ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 48297
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
  • 68 بازدید
  • ارسال توسط :
تفرقه‌افکنی برای فرار از شکست در یمن

تفرقه‌افکنی برای فرار از شکست در یمن

فروردین‌ماه سال 94 عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی تحت عنوان ائتلاف «طوفان قاطعیت» حملات متجاوزانه خود به مردم بی دفاع و بی گناه یمن را کلید زد. سعودی ها برای توجیه کشتار غیرنظامیان و نسل کشی آن ها در یمن مدعی هستند که این حمله نظامی با درخواست دولت فراری و مستعفی این کشور صورت […]

فروردین‌ماه سال 94 عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی تحت عنوان ائتلاف «طوفان قاطعیت» حملات متجاوزانه خود به مردم بی دفاع و بی گناه یمن را کلید زد. سعودی ها برای توجیه کشتار غیرنظامیان و نسل کشی آن ها در یمن مدعی هستند که این حمله نظامی با درخواست دولت فراری و مستعفی این کشور صورت گرفته و از همین روی، از لحاظ قوانین بین المللی، کاملا قانونی و مشروع است. عربستان سعودی در طول بیش از دو سال و نیمی که از حملات ائتلاف تحت رهبری‌اش به یمن سپری می شود، انواع و اقسام جنایت‌های جنگی را در این کشور مرتکب شده است. استفاده از تسلیحات ممنوعه بین‌المللی همچون بمب های خوشه ای تنها گوشه ای از اقدامات ضد حقوق بشر و ضد حقوق بشردوستانه سعودی ها در یمن به شمار می رود.

با وجود تمامی جنایت هایی که تاکنون علیه یمن صورت گرفته است، اما سعودی ها حداقل تا بدین لحظه موفق به تحقق هیچ یک از اهداف از پیش ترسیم شده خود در این کشور نشده‌اند و همین مسأله موجی از دستپاچگی را بر صفوف آنها و مقامات سیاسی‌شان حاکم کرده است. بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت و تسلط بر مناطق و شهرهای استراتژیک یمن ازجمله اهداف مهم سعودی ها در تجاوز نظامی به این کشور بود که ریاض تاکنون موفق نشده به آن ها جامه عمل بپوشاند. برآیند شرایط کنونی پس از گذشت بیش از دو سال نیم، موجب شده است تا سعودی ها برای به زانو درآوردن نیروهای یمنی و سست کردن مقاومت آنها، به ابزار دیگری ازجمله فضاسازی رسانه ای متوسل شوند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که طی هفته های اخیر برخی رسانه های وابسته به عربستان سعودی و همچنین رسانه های حامی این کشور به انتشار اخباری مبنی بر وجود اختلافات ریشه‌ای و عمیق میان جریان ها و احزاب سیاسیِ اصلی در یمن یعنی جنبش «أنصارلله» و حزب «کنگره ملی»، مبادرت ورزیدند. شبکه‌های «العربیه» و «اسکای نیوز عربی» ازجمله رسانه هایی بودند که به صورت گسترده خطِ خبری دیکته شده توسط خاندان سعودی را در پیش گرفتند تا بدین طریق، اوضاع داخلی در یمن را متنشج و تنش آلود جلوه دهند. در این میان، رسانه های اماراتی نیز بیکار ننشستند و هم‌پای رسانه های سعودی به انتشار اخبار کذب درباره اختلافات داخلی در یمن پرداختند.

رسانه های سعودی و اماراتی در این فضاسازی تبلیغاتی مدعی شدند که حزب کنگره ملی بدون موافقت أنصارالله به دنبال نزدیکی با عربستان سعودی و مذاکرات با آن بوده است و به همین دلیل با موضع شدید اللحن أنصارالله مواجه شده است؛ ادعایی که البته کنگره ملی قاطعانه آن را رد کرد تا دیگر شائبه ای در این زمینه باقی نمانَد. به نظر می رسد سعودی ها که اکنون وضعیت مناسبی در جنگ یمن ندارند، به دلایل مختلف به اختلاف افکنی داخلی در یمن به عنوان حربه ای جدید متوسل شده اند.

مقصر جلوه دادن أنصارالله در مسأله تداوم جنگ

رسانه های سعودی در قالب پروژه تفرقه افکنانه خود میان احزاب و جریان های سیاسی یمن، به صورت تعمدی اینگونه القاء کردند که مقامات ریاض برای پایان دادن به جنگ کنونی از آمادگی کامل برخوردارند و این سران أنصارالله هستند که با گفتگوهای سیاسی مخالفت کرده و بر طبل جنگ می کوبند. این رسانه ها با مطرح کردن چنین ادعایی در صدد بودند تا ملت یمن را در برابر انصارالله قرار دهند. این درحالی است که أنصارالله در طول مدت زمان گذشته همواره بر لزم تحقق راهکار سیاسی برای برون رفت از وضعیت فعلی یمن تأکید و اعلام کرده است که از مذاکره بدون پیش شرط و مطرح کردن مطالبات نامشروع، استقبال می کند؛ کما اینکه تاکنون مذاکراتی هم به صورت رسمی و غیررسمی میان دو طرف انجام شده است که هر بار به دلیل کارشکنی های سعودی ها، شروط نابجای آن ها و خلف وعده‌های مکررشان، هیچیک از این مذاکرات به ثمر ننشسته است. مسأله اینجاست که عربستان سعودی به مذاکرات سیاسی به عنوان چشم اندازی برای تحقق اهداف توسعه طلبانه خود در یمن می‌نگرد.

سعودی به دنبال فرار از ناکامی

عربستان سعودی طی دو سال و نیم گذشته نه تنها به هیچیک از اهداف خود در یمن نرسیده است، بلکه در طرف مقابل، متحمل ضرباتی شده است که پیش از ورود به جنگ پیش بینی آن را نمی کرد. سعودی ها بیشترین ضربات و خسارت ها را در مناطق و شهرهای مرزی خود با یمن یعنی «جازان»، «نجران» و «عسیر» متحمل شده‌اند. ازآنجایی که این سه شهر مرزی همواره در تیررس موشک های ارتش و کمیته های مردمی یمن بوده اند در طول این مدت بارها هدف حمله قرار گرفته و تاکنون شمار زیادی از متجاوزان سعودی و مزدوران وابسته به آن ها را به کام مرگ کشانده است. ضربات سنگین نیروهای یمنی به عربستان سعودی در مناطق مرزی به حدی افزایش یافت که مقامات ریاض، کویت را برای برقراری آتش بس در این مرزها میانجی قرار دادند. اکنون سعودی ها با توسل به حربه تفرقه افکنی در میان احزاب یمن در تلاش هستند تا ضمن تضعیف روحیه نیروهای این کشور، از شدت عملیات های نظامی‌شان در مناطق مرزی حتی الامکان، بکاهند.

سرپوش نهادن بر اختلافات با امارات

در ژوئن سال 2016 بود که اختلافات میان عربستان و امارات در یمن بالا گرفت و به دنبال آن، مقامات ابوظبی از سطح همکاری خود با ائتلاف سعودی علیه یمن تا حدود زیادی کاستند. اختلافات میان عربستان و امارات ازآنجا آغاز شد که منصور هادی «خالد بحاح» نخست‌وزیر دولت فراری و مستعفی خود را که البته مورد حمایت مقامات امارات بود، از کار برکنار کرد. پس از برکناری وی، فردی به نام ژنرال «الأحمر» به جای بحاح در پست نخست‌وزیری قرار گرفت که به سرسپردگی به عربستان سعودی معروف بود. این اقدام منصور هادی، خشم مقامات ابوظبی را برانگیخت و موجب شد تا آن ها اقدام به سهم خواهی در قبال نقش‌آفرینی خود در قالب ائتلاف سعودی، روی آورند. اکنون نیز اختلافات میان دو طرف همچنان به قوت خود باقی است؛ هرچند که ریاض و ابوظبی به عنوان دو متحد منطقه ای شناخته می‌شوند اما این به معنای پایان اختلافات آن‌ها در یمن نیست. عربستان سعودی اکنون با هدف انحراف افکار عمومی از تداوم اختلافات میان ریاض و ابوظبی و سرپوش نهادن بر آن، اختلافات واهی میان گروه ها و احزاب سیاسی یمنی را دستمایه تحقق هدف خود قرار داده است.

انحراف رسانه‌ها از واقعیت جنگ یمن

امروزه برخلاف یکی دو سال گذشته، اخبار بیشتری از یمن و درد و رنج های مردم این کشور در رسانه های جهان منتشر می شود. به عنوان نمونه اخیرا انتشار تصویر یک کودک آسیب دیده یمنی که از شدت جراحات وارد شده به وی قادر به باز کردن چشمش نیست و با دستش تلاش می کند تا چشمش را باز نگه دارد، توجه شمار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی در سراسر جهان را به خود جلب کرد به گونه ای که هزاران تَن در داخل و خارج از یمن با انتشار تصاویری در صفحات توئیتر درحالی که با دستان خود چشم‌هایشان را باز نگه داشتند، با "بثینه" اعلام همدردی کردند. از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی نیز به دلیل فراگیر شدن بیماری وبا در یمن دیگر بر گزارش های خود در این خصوص مُهر محرمانه نمی زند و هراز چندگاهی آنها را منتشر می کند. طبق آخرین گزارشها، بیماری وبا که در واقع نشأت گرفته از تداوم حملات سعودی هاست تاکنون بیش از دو هزار کشته برجای گذاشته و هزاران تَن دیگر در معرض ابتلا به آن قرار گرفته اند. علاوه براین، رسانه های جهان دیگر قادر به سانسور گزارش‌ها در خصوص گرسنگی و آوارگی میلیون ها نفر از مردم یمن نیستند. در نتیجه رژیم سعودی با هدف انحراف رسانه ها از پرداختن به واقعیت‌های بسیار تلخ جنگ یمن، به هر ریسمانی ازجمله فضاسازی رسانه ای چنگ می زنند.

تحت الشعاع قرار دادن قدرت نظامی یمن

قدرت نظامی ارتش و کمیته های مردمی یمن نیز ازجمله مواردی است که سعودی ها را وادار کرده تا در تمامی عرصه ها علیه یمنی ها فرافکنی کنند. امروز دیگر بر همگان ثابت شده است که بُرد بلند موشک های نیروهای یمنی حتی به عمق شهر ریاض، پایتخت عربستان نیز می رسد. حملات موشکی و راکتی پی در پی به مواضع متجاوزان سعودی در شهرهای مرزی نیز سعودی ها را بیش از پیش آشفته ساخته است. رونمایی از موشک های بالستیکِ ساخت داخل توسط نیروهای مسلح یمن نیز در این میان، مزید بر علت شده است. عربستان سعودی براین باور است که روند تقویت قدرت نظامی نیروهای یمنی باید هرچه سریعتر متوقف شود. سعودی ها برای تحت الشعاع قرار دادن این قدرت نظامی به هر وسیله ای ازجمله رسانه های دروغ‌پراکن خود متوسل می شوند.

سخن پایانی

سعودی ها به دلیل اینکه موفق به تحقق اهداف خود در یمن نشدند و با رویکرد نظامی‌گری نیز نتوانستند اهداف خود در این کشور را پیش ببرند، اکنون امیدوار هستند تا از طریق تفرقه‌افکنی میان احزاب سیاسی یمن به ویژه أنصارالله و کنگره ملی، موجبات وقوع درگیری‌های نظامی داخلی در این کشور را فراهم آورند. این استراتژی، بیش از هرچیز دیگری نشان دهنده ناکامی عربستان سعودی در شکست گروه های یمنی است، چراکه ریاض پس از ناامیدی از قدرت خود، تلاش می کند احزاب یمنی را به جان هم بیندازد تا آنها، خود یکدیگر را از صحنه خارج کنند.

انتهای متن/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.