ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 49111
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۵۱
  • 107 بازدید
  • ارسال توسط :
جزئیات ضریح جدید حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) + عکس

جزئیات ضریح جدید حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) + عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  عباس بهزادی مدیر پروژه ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی تهران نیوز گفت: ضریح کنونی که روی مرجع شریف ایشان نصب است تاریخش به بیش از ۲۰۰سال برمی‌گردد و آخرین تعمیر اساسی این ضریح […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  عباس بهزادی مدیر پروژه ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی تهران نیوز گفت: ضریح کنونی که روی مرجع شریف ایشان نصب است تاریخش به بیش از ۲۰۰سال برمی‌گردد و آخرین تعمیر اساسی این ضریح فعلی ۷۰سال پیش بود و در برهه مختلفی تعمیرات مختصری نیز صورت گرفته است اما به خاطر سایش، فرسودگی در بخش‌های از ضریح فعلی ضرورت ساخت ضریح جدیدی به چشم می‌خورد.

بهزادی افزود: از آنجای که معماری ایران جز اولین کانون‌های مهندسی به حساب می‌آید و می‌تواند اثر گذار باشد، به همین منظور از بزرگان معماری، اساتید دانشگاهی دعوت به عمل آمد تا طرح‌های خود را ارائه دهند و از بین آن‌ها طرح مرحوم محمد میرزا علی تهرانی به دلیل نوآوری و با نظر صاحب‌نظران پذیرفته شد.

وی تصریح کرد: مرحوم تهرانی، ایمایی از برجستگی‌های ضریح امام حسین(ع) در طرح خود به تصویر کشیدند و  اسکلت این معماری بر اساس همان طرح ساخته شد و بعد از آن در سال ۹۲ با حکم آیت اله ری شهری تولیت آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) نظارت و طراحی نقوش به استاد فرشچیان سپرده شد.

مدیر پروژه ضریح حرم مطهر با بیان اینکه در غرفه میانی ضریح یک سرو به نشانه پایداری حضرت در دینداری طراحی شده اذعان کرد: بر بالای این سرو تاجی طراحی شده که بر روی آن  که مدال‌های حضرت قرار می‌گیرد.

بهزادی نوع فلز را یکی از دغدغه‌های مهم برشمرد و گفت: معمولا فلزاتی که در ضریح‌های مختلف به کار رفته ترکیبی از مس و نقره است که به مرور زمان سیاه شده و دچار سایش و فرسودگی می‌شود به همین منظور چهار سال کار تحقیقاتی توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شد که در نهایت توانستند فلزی با ترکیب نقره_پلادیم و یکسری سیکل‌های عملیات حرارتی تهیه کنند.

وی ادامه داد: بنا به نتایج تحقیقات این فلز حدود ۲و نیم برابر مقاومت‌تر از سایر فلزهای به کار رفته است و تا الان که بیش از  یکسال و نیم با آن کار می‌کنیم کوچکترین پارگی روی این ورق ایجاد نشده.

مدیر پروژه ضریح حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در مورد انتخاب قلم زن اظهار کرد: از بین ۳۱ استاد آقای علی‌رضا اسدی را به عنوان پیاده سازی طرح دکتر فرشچیان انتخاب کردیم که مورد تایید خود استاد بود.

بهزادی اذعان کرد: حداکثر چهار سال و شش‌ ماه برای انجام این پروژه زمان در نظر گرفتیم که پیشبنی ما انی است که تا سال ۱۳۹۹ به اتمام برسد اما بازهم نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

وی بیان کرد: همیشه نقش مردم در توسعه اماکن مذهبی پررنگ بوده و در ساخت این ضریح نیز از وجودهات مردمی استفاده شده است.

مدیر این پروژه ببا اشاره به اینکه استاد فرشچیان سومین تجربه خود در ساخت ضریح را در این پروژه کسب می‌کند، افزود: ایشان بارهای تاکید کردند که کارگاه این پروژه بی‌نظیر است و این به دلیل حساسیت، دقت و نوآوری در این ضریح است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.