغت از تحصیل، وارد صنعت شوند و در واقع ارتباط بین صنعت و دانشگاه قطع است.

وی ادامه می دهد: دانشگاه زحمت زیادی برای پرورش دانشجو می‌کشد،اما وقتی این دانشجو نمی‌تواند وارد صنعت شود و ایده ها و پایان‌نامه‌ها یک جلد کتاب در قفسه کتابخانه شده و کاربردی نمی شوند بنابراین نمیتوان به پیشرفت کشور کمک کرد.

این تحصیلکرده دانشگاه شهید بهشتی بیان می کند: بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که دانشگاه خوب عمل می‌کند و بخشی که عملکرد مناسبی ندارد، صنعت است و یا ارتباط بین دانشگاه و صنعت است.

  دغدغه سربازی و اشتغال یک رتبه یک کنکور ارشد

حمید. ج رتبه یک مقطع کارشناسی و فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه شهید بهشتی است و اظهار می کند: من به دلیل اینکه آرزوی ادامه تحصیل داشتم در حالیکه دارای شغل بودم و در بازار کار فعالیت می کردم کار را رها کردم و برای ادامه تحصیل به دانشگاه آمدم و رتبه یک کشوری را کسب کردم اما حالا بعد از گذشت دو سال و نیم بعضی اوقات به این نتیجه می رسم که اشتباه کردم چرا که رابطه کاری من با دوستانم قطع شد و در حال حاضر با وجود تحصیلات عالی تر شغلی مناسبی ندارم و با این وصف اکنون دغدغه به دست آوردن شغل دارم .

وی ادامه داد: با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فصل جدیدی درزندگی من آغاز شد که  امیدورام انتهای آن خوب باشد ولی در حال حاضر از فضای خوب و اتفاقات خوبی که از لحاظ مالی برای من در حال رخ دادن بود دور شدم و قطعا راه من عوض شد و در حال حاضر احتمالا به دلیل اینکه بازار کار به شدت وضعیت بدی دارد به تحصیل در مقطع دکتری ادامه دهم.

این فارغ التحصیل که رتبه یک رشته ی معماری در آزمون ارشد را کسب کرده بود با بیان اینکه تلاشش را می‌کند از ایران برود گفت: قطعا خیلی دوست دارم از ایران بروم و با وجود اینکه کشورم را دوست دارم و علاقه مندم به مملکت خودم خدمت کنم ولی موقعیت هایی که در خارج از کشور برای افراد ایجاد می شود خیلی بیشتر است و گویی بیشتر قدر افراد را می‌دانند و موقعیت تحصیلی، شغلی و زندگی افراد در وضعیت بهتری است.

وی با اشاره به اینکه از فارغ التحصیلی خود زیاد خوشحال نیستم ادامه می دهد: باید بسترش فراهم شود که حداقل امتیازهایی به رتبه های برتر دانشگاه ها بدهد تا درگیر مسائلی نشوند که مانع پیشرفت تحصیلی و شغلی آنها شود.

وی می افزاید: در حال حاضر با وجود اینکه رتبه یک را داشتم بعد از فارغ التحصیلی درگیر مشکل سربازی هستم و در بهترین سال های زندگی به جای اینکه بتوانم در شهر خودم به تحقیق و انجام پروژه بپردازم باید به در دورترین نقاط خدمت سربازی را انجام دهم و از طریق بنیاد نخبگان هم اقدام کردم راهی وجود ندارد که مشکلم حل شود و کمکی به من نشده است تا پروژه ای بگیرم و  مشکل سربازی ام حل شود، کسری خدمت بگیرم یا حداقل در قسمتی که تحصیل کرده ام و درسش را خوانده ام مفید باشم و خدمت کنم.

فضای امنیتی دانشگاه برای فعالیت های سیاسی و صنفی

حامد.ر با بیان اینکه دوران تحصیل از نظر بودن در کنار همکلاسی‌های خوب و استعدادهای کشور دوران خوبی بودگفت:با این حال فضای دانشگاه خیلی خوب نبود چون به لحاظ وجود فضای امنیتی دچار مشکل بودیم.

وی ادامه می دهد: من دبیر انجمن اسلامی دانشکده بودم و به خاطر اینکه بتوانیم انجمن دانشکده را از حالت تعلیق دربیاریم خیلی دچار مشکل بودیم در حالیکه انجمن‌هایی که هیچ گونه اعتباری هم نداشته و هیچ مجوز قانونی نداشتند می‌توانستند به راحتی فعالیت کنند ولی ما که مجوز انجمن اسلامی را در دست داشتیم و همه مراحل را با مجوز طی کرده و دارای اعتبار بودیم و با مشکل مواجه می‌شدیم.

این فارغ التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی ژئومورفولوژی ادامه داد: البته بعد از انتخاب دکتر روحانی و با فعالیت شبانه روزی، انجمن اسلامی دانشگاه از حالت تعلیق درآمد و پس از انتخابات 96 اوضاع بهتر نیز شده است.  

وی با اشاره به شکایت دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی از سیستم جامع گلستان این دانشگاه گفت: بسیاری از دانشجویان در انتخاب واحد دچار مشکل می‌شوند و ثبت نام اولیه هم برای ما که تازه از دبیرستان به دانشگاه آمده بودیم دردسرهایی در پی داشت.

وی با اشاره به برنامه های خود برای آینده تحصیلی اش اظهار کرد: من از ابتدا به رشته ی خود علاقه نداشتم و در حال حاضر هم تصمیم دارم رشته ام را در کارشناسی ارشد تغییر دهم و تحصیلم را در رشته جغرافیای سیاسی ادامه دهم.  

میلاد.ع فارغ التحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از شرایط فرهنگی و شرایط امنیتی دانشگاه اظهار می کند: در دوران دانشگاه مشکلاتی در حوزه فعالیت های انجمنی و صنفی داشتیم و به راحتی نمی توانستیم در این زمینه ها فعالیت کنیم و با دست اندازهایی در حوزه ها فعالیت‌های غیر آموزشی مواجه بودیم اما در حوزه آموزشی و علمی فضای بسیار مناسبی در دانشگاه حاکم بود.

وی در خصوص برنامه های خود برای بعد از فارغ التحصیلی می گوید: متاسفانه در این زمینه با سردرگمی‌هایی رو به رو هستم و برای انتخاب اینکه چه کاری باید پس از این انجام دهم دچار مشکل هستم و آمادگی برای انتخاب ادامه مسیر را ندارم.

این فارغ التحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در رشته شیمی می‌گوید: برخی از دوستان من برای اینکه سربازی نروند تصمیم به ادامه تحصیل دارند ولی من از سربازی معاف هستم و هنوز نمی دانم باید ادامه تحصیل بدهم یا به دنبال شغل باشم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، بسیاری از فارغ التحصیلان این جشن اگرچه از دوران تحصیل خود و از نام دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک دانشگاه برتر در کشور راضی بودند، اما دغدغه‌های شغلی کلید واژه مشترک صحبت های این دانشجویان دیروز و فارغ التحصیلان امروز بود و اینکه دغدغه یافتن شغل و مشکلات احتمالی برسر راه یافتن شغل مناسب شیرینی فارغ التحصیلی را برای آنان با تلخی همراه می‌کند.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.